Probleem met website en mail op verschillende servers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVG88
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:41
Beste Tweakers,

Voor een klant heb ik een website gemaakt, met Wordpress, welke gehost wordt op mijn VPS. De domeinnaam en mailserver van de klant bevindt zich op een Strato server. Ik heb daarom het A-record laten verwijzen naar mijn VPS, en het MX-record laten staan zoals het stond ("Strato Mail Server").

Nu kan ik alleen geen mails versturen vanuit mijn VPS (Eigen mail/Wordpress contact form) naar de klant. Deze worden meteen gebounced...

Heb ik iets over het hoofd gezien? Moet ik op mijn VPS ook iets aan de DNS aanpassen op het domein van de klant?

Alvast bedankt voor de hulp!

PS Ik wist niet zeker waar ik dit bericht moest plaatsen (webdesign of hosting?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:42

DukeBox

loves wheat smoothies

Hoe stuur je ? Met welke afzender (domein) en naar welke ontvanger (domein) ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVG88
Ik stuur met mijn VPS (vps34.ximple.nl / 46.249.33.139) naar info@hfg4care.nl, waarvan de mailserver op Strato staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

quote: Met welke afzender (domein) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVG88
bijvoorbeeld mijn eigen email adres thijs@creativesouth.nl , bedoel je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Ja, dan moet je checken of jouw afzender ip wel namens jouw afzender domain mag versturen..
Ik kom je IP niet tegen op een blacklist, creativesouth.nl ook niet overigens dus dat is goed.
Gebruik je vps34.ximple.nl als helo/ehlo in je smtp ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVG88
Ik denk helo, want dit krijg ik als bounce-mail terug:

Return-path: <thijs@creativesouth.nl>
Received: from localhost ([127.0.0.1] helo=creativesouth.nl)
by vps34.ximple.nl with esmtpa (Exim 4.82)
(envelope-from <thijs@creativesouth.nl>)
id 1WY9CA-0004ax-4r
for info@hfg4care.nl; Thu, 10 Apr 2014 09:14:46 +0200
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=UTF-8;
format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 7bit
Date: Thu, 10 Apr 2014 09:14:45 +0200
From: thijs@creativesouth.nl
To: info@hfg4care.nl
Subject: TEST
Message-ID: <c82f7c0e9895f8921bd2907dde09f923@creativesouth.nl>
X-Sender: thijs@creativesouth.nl
User-Agent: Roundcube Webmail/0.9.5
X-Antivirus-Scanner: Clean mail though you should still use an Antivirus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

mogelijk komt het door de spf van ximple.nl "v=spf1 a mx ip4:178.33.199.65 ~all" daar valt creativesouth.nl niet in als afzender.
Heeft ximple.nl geen smtp die je als smarthost kan/mag gebruiken ?

[ Voor 20% gewijzigd door DukeBox op 10-04-2014 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ofniet
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-09 15:10
is het niet gewoon een kwestie van include:creativesouth.nl toevoegen aan het spf record?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVG88
En waar zou ik dat kunnen toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVG88
Ik kan op Strato wel het volgende doen:

Afbeeldingslocatie: http://www.osheaseindhoven.com/OLD/SPFscreen.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brabix
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-06 17:49
Hoe heb je het domein op jouw server aangemaakt? Met een control pannel?

In dat geval is waarschijnlijk het domein ook voor e-mail aangemaakt op jouw server. In dat geval gebeurd het volgende:

- De mail wordt door het mailscript / contactform afgeleverd op jouw lokale mailserver.
- Deze kijkt in zijn lijst van domeinen waar hij zijn mail voor verzorgt.
- Vind het domein, niet de mailbox en bounced de mail.

Omdat het domein lokaal bestaat (in de omschreven situatie) zal jouw server nooit naar de MX-Records kijken.

De SPF records moet je overigens ook aanpassen, zeker als Strato daarop controleerd. SPF Records vind je waarschijnlijk in je DNS instellingen bij Strato.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVG88
Brabix schreef op donderdag 10 april 2014 @ 09:42:
Hoe heb je het domein op jouw server aangemaakt? Met een control pannel?

In dat geval is waarschijnlijk het domein ook voor e-mail aangemaakt op jouw server. In dat geval gebeurd het volgende:

- De mail wordt door het mailscript / contactform afgeleverd op jouw lokale mailserver.
- Deze kijkt in zijn lijst van domeinen waar hij zijn mail voor verzorgt.
- Vind het domein, niet de mailbox en bounced de mail.

