Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:41
Ik heb voor mijn Game-PC een Intel Core I5 4430 gekocht, eerst dacht ik van:ik ga toch niet overclocken, maar nu begint het toch te jeuken, en wil ik het wel eens graag proberen!
Kan dit? ik heb een Corsair H75 die hem koel houdt, dus met koeling lijkt t me geen probleem, maar aangezien 't geen -K serie is, kan het dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:46

TommieW

Numa numa.

Je kan misschien de frequentie een klein beetje verhogen, maar veel winst is er niet uit te halen.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3L3ktr1k
En hoe doe je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:42
bClk verhogen, maar dat geeft je hooguit 5% winst omdat de chipset hierbij je bottleneck zal zijn, maar ja, ieder beetje is iets ;)
Het probleem met vanaf de Core series is dat je niet meer ouderwets kan overklokken met de bussnelheid, je moet een unlocked CPU kopen (een K versie) en een bijbehorende chipset gebaseerd moederbord (Z serie). Zoals je zelf al aangeeft heb je geen K CPU, dus kan je er niet meer mee.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:46

TommieW

Numa numa.

Dat kan je simpel vinden via Google.
Je zegt niet eens welk moederbord je hebt, dus dan kan ik je sowieso niet verder helpen... :/

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3L3ktr1k
Sorry dat ik dat er vergeten bij te zeggen.
Sinds vandaag heb ik een ASRock Z87 Extreme4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-05 00:52

mirno

私の名前はMirnoです

Je kan zoals al gezegt is, de BClk verhogen. Dit is het aantal MHz, wat x de multiplier gaat.
Standaard staat deze op 100MHz. De i5 4430 heeft 3GHz. Dus deze multiplier zal op 30 staan. (30x100*10^6= 3.000.000.000Hz = 3GHz). Dit is naast de turbo's etc. Dan gaat bij 1 core de multiplier op x32.

Door de BClk te verhogen gaat die factor van 100MHz omhoog. Die neemt ook je RAM snelheid ietsjes mee, daarmee staat het in verbinding.
Vroeger kon je nog wel aardig overklokken met de BLck nu niet meer, omdat de IGP (interne Grafische Processor) hier ook op gekoppeld staat. Maximaal kan je het verhogen tot 107MHz gok ik. De winst zal minimaal zijn.

Afhankelijk van het moederbord kan je de multiplier verhogen. De Z87 moederborden ondersteunen dit. Een -K processor heeft een volledig unlockte multiplier, de andere modellen hebben de mogelijkheid om ze met +4 te verhogen maximaal. In jouw geval dus 30->34, en ik weet niet of de turbo van 32 mee gaat naar ->36. Of dat die ook op 34 komt...

*Lees net terwijl ik dit typ dat je een Z87 bord hebt. En dat je als het goed is de multiplier met x4 kan verhogen.

Die x4 verhogen weet ik niet 100% zeker, heb dit ooit eens gelezen over de vorige generatie maar het is het proberen waard ;)

Voorderest weet je hoe je dit moet aanpakken?

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3L3ktr1k
In de UEFI aan wat dingetjes schuiven en klikken zover ik weet, maar ik zoek wel wat filmpjes op youtube! Met beelden is het vaak wat makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-05 00:52

mirno

私の名前はMirnoです

Klopt!

Probeer te zoeken naar de Core Voltage. Bij elk moederbord heeft dit een andere naam, kan ook de Vcore heten.

Probeer deze op een standaard waarde te houden. En deze zo laag mogelijk te houden ivm warmte. Ik denk dat 1V tot 1.15V wel goed zal zijn.
Probeer te kijken naar de multiplier. En zet deze in jouw geval op zijn max. Omdat die kloksnelheid geen problemen zal geven met instabiliteit (waarschijnlijk).

Daarnaast kan je die BClk van 100 iets verhogen. Maar niet te gek, naar mijn mening heeft dit eigenlijk niet tot nauwelijks zin.

Heb in je windows een paar test en uitlees programma's:
-PRIME, om de PC onder belasting te testen.
-Realtemp, OM uit te lezen
-GW monitor, om uit te lezen
-AIDA, om uit te lezen
-CPU-z, zeker een must have kan je kijken of je kloksnelheid herkent wordt. Inclusief voltage.
-Intel burn test, ook een belastings programma, wel een zware. Ik zou eerder met PRIME testen.

Neem iig PRIME en 1 van de uitlees programma's en CPU-z.

Mocht deze stabiel zijn, maar toch vrij warm worden (80 graden b.v.) kan je het voltage verlagen. En dit met kleine stapjes telkens testen.

Naast je CPU kan je je werkgeheugen nog overklokken. Dit heeft echter ook niet bijster veel invloed op het systeem maar kan leuk zijn om te doen.

Succes verder!

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3L3ktr1k
Dankje voor de tips!

Moet toch iets doen met m'n tijd he :p.
Pagina: 1