Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00d
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-06 07:22
Kort samengevat: hoeveel data verbruikt 1 werkplek per dag aan een Citrix sessie?

Wij gebruiken al meer dan 5 jaar Citrix in ons netwerk. Alle locaties waren altijd voorzien van een vaste internetverbinding waardoor het data verbruik van Citrix niet van het grootste belang was. Bandbreedte uiteraard wel, de sessie moeten immers wel vloeiend werken.

Recent hebben wij een 2-tal locatie op een 4g dongel draaien. Iedere locatie heeft 1 werkplek waarbij de medewerker ongeveer 6 tot 8 uur lang actief is in de Citrix sessie. Het data verbruik voor 1 werkplek zit nu op de 300mb per dag ongeveer. Hiermee redden wij het net met een 8gb databundel (grotere bundels zijn helaas niet meer te krijgen).

Echter moet er op 1 locatie een werkplek bij, daar kan natuurlijk een dongel bij geplaatst worden, echter probeer ik uit te zoeken of 300mb per dag nu een normale hoeveelheid data is. Mijn gevoel zegt dat met minder moet kunnen, de Citrix policies voor de dongel sessies zijn al maximaal geknepen en voor het printen gebruiken we de Citrix Universal driver.

Op internet vindt ik alleen maar informatie over de benodigde bandbreedte, maar helaas niet over de benodigde databundels. Wellicht dat iemand hier ervaring heeft met het gebruik van Citrix 40uur per week over een 3 of 4g dongel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 11:14
Ligt natuurlijk voor 95% aan de wijze van gebruik van je sessie. Veel internet met evt flash / html5 terwijl je HDX uit hebt staan? Veel data. Enkel gebruik van Office applicaties veel minder. Autocad (niet echt een Citrix kandidaat maar toch) verstookt natuurlijk weer veel meer. Mijn eigen gebruikers zijn bijvoorbeeld met name paramedische therapeuten welke 5 minuten werken in hun sessie en dan drie kwartier een patient aan het kneden zijn.

m.a.w. hier kan niemand wat zinnigs over zeggen. Als jouw sessies 300mb/dag versturen dan is dat zo. Je zou nog iets kunnen winnen met bv colordepth knijpen (niet echt van deze tijd meer in mijn mening) en compressie toepassen, maar dat is allemaal marginaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06 21:07

DarkSide

theres no place like ::1

je kan voor die werkplek ook e.e.a. lokaal installeren zodat er minder over het internet hoeft te gaan.
Weet niet hoe e.e.a is ingericht. Maar voor mij geld een locatie met slechts 1 of 2 werkplekken als een exception. Iets waarvan je kan afwijken van een TO en een "special" voor kan inrichten.
maw ipv bv een ThinClient een laptop inrichten. Die dicht timmeren. Apps zoveel mogelijk lokaal draaien etc.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Standaard probeert een receiver gebruik te maken van zijn lokale Internet Breakout bij bijvoorbeeld het afspelen van een flashvideo. Dit verkeer zal dan naast je ICA verkeer naar het Internet gaan. Meet je dit mee in de 300MB per dag? Of is die 300MB echt alleen maar ICA?

Voor normaal kantoorwerk reken ik meestal met een gemiddelde van 80kbps. Een werkdag van 8 uur is 8*60*60=28.800 secondes. Dit maal 80kb resulteerd in circa 281MB per werkdag. Dus met 300MB kom je redenlijk in de buurt van deze rekenregel.
Hierbij moet je onthouden dat je nooit continu 80kbps aan bandbreedte nodig hebt omdat je ook wel eens wegloopt van je scherm, en dat er niet altijd gegevens over te sturen zijn.

Met de hedendaagse integratie van Internet in het bedrijfsleven (elearning, social media etc. ) en de noodzaak veel grafische zaken te offloaden naar de cliënt zal je zien dat de client dus ook veel Internet verkeer genereert.