Omdat het domein lokaal bestaat (in de omschreven situatie) zal jouw server nooit naar de MX-Records kijken.

De SPF records moet je overigens ook aanpassen, zeker als Strato daarop controleerd. SPF Records vind je waarschijnlijk in je DNS instellingen bij Strato.
Domein is inderdaad aangemaakt met DirectAdmin... Wat zou ik in de SPF records in Strato moeten invullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Received: from localhost ([127.0.0.1] helo=creativesouth.nl)
by vps34.ximple.nl with esmtpa (Exim 4.82)
Zoals het daar staat, je antwoord als creativesouth.nl maar verzend vanaf (vps34.)ximple.nl.
Dus dat moet kloppen in je SPF.

[ Voor 81% gewijzigd door DukeBox op 10-04-2014 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVG88
Maar moet ik de SPF bij Strato niet aanpassen dan?
Dit bijvoorbeeld? "v=spf1 mx a ~all"

[ Voor 27% gewijzigd door TVG88 op 10-04-2014 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVG88
Ik heb hier een screenshot van de DNS gegevens op mijn VPS, zou ik hier iets moeten aanpassen?

Afbeeldingslocatie: http://osheaseindhoven.com/OLD/SPFscreen2.jpg

[ Voor 87% gewijzigd door TVG88 op 10-04-2014 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brabix
Je kunt het SPF gebeuren (voor nu) ook gewoon even uitzetten. SPF is een mechanisme om spam tegen te gaan doordat je aangeeft welke mailservers mail van jouw domein mogen verzenden. Staat hij niet in de lijst zal het wel spam zijn. Geen SPF record ingeschakeld? Dan wordt er niet op gecontroleerd.

In DirectAdmin kun je waarschijnlijk ergens aangeven bij het domein dat de mail extern staat. Dat is de instelling die je moet hebben.

http://help.directadmin.com/item.php?id=8

Je DNS is wel een lastig issue op deze manier. Je moet zorgen dat de DNS bij strato goed staat ingesteld voor de hele wereld, en dat de DNS op je eigen server goed staat voor je eigen server. Deze krijgt immers antwoord van zijn eigen DNS server omdat het domein daarin bestaat i.p.v. dat hij het via het DNS systeem op internet gaat opzoeken.

Als je dat wilt oplossen zul je de DNS voor het domein naar je VPS moeten verplaatsen. Wel zorgen dat je dan 1 of 2 secondary DNS servers hebt.

Als je geen idee hebt waar ik het over heb met DNS etc. is het misschien verstandig je eens in te lezen in deze materie voor je dit soort diensten aan klanten gaat verkopen. Ik probeer je nu te helpen maar in principe erger ik me dood aan dit soort dingen. Basis DNS kennis niet aanwezig maar wel voor klanten dingen aan het regelen (tegen betaling) en gratis advies vragen op internet.

[ Voor 47% gewijzigd door Brabix op 10-04-2014 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-08 18:34
Ik vermoed dat je uitgaande mail via IPv6 gaat en de ontvangende server struikelt over je SPF record. Daar staat nml. geen IPv6 IP-adres in. In het TXT SPF record wel, maar in de SPF record niet. Ik denk nml. dat er eerst naar SPF records wordt gekeken en daarna pas naar TXT SPF records.

[ Voor 19% gewijzigd door Joen op 10-04-2014 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVG88
Brabix schreef op donderdag 10 april 2014 @ 11:33:
Je kunt het SPF gebeuren (voor nu) ook gewoon even uitzetten. SPF is een mechanisme om spam tegen te gaan doordat je aangeeft welke mailservers mail van jouw domein mogen verzenden. Staat hij niet in de lijst zal het wel spam zijn. Geen SPF record ingeschakeld? Dan wordt er niet op gecontroleerd.

In DirectAdmin kun je waarschijnlijk ergens aangeven bij het domein dat de mail extern staat. Dat is de instelling die je moet hebben.

http://help.directadmin.com/item.php?id=8

Je DNS is wel een lastig issue op deze manier. Je moet zorgen dat de DNS bij strato goed staat ingesteld voor de hele wereld, en dat de DNS op je eigen server goed staat voor je eigen server. Deze krijgt immers antwoord van zijn eigen DNS server omdat het domein daarin bestaat i.p.v. dat hij het via het DNS systeem op internet gaat opzoeken.

