Devolo dLan 500 duo i.c.m. internet en TV ( glasvezel )

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanm3
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:55

johanm3

Het kan altijd slechter

Topicstarter
Beste lezers van Tweakers,

Ik heb sinds gister glasvezel internet + tv via Vodafone. Hierbij ben ik op het volgende probleem gestuit.

Mijn meterkast waar glasvezel binnenkomt en waar de modem zich bevindt is op de begane grond. Mijn huiskamer zit op de 1e verdieping. Reden genoeg om geen draden te trekken.

Als ik internet en tv wil aansluiten heb ik 2 verbindingen los van elkaar nodig.

Mijn vraag komt hier op neer. Is het mogelijk om de Devolo dLan duo te gebruiken ( klik ) . De opstelling zal dan het volgende worden:

Beganegrond: Glasvezel modem >>> ethernetdraad ( voor het internet ) naar de homeplugadapter 1 van dLan. + Ethernetdraad ( voor de tv ) naar de homeplugadapter1 van dLan. ( deze homeplug heeft 2 aansluitingen per kastje ).

Op de 1e verdieping homeplugadapter 2 waar 2 ethternetdraden op aangesloten zitten. 1 ethernetdraad naar de tv decoder. Andere ethernetdraad naar de router zodat de rest van m'n apparaten ook internet hebben ( bedraad danwel via wifi ).

Daar het tv signaal en het internet 2 verschillende signalen zijn, maar wel via de zelfde homeplug worden verstuurd en belast, vraag ik mij af of dit gaat werken.

Heeft iemand van jullie enig idee of dit gaat werken. Of heeft iemand het op deze manier al opgezet?

Extra informatie: Ik heb het niet voor elkaar gekregen om de glasvezel modem draadloos te laten connecten met mijn cisco E2000.

MOmenteel loopt het tv signaal al via een homeplug ( van sitecom ) welke 2 x een enkele aansluiting heeft. Wat in principe vlekkeloos werkt. geen storingen met tv kijken.
Als ik deze vervang voor een homeplug met 2x 2 aansluitingen, dan zou het makkelijk opgelost kunnen worden.

Alvast bedankt voor de reacties! Ik heb gister middag de hele middag gepuzzeld en naar andere oplossingen gekeken. Mocht bovenstaande werken, dan ben ik weer helemaal gelukkig ;)

Groeten Johan

Gadgets fan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ediel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:01
Ik heb zelf een soortgelijke opzet.

Meterkast met router > powerline > naar 1e verdieping > powerline switch die geconnect is met de tv, bluray en receiver.

De twee powerline zijn gelinked met 120mbit/sec maar de daadwerkelijke snelheid blijft steken op 25mbit via speedtest.net gemeten terwijl het internet 45mbit aan kan. Dus de powerline is hier de bottleneck.
Maar het is prima voor streamen van media.

Dus de opstelling gaat prima werken maar test de snelheid die de powerlines halen. Het zou kunnen dat bij alleen tv kijken je de verbinding al dicht hebt. Als die aan de krappe kant is heb je of internet of tv kijken.

Mocht powerline niet snel genoeg zijn is het alternatief wifi AC als de afstand van de meterkast en woonkamer niet te groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Je hebt een DrayTek Vigor 2130FVn gekregen denk ik. Poort 1 & 2 is LAN. Poort 3 & 4 is TV.

Je idee zal alleen werken als de TV in een tagged VLAN zit. Ik weet niet of dat het geval is bij deze DrayTek.

Een homeplug met meerdere poorten is feitelijk een homeplug met ingebouwde switch. Dus LAN en TV zullen bridgen. Dat is niet erg als de TV-poorten van de DrayTek in een tagged VLAN zit.
Maar als TV een untagged VLAN is, dan gaan de netwerken elkaar vermoedelijk in de weg zitten (bijvoorbeeld door dubbele dhcp en/of overlappende subnetten).

