Toon posts:

VLAN instellen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste collega's,

Dit zou ik graag bereiken:
VLAN1: privé
VLAN2: klanten
Zowel VLAN1 als VLAN2 moet op internet kunnen.

aanwezige hardware:
router: Linksys E1000
switch: Intellinet 16poort websmart. (met VLAN ondersteuning)

Bij het instellen kan er telkens maar één VLAN op het internet. kan dit bereikt worden met de huidige hardware of moet de router ook VLAN ondersteunen?

De instellingen van de switch kan je hier terugvinden:
https://www.dropbox.com/sh/343rrzw8h5e8f9x/CJtj6iOS9o

alvast bedankt voor de hulp

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01-12 12:43
Yup, de Linksys router moet VLAN's ondersteunen. DD-WRT kan op de E1000 meen ik en die software ondersteund VLAN tagging en trunking.

U+

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt Jeroen voor de snelle reactie.

De Linsksys router met originele firmware maakt verbinding via PPPoE op deze manier wordt de BBox2 van belgacom enkel gebruikt als modem (en niet als router). Met DD-WRT slaag ik er niet in om connectie te krijgen via PPPoE.

Zijn er nog andere manier om 2x een VLAN te maken zonder VLAN router?

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:33
DD-WRT is ook een VLAN-router. Je maakt nu eenmaal meer netwerken, en ieder netwerk heeft een router nodig, daar ontkom je gewoon niet aan als je wil dat je netwerkje op internet kan.

Wat nog kan is 2 extra routers aanschaffen, die sluit je met hun WAN-poort aan op de LAN-poorten van je Linksys. Op de LAN-poorten van de nieuwe routers heb je vervolgens respectievelijk je privé- en zakelijk netwerk.

DD-WRT zou echter ook gewoon PPPoE op moeten kunnen zetten...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:40
Klopt je PPPoe gegevens wel, ander had je PPPoe verbinding met je ISP.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:47
Het zou kunnen dat het met OpenWRT wel lukt. Ik heb alleen snel gekeken, maar de wikipagina's lijken lang niet zo lang als de pagina's van bijvoorbeeld een TP-Link WR1043ND. Dat betekent waarschijnlijk ook dat OpenWRT op die modellen simpelweg niet populair is.

Je hebt in ieder geval VLAN ondersteuning nodig op de firmware van de router, anders kan je nooit naar beide VLAN's internet routeren terwijl je ze wel gescheiden houdt.
Pagina: 1