Segafreak83 schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 15:58:
[...]
Wat ik al eerder schreef, toendertijd was een mediaspeler voor mij een betere optie tov een NAS, nu zou ik echter wel voor een NAS gaan, voorlopig werkt mijn oplossing prima, ben ook de enige die ermee hoeft om te gaan. Library delen en op meerdere plekken kijken is voor mij niet nodig. Het beheer en kijken gebeurd maar op een locatie.
Dat is natuurlijk niet te beoordelen van afstand voor ons, en het is ook niet heel gebruikelijk (meer) met alle moderne devices als tablets, laptops, etc. De trend in zo'n beetje alle data is dat alles altijd overal vandaan beschikbaar moet zijn. Een logisch uitgangspunt dus ook om te nemen voor deze situatie, en daar ging id an ook vanuit.
Daarnaast denk ik dat een NAS ook een groot verbruik heeft, laat staan een loeiende ventilator. Ik hoor liever een HDD ratelen dan een ventilator. Tevens is bij mijn mediaspeler de (passief gekoelde, ivm zo min mogelijk geluidsproductie) HDD ook te bereiken als deze uitstaat, ideaal

.
Een NAS heeft een (heel) laag verbruik in idle situatie, en zou ook geen loeiende ventilator met zich mee moeten brengen dan. Als dat wel gebeurt, is er toch ergens iets niet goed met die NAS dan. Alleen onder load zou dat mogen gebeuren.
Wat betreft geluidsproductie is het juist het idee dat je de storage op een plek brengt waar het niet uit maakt dat er geluid wordt geproduceerd, zoals een meterkast, of ergens op een zolder of iets dergelijks.
Wat je mediaspeler betreft zal deze dus niet écht uit zijn, maar hooguit een slaap-functie hebben, als hij toch je HDD beschikbaar houdt voor het netwerk. Het verbruik zal daardoor weliswaar geminimaliseerd worden, maar het device kan onmogelijk écht uit staan en toch beschikbaar zijn.
[...]
Ik weet niet waar je de issues vandaan haalt

, zo moeilijk is het allemaal niet (een map te kijken en een mapje reeds al gekeken).
Da's naar mijn mening vrij antiek en zou ik ook niet gewenst vinden om elke keer met data heen en weer te moeten slepen. Chiquer is dan naar mijn mening om gewoon een database ernaast te hebben die de status bijhoudt, zoals dus ook in XBMC gebeurd. Daarnaast heb je zelfs nog de mogelijkheid tot aanmaken van userprofiles. Hierdoor kan je ook op user-niveau dergelijke lijsten bijhouden. Het is wel zo prettig dat als ik een aflevering van een serie kijk, en mn vriendin heeft die nog niet gezien, dat hij niet ook al voor haar als bekeken gemarkeerd staat bijvoorbeeld. Lijken details, maar juist dit soort snufjes maken een gebruiksvriendelijke interface.
Wat ik al eerder schreef, bovenstaand is niet van toepassing bij mij. Als je met tig mensen in een huis woont en eenieder heeft zijn eigen plekje en alles staat centraal opgeslagen en is benaderbaar, helemaal super dat het dan goed voor je werkt

Zoals ik dus aangaf werkt het ook voor 1 persoon natuurlijk aanzienlijk prettiger als je op je TV een aflevering van een serie kijkt, halverwege deze stopt, je tablet oppakt en vanuit je tuin verder kijkt op de tablet waar je op de TV was gebleven. Geen Multi-user dus, maar toch erg praktisch. En zo zijn er zat situaties te bedenken waarin dit heel veel voordelen biedt. Uiteraard kan je het ook met folders en slepen van data afhandelen, maar waarom zou je dat nog doen als het niet nodig is?
[...]
Ik woon erg rustig hier, totaal geen omgevingsgeluiden, dus je zou verwachten dat je de HDD hoort, nou, echt niet dus.
[...]
Een loeiende ventilator van een NAS vind ik 100x erger dan een HDD die gaat draaien. Ik heb niet voor niets alles passief uitgevoerd en de NAS ergens anders (meterkast of zolder) in huis plaatsen is geen optie, ivm geen kabels willen / kunnen trekken en een oud huis.
Overal kunnen altijd wel kabels worden getrokken, maar de vraag is of het 't waard is. Ook dat kan ik natuurlijk niet inschatten, maar het geniet wel met afstand de voorkeur.
Uiteraard is geluid persoonlijk, maar ik vraag mij echt af wat voor een 20.000 RPM schijven je dan gebruikt dat je ze hoort. En ik heb het nergens afgeschilderd als onzin, ik verbaas mij er gewoon over dat mensen "klagen" over HDD geluid. Pakt de HDD dan toevallig de resonatie van de kast mee waar deze op of in staat?

Resonatie kan inderdaad spelen (met name bij goedkopere kasten die niet goed strak aan elkaar genageld zitten, of die extreem dunne plaat-materiaal gebruiken), maar ook de disks an sich kunnen behoorlijk geluid maken. De een ervaart dat als niet-storend, en de ander irriteert zich enorm eraan. Zelf ben ik niet zo heel moeilijk ermee, maar ik ken genoeg mensen die heel erg kritisch op dergelijke geluiden zijn, en zelfs coil-whine als groot issue ervaren.
Je haalde 20.000RPM's aan, maar 7200RPM hoor je al wel redelijk. Zeker als je meerdere disks gaat toepassen. Ga je echt naar de grote snelle storage-oplossingen toe, dan kom je bij 15k-disks uit en die kunnen echt wel redelijke herrie produceren.