Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kritische noot op Chrome OS/books?

Pagina: 1
Acties:

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:24

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Topicstarter
In de laatste review mis ik kritiek, en niet alleen in die review, maar in het algemeen.
Waar op mobiel en tablet vlak Windows flinke vegen uit de pan krijgt omdat ze beperkter zijn in mogelijkheden, lijken deze Chromebooks onaangetast een zeer kaal en beperk systeem aan te bieden die qua prijzen niet bepaald indrukwekkend zijn.

Of je een fan bent van het OS, dat is voor iedereen een persoonlijk keuze, maar feitelijk gezien is Chrome OS extreem beperkt, naar mijn idee nog beperkter dan Windows RT, die voluit (en terecht) bekritiseerd omdat we dit niet van Windows gewend zijn. Echter ondanks dat Android zoveel openheid en mogelijkheden biedt, kan Google dit blijkbaar wel maken.

Wanneer je laptops verkoopt die zo beperkt zijn en beperkt blijven, mag van mij in iedere review dit weer worden aangestipt als minpunt, het accepteren dat een laptop van max 100 euro goedkoper dan een volwaardige Windows PC, vind ik niet terecht, dat is echt een minpunt. Dus aub geen speciale behandeling voor Chrome OS.

Tevens mis ik goede vergelijkingen met Windows laptops en hybrides, dit zijn directe concurrenten en zeker waardevol in de diverse testen, ik denk dat de mensen die dan toch een Chromebook overwegen, waarbij Google het wilt verkopen als een simpel en snel OS, hier toch wel de resultaten van willen zien. Is het echt sneller, of juist niet.

En nog een foutje met de vergelijking met de Asus T100:
Wie geen behoefte heeft aan Chrome OS, maar liever voor Windows gaat, kan deze Transformer als alternatief beschouwen. Asus levert veel waar voor de prijs. Het 10,1"-ips-scherm van deze Windows 8.1-laptop is los te koppelen, zodat het apparaat als tablet te gebruiken is. De processor is de Atom Z3740-quadcore, die een behoorlijke accuduur moet opleveren.
De T100 is gewoon door jullie getest, deze blaast deze Chromebooks ook met gemak eruit, 1u18m met browsen en 1u53m met films vergeleken met jullie laatst geteste model.

Tevens is het ook een tablet met een dock, en niet een laptop die je als tablet kan gebruiken. Ik weet het, beetje mierenne.. ehm, muggenzifterij, maar opzicht wel een belangrijk verschil voor de insteek van het product en wat je ook mag verwachten van de dock. Zie ook daar jullie eigen review over.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Laat de redactie alsjeblieft geen voorkeur uitdragen voor een OS! Als ik reviews wil lezen die door een fanboy geschreven is ga ik wel naar Nu.nl en lees ik de 'reviews' van Colin van Hoek wel.

Maar wat meer inhoudelijk op je post: Ik heb nergens het idee dat Chrome OS een speciale behandeling krijgt. In het artikel word de Chromebook zelf gereviewd, niet Chrome OS. Dat is al een keer gedaan en de link erna staat onderaan de eerste pagina. Een review over Chrome OS schrijven binnen de review over deze Chromebook is onzinnig, dat werk is al een keer gedaan. Hierom hoeft er verder niks verteld te worden over Chrome OS, behalve dan dat het apperaat op Chrome OS draait.

Verder ben het niet met je eens dat Chromebooks waardeloos zijn omdat er geen Windows opstaat. De Chromebook is bedoelt om te browsen, filmpje te kijken en een stukje te tikken. De door jouw genoemde Asus(en andere Windows tablets) is bedoeld om, raad het eens, om te browsen, filmpje te kijken en een stukje te tikken. 2x hetzelfde doel wat ze allebei kunnen. De T100 is echt geen volwaardige desktopvervanger met z'n Atom, 2Gb ram en 32 Gb hardeschijf.

Verder is 100 euro prijsverschil hier wel veel. 250 of 350 is ~40% extra. Best een hele hoop dus.

Ik ben dus absoluut me je oneens dat Chrome OS bevooroordeeld wordt ten opzichte van elk ander OS en ik ben het ook absoluut met je oneens dat de redactie Chrome OS moet gaan benadelen ten opzichte van een ander OS. Wat jij hierboven hebt geschreven is fanboynisme, iets waar de redactie hopelijk nooit aan begint.

Getekend,
Een Windows fan

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Topicstarter
Maar dit is nou juist het punt. Windows Phone toestellen zijn bijvoorbeeld wel vaak gebekritiseerd.

