Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[VMware] Verschil in vrije data tussen Datastores en Devices

Pagina: 1
Acties:

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-11 16:49

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
Ik gebruik VMware Hypervisor en heb daarop een ESXi 5.5 draaien.

Ik zie dat er een verschil is vwb de vrije data tussen de Datastores en de Devices. Zie de screenshots:

Datastores:
Afbeeldingslocatie: http://i230.photobucket.com/albums/ee184/Kookhoer/Datastores.png

Devices:
Afbeeldingslocatie: http://i230.photobucket.com/albums/ee184/Kookhoer/Devices.png

Het gaat om datastore1 en datastore2. De schijven zijn exact hetzelfde. Waarom is er toch een verschil in vrije data?

Forever raver!
Specs: Workstation Server

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Heb je vmware toevallig op die disk geinstalleerd? ESX zal zelf ook ergens moeten staan.

[ Voor 56% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 10-04-2014 20:30 ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-11 16:49

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
Nee daarvoor gebruik ik een USB stick.. de schijven zijn helemaal leeg met alleen een VMFS5 bestandssysteem.

Forever raver!
Specs: Workstation Server

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Techno Overlord schreef op donderdag 10 april 2014 @ 17:12:
Waarom is er toch een verschil in vrije data?
Da's de overhead van het gebruikte Filesystem... Je fysieke disken hebben een bepaalde grootte, na formatteren in een bepaald filesystem is er een bepaalde hoeveelheid ruimte over.

Even voor de beeldvorming hieronder een overzicht van overhead van verschillende filesystems:

Afbeeldingslocatie: http://thesteve.org/technoblarg/wp-content/uploads/2008/11/overhead_graph.png

VMFS zal ook een bepaalde overhead hebben. :)

edit:

About VMFS system files overhead

[ Voor 11% gewijzigd door Question Mark op 22-04-2014 10:27 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

En je maakt je druk over 7,25 Gieg? Da's minder dan 1 %

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-11 17:14
Druk maken en snappen zijn 2 verschillende zaken

Hattrick: Thorgal Eagles

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Met verschillende blocksize aangemaakt waardoor je op ene disk meer huishouding hebt dan op andere.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:55

tomtom901

Moderator General Chat
Wim-Bart schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 20:09:
Met verschillende blocksize aangemaakt waardoor je op ene disk meer huishouding hebt dan op andere.
Alle datastores die je in ESXi via de GUI aanmaakt hebben een default blocksize van 1 MB met een sub block size van 8 KB. In ESX(i) 4 had je nog de keuze, met 5 is dit eruit gehaald. Waarschijnlijk is hetgeen je mist inderdaad de overhead van het VMFS filesystem. Waren deze disks ook aanwezig tijdens de installatie van ESXi? Wellicht dat hij deze ook gebruikt heeft voor zaken als een scratch partition.

Je zou dit kunnen controleren door naar de Advanced Settings (Hardware) te gaan en dan naar ScratchConfig.ConfiguredScratchLocation te gaan. Hier staat een UUID van een VMFS volume, en dat kan je dan weer herleiden naar een datastore.

[ Voor 3% gewijzigd door tomtom901 op 23-04-2014 07:29 ]

Pagina: 1