Laptop reparatie (schema + BIOS)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024
Hallo E-freunde,

Als hobbyproject ben ik aan het proberen een laptop te repareren. Nu zijn van veel laptops wel schema's beschikbaar, maar van deze laptop (Asus N56VM) kan ik hem niet vinden.

De laptop start soms wel en soms niet op. Als hij opstart werkt hij perfect. Als hij niet opstart doet hij echt he-le-maal niks, dus geen enkele reactie als ik op de powerbutton druk. Nu dacht ik als eerste poging het BIOS te vervangen, maar kan daarvoor geen volledige dump vinden om op een nieuwe chip te programmeren.

Iemand goede ideeën voor:
- Reparatie :p
- Het vinden van het schema van deze laptop
- Het vinden van een volledige BIOS dump voor deze laptop.

Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:40

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Dit soort problemen is vaak op te lossen met alles te reflowen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024
Ja, dat klopt. Echter beperkt dat ook vaak de totale levensduur van de laptop nogal en kun je na een maandje of 3 het ding waarschinlijk nog eens uit elkaar halen.

Soms werkt het om een tijdje te wachten nadat ik de adapter heb aangesloten, alvorens op de aan-knop te drukken. Hierdoor heb ik het idee dat het in de voeding zit. Misschien de haperende voltage regulator IC, charger IC of ergens een smd componentje wat het heeft begeven.

Thanks voor je tip, maar ik ben vooralsnog op zoek naar een wat subtielere oplossing :)