Lumia 1020
Hoewel het Windows Phone-ecosysteem in de afgelopen jaren grote stappen heeft gemaakt, ontbreken er nog steeds apps voor enkele grote diensten. Op fotogebied valt bijvoorbeeld op dat Instagram geen WP8-app heeft. Opmerkelijk is ook dat er in tegenstelling tot bij iOS en Android, bij Windows Phone voor veel diensten onofficiële apps te krijgen zijn. Uiteindelijk valt in de meeste gevallen dus wel een werkende oplossing te vinden, maar het nadeel van onofficiële apps is dat de kwaliteit varieert en je geen garanties hebt voor de werking en de support.
Mij hoor je niet zeggen dat dit niet zou moeten worden gedaan, immers is het app aanbod een belangrijk onderdeel. We hebben het hier niet over 1 of andere speciaal product voor een speciale prijs, dit zijn intussen hele gemiddelde bedragen voor dit soort hardware. Als jij dus voor iets meer een Windows laptop haal die veel en veel meer kan, waarom is dit opeens geen minpunt bij Chrome OS, terwijl dit bij telefoons wel als minpunt werd gezien?
Maar laten we is naar dat achtergrond verhaal kijken. Ten eerste zie ik geen vergelijking met Windows (behalve uiterlijk), aan het einde van die review staat nog het volgende:
In 2011 hadden we het idee dat fabrikanten het concept van Chromebooks maar moeilijk duidelijk zouden kunnen maken aan consumenten. Waarom evenveel betalen voor een laptop die alleen een browser kan draaien als voor hetzelfde geld een netbook met alle voordelen van het uitgebreide Windows-platform aangeschaft kan worden? Inmiddels lijkt het erop dat die boodschap best over te brengen is. Atom-netbooks boden een kreupele Windows-ervaring, terwijl de Chromebooks in ieder geval een eersteklasbrowse-ervaring bieden.
Dit is natuurlijk extreem gedateerd gezien er dit in de review van de 8 inch tablets (Atom Bay Trail):
De eerste generatie Atoms was behoorlijk traag en alleen geschikt voor lichte werklasten, maar de nieuwe versies hebben flink meer rekenkracht aan boord. Windows 8 draait op alle geteste tablets vloeiend en de nieuwe Modern UI-interface werkt soepeltjes. Het laden van Windows 8-apps kan soms even duren, maar dat ligt meer aan Microsoft dan aan de fabrikanten. Op krachtigere desktopmachines is dat namelijk ook zo.

Ook in de desktopmodus staan de tablets hun mannetje en omdat ze x86-processors bevatten, kun je bestaande Windows-applicaties draaien. Dan moet je niet denken aan zware programma's als Photoshop, maar voor normale kantoorwerkzaamheden met Office en Excel, en voor surfen zijn de apparaten zeker geschikt. Natuurlijk is het dan aan te raden om een toetsenbord en muis aan te sluiten.
Tevens sloeg die opmerking van het gebruik van Photoshop werkelijk nergens op, hier had ik ook al een bericht daarop geschreven. Benjamin- in 'reviews: Vier 8"-Windows-tablets getest'

Dus snelheid is het probleem niet, accuduur is het probleem niet, de kosten zitten in vrijwel dezelfde klasse (die Chromebook kost 289.05, niet 250). Dus waar zit de winst? Die paar tientjes dus. Maar zou een Windows Phone niet zijn gebekritiseerd als die een paar tientjes goedkoper had geweest? Natuurlijk niet, en terecht. Want als jij voor zo'n 20% goedkoper gaat, dan wil je niet opeens gigantische flexibiliteit inleveren. Dat betekent niet dat niemand Chromebooks wilt, maar nogmaals, het is het ontbreken van de kritische noot. Ik zie deze nergens terugkomen, het is allemaal leuk en aardig en dit is er goed aan en dat is er goed aan, maar het feit dat deze zo extreem beperkt zijn tegenover de concurrentie, moet worden benoemd.

De vergelijking dat ze beide hetzelfde kunnen, is niet waar, zoals je ook in mijn link (over het niet kunnen photoshoppen) bekijkt, dan kan je zien tot in hoeveel deze simpele tablets en laptops instaat zijn met Intels laatste Atoms. Photoshop, Lightroom, gamen, je noemt het, en het kan, daarbij is de keuze gigantisch veel groter.

Mijn verhaal is veel objectiever dan jij voordoet, jij hebt duidelijk niet de producten in handen gehad die ik wel heb gehad, ik weet hoe dit soort Windows systemen werken en je bagetaliseerd dat tot een media speler met een browser en tekstverwerker. Het is een extreem zwak argument die laat zien dat je niet diep in de materie zit. Dat geeft niet, maar kom dan geen onzin verhalen ophangen. Mijn bericht was toen al op +3 gezet omdat Wout gigantisch de plank deed mis slaan, hij deed de mogelijkheden van deze systemen af tot hetzelfde wat jij ook jouw bericht doe, dat schiet echt niet op.

Als dit Tweakers is, dan kijk je kritisch naar de hardware en software die je voor je hebt, wat het kan, wat het niet kan, de plussen worden benoemd, maar ook de minnen. Ik zie de minnen niet tot het gigantisch beperkte OS.