Voordat je nieuwe apparatuur koopt, kun je dit senario als volgt uittesten:

Sluit de homeplug in de meterkast aan op poort 1. En sluit poort 2 aan op poort 3 (ja, ziet er gek uit). Check vervolgens in de woonkamer of tv nog steeds werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:53
IPTV vlan en je internet vlan mixen is niet de voorkeur, immers, je STB moet een IP krijgen vanaf de dhcp server van de IPTV partij. Krijgt ie dat niet, dan mist ie ook z'n settings.

Beste is dus 2 afzonderlijk gescheiden verbindingen. Op welke manier dat gebeurt is dan weer minder van belang. Dat kunnen fysieke kabels zijn, maar ook dmv vlans ofzo.

Powerline kan, maar zoals je al leest is de snelheid nogal varieerend. Powerline kan goed werken, maar het is toch, net als wifi, een 'gok' en van vele factoren afhankelijk.

Wifi AC is ook leuk, maar ook dit is van vele factoren afhankelijk. Daarnaast hebben er veel devices nog beperkingen mbt kanalen enz. Mijn voorkeur zou dit niet zijn, ook gezien de kosten. Je moet aan de andere kant ook weer terug naar koper..

Als het even kan toch kijken voor een netwerkkabel (of 2), of eventueel een bestaande coaxkabel gebruiken dmv Moca. Dat is een stuk zekerder kwa throughput.

Als het idd het nieuwe VF pakket is met die genoemde Draytek kun je die misschien ook op de 1e verdieping plaatsen. Dan blijft ie bruikbaar als (wifi) router en kun je vanaf daar gewoon met 1 kabeltje naar beneden. Dan kun je ook meteen je telefoon aansluiten.
Je moet alleen dan een langere (glas)patchkabel halen. Maar een koper SFP + een MC901 op je UFTU zou in theorie ook gewoon moeten werken, dan kun je met 1 koperkabel naar je Draytek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanm3

johanm3

Het kan altijd slechter

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.

Het is idd de Draytek Vigor die ik heb ontvangen. Ik heb gistermiddag van iemand een extra setje powerline geleend wat een ander merk is dan de sitecom die ik op dit moment heb.

Poort 4 ( tv ) van de modem gaat in een sitecom powerline. En achter m'n tv de 2e sitecom powerline weer in de tv decoder. Tv werk zonder storingen.

Poort 1 ( internet ) van de modem gaat in ( de geleende ) devolo powerline. Daar deze niet in het vaste stopcontact van de meterkast kon, heb ik deze in een stekkerdoos gestoken, waarvan de stekker wel in het vaste stopcontact paste. Bij mijn router/switch op de 1e verdieping de 2e devolo powerline adapter aangesloten. Internet werkt ook.

In deze opstelling is volgens speedtest.net wel de snelheid van 50mbit up/down gezakt naar 40 mbit up/down Maar voor mij is dit nog hoog genoeg.

Nu ik weet dat ondanks hetzelfde stopcontact in de meterkast tv en internet naast elkaar zonder storingen verstuurd kan worden. Wil ik alleen nog weten of de devolo duo hetzelfde mogelijk maakt, maar dan met 2 powerlines minder, doordat deze een duo aansluiting heeft per adapter.

Ik denk dat ik er maar op 1 manier kan achterkomen en dat is door het apparaat te bestellen en uit te proberen. Mocht het niet werken, dan kan ik met bovenstaande opstelling genoegen nemen.

Zal vanavond ook even de manier van Dav1d proberen door de poorten door te lussen om te kijken of de tv werkt.

Zal van het weekend laten weten of het heeft gewerkt.

Gadgets fan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Heb je die geleende homeplug set wel dezelfde group laten joinen? Want anders is de situatie niet te vergelijken met een multi-poorts homeplug (waarbij de poorten in dezelfde group zitten).

Maar als je mijn test even doet, weet je snel genoeg of een multi-poorts homeplug gaat werken of niet.
Zo niet, dan zou je i.p.v. een extra set homeplugs ook kunnen overwegen een smart switch van 25 euro aan beide zijden te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanm3

johanm3

Het kan altijd slechter

Topicstarter
Ik heb 2 sets homeplugs geinstalleerd. 1 set van 3 adapters van sitecom. 1 set van 2 duo adapters devolo.

