Nieuwe HTPC: Afspelen media "stotterd" af en toe

Pagina: 1
Acties:

• Witte_200
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:59
Hoi iedereen.

Ik heb een tijdje geleden hier een topic geopend met de vraag wat een goede Raspberry Pi vervanger zou zijn. Op basis van jullie reacties heb ik volgende media center samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-6400K Boxed€ 49,90€ 49,90
1ASRock FM2A78M-ITX+€ 70,51€ 70,51
1Silverstone Milo ML05B€ 43,-€ 43,-
1Flirc Media Center Companion€ 26,95€ 26,95
1Scythe Kozuti 40mm Super-Low Profile€ 25,80€ 25,80
1Corsair Vengeance LP CML4GX3M2A1600C9€ 42,36€ 42,36
1Seasonic SS-300SFD Active PFC€ 42,40€ 42,40
1Kingston SSDNow V300 60GB€ 41,25€ 41,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 342,17

Deze media center haalt z'n films, series & muziek via een bedraad netwerk, via NFS shares van mijn Synology NAS.

Nu zit ik met het volgend probleem:

Bij het afspelen van film (de gemiddelde 10-15GB 1080p mkv) durft het beeld te schokken of te stotteren. Dit valt vooral op bij landscape views of snelle beelden.

Mijn installatie is Windows 7 + XBMC maar ik heb het ook reeds getest met Openelec Beta 4.0 release 5. Ik merk ook op dat het via Openelec minder is maar nog niet verdwenen.

Bijkomend als ik mijn Windows 7 installatie in sleep gooi en na een paar uurtjes weer wakker maak is het véél erger. Als ik dan de PC herstart gaat het weer veel beter (maar nog niet verdwenen).

Hebben jullie enig idee waar dit aan kan liggen? Of enige tips waar ik kan beginnen met troubleshooten?

Alvast bedankt voor jullie input!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
Gezien dat het probleem ook met OpenElec speelt kan het ofwel een setting van je beeldscherm zijn (sommige TV's gaan zelf proberen het beeld te verbeteren; niet altijd een verbetering te noemen), maar waarschijnlijker lijkt me eerder je netwerk-verbinding. Het klinkt een beetje alsof je storage niet in staat is de content snel genoeg aan te bieden. Kan je een film eens naar de SSD kopieren en dan testen? Als dat wel goed gaat, dan lijkt het me dat je Synology (of de disks in je synology) of een van de componenten daartussen zoals switch, router of kabel, niet de benodigde performance kan leveren.
Je kan dan even een speed-test doen tussen de HTPC en de storage om de oorzaak uit te sluiten.
Als alternatief kan je natuurlijk ook even testen vanaf een andere machine, maar dan moet die uiteraard wel voor handen zijn.

iRacing Profiel

• Witte_200
Bedankt voor de tip kroegtijger!

Ik heb gisteren een aantal zaken getest en met een positief resultaat.

Stap 1. Zelfde film testen op XBMC (bedraad) en op laptop (wireless). De speler op de laptop is MPC-HC. Resultaat = film op XBMC stotterend, film op laptop OK dus geen issue met storage en netwerk leek me zo.

Stap 2. Hierna de AMD APU drivers geupgrade met de drivers van de AMD website. Hiervoor stonden de drivers van AsRock gewoon geïnstalleerd (blijkbaar niet de laatste versie!).
Resultaat = Leek iets beter te gaan maar nog niet vlot genoeg, kan ook placebo effect geweest zijn.

Stap 3. Rendering methode op Software gezet en DXVA2 rendering uitgeschakeld.
Resultaat = weer iets beter maar nog niet vlot genoeg.

Stap 4. Inschakelen van Sync playback to display (Video clock mode).
Resultaat = Alles vlot en zonder enige hick up! Hierna een volledige actie film gekeken met deze setting geactiveerd en heb geen enkel probleem gezien. Dus ook geen negatieve neveneffecten van deze setting.

Stap 5. (gepland voor vandaag of dit weekend). Hardware & DXVA2 rendering terug activeren samen met de Sync playback to display setting actief. Ik verwacht dat dit niet veel effect zal hebben (behalve dan m'n CPU load te verminderen).

Dus moesten er nog mensen met dit probleem zijn: De oplossing was bij mij de Sync playback to display setting.

Ik heb wel geen idee waarom deze setting zo veel effect heeft, want er zit een Marantz A/V tussen de HTPC en de TV. Misschien kan iemand mij dit uitleggen? :p

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-01 16:45
Witte_200 schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 20:54:
Bedankt voor de tip kroegtijger!

Ik heb gisteren een aantal zaken getest en met een positief resultaat.

Stap 1. Zelfde film testen op XBMC (bedraad) en op laptop (wireless). De speler op de laptop is MPC-HC. Resultaat = film op XBMC stotterend, film op laptop OK dus geen issue met storage en netwerk leek me zo.