Tevens heeft dit niets met fanboynisme te maken, Chrome OS heeft zo zijn doeleindes, en al vind ik dat Chrome OS net zo min een bestaansrecht heeft als Windows RT, gezien Android en Windows 8 in beide gevallen meer te bieden heeft, heeft het nog wel bepaalde functies die toegevoegde waarde heeft tegenover Windows.
Ik wil dus echt die scherpe kritiek zien, of in ieder geval een vergelijking, want in deze review, als het achtergrond verhaal, staat niet hoeveel je doet inleveren als je voor Chrome OS gaat.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

• RagingPenguin
  • Niet online
Je moet even goed lezen. Er zit een verschil tussen wat een Windows tablet kan en waar die voor bedoeld is. Het is heel leuk dat je allerij zware programma's kan installeren op je windows tablet, maar mijn ervaring(ja, ik heb er eentje gekocht voor mijn vader) is dat je 32 Gb al snel vol zit, je Atom(een bay-trail, niet zo oud geval) zit zo op full-load en met 2 Gb RAM hoef je echt niet te verwachten dat even van programma kan switchen. Een Windows tablet heeft meer flexibiliteit als een non-Windows tablet, maar komt niet in de buurt van een fatsoenlijke laptop.

En als je de Chromebook gebruikt waar hij voor bedoelt is kom je geen software te kort. Dat kan je niet van een WP zeggen. Toen ik van m'n S4 naar m'n L920 ging miste ik een hele boel basis dingen die elke telefoon moet hebben. Op een gegeven moment vind je daar dan wel weer 3rd party alternatieven voor, maar dat is punt waarop WP serieus tekort schiet. Dus van daar de logische andere behandeling van WP en de logische dezelfde behandeling van Chrome OS.

En de antwoord op je vraag 'waar zit de winst': Een normaal toetsenbord(dat Asus T100 toetsenbord is de naam toetsenbord niet waard), een fatsoenlijk scherm(ik heb die tablets uit de review allemaal vast gehad en de schermen zijn om over te janken) en een normaal touchpad(desktop met 8' touch werkt alleen met Wacom of soortgelijke techniek) Genoeg redenen om een Chromebook gelijkwaardig te achten aan een (goedkope) Windows tablet.

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Topicstarter
Volgens mij moet jijzelf even lezen. Dit begint wel een beetje vermoeiend te worden als jij niet eens de moeite neemt om te lezen, maar vervolgens wel mijn argument tegenspreekt. Volgende keer reageer ik er dan ook niet meer op, want dit is een beetje hetzelfde als met een blinde een discussie aangaan over de kwaliteit van een foto.
Ook in de desktopmodus staan de tablets hun mannetje en omdat ze x86-processors bevatten, kun je bestaande Windows-applicaties draaien. Dan moet je niet denken aan zware programma's als Photoshop
Dit heeft niets te maken met waar het bedoeld voor is, maar wat het kan. Gezien dit soort tablets aangesloten kunnen worden op beeldschermen met toetsenbord en muis, is er geen enkel argument waarom je dit niet zou gebruiken. Tevens zou je ook is moeten verdiepen in de presentatie van deze tablets. Zo heeft Lenovo hun laatste 8 inch gepresenteerd terwijl die via een dockingstation (universeel - usb 3) aangesloten stond op 2 monitoren.
Jij maakt hier dus de inschatting dat ze hiervoor niet gebruikt worden, maar dat is een onzin aannname, tevens 1 die Wout ook niet maakt, gezien de volgende opmerking:
De kracht van deze tablets is echter dat ze alle Windows-software draaien die je maar kunt bedenken en feitelijk dus kleine pc's zijn. Wil je dus ook productief zijn met je tablet, dan is een Windows-tablet opeens een veel interessantere keus. Dell levert voor dat scenario een optionele case en toetsenbord, en de tablets van Toshiba en Acer kunnen dankzij hun micro-hdmi-uitgang zelfs omgetoverd worden tot volwaardige, zij het niet extreem snelle, pc's. Daarnaast worden alle tablets geleverd met een versie van Office 2013, wat de potentiële productiviteit zeker ten goede komt.
Wat ik al zei, deze chip kan gewoon Photoshop aan, het wegzetten van dit soort systemen als media/browsen/tekstverwerken computers, is complete onzin, het feit dat ze zoveel meer kunnen, maakt mijn argument alleen nog maar sterker over hoe beperkt deze Chromebooks wel niet zijn.

Wanneer jij een L920 gebruikt zoals bedoelt, dan kom je ook niets tekort. Nu denk jij vast "maar ik wil er meer meedoen, ik wil bepaalde apps hebben", mja dat zullen mensen dus ook met Chromebook denken. Ja natuurlijk weten ze dat ze niet zullen Photoshoppen.
Maar denk is wat de gemiddelde persoon gebruikt op een simpele laptop? Oke we hebben media, browsen en tekstverwerken, maar wat nog meer? In veel gevallen zullen mensen tegen enorme limitaties aanlopen, of het nou skype is of allerlei clients voor je cloud opslag (niet iedereen wilt Google Drive gebruiken) enz enz. Het hoeven dus echt niet de grote dingen te zijn, het zijn de kleine dingetjes al. Het zijn van diezelfde dingen die je ook bij Windows RT mist.
Vergeet ook niet dat mensen producten zoals Windows en Android gewend zijn, waar je eigenlijk alles op kan vinden. Wat je bij WP zag en ziet, is dat zelfs door het missen van de officiele app, dat ze hier al een drama van maken, dit zijn ook reacties waarop Tweakers heeft gereageerd door deze in hun reviews te nemen. Maar waarom hier dan niet? Waarom is het missen van diverse essentiele apps voor Chrome OS niet een probleem?
Dit zijn laptops die puur voor de productiviteit zijn gemaakt, maar zodra je een millimeter van Google's eco systeem afgaat, dan stopt die productiviteit en moet je opeens iedereen gaan aanzetten tot het gebruiken van Google services. Is dat productief? Is dat uberhaupt haalbaar? En ook dan heb je nog steeds niet alles wat de gemiddelde gebruiker nodig heeft.

