Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

2 accesspoints en Sonos systeem werk dat?

Pagina: 1
Acties:

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:36
Een beetje vreemde topictitel, maar ik zal het proberen uit te leggen.
Een kennis van mij woont in een hoogbouw woning. In de meterkast komt alles binnen en daar staat ook zijn router voor het internet. Deze geeft op de begane grond en boven een goed signaal.

Nu heeft hij op zolder ook een pc staan, maar de wifi is te zwak om er goed op te kunnen werken. Hier hebben we uiteindelijk een utp-kabel naar toe getrokken, probleem opgelost.
Omdat hij een laptop heeft en bezig is met het opbouwen van zijn Sonos systeem (waar ik niet al teveel kaas van gegeven heb), vroeg hij me of ik ook zijn draadloze netwerk kan vergroten.

Dit kan met een repeater op de 1e verdieping die het signaal doorstuurt, maar een betere oplossing lijkt me om een switch aan te sluiten op de utp naar zolder en daar weer zijn pc en een access point op aan te sluiten. Hij krijgt dan inprincipe 2 draadloze netwerken.

Hierover heb ik enkele vragen:
- werkt zijn Sonos systeem dan nog wel door heel het huis (dus ook op zolder)?
- als ik beide netwerken hetzelfde SSID geeft, dan schakelt zijn laptop automatisch naar het sterkste netwerk?
- welk accespoint is aan te raden om dit te realiseren? Is dit bijvoorbeeld iets: http://www.routershop.nl/asus-rp-n53/pid=29838 of deze: pricewatch: TP-Link TL-WA801ND

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-11 21:31
Binnetie schreef op donderdag 10 april 2014 @ 16:01:

Hierover heb ik enkele vragen:
- werkt zijn Sonos systeem dan nog wel door heel het huis (dus ook op zolder)?
- als ik beide netwerken hetzelfde SSID geeft, dan schakelt zijn laptop automatisch naar het sterkste netwerk?
- welk accespoint is aan te raden om dit te realiseren? Is dit bijvoorbeeld iets: http://www.routershop.nl/asus-rp-n53/pid=29838 of deze: pricewatch: TP-Link TL-WA801ND
Klinkt alsof je een router moet instellen als accesspoint. Dan heb je je switch + accesspoint combo in één apparaat.

Ik heb weinig kaas gegeten van sonos; maar de meeste apparatuur werkt prima in een netwerk met meerdere accesspoints. Het gaat er om dat je netwerk transparant is; dat houdt in mijn optiek in dat er maar één DHCP server is.

Roaming (automatisch wisselen tussen netwerk) is alleen mogelijk als je netwerkadapter dit automatisch doet of als je accesspoints clients kicken met een zwak signaal. Maar als je een netwerk hebt met één SSID en meerdere routers dan verbindt je apparatuur initieel met het apparaat wat het sterkste signaal afgeeft.

• Queenfanmichel
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-11 14:32
Je Sonos systeem heeft waarschijnlijk naast de luidsprekers ook een bridge, deze wordt gekoppeld aan een netwerk (UTP).

De luidspreker(s) communiceren via het wifi signaal die zowel de Bridge als de luidspreker aansluit, beide communiceren dus rechtstreeks via een eigen wifi signaal.

Om ervoor te zorgen dat je ook op de plek waar het signaal zwak is kan je een tweede bridge halverwege plaatsen, deze communiceert met de bridge bij de accesspoint en verlengt het signaal.

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:36
Bedankt voor de antwoorden. Misschien dat ik beter een router kan kopen en deze instel als accesspoint.

@Queenfanmichel, bedoel je dat ik op de switch/accesspoint op zolder een Sonos bridge weer aansluit om het draadloze Sonos systeem te versterken?

Dan wordt zo de opstelling:

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/plattegrond_zps7d235e76.jpg

Verwijderd

Zolang het een echte AP is, dan ziet het netwerk geen verschil. De software zit op laag 3 en hoger, en jij zit op L2 met je AP.

Software weet ook niet of zij met een kabel, glas of wat anders verbonden bent. De aoftware ziet alleen dat het "wat trager" gaat, maar verder niets.

Dus zet op de AP hetzelfde SSID, zelfde wachtwoord, en verschillende kanalen (minimaal 6 kanalen onderling vershil, dus. bv. kanaal 4 en kanaal 10 of hoger).

Klaar.

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:13
Sonos doet uit zichzelf al aan repeaten, zolang je 1 apparaat aansluit op het LAN, is dat genoeg voor de rest om ook verbinding te hebben. Het werkt dus met repeaters, in elk apparaat.

Afbeeldingslocatie: http://assets.sbnation.com/assets/743424/SonosNet-wireless.jpg
Zolang ze dus niet al te extreem ver uit elkaar staan, of er meerdere apparaten zijn, zal dat geen probleem moeten zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door thaan op 15-04-2014 23:14 ]

Pagina: 1