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Equator: Exact. Maar mijn ervaring is dat bijna geen enkel bedrijf de internet breakout fatsoenlijk geregeld heeft, met brakheid als gevolg

W00D, je kan toch gewoon een onbeperkt internet abonnement pakken op die dongles? Of zijn die op dit moment niet beschikbaar wegens commerciële redenen :( ?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T0ny
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-10-2024
Een beetje afhankelijk van de werkzaamheden zou je misschien een aantal taken lokaal uit kunnen voeren, zoals het maken van Excel of Word documenten bv, of een lokale Outlook client oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Nu online

Equator

Crew Council

#whisky #barista

BCC schreef op donderdag 10 april 2014 @ 10:34:
Equator: Exact. Maar mijn ervaring is dat bijna geen enkel bedrijf de internet breakout fatsoenlijk geregeld heeft, met brakheid als gevolg
Dat kan nog meevallen. De server stuurt de data dan via ICA naar de client. Server rendered, das pas brak :+

In het geval van de topicstarter is er een 4G verbinding. Dus er is een Internet breakout. Echter gaat dat net zo hard van zijn databundel af. Dan is het beter om flash gewoon uit te zetten. Tenzij het natuurlijk vereist is vanuit de functionaliteit.

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00d
De taken verschillen, van deels standaard office werk tot ook het aanpassen van Autocad tekeningen. (Gaat om een bouwplaats). Onbeperkt internet abonnement voor dongels is helaas niet mogelijk :(

Lokaal wordt er bijna geen internet verkeer verstookt, heb maandag NetLimiter 4 geïnstalleerd op de werkplek om te achterhalen welke applicaties voor het internet verbruikt zorgt. Lokale flash rendering stond nog aan, deze heb ik zojuist meteen uitgezet.

Als ik de berekening van Equator bekijk dan is het verbruikt niet heel gek. Je moet natuurlijk ook nog rekening houden met print verkeer wat weer wat extra verbruikt.

Lokaal uitvoeren van taken is ook geen optie aangezien er dan bestanden over gehaald moeten worden vanaf de servers wat natuurlijk voor nog meer data verkeer zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Nu online

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Lokale flash rendering uitgezet :D Dus nu wordt het dor de server gerendered. Nog meer dataverkeer dus :) (Want veel meer data over te zetten over ICA)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T0ny
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-10-2024
Misschien ipv 4G een straalzender naar een DSL connectiepunt aanleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00d
@Equator; Zou je denken? Volgens mij is beeld informatie minder data dan het flash verkeer zelf. Anders moet de flash informatie lokaal van internet gehaald worden en dat gaat ook gewoon over de 4g verbinding heen.

[ Voor 38% gewijzigd door w00d op 10-04-2014 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:53

Quad

Doof

Tot voor kort gebruikten wij voor de meeste bouwlocaties enkel 3G dongels of DSL aansluitingen (1600€ om te laten leggen).

Wij zijn nu langzamerhand aan het overstappen om per bouwkeet een MiFirouter (€300,00 + €5,- simkaartje per maand) aan te sluiten met 4G. Van 200 databundels met elk 1GB zijn deze nu samengevoegd waardoor elk abonnement in feite totaal 200GB per maand kunnen gebruiken.

Een Citrixsessie is bij ons berekend op maximaal 40MB per dag, wij hebben dan over standaard officetaken en browsing.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00d
En heb je daarin dan ook printen (max a3 kleur) en scannen in meegenomen? Of enkel en alleen Citrix verkeer?

Het bundelen van de simkaarten is nog een optie die we aan het onderzoeken zijn. Is in ieder geval goedkoper dan buiten de bundel gaan (a 50 euro per gb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:25

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Equator schreef op donderdag 10 april 2014 @ 13:18:
[...]
Dat kan nog meevallen. De server stuurt de data dan via ICA naar de client. Server rendered, das pas brak
Andere optie is "serverside content fetching". De server haalt dan de mediastream op via zijn (centrale) internetconnectie en speelt deze via het ICA-channel door naar de client. Deze gaat dan de stream lokaal renderen. Best of both worlds.... Geen lokale internet breakout nodig, wel local rendering van multimedia.

[/]offtopic
Het bundelen van de simkaarten is nog een optie die we aan het onderzoeken zijn. Is in ieder geval goedkoper dan buiten de bundel gaan (a 50 euro per gb)
Is een simpel internetlijntje niet goedkoper?

[ Voor 16% gewijzigd door Question Mark op 10-04-2014 15:13 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

w00d schreef op donderdag 10 april 2014 @ 14:26:
En heb je daarin dan ook printen (max a3 kleur) en scannen in meegenomen? Of enkel en alleen Citrix verkeer?