Feit is gewoon dat dit laptops zijn om erbij te hebben, dit is een apparaat die je naast je Windows PC hebt, terwijl de concurrentie, die Bay Trail systemen met Windows, je wel een volwaardige PC bieden.
Dat is het verschil, en dat is een verschil die ik niet terug zie komen.

Toetsenbord van de T100 is zijn naam niet waard? De ervaringen in de reviews op deze site spreekt dat tegen.
Het toetsenbord wordt in diverse reviews wat afgekraakt, maar dat is mijns inziens niet terecht. Vaak is het verwijt dat het "crumpled" is, maar dat hangt voor het grootste deel samen met het feit dat het maar een 10 inch apparaat is. Ik vind het toetsenbord gezien die beperking juist prima bruikbaar, met voldoende travel en feedback. Prettig is ook dat niet - zoals in veel gevallen - de cursustoetsen in gewoon normaal formaat zijn uitgevoerd.
Leuke toevoeging aan het pakket. Ikzelf kan hier prima mee overweg, wel moet ik vaak meekijken met het typen omdat ik de smallere formfactor niet gewend ben. Vooral het feit dat de enter toets klein is heeft me al een paar keer in de war gebracht. Toetsenboard heeft geen numpad, verder wel alle hoognodige knoppen (F1-F12, screenshot, pause break, qwerty, etc.).
Het keyboard zelf vind ik van goede kwaliteit. Ik heb in het verleden al een pricewatch: Asus Eee PC 1001HA (Wit) gehad. De individuele toetsen zijn kleiner op de T100, maar de toetsen voelen goed aan. De palmrusten hebben een “brushed” textuur, waardoor je wat meer grip hebt. De keyboard layout is redelijk logisch (inclusief de Fn keys) en komt overeen met overige Asus laptops zoals de N56 serie en de Vivobook serie. Het touchpad hapert tijdens gebruik en verwart vaak standaard muisbewegingen met gestures. Ik neig dus vaak naar het aanraken van het scherm ipv het gebruik van het touchpad.
Deze reacties komen uit de +2 en +3 userreviews. Over het toetsenbord zijn ze heel tevreden, over het touchpad minder. Dit is tevens wat een vriend mij doet beamen ook.

Het scherm wordt niet als negatief bestempeld, wel zijn mensen niet helemaal tevreden met de helderheid, maar deze is dus nog wel iets hoger dan die van die Chromebook, het contrast daarintegen is op die T100 veel hoger met 1156:1 tegen 242:1, ook de gemiddelde kleurfout is een stuck lager op de T100 met 7.75 tegen 12.32. Gezien de resolutie hetzelfde is, kunnen we dus heel simpel zeggen dat het scherm van die Chromebook op alle vlakken slechter is.

Tot nu toe heb ik dus nog geen enkel goed argument gehoord, je loopt achter de feiten aan en spreek vanuit gevoel. Verder gaat het er hier niet om of de T100 beter is, het ging er hier om dat de prijzen van dit soort Chromebooks te hoog zijn terwijl gigantisch veel minpunten hebben tov de concurrentie, echter wordt dit enorme minpunt niet aangestipt.

• RagingPenguin
  • Niet online
Benjamin- schreef op zondag 13 april 2014 @ 13:17:
Volgens mij moet jijzelf even lezen. Dit begint wel een beetje vermoeiend te worden als jij niet eens de moeite neemt om te lezen, maar vervolgens wel mijn argument tegenspreekt. Volgende keer reageer ik er dan ook niet meer op, want dit is een beetje hetzelfde als met een blinde een discussie aangaan over de kwaliteit van een foto.
Op je teentjes getrapt :?
Vergeet ook niet dat mensen producten zoals Windows en Android gewend zijn, waar je eigenlijk alles op kan vinden. Wat je bij WP zag en ziet, is dat zelfs door het missen van de officiele app, dat ze hier al een drama van maken, dit zijn ook reacties waarop Tweakers heeft gereageerd door deze in hun reviews te nemen. Maar waarom hier dan niet? Waarom is het missen van diverse essentiele apps voor Chrome OS niet een probleem?
Dit zijn laptops die puur voor de productiviteit zijn gemaakt, maar zodra je een millimeter van Google's eco systeem afgaat, dan stopt die productiviteit en moet je opeens iedereen gaan aanzetten tot het gebruiken van Google services. Is dat productief? Is dat uberhaupt haalbaar? En ook dan heb je nog steeds niet alles wat de gemiddelde gebruiker nodig heeft.
Office online werkt op een chromebook anders ook prima. Net als Onedrive. Verdiep je eens in de Chromebooks voordat je ze afkraakt.
Tot nu toe heb ik dus nog geen enkel goed argument gehoord, je loopt achter de feiten aan en spreek vanuit gevoel. Verder gaat het er hier niet om of de T100 beter is, het ging er hier om dat de prijzen van dit soort Chromebooks te hoog zijn terwijl gigantisch veel minpunten hebben tov de concurrentie, echter wordt dit enorme minpunt niet aangestipt.
Dan zal je toch echt moeten leren lezen. Tip: dit leert men in groep drie op de basisschool

