- OPGELOST
- OPGELOST
- OPGELOST
Dag tweakers,
Probleem:
Ik heb een maand geleden oid windows 8.1 geinstalleert.
Alles ging prima op een aantal problemen met de firmware van mn SSD. Die heb ik ondertussen opgelost.
Een aantal dagen geleden heb ik een windows update gekregen met het een of het andere, en sinds dien doet windows het niet meer. Niets doet het.
Wanneer ik windows opstart krijg ik zoals normaal het BIOS gebeuren te zien, en krijgt ik vervolgens het windows logo. Daarna komt het kiezen van een besturingssysteem. Hier begint het probleem.
De helft van de keren dat ik in dit scherm kom, word het beeld zwart na een seconde of 2.
Soms blijft het scherm wel aan maar wanneer ik vervolgens op win8.1 klik word het scherm zwart.
Mijn cursor is zichtbaar op het moment dat ik de muis beweeg, maar verdwijnt dan na enkele seconden en is dan vervolgens weer in het midden van het scherm.
Ook wanneer ik windows 7 probeer te openen krijg ik een zwart scherm. Hier zie ik wel gewoon een muis constant, maar blijft alles verder zwart. Wanneer ik Ctrl+alt+delete indruk gebeurt er niets, en krijg ik na een tijdje een melding met een bericht dat het commando niet voltooid kon worden om wat voor vage reden dan ook.
Wat ik heb geprobeert:
Als ik windows 8.1 in veilige modus open krijg ik exact hetzelfde probleem. Het enige verschil is dat ik links en rechtsboven in wat tekst heb staan. (volgens mij 'Safe-mode' oid)
Wanneer ik opstartherstel probeer krijg ik een melding dat het niet werkt en er niets is veranderd.
Wanneer ik system restore aanklik krijg ik de melding dat er geen herstelpunten zijn, terwijl ik zeker weet dat ik in ieder geval ooit wel eens een heb aangemaakt. Dit werkt dus ook niet.
Als ik commando's in opdrachtpromt in de 'opstart herstel omgeving' zoals:
sfc /scannow
intyp krijg ik de melding dat het systeem eerst opnieuw moet opgestaret worden omdat er repairdingen 'pending' zijn. Aangezien ik niet in windows terechtkom krijg ik dit gedaan.
Daarnaast heb ik
dsim /online /cleanup-image /restorehealth
geprobeert. Dit helpt ook niet , en geeft het aan dat /online niet word onderstuend voor windows PE.
System image recovery kan ik ook neit gebruiken omdat ik geen backup heb? ofzo
Vervolgens heb ik een Dvdtje gebrand met windows 8.1 op correcte manier, het is bootable en werkt gewoon op andere computers in het huishouden. Ik krijg de setup van windows 8.1 en ik klik dan op repair my computer.
Ik kom dan vervolgens weer in het opstart herstel omgeving gedoe, en probeer de functie 'refresh my pc'
Dit loopt na 1% al vast. de melding die ik krijg is: There was a problem refreshing your PC, no changes were made.
overige informatie
Ik ben echt radeloos op het moment. Ik ben niet super geniaal als het computers aankomt dus weet ook niet welke andere commando's ik allemaal moet proberen in commandpromt om dit wel op te lossen.
Ik hoop dat een van jullie weet wat dit voor probleem is.
Ik heb erg veel gegoogled over dit fenomeen en het komt schijbnbaar erg vaak voor.
Het heeft volgens het internet te maken met de manier hoe windows zelf drivers installeert. Het installeert de drivers via windows update, en geeft dan vervolgens aan dat het systeem opnieuw opgestaert moet worden. Aangezien de functie 'snel opstarten' aan staat standaard, gaat mijn omputer dus niet opneiuw aan op de normale manier, waar je normaal gesproken op het BIOS scherm iets krijgt zoals: F2: Setup F7:Boot options, krijg je: Resuming from hibernation...
Mn computer heeft dus schijnbaar niet een volledige ' cold reboot(?) gedaan en de rest van de installatie van de drivers die normaal na het opnieuw opstarten komt, word dus niet gedaan, en blijf je met halfgebakken bestanden achter.
Ik weet niet in hoeverre dit klopt met mijn eigen probleem, maar mijn symptomen zijn wel ongeveer gelijk, behalve dat iedereen zegt dat je in safe-mode moet opstarten, wat bij mij dus ook neit werkt.