Die van Sitecom versturen het internet binnen m'n woning. 1 Komt uit op slaapkamer. 1 komt uit in de huiskamer en is aangesloten op een router. Deze verdeeld het internet bedraad en via wifi.

De adapters van Devolo versturen het tv signaal. Mijn tv decoder zit bedraad aangesloten op 1 van de 2 poorten van de adapter.

Had alleen sindsdien een internet probleem tussen m'n wifi router en de xbox360. Er werd wel een connectie gemaakt, maar geen internet doorgegeven. Ondanks allerlei poorten, firewalls, dns servers etc etc aangepast te hebben, werkte het niet.
Ik heb gekeken of ik de 360 bedraad kon aansluiten op de adapter van Devolo die het tv signaal doorstuurt, op de 2e poort. Dit omdat ik geen poorten meer vrij had op m'n router.

Verrassend genoeg werkte het en had ik ineens internet. Tijdens een multiplayer potje World of Tanks overgeschakeld naar tv. En deze gaf geen storingen van geluid of beeld.

Conclussie, blijkbaar verstuurt vanuit poort 4 van de glasvezelmodem naast het tv signaal daarnaast ook een internet signaal, wat door de duo adapter gesplits kan worden.

Ik wil jullie bedanken voor de reacties en het meedenken.

Gadgets fan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boborc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-03 11:00
johanm3,

Ik wil hetzelzelfde bekomen van wat jij oorspronkelijk wou proberen. In je laatste post lees ik dat je de sitecom powerlines gebruikt voor het internet signaal en de Devolo's voor je iptv. Betekent dit dat het niet werkt door in poort 1 van de eerste Devolo het internet aan te sluiten en in poort 2 de iptv; om dan vervolgens in de tweede Devolo in de eerste poort een PC te hangen en in de tweede een decoder (tv)?

Ik heb momenteel een Devolo dLan 200 duo set voor mijn iptv, maar ik wil nu ook mijn internet over het elektriciteitsnet laten lopen. Bestel ik beter powerlines van een ander merk? Of kan ik de dLan 500 duo (voor internet) naast mijn huidige gebruiken? (alsof het een ander merk zou zijn... )

De ideale situatie: de Devolo dLan 500 in de ene poort iptv laten lopen én in de andere internet + mijn huidig duo set dLan 200 koppelen aan het internet gedeelte van de dLan500 om zo op 3 locaties internet te kunnen aftappen (en op één locatie tv).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• playon1955
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:04
Ik heb een Devolo Triple 500AV+ iin de woonkamer. In de woonkamer settopbox, mediaplayer en mmini-computer aan Devolo gekoppeld. In meterkast een lan-kabel aan powerline ggekoppel. TV-signaal en Internet worden door de Triple keurig gescheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boborc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-03 11:00
Ik kwam dit topic nog eens tegen en ik heb toch wel even gezocht om het werkende te krijgen (met Proximus TV en Internet). Deze opzet was de oplossing met 3 Devolo's (1 heb ik nog niet nodig, ik had 2 starter sets) om zowel TV als Internet werkende te krijgen.

Ik heb 2 starterkits, beide moesten eerst met elkaar in hetzelfde netwerk zitten (je moet ze dus 'joinen'). Ik ging er steeds van uit dat het 2 aparte netwerken moesten zijn (dit werkte wel met verschillende merken, vb. 2x Devolo voor TV en 2x ander merk voor internet, maar bij die laatste was de snelheid belabberd. Youtube kijken was heel ergerlijk, zelfs op 360p. Het waren bovendien 2 powerlines van verschillende merken, dus geen ideale combinatie.)

Voor (mijn) goede werking met 3x Devolo:
Devolo 1 steek je in een TV poort van de b-box. Een andere gejoinde Devolo in de TV. Voila, dit werkt al. Nu nog de 3e gejoinde Devolo in je computer. Deze heeft netwerk :) blijkbaar stuurt de tv poort zowel internet als tv uit (via vlans?) en is het voorzien om de tv poorten ook als internettoegang te gebruiken (zo kan je ook je computer in een TV poort op de b-box steken).
Pagina: 1