maar nu ontopic, vergeet het gezwam hierboven maar even. Deze discussie ging over het voorstel dat de redactie Chrome OS zou moeten bekritiseren omdat een zekere Benjamin een ander product beter vind. Dat is z'n beetje de ergste vorm van fanboynisme dat ik ooit op Tweakers ben tegengekomen. Het feit dat in dit GR topic nog geen crewlid heeft gereageerd terwijl het wel een paar dagen oud is zegt al genoeg. Dit voorstel, jouw voorstel is simpelweg niet Tweakers waardig!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Topicstarter
Op je teentjes getrapt :?
Jij doet je hier voor als iemand die weet waar hij het over heeft, gezien je uitspraken is dit duidelijk niet zo, dat is storend en zit je effectief dit topic te spammen. Erg ongewenst.
Office online werkt op een chromebook anders ook prima. Net als Onedrive. Verdiep je eens in de Chromebooks voordat je ze afkraakt.
Zoals ik al aangaf mis je de apps, dat een hoop nog wel te halen is via de website, maakt dit product een stuk minder productief. Zoals iedereen weet is Chrome OS puur gericht op Google services, wanneer deze niet wordt gebruikt is de laptop opeens een stuk minder productief. Dat betekent niet dat niets meer werkt.
En waar MS flink heeft ingezet op hun online services, is dit niet overal het geval, door het ontbreken van apps zijn diverse services slecht tot eigenlijk niet meer te gebruiken. En dan hebben we het uiteraard nog niet over dingen zoals Skype.
Dan zal je toch echt moeten leren lezen. Tip: dit leert men in groep drie op de basisschool
Heel volwassen. Ik weerleg ieder onzinnig argument met feiten, maar je weigert om te reageren omdat dit je ego zou krenken. Jammer, maar voorspelbaar.
maar nu ontopic, vergeet het gezwam hierboven maar even. Deze discussie ging over het voorstel dat de redactie Chrome OS zou moeten bekritiseren omdat een zekere Benjamin een ander product beter vind. Dat is z'n beetje de ergste vorm van fanboynisme dat ik ooit op Tweakers ben tegengekomen. Het feit dat in dit GR topic nog geen crewlid heeft gereageerd terwijl het wel een paar dagen oud is zegt al genoeg. Dit voorstel, jouw voorstel is simpelweg niet Tweakers waardig!
Meer onzin zie ik.
Dit gaat niet om wat beter is, dit gaat erom wat de concurrentie biedt, dit gaat erom dat producten vergeleken moeten worden, zeker wanneer ze de exact zelfde formfactor hebben en doel. Tweakers faalt er in om dat hier te doen, dat is wat ik aankaart. Jouw of mijn invullingen over wat beter is, is hier niet relevant. Dat jij dit als fanboynisme ziet, zegt meer over jou dan over mij, tevens is het ook buitengewoon dat je dit maar blijft herhalen. Dit maakt jou niet Tweakers waardig. Al moet ik zeggen dat jij wel past bij de dominante groep 'tweakers' die constant "fanboy" roepen wanneer ze het met iets oneens zijn.

• RagingPenguin
  • Niet online
Benjamin- schreef op zondag 13 april 2014 @ 18:58:

