[mail] Meerdere domeinen op 1 server

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:08
Ik heb een Debian 6.0 server die is opgetuigd om 1 domein te hosten en ook daarvan de mail te doen.
Nu wil ik hierop nog twee andere domeinen hosten. Apache2 uitbreiden met virtual hosts is makkelijk en dat lukt dus.

Maar nu loop ik tegen het probleem aan hoe ik het beste de mail afhandeling kan inrichten. Momenteel is het zo:

- server heeft als server name domeinA.com
- er is een "info" user (linux user account) waar de info@domeinA.com binnenkomt
- dit werkt al tijden prima, met IMAP op een dovecot server + squirrelmail

Ik ben geen held met mail configuratie (understatement) en ik weet nog amper hoe ik de vorige keer de dovecot server heb opgezet.

Ik wil nu domein B en C ook toevoegen aan de mail administratie. Nu maak ik voor beide domeinen toch aparte linux users aan. Nu zou ik onder deze linux users de mail kunnen proberen te hosten. Maar vermoedelijk klopt er dan niks meer van.
De server heeft namelijk z'n eigen naam, domeinA.com met daarop de user info, die dus info@domeinA.com voorstelt. Wanneer ik daar andere users op ga draaien betekent dit dus dat het gelijk staat aan users met adres domeinB@domeinA.com etc.
Vermoedelijk moet ik dus iets doen met virtuele mail users, of een vorm van aliassing. Dat info@domeinB.com ook bij user domeinB uitkomt. Maar het zal ook wel een zootje worden als ik de user "info" laat staan (een volledige linux user account met mail) en voor de andere domeinen een virtueel account heb.

Mijn vraag is, hoe wordt dit meestal opgelost? En welke software kan ik hiervoor het beste gebruiken?

Het gaat me dus niet om de precieze configuratie files enzo, maar hoe ik dit het beste kan opzetten qua structuur, en of ik daarvoor eventueel beter op een ander pakket over kan stappen.

De domeinen draaien wel maar trekken geen volle zalen, met andere woorden voor deze verhuizingen is het helemaal niet erg dat het er een dagje uit ligt o.i.d. (dit betreft toch alleen de mail, de webservers overzetten staat al klaar). Ik moet ook nog backups maken van de huidige inboxxen van de domeinen, zodat ik deze het liefst op mijn eigen server kan parkeren zodat je verder gaat met dezelfde mailbox inhoud.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:48
Je zou naar een opzet kunnen kijken met een database maar als het kleinschalig blijft is dat misschien overdreven. Ik gebruik hier zelf de 'virtual' file van Postfix voor (ik neem even aan dat je Postfix gebruikt) waar je aan kan geven waar de mail voor bepaalde adressen/domeinen uit moet komen. Ik laat zelf gewoon alles bij één user account uitkomen:

$ head /etc/postfix/virtual
bart@domainA.com bart
abuse@domainA.com bart
info@domainA.com bart
postmaster@domainA.com bart
hostmaster@domainA.com bart
bart@domainB.net bart
abuse@domainB.net bart
info@domainB.net bart
postmaster@domainB.net bart
hostmaster@domainB.net bart

etc.

Catchall kan je ook maken in deze file:

@domainC.nl bart

Of het doorsturen van mail voor een domein:

@domainD.nl forward@domainE.nl

Na het vullen van de file even de volgende commando's draaien:

postmap /etc/postfix/virtual
newaliases
/etc/init.d/postfix reload

En voor dat je dit allemaal doet uiteraard wel zorgen dat je extra domeinen in je main.cf staan (onder mydestination) zodat Postfix ook inkomende mail voor de domeinen accepteert.

Hoe de server verder heet maakt niets uit. En kijk ook eens naar de documentatie van Postfix aangaande de 'virtual' file: http://www.postfix.org/VIRTUAL_README.html

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:04

deadinspace

The what goes where now?

Ik doe het op een vergelijkbare manier als Bart; postfix met een handjevol domeinen in /etc/postfix/virtual, en dat werkt prima voor mij.

Let wel op dat je virtual niet alleen gebruikt voor virtual_alias_maps, maar ook voor smtpd_sender_login_maps, zodat je ook beperkt welke user voor welk adres mail mag sturen ;)

Overigens, Debian 6 is al een tijdje oldstable, volgens de originele planning verloopt de security support daarop binnenkort. Dit lijkt me meteen een goede gelegenheid om te upgraden naar Debian 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:08
Bedankt voor de suggesties. Ik heb eerst even een dist-upgrade uitgevoerd, zit nu op Debian 7. Ging aardig vlekkeloos, behalve dat er wat errors waren met dovecot, dus moet ik even de status uitzoeken. Wellicht ligt dat nu enigzins aan puin. Is niet erg, trek ik gewoon de mail eruit, en zet ik het opnieuw op zoals ik wil.

Opzich zijn de suggesties wel goed, om alles op 1 inbox te doen, voor nu zou dat wel kunnen. Maar ik wil het denk ik toch in aparte accounts hebben. Vermoedelijk ga ik dan naar een server structuur waarbij je, of op de Squireelmail weblogin, of via IMAP, moet inloggen met je hele e-mail adres als username. Dit is voor mij prima.
Dan vind ik het prima dat het los is gekoppeld van users op linux-niveau. Of wellicht een mapping, zoiets als info@domeinB.com = linux user domeinB. Maar waarschijnlijk virtual accounts, ik ga me even inlezen.

Edit: Ik heb nu toch gekozen voor de aanpak om postfix met dovecot(-imapd) te gebruiken zonder echte virtual hosts, maar alleen virtual host aliases. Zie: http://www.postfix.org/VIRTUAL_README.html#virtual_alias
Want ik had sowieso al losse accounts voor ieder los domein naam.
Dit is dus wat Bart bedoelde, behalve dat ik niet alles naar 1 account sluis, maar wel naar seperate accounts.

Nu heb ik volgens mij alles weer geconfigureerd, maar ik kan volgens mij pas de aliassen testen als de domein naam ook is mee verhuisd.
De accounts werken wel (alles getest met squirrelmail), en in de tussentijd ga ik de oude mail proberen te importeren.

Edit nr zoveel: Ik heb nu inderdaad een smtpd_sender_login_maps filetje aangemaakt met "alias ownership" van de verzend adressen. Vervolgens moest ik dan wel voor de test in squirrelmail het e-mail adres instellen op de virtual alias info@domainB.com. Als ik dan later Thunderbird op een laptop gebruik zal ik dit wel weer opnieuw moeten instellen? Zal wel geen uniforme manier voor zijn.
Ik zie dan dat hij in een hotmail accountje in de ongewenst binnenkomt en niet wordt vetrouwd. Dat is niet vreemd, gezien de afzender niet helemaal klopt natuurlijk. Maar gaat dit weg zodra domeinB.com (de domein naam zelf) wel naar de verzendende server wijst?

[ Voor 54% gewijzigd door !null op 12-04-2014 21:40 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)