Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 28-11 16:39
Ik ben helpdesk medewerker voor een middelgroot bedrijf waar ik al een tijd een oplossing zoek voor volgend probleem.
Op bepaalde plaatsen van het bedrijf is er wireless dekking waardoor gebruikers automatisch hierop connecteren.

Het probleem is dat sommigen ook met via de kabel een IP krijgen waardoor ze soms zonder het te weten in 2 VLAN's zitten welke ongemakkelijke situaties met zich meebrengt.

Ik ben op zoek naar een oplossing om vanaf zodra de client verbonden is via de kabel, de wireless wordt uitgeschakeld. Stel de gebruiker trekt de kabel uit, dan moet de wireless terug aanschieten.
Dit zou ik het liefst zien ingesteld worden via GPO.
Helaas las ik al snel dat hiervoor geen klant-en-klare GPO te vinden was. (alsook veel gebruikers die niet begrijpen waarom zo'n simpele instelling niet mogelijk is)

Via google zijn er aantal scripts te vinden maar die moeten dan als local admin draaien en hebben het probleem dat bij terugschakelen wireless -> lan problemen geeft.

Ook las ik om prioriteit bij adapterinstellingen te wijzigen maar hier krijg ik ook geen goeie resultaten mee.
Heb zelf zitten instellen om scheduled tasks te pushen via GPO die in werking schieten als bepaald event gelogd wordt. (aan/uit schakelen lan) Maar ook dit was geen optimale oplossing.
Zijn ook allemaal verschillende workstations. Ik weet bvb dat Lenovo zo'n utility heeft die dit perfect kan maar zoek iets cross-platform en bij voorkeur via GPO te distribueren. Helup!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:36

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dit is vaak een power management optie in de wireless driver. Misschien dat je het met GPO kan uitvoeren, maar hoe het precies zit weet ik niet. Je moet namelijk ook rekening houden met fysieke wireless schakelaars, die buiten de driver om gaan. Hiervoor moet je dus zeggen dat wifi verbroken wordt, niet uitgeschakeld.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

dotacom schreef op woensdag 09 april 2014 @ 23:08:
Het probleem is dat sommigen ook met via de kabel een IP krijgen waardoor ze soms zonder het te weten in 2 VLAN's zitten welke ongemakkelijke situaties met zich meebrengt.
Wat voor ongemakkelijke situatie bedoel je dan? Standaard gebruikt Windows de Nic die qua Metric/bandbreedte het meest gunstig is. Hij gaat ze niet beide tegelijk gebruiken (tenzij je lokale routetabel iets anders aangeeft).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:40
Ik had ooit hetzelfde bij een grote klant ; de enige echt werkbare oplossing lag bij de gebruikers door hen zelf maar op de wireless knop op hun machine te laten drukken (HP Probooks en Elitebooks hebben gelukkig vrijwel allemaal een fysieke knop boven het toetsenbord zitten waarmee dit kan)

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Killah_Priest schreef op donderdag 10 april 2014 @ 12:57:
Ik had ooit hetzelfde bij een grote klant
Even voor mijn beeldvorming, maar wat was het probleem? Als het een issue is dat het wlan voorkeur krijgt over lan, dan overrule je toch gewoon de default metric?

Geef Wireless een metric van 20, en je Lan een metric van 10 en je lanverbinding krijgt dan altijd voorrang.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Bij laptops van de bekende merken is dit een functie in de controller/bios/driver.

Bij Dell bijvoorbeeld kun je in de BIOS onder powermanagement(of was het security? anyways...) vinkjes aanzetten dat de WLAN controller uitgeschakeld wordt zodra de LAN kabel wordt ingestoken.
En bij HP zat deze functie er ook in en kon je policies maken voor de HP wireless software.
Bios settings kun je ook via een script pushen (welke je in een GPO /GPP verwerkt). Zowel Dell als HP bieden gratis bios management tools aan waarmee je configuraties kun instellen.
Ben niet zo bekend met merken als Lenovo en Fujitsu maar ongetwijfeld hebben zij ook dergelijke tools

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Question Mark schreef op donderdag 10 april 2014 @ 13:16:
[...]
Even voor mijn beeldvorming, maar wat was het probleem? Als het een issue is dat het wlan voorkeur krijgt over lan, dan overrule je toch gewoon de default metric?
Je client (en gebruiker) merkt er doorgaans niet veel van, maar het probleem zit er in dat je
1) twee IP's claimed op je DHCP
2) dubbele entries voor de hostname in DNS & reverse voorkomen
3) remote management dan lastiger werkt voor een Servicedesk
4) je zelfs tegen vage kerberos errors loopt omdat de hostname van IP gewisseld is.

Zeg maar de gebruikelijke shit die je hebt met een dual homed doos.

[ Voor 5% gewijzigd door alt-92 op 16-04-2014 12:02 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Die (terecht genoemde) nadelen heb je ook als een gebruiker eerst op wifi verbonden zit, en daarna switched naar bedraad. Volledig voorkomen kun je dat niet. Je zult met de inrichting van je omgeving de impact hiervan al zoveel mogelijk moeten beperken.

Zie bijvoorbeeld: Optimizing your network to keep your DNS squeaky clean

Daarom vraag ik ook bewust even wat het ondervonden probleem nu eigenlijk is. Als dat bijvoorbeeld de door jouw genoemde dubbele dns-registratie is, zou dat met het finetunen van dns-scavenging iets verbeterd kunnen worden. :)

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-11 12:46
Dan nog blijft het een irritante oplossing met én een wifi adapter online en een bekabelde NIC online. Denk alleen maar aan het te reserveren aantal IP adressen in een omgeving.

Het is gewoon jammer dat je niet met een GPO of andere setting eenvoudig kunt laten instellen dat als er een NIC is aangesloten dat de wifi adapter uitgeschakeld wordt. Tenminste ook mij is dat niet bekend dat dat mogelijk is...

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

rookie no. 1 schreef op woensdag 16 april 2014 @ 16:48:
Het is gewoon jammer dat je niet met een GPO of andere setting eenvoudig kunt laten instellen dat als er een NIC is aangesloten dat de wifi adapter uitgeschakeld wordt. Tenminste ook mij is dat niet bekend dat dat mogelijk is...
Gaat waarschijntlijk ook niet helpen. De GPO die de wifi-adapter zou moeten disablen wordt applied nadat de wifi adapter al een ip-adres gekregen heeft (tenzij je windows 8.1 met group policy caching kunt gebruiken). Dan is het kwaad helaas al geschied.

Overigens puur theoretisch dit, aangezien die GPO setting niet bestaat kan dit niet getest worden

Het is een vervelend probleem. Maar behalve de "oplossingen" in het artikel wat ik eerder aanhaalde zou ik eerlijk gezegd geen suggestie hebben.

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-11 12:46
Klopt hoor en die oplossingen met DHCP/DNS optimalisaties zijn wel praktisch, gebruik die 'best practice' ook standaard. De metric oplossing had ik eerlijk gezegd nog niet naar gekeken.
Pagina: 1