Jij doet je hier voor als iemand die weet waar hij het over heeft, gezien je uitspraken is dit duidelijk niet zo, dat is storend en zit je effectief dit topic te spammen. Erg ongewenst.
Wooh wat een eigendunk. De laatste keer dat ik dit tegen kwam was op basisschool, lang lang geleden.
Zoals ik al aangaf mis je de apps, dat een hoop nog wel te halen is via de website, maakt dit product een stuk minder productief. Zoals iedereen weet is Chrome OS puur gericht op Google services, wanneer deze niet wordt gebruikt is de laptop opeens een stuk minder productief. Dat betekent niet dat niets meer werkt.
En waar MS flink heeft ingezet op hun online services, is dit niet overal het geval, door het ontbreken van apps zijn diverse services slecht tot eigenlijk niet meer te gebruiken. En dan hebben we het uiteraard nog niet over dingen zoals Skype.
Omdat het jouw formfactor niet is moet is het direct slecht 8)7 Verbreed je horizon eens. En iedereen die weet dat je een Chromebook koopt je aan de Google services vast zit, dat hoeven we echt niet elk keer te herhalen. Dat jij dat niet wilt betekend niet dat iedereen dat niet wil. Ik zie weer dat je en beperkte horizon hebt en nog al generaliserend bent.
Heel volwassen. Ik weerleg ieder onzinnig argument met feiten, maar je weigert om te reageren omdat dit je ego zou krenken. Jammer, maar voorspelbaar.
Ik haal me zelf maar even aan, ik weet dat dat onbeleefd is, maar toch: 'En de antwoord op je vraag 'waar zit de winst': Een normaal toetsenbord(dat Asus T100 toetsenbord is de naam toetsenbord niet waard), een fatsoenlijk scherm(ik heb die tablets uit de review allemaal vast gehad en de schermen zijn om over te janken) en een normaal touchpad(desktop met 8' touch werkt alleen met Wacom of soortgelijke techniek) Genoeg redenen om een Chromebook gelijkwaardig te achten aan een (goedkope) Windows tablet.'
Meer onzin zie ik.
Dit gaat niet om wat beter is, dit gaat erom wat de concurrentie biedt, dit gaat erom dat producten vergeleken moeten worden, zeker wanneer ze de exact zelfde formfactor hebben en doel. Tweakers faalt er in om dat hier te doen, dat is wat ik aankaart. Jouw of mijn invullingen over wat beter is, is hier niet relevant. Dat jij dit als fanboynisme ziet, zegt meer over jou dan over mij, tevens is het ook buitengewoon dat je dit maar blijft herhalen. Dit maakt jou niet Tweakers waardig. Al moet ik zeggen dat jij wel past bij de dominante groep 'tweakers' die constant "fanboy" roepen wanneer ze het met iets oneens zijn.
De OS'en zijn al een keer vergeleken, de hardware ook. Ik weet dat ik in herhaling val, maar blijkbaar landt het niet. Dat jij Chrome OS beperkt vind beteken nog steeds niet dat de rest van mensen het ook moet vinden. Het niet willen inzien dat niet iedereen dezelfde gebruiker is en dat overal vol wensen te houden staat ook wel bekend al fanboynisme. Daarom beschuldig ik bij deze van fanboynisme. Niet omdat ik het niet met je eens bent, Windows is imo een veel uitgebreider OS als het inderdaad relatief beperkte Chrome OS, maar omdat jij denkt dat dat voor iedere gebruiker geld en dat overal van de daken wilt schreeuwen. Zelfs tot in redactie reviews toe. Fanboynisme ten top. Verder val ter hier weinig te spammen, als ik niet zo vriendelijk was geweest je uit te leggen dat je voorstel helemaal nergens op slaat was het hier nog heel leeg geweest.

• Vnze
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
Volgens mij heeft dit niks met fanboyism te maken. Een toestel met Windows RT of Windows Phone krijgt vaak als minpunt het OS mee. Windows RT is een antwoord (goed of slecht daargelaten) tegen Android en iOS maar de vergelijk daarmee maakt men niet, wel de vergelijking met OSX en Windows x86. Niet echt eerlijk dus maar daar stopt het niet. Chrome OS op zijn beurt is beperkter dan Windows RT maar daar is het dan weer geen nadeel en de vergelijking met x86 operating systems maakt men daar niet. In beide gevallen is dat het goed recht van de redactie maar als je ze tegen elkaar afweegt is er een onevenwicht.

Lang verhaal kort: het probleem is vooral dat Windows RT vaak in de verkeerde categorie (x86 OS) zit en dan inderdaad helemaal niet zo geschikt is terwijl het in de iOS/Android categorie zou moeten zitten. Chrome OS heeft hier eigenlijk niets mee te maken behalve dat hier die foutieve indeling niet is en het dus positiever in het daglicht komt in vergelijking met Windows RT (al dan niet terecht).

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Het probleem is denk ik vooral dat de bespreking van Chrome OS alweer wat ouder is. Bij een Chromebook bespreek ik het apparaat; het is geen recensie van Chrome OS. Chrome OS is ook zo radicaal anders dan Windows, dat ik ervan uitga dat mensen zich inlezen op de beperkingen en voordelen, voordat ze zo'n kloof overbruggen. Vandaar ook de link naar het eerdere artikel.

Dat is ook het verschil ten opzichte van Windows Phone: dat is in wezen een vergelijkbaar platform als iOS en Android: met apps die de functionaliteit uitbreiden en die daarmee heel belangrijk zijn. Dan kun je goed op dat onderdeel vergelijken. Als je bij Chrome OS een directe vergelijking zou willen maken, zou je dat ten opzichte van Firefox OS moeten doen: dan kun je zeggen wat het ene browser-OS beter doet dan het andere. Chrome OS is vooral compleet anders dan Windows.

In vorige reviews benadrukte ik ook dat kopers zich goed moeten voorbereiden, zoals bij de HP Chromebook:
Heb je je verdiept in Chrome OS, ken je de voordelen, maar vooral ook de beperkingen en ben je bereid de stap te wagen, dan is de HP Chromebook zeker een aanrader.
Bij de review van de Toshiba is dit minder nadrukkelijk gebeurd.

Het lijkt me hoe dan ook zinnig om Chrome OS weer eens uitgebreid onder de loep te nemen en daarbij de verschillen te opzichte van Windows te benadrukkeen. Bij een review van een nieuwe Chromebook kunnen we dan de voor- en nadelen aan de hand van die review van de software aanstippen.