Als je dat wilt oplossen zul je de DNS voor het domein naar je VPS moeten verplaatsen. Wel zorgen dat je dan 1 of 2 secondary DNS servers hebt.

Als je geen idee hebt waar ik het over heb met DNS etc. is het misschien verstandig je eens in te lezen in deze materie voor je dit soort diensten aan klanten gaat verkopen. Ik probeer je nu te helpen maar in principe erger ik me dood aan dit soort dingen. Basis DNS kennis niet aanwezig maar wel voor klanten dingen aan het regelen (tegen betaling) en gratis advies vragen op internet.
Het was dus inderdaad dat vinkje in DirectAdmin dat de mail niet lokaal staat! Weer wat geleerd... Nu werkt het allemaal perfect! Super bedankt iedereen voor jullie hulp _/-\o_ , het bleek allemaal toch wat makkelijker te zijn als ik dacht.

Enige basiskennis van DNS is wel aanwezig (tot op zekere hoogte :| ) en was achteraf ook allemaal goed ingesteld... Maar ik begrijp helemaal dat je je hieraan dood kan ergeren. Maar toch bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xpoint
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13-09 12:50
Zelf ook eens tegen dit probleem aan gelopen. DirectAdmin ziet inderdaad deze e-mail als lokaal omdat je het domein erop hebt staan, maar de inbox bestaat niet dus krijg je een bounce. Vinkje uitzetten en klaar. :)

Je moet het maar net weten! Ik heb het eens andersom gehad. In de overgang stond de e-mail server nog extern. Nadat de email was verhuisd en de DNS was omgezet, vergeten dat vinkje weer aan te zetten. Klant had 2 uur aan e-mail gemist. :+ Volgende keer ook de backup e-mail server goed installeren, goeie les.

Wat ook wel eens kan gebeuren: van extern naar lokaal sturen met een afzender die een domein heeft op lokaal (en de ontvanger dus ook, anders zou je niet op de lokale SMTP server terecht komen). Dan ziet de e-mail server dit als een lokaal adres naar een lokaal adres en heb je, afhankelijk van je configuratie, authenticatie nodig op de lokale SMTP server. M.a.w., ook weer errors waar je ze niet verwacht. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVG88
Xpoint schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 10:06:
Zelf ook eens tegen dit probleem aan gelopen. DirectAdmin ziet inderdaad deze e-mail als lokaal omdat je het domein erop hebt staan, maar de inbox bestaat niet dus krijg je een bounce. Vinkje uitzetten en klaar. :)

Je moet het maar net weten! Ik heb het eens andersom gehad. In de overgang stond de e-mail server nog extern. Nadat de email was verhuisd en de DNS was omgezet, vergeten dat vinkje weer aan te zetten. Klant had 2 uur aan e-mail gemist. :+ Volgende keer ook de backup e-mail server goed installeren, goeie les.

Wat ook wel eens kan gebeuren: van extern naar lokaal sturen met een afzender die een domein heeft op lokaal (en de ontvanger dus ook, anders zou je niet op de lokale SMTP server terecht komen). Dan ziet de e-mail server dit als een lokaal adres naar een lokaal adres en heb je, afhankelijk van je configuratie, authenticatie nodig op de lokale SMTP server. M.a.w., ook weer errors waar je ze niet verwacht. :D
Inderdaad, je moet het maar weten! Altijd fijn als je denkt klaar te zijn en alles goed denkt te hebben ingesteld voor een klant :O . Zeker als het gaat om mail...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brabix
Een leuke hint was ook dat de bouncemelding van localhost afkomstig was. Overigens is dit 9 van de 10 keer het probleem als de mailserver extern staat (denk ook aan bedrijven met een eigen exchange server). Ik heb werkelijk al zo vaak gezien dat mailscriptjes e.d. op de website dan niet werken. Eigenlijk altijd door deze instelling.

Voor degene die trouwens meer willen weten over DNS, MX Records etc. kan ik het boek DNS and BIND, 5th Edition aanraden. Een van de beste investeringen die ik ooit gedaan heb m.b.t. naslagewerken.
Pagina: 1