Stap 2. Hierna de AMD APU drivers geupgrade met de drivers van de AMD website. Hiervoor stonden de drivers van AsRock gewoon geïnstalleerd (blijkbaar niet de laatste versie!).
Resultaat = Leek iets beter te gaan maar nog niet vlot genoeg, kan ook placebo effect geweest zijn.

Stap 3. Rendering methode op Software gezet en DXVA2 rendering uitgeschakeld.
Resultaat = weer iets beter maar nog niet vlot genoeg.

Stap 4. Inschakelen van Sync playback to display (Video clock mode).
Resultaat = Alles vlot en zonder enige hick up! Hierna een volledige actie film gekeken met deze setting geactiveerd en heb geen enkel probleem gezien. Dus ook geen negatieve neveneffecten van deze setting.

Stap 5. (gepland voor vandaag of dit weekend). Hardware & DXVA2 rendering terug activeren samen met de Sync playback to display setting actief. Ik verwacht dat dit niet veel effect zal hebben (behalve dan m'n CPU load te verminderen).

Dus moesten er nog mensen met dit probleem zijn: De oplossing was bij mij de Sync playback to display setting.

Ik heb wel geen idee waarom deze setting zo veel effect heeft, want er zit een Marantz A/V tussen de HTPC en de TV. Misschien kan iemand mij dit uitleggen? :p
Ik zou zowiezo aanraden om DXVA2 aan te zetten omdat XBMC (via ffmpeg) dan gebruik van hardware matige decoding van video (vooral H.264, dacht dat in de oudere AMD APUs geen xvid/MPEG4 support zat, maar kan fout zitten).

Ik heb ook een HTPC voor video en ik heb de setting sync playback to display gewoon uitstaan en werkt prima. Bij Blu-ray rips (24 fps) zou de PC video op 24 fps moeten sturen naar de TV. Normaal staat mijn TV in 1080p50 (dacht ik). Jouw probleem is een beetje vaag dus. Ik heb in de AMD drivers video verbeteringen uitstaan.

Jouw receiver doet niets met het video signaal, tenzij je bv. upscaling aan heb staan. Anders werkt de receiver gewoon als een HDMI repeater. Dit is vooral van belang voor HDCP (Blu-ray encyptie).

Wat heb je voor TV/monitor ?

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
loekf2 schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 23:44:
[...]

Ik zou zowiezo aanraden om DXVA2 aan te zetten omdat XBMC (via ffmpeg) dan gebruik van hardware matige decoding van video (vooral H.264, dacht dat in de oudere AMD APUs geen xvid/MPEG4 support zat, maar kan fout zitten).
Volgens mij (maar ook ik weet 't niet zeker meer) was dat op de AMD APU"s nooit een probleem, maar wel op de Raspberry Pi. Daar heb je dan weer aparte codecs voor nodig om te kunnen doen.
Ik heb ook een HTPC voor video en ik heb de setting sync playback to display gewoon uitstaan en werkt prima. Bij Blu-ray rips (24 fps) zou de PC video op 24 fps moeten sturen naar de TV. Normaal staat mijn TV in 1080p50 (dacht ik). Jouw probleem is een beetje vaag dus. Ik heb in de AMD drivers video verbeteringen uitstaan.

Jouw receiver doet niets met het video signaal, tenzij je bv. upscaling aan heb staan. Anders werkt de receiver gewoon als een HDMI repeater. Dit is vooral van belang voor HDCP (Blu-ray encyptie).

Wat heb je voor TV/monitor ?

iRacing Profiel

• Witte_200
Hoi,

Ja ik veronderstel dat DXVA2 aanzetten voor geen enkel probleem zal zorgen. Maar als ik de setting Synv playback to display aanzet is het opmerkelijk beter hoor!

De video verbetering door de AMD drivers heb ik nog niet nagekeken.

Ik heb een Samsung C6000 serie 40" televisie. Misschien heeft deze een setting die moet aan/uit staan?

Bedankt!

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:07

StarWing

Huh ?!?

Dit komt omdat de frequentie die uitgestuurd wordt door xbmc =/ aan de frequentie van de TV.
Hierdoor zal de TV/HTPC zelf gaan corrigeren en krijg je dit fenomeen.

Idealiter zet je je HTPC gelijk qua freq/resolutie aan de frequenties die de TV native aankan (cfr 1080p / 24hz)

DVXA heeft hier in dit geval niets mee te maken (of toch niet rechtstreeks).

Page intentionally left blank.

• belrpr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-02 09:25
sync playback zorgt er gewoon voor dat uw tv en xbmc aan de juiste hertz draaien.
Een 50hz film op een 60hz display geeft stutter.
Met sync optie aan zal xbmc de film omzetten naar 60 hz.

• Witte_200
OK dat is duidelijk.

Jammer genoeg vind ik op de TV nergens een instelling om dit aan te passen.

Ik ga het gewoon zo laten staan denk ik.

Bedankt voor de reacties!
Pagina: 1