Ik heb de verantwoordelijkheid over een 14C deeltjesversneller t.b.v. dateringsonderzoek. Machtig mooi apparaat! Helaas ook 20 jaar oud. Het bedieningssysteem draait op windows XP ZONDER service packs, virusscanners o.i.d. Upgrade is niet mogelijk/wenselijk. Deze is om die reden niet aangesloten op een netwerk. Op dit moment heb ik op een zeer simpele manier een webcam gebruikt zodat ik via een VNC verbinding op een andere PC toch de status van de machine kan uitlezen via de thuisPC en met VNC lite voor android via mijn mobiel. Helaas kan ik op deze manier niets bedienen. Nu wil ik toch graag op een veilige manier kunnen inloggen op deze machine om de machine op afstand te kunnen bedienen. Zelf dacht ik aan een simpele inbelverbinding via een modem maar ik heb geen analoge lijn tot mijn beschikking (we hebben een IP telefoonnetwerk). Nu wil ik een simpel mobiel telefoontje als modem voor deze verouderde XP machine gebruiken en deze zo instellen dat alleen bepaalde telefoonnummer mogen inbellen. Ik zou echter niet weten hoe ik dit uit moet voeren en welke software ik hiervoor zou moeten gebruiken. Tips en uitleg zijn welkom. Alvast bedankt!
Ik vermoed dat je bij een bedrijf op universiteit met je onderzoek bezig bent. Heb je al met de IT afdeling gesproken over de mogelijkheden?
Bedenk je wel dat iedere verbinding in theorie misbruikt kan worden. Waarom wil je op afstand deze machine besturen, hoe belangrijk is dit ten opzichte van het veiligheidsrisico dat je neemt? En als er geen servicepacks geinstalleerd kunnen worden, is nieuwe hardware dan wel wenselijk? Het klinkt namelijk als een soort van SCADA systeem, en uit ervaring weet ik dat deze systemen vaak een uitgeklede variant van windows draaien.
Bedenk je wel dat iedere verbinding in theorie misbruikt kan worden. Waarom wil je op afstand deze machine besturen, hoe belangrijk is dit ten opzichte van het veiligheidsrisico dat je neemt? En als er geen servicepacks geinstalleerd kunnen worden, is nieuwe hardware dan wel wenselijk? Het klinkt namelijk als een soort van SCADA systeem, en uit ervaring weet ik dat deze systemen vaak een uitgeklede variant van windows draaien.
Een VoIP-netwerk is op zich niet iets wat je in de weg staat om een modem aan te sluiten.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Is een KVM over IP achtige oplossing niet iets? Je zou dan gebruik kunnen maken van een VPN van je uni, zonder dat de XP pc zelf op het grote boze internet aangesloten wordt. Ik heb daar verder geen ervaring mee trouwens, dus het zou kunnen dat ik wat kort door de bocht aan het denken ben.
Allereerst, bedankt voor jullie reacties.
@ looryz ... Goed idee! Onze IT afdeling raadplegen had ik nog niet aan gedacht. Maar ik ben bang dat ze zeggen: "XP!?!....(vies gezicht trekkend)... Zet er eerst maar een nieuw besturingssysteem op!" Maar ik kan wellicht vragen.
Elke verbinding kan misbruikt worden idd. Daarom zou ik het liefst een on-orthodoxe verbinding willen waarbij alleen bepaalde telefoonnummers via mobiel verbinding kunnen maken zodat geen vreemde misbruik kan maken van de verbinding.
De machine is geautomatiseerd maar een aantal processen lopen niet zoals we graag zouden willen. Daarvoor zijn we dus aangewezen op handbediening waarvoor we eerst naar de machine toe moeten rijden voor een paar minuten werk. We hebben de source-code van het bedieningsprogramma niet. Deze heeft alleen de leverancier. We moeten dus (dik) betalen indien we iets willen veranderen in het programma. Vandaar dat ik graag een verbinding wil.
@cyber ... Voor een (simpel) 14k4 (USB) modem ben je toch een analoge lijn nodig? Of heb ik het mis?
@T-knoop ... Dit zou ik met onze IT medewerkers moeten overleggen.
@ looryz ... Goed idee! Onze IT afdeling raadplegen had ik nog niet aan gedacht. Maar ik ben bang dat ze zeggen: "XP!?!....(vies gezicht trekkend)... Zet er eerst maar een nieuw besturingssysteem op!" Maar ik kan wellicht vragen.
Elke verbinding kan misbruikt worden idd. Daarom zou ik het liefst een on-orthodoxe verbinding willen waarbij alleen bepaalde telefoonnummers via mobiel verbinding kunnen maken zodat geen vreemde misbruik kan maken van de verbinding.
De machine is geautomatiseerd maar een aantal processen lopen niet zoals we graag zouden willen. Daarvoor zijn we dus aangewezen op handbediening waarvoor we eerst naar de machine toe moeten rijden voor een paar minuten werk. We hebben de source-code van het bedieningsprogramma niet. Deze heeft alleen de leverancier. We moeten dus (dik) betalen indien we iets willen veranderen in het programma. Vandaar dat ik graag een verbinding wil.
@cyber ... Voor een (simpel) 14k4 (USB) modem ben je toch een analoge lijn nodig? Of heb ik het mis?
@T-knoop ... Dit zou ik met onze IT medewerkers moeten overleggen.