Printverkeer wordt lokaal aangestuurd vanuit Citrix, zit dus geen dataverkeer bij.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00d
Die moet je toch even toelichten, als de medewerker vanuit een Citrix sessie een tekening wilt printen. Dan moet deze toch door het ICA protocol naar de client worden gestuurd, om daar gespoolt te worden naar de printer? Dan heb je toch data verkeer of sla ik de plank nu volledig mis.. ?

@Is een simpel internetlijntje niet goedkoper? : Nope, een isra punt aanvragen voor een bouwplaats kost al 1600 euro, excl interne kosten van de materieeldienst voor het aanleggen van de grondkabel naar de bouwkeet. Dongels zetten wij alleen in voor korte lopende projecten, max een jaar.

[ Voor 33% gewijzigd door w00d op 10-04-2014 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Hoe printverkeer loopt is een keuze. Je kunt een lokale printer meenemen in je ICA-sessie en via Citrix policy's het een en ander aan bandbreedte policy's instellen, of je kunt gewoon een printer buiten ICA aansturen (mits het een netwerkprinter is).

Aangezien je het hebt over de Citrix Universal Printer driver gok ik dat je een lokale printer meeneemt je sessie in en dat je printverkeer dan door het ICA-channel verstuurd wordt. Klopt dit?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Ja, oké dat klopt.
Dus bijvoorbeeld een PDF van 2 MB moet dan wel vanuit de Citrixomgeving lokaal worden gespoolt (en dan krijg je van die tientallen MB praktijken, deze dataverkeer heb je dan niet).

Een lokale netwerkprinter kan je in je Citrix omgeving koppelen zodat deze vanuit Citrix te printen is, hoe de techniek erachter zit en hoe het dataverkeer dan zit ben ik dan weer niet bekend mee.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00d
Klopt, wat ik begrepen heb haal je met de Citrix universal printer de meeste efficiënte compressie voor je bandbreedte en dataverkeer.

Als je vanuit je sessie je lokale printer rechtstreeks aanstuurt, zit er geen compressie op de print job wat resulteert in nog meer data verkeer.

[ Voor 5% gewijzigd door w00d op 10-04-2014 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Nu online

Equator

Crew Council

#whisky #barista

w00d schreef op donderdag 10 april 2014 @ 14:23:
@Equator; Zou je denken? Volgens mij is beeld informatie minder data dan het flash verkeer zelf. Anders moet de flash informatie lokaal van internet gehaald worden en dat gaat ook gewoon over de 4g verbinding heen.
Stel je speelt een youtube filmpje af:
Local Internet Breakout: Client haalt zelf de flash content en speelt deze lokaal af (Beste gebruikerservaring)
Server Side Content fetching (Bedankt Mark): Server haalt flash content op, stuurt deze naar client en de client rendert.
Server rendering: Server haalt content op, speelt deze in de sessie af. Elk frame van de film is een wijziging in beeld data. Dat wordt allemaal door ICA overgezet!
w00d schreef op donderdag 10 april 2014 @ 14:29:
Die moet je toch even toelichten, als de medewerker vanuit een Citrix sessie een tekening wilt printen. Dan moet deze toch door het ICA protocol naar de client worden gestuurd, om daar gespoolt te worden naar de printer? Dan heb je toch data verkeer of sla ik de plank nu volledig mis.. ?
True :Y

Edit: De print opdracht wordt in een apart ICA kanaal overgezet naar de client. Daar kan je zoals Mark aangeeeft policies voor instellen voor bandbreedte enzo. Maar de opdracht moet alsnog naar de client. Maakt voor wat betreft dataverkeer niet uit.