• RagingPenguin
  • Niet online
Olaf schreef op maandag 14 april 2014 @ 12:47:
Het probleem is denk ik vooral dat de bespreking van Chrome OS alweer wat ouder is. Bij een Chromebook bespreek ik het apparaat; het is geen recensie van Chrome OS. Chrome OS is ook zo radicaal anders dan Windows, dat ik ervan uitga dat mensen zich inlezen op de beperkingen en voordelen, voordat ze zo'n kloof overbruggen. Vandaar ook de link naar het eerdere artikel.
helemaal mee eens
Dat is ook het verschil ten opzichte van Windows Phone: dat is in wezen een vergelijkbaar platform als iOS en Android: met apps die de functionaliteit uitbreiden en die daarmee heel belangrijk zijn. Dan kun je goed op dat onderdeel vergelijken. Als je bij Chrome OS een directe vergelijking zou willen maken, zou je dat ten opzichte van Firefox OS moeten doen: dan kun je zeggen wat het ene browser-OS beter doet dan het andere. Chrome OS is vooral compleet anders dan Windows.
Ben ik het ook helemaal mee eens. Een WP probeert voor 100% dezelfde functionaliteit te bieden als een Andriod of iPhone. Daar slagen ze pas sinds een paar maanden redelijk in en dat doel word pas met 8.1 echt gehaald. Google heeft nooit geroepen dat Chrome OS een vervanger is van Windows, het is altijd als een ander principe gepresenteerd.
In vorige reviews benadrukte ik ook dat kopers zich goed moeten voorbereiden, zoals bij de HP Chromebook:
[...]

Bij de review van de Toshiba is dit minder nadrukkelijk gebeurd.
Je had het kunnen doen, Maar imo was dat niet echt nodig. Iedereen kent Chrome OS ondertussen wel een beetje. Leken hadden aan de link naar het Chrome OS artikel genoeg kunnen hebben om te weten wat het principe is.
Het lijkt me hoe dan ook zinnig om Chrome OS weer eens uitgebreid onder de loep te nemen en daarbij de verschillen te opzichte van Windows te benadrukkeen. Bij een review van een nieuwe Chromebook kunnen we dan de voor- en nadelen aan de hand van die review van de software aanstippen.
Is het een idee om een round-up te doen met een windows 8 apparaat(bv de t100) , een Chromebook(bv de tos) en een Windows RT apparaat(bv een surface 2 RT) een Andriod tablet met toetsenbord(bv een Asus Transformer)? Dan hebben we ook direct een antwoord op hoe erg je de desktop apps mist op een RT apparaat t.o.v een x86 tablet en hoe Windows tablets zicht verhouden t.o.v. een Andriod tablet met een toetsenbord. Is natuurlijk wel een hoop werk, veel meer als alleen Chrome OS reviewen. Maar je hebt dan wel een veel interessanter artikel waar veel meer informatie uit te halen is.

