Je kan zoals al gezegt is, de BClk verhogen. Dit is het aantal MHz, wat x de multiplier gaat.
Standaard staat deze op 100MHz. De i5 4430 heeft 3GHz. Dus deze multiplier zal op 30 staan. (30x100*10^6= 3.000.000.000Hz = 3GHz). Dit is naast de turbo's etc. Dan gaat bij 1 core de multiplier op x32.
Door de BClk te verhogen gaat die factor van 100MHz omhoog. Die neemt ook je RAM snelheid ietsjes mee, daarmee staat het in verbinding.
Vroeger kon je nog wel aardig overklokken met de BLck nu niet meer, omdat de IGP (interne Grafische Processor) hier ook op gekoppeld staat. Maximaal kan je het verhogen tot 107MHz gok ik. De winst zal minimaal zijn.
Afhankelijk van het moederbord kan je de multiplier verhogen. De Z87 moederborden ondersteunen dit. Een -K processor heeft een volledig unlockte multiplier, de andere modellen hebben de mogelijkheid om ze met +4 te verhogen maximaal. In jouw geval dus 30->34, en ik weet niet of de turbo van 32 mee gaat naar ->36. Of dat die ook op 34 komt...
*Lees net terwijl ik dit typ dat je een Z87 bord hebt. En dat je als het goed is de multiplier met x4 kan verhogen.
Die x4 verhogen weet ik niet 100% zeker, heb dit ooit eens gelezen over de vorige generatie maar het is het proberen waard
Voorderest weet je hoe je dit moet aanpakken?