[ Voor 9% gewijzigd door Equator op 10-04-2014 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00d
Ah ok, dus hdx (flash redirect) aan is dus wel efficiënter. Bedankt voor de toelichting! :D

Nu kijken ze gelukkig niet de hele dag youtube filmpjes hoop ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Nu online

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Dat hoop ik ook niet voor je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Wacht maar tot het WK eraan komt. :Y)
Tijdens de OS merkten wij ook een lichte stijging in het dataverkeer maar ik verwacht op sommige tijden met het WK wel iets meer. Al is het dan straks niet meer mijn pakkie aan maar goed.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00d
Ach een van de collega's op een bouwplaats met dongel had lekker de hele dag internet radio aan staan. Is een beste rekening geworden kan ik je vertellen. (Dat was wel de trigger om het data verbruik verder uit te pluizen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Herkenbaar, grootste dataverbruik wat ik gezien heb bedroeg 17GB in korte tijd buiten bundel.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00d
He zitten wij niet dezelfde gebruiker te monitoren? Hier was ook het precies 17GB toen KPN onze belde :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Nu online

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Maar goed, ik denk dat we kunnen zeggen da de 300MB per dag redelijk normaal is. (inclusief het printen) Als je dit over meerdere dagen kan meten, heb je een goede baseline. Maak daar een mooi tabelletje van, dan heb je een referentiekader.

Wil je het echt omlaag krijgen?

[ Voor 21% gewijzigd door Equator op 10-04-2014 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Enige optie die ik verder nog kan verzinnen om bandbreedte te beperken (behalve resolutie/kleurdiepte) is om gebruik te maken van een Citrix WANscaler in combinatie met een lokaal geinstalleerde WANscaler client.

Kost je wel een paar duizend euro overigens, daar kun je nog aardig wat GB's voor verstoken met een dongle.

Edit: welk Citrix produkt en versie wordt eigenlijk gebruikt?

[ Voor 9% gewijzigd door Question Mark op 10-04-2014 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:21
Question Mark schreef op donderdag 10 april 2014 @ 15:11:
Enige optie die ik verder nog kan verzinnen om bandbreedte te beperken (behalve resolutie/kleurdiepte) is om gebruik te maken van een Citrix WANscaler in combinatie met een lokaal geinstalleerde WANscaler client.

Kost je wel een paar duizend euro overigens, daar kun je nog aardig wat GB's voor verstoken met een dongle.
Branch repeater bedoel je? Zoiets of iets vergelijkbaars kun je wel proberen. Maar kost je inderdaad klauwen vol met geld. 300MB per werkplek is niet veel te noemen. Als je dat nog omlaag wilt brengen moet je functionaliteiten gaan slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Nu online

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Mja, de WAN scaler is meer om de bandbreedte op je centrale locatie in de hand te krijgen. Of in een site-2-site situatie meerdere ICA verbindingen te multiplexen (samenvoegen) om zo protocol overhead te vermijden. In een enkele client situatie weet ik niet of dit echt gaat helpen.
Craven schreef op donderdag 10 april 2014 @ 15:21:
[...]

Branch repeater bedoel je? Zoiets of iets vergelijkbaars kun je wel proberen. Maar kost je inderdaad klauwen vol met geld. 300MB per werkplek is niet veel te noemen. Als je dat nog omlaag wilt brengen moet je functionaliteiten gaan slopen.
De branch repeater is tegenwoordig een onderdeel van de Citrix Cloudebrdige. Net als de WAN accelerator :)

[ Voor 45% gewijzigd door Equator op 10-04-2014 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00d
@Equator; dat is ook mijn conclusie. Verder omlaag krijgen is niet reëel. Het moet ook werkbaar blijven. We gebruiken nu Xenapp 6.5, cliënt draaien nog niet allemaal de laatste versie Receiver. Iets wat ik volgende week nog wel ga installeren op de 2 werkplekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Equator schreef op donderdag 10 april 2014 @ 15:22:
Mja, de WAN scaler is meer om de bandbreedte op je centrale locatie in de hand te krijgen. Of in een site-2-site situatie meerdere ICA verbindingen te multiplexen (samenvoegen) om zo protocol overhead te vermijden. In een enkele client situatie weet ik niet of dit echt gaat helpen.
De Wanscaler client doet meer zaken om performance te verbeteren. Winst is vooral te behalen in verbindingen met meer latency. (transport accelleration). Verder doet hij nog een stuk ICA-optimalisatie door standaard Windows vensters te cachen (Persistent, disk-based compression).

Het levert zeker wel winst op. Het is even de vraag of het handig is om deze oplossing voor slechts twee gebruikers te implementeren. Ik verwacht overigens van niet, maar het is een optie.

Pagina: 1