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Topicstarter
Omdat het jouw formfactor niet is moet is het direct slecht 8)7 Verbreed je horizon eens. En iedereen die weet dat je een Chromebook koopt je aan de Google services vast zit, dat hoeven we echt niet elk keer te herhalen. Dat jij dat niet wilt betekend niet dat iedereen dat niet wil. Ik zie weer dat je en beperkte horizon hebt en nog al generaliserend bent.
En je gaat door met eigen invullingen. Ik zei dat het gelimiteerd is, ik zei niet dat het slecht is. Je kan niet lezen en daarom blijf je reageren op uitspraken die ik niet heb gedaan.
Mij zal je nooit horen zeggen dat gelimiteerd slecht is, gelimiteerd kan juist heel wenselijk zijn. Mijn punt is dat mensen bewust moeten zijn van het gelimiteerde. Wat ik al zei, in die review wordt de vergelijking niet met Windows gelegd, tevens ook niet in de link. Hierdoor mis ik dus ook kritiek die er ongetwijfeld is wanneer je hem gaat vergelijken met vergelijkbare producten. Dit geldt sowieso voor alle systemen, ook voor Windows 8.
Ik haal me zelf maar even aan, ik weet dat dat onbeleefd is, maar toch: 'En de antwoord op je vraag 'waar zit de winst': Een normaal toetsenbord(dat Asus T100 toetsenbord is de naam toetsenbord niet waard), een fatsoenlijk scherm(ik heb die tablets uit de review allemaal vast gehad en de schermen zijn om over te janken) en een normaal touchpad(desktop met 8' touch werkt alleen met Wacom of soortgelijke techniek) Genoeg redenen om een Chromebook gelijkwaardig te achten aan een (goedkope) Windows tablet.'
En nogmaals, de gebruikers zijn er positief over en het scherm van de T100 is beter. Gezien het amper in de prijs zit en dingen zoals het scherm beter zijn, mag jij uitleggen waarom er geen kritiek mag zijn.
Producten zijn vergelijkbaar, behalve qua opties. Dus die kritiek moet er simpelweg zijn.
De OS'en zijn al een keer vergeleken
Vast is er ooit wel iets over gezegd, maar in de review staat er niets over en ook geen link. Effectief staat er dus in dit review helemaal niets. Daar gaat het om, niet wat elders ooit een keer is geschreven.
Dat jij Chrome OS beperkt vind beteken nog steeds niet dat de rest van mensen het ook moet vinden.
Ehm, Google heeft het met opzet zo beperkt gemaakt, dus ja iedereen moet die wel vinden. Wat ik hierboven al schreef, beperkt is niet direct slecht. Google koos bewust voor Chrome OS tegenover het uitbreiden van Android. Ik denk niet dat dit een goede keuze is geweest, maar dat is mijn mening, echter was het nog steeds een bewuste keuze voor een beperkt systeem.
et niet willen inzien dat niet iedereen dezelfde gebruiker is en dat overal vol wensen te houden staat ook wel bekend al fanboynisme. Daarom beschuldig ik bij deze van fanboynisme. Niet omdat ik het niet met je eens bent, Windows is imo een veel uitgebreider OS als het inderdaad relatief beperkte Chrome OS, maar omdat jij denkt dat dat voor iedere gebruiker geld en dat overal van de daken wilt schreeuwen. Zelfs tot in redactie reviews toe. Fanboynisme ten top. Verder val ter hier weinig te spammen, als ik niet zo vriendelijk was geweest je uit te leggen dat je voorstel helemaal nergens op slaat was het hier nog heel leeg geweest.
Dus omdat ik een kritische noot wil zien over het beperkte OS, waarbij de formfactor ervoor zorgt dat dit een directe concurrent is van Windows laptops, ben ik opeens een fanboy?
De logica ontbreekt hier geheel. Maar goed dit is duidelijk de trend.
Lang verhaal kort: het probleem is vooral dat Windows RT vaak in de verkeerde categorie (x86 OS) zit en dan inderdaad helemaal niet zo geschikt is terwijl het in de iOS/Android categorie zou moeten zitten. Chrome OS heeft hier eigenlijk niets mee te maken behalve dat hier die foutieve indeling niet is en het dus positiever in het daglicht komt in vergelijking met Windows RT (al dan niet terecht).
Nu heeft MS zich daar wel zelf geplaatst. Het bekendste RT apparaat is de Surface RT/2, deze proberen ze juist als hybride systeem te verkopen, 1 die productief is. Daarmee plaatsten zij zich wel in een bredere catagorie. Dit is ook wat MS wilt, ze willen niet in hokjes denken van dit moet zus kunnen en dat moet zo kunnen, ze willen producten die voor veel verschillende doeleindes te gebruiken is.
Als je ook kijkt naar de Surface Pro, is er veel discussie over wat het nou is, is het een tablet of een ultrabook. Terecht dat ze dan met beide worden vergeleken.
Daarom ook met deze laptops, het zijn laptops, het is om productief mee te werken, laten we ze is neerzetten naast Windows laptops, waar zitten de voor en nadelen. Ook richting de lezers, goh wat lever je nou in en wat krijg je ervoor terug.
Het eerdere artikel bespreekt echter de verschillen niet, het geeft je een beeld van hoe en wat, maar als je niet met zo'n apparaat werkt dan weet je ook niet wat het allemaal kan en niet kan. En waar 2 jaar terug de hardware een stuk minder was, en dus Chrome OS een snelheidswinst bood, is dat nu niet meer, tenminste ik vind Bay Trail systemen erg vlot werken. Aan de andere kant zal Chrome OS ook weer uitgebreider zijn en is ook dat iets wat moet worden benoemd.
Op bepaalde vlakken klopt dit, maar niet overal. Chrome OS heeft als doel een productieve laptop, dat je dat niet het apparaat bekritiseert omdat je geen spellen (buiten browser spelletjes) er op kan spelen, is terecht, maar kijk wat jij en andere nodig hebben voor de productiviteit. Kijk ik ken Chrome OS maar beperkt, heb er dan ook al lang niet echt meer iets inhoudelijks over gelezen, maar Skype is er bijvoorbeeld nog niet, ik kan me voorstellen dat dit voor veel mensen een minpunt is, en zo zijn er nog wel meer.
Om diezelfde reden zijn bijvoorbeeld diverse smartwatches hard aangepakt, want ja je kan ze niet vergelijken met telefoons oid, maar je kan wel zeggen, goh dit is product en doel, krijgen mensen hier de ervaring die je van dit product kan verwachten? Heb je alle apps om dit systeem echt prettig te maken.
Daarnaast blijft hier ook de prijs een rol spelen, tot de 330 euro (40 euro boven dit product) heb je diverse Windows 8 laptops van 10, 11 en 15 inch.

En als laatste mis ik dus de benchmarks, Chrome OS is gericht op een simpel maar snel OS, maar hoe snel is het dan in vergelijking? Ik kan me voorstellen dat wanneer je een laptop wilt hebben en dat Chrome OS je biedt wat je nodig hebt, dat je wilt weten wat een Windows laptop in die klasse doet.

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-10 20:49

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
*gaap*... Kinders, doen we rustig?
Pagina: 1