Na het afronden van mijn studie Technische Bedrijfskunde (HBO) had ik het gevoel dat ik voldoende had geleerd en klaar was om te gaan werken. Destijds dacht ik met mijn ambitie en doorzettingsvermogen ook de ‘top’ kon bereiken. Nu lijkt het erop dat dit in Nederland niet altijd op gaat, maar is dat wel zo?
Begrijp mij niet verkeerd, na het wisselen van werkgever ben ik erg tevreden met mijn baan. Salaris is niet verkeerd (40 a 45k) en secundaire arbeidsvoorwaarden zijn prima. Maar had ik net zoals mijn 40 directe collega’s een MSc. diploma, dan kreeg ik 5.000 euro extra jaar salaris. Buiten dit merkte ik tijdens het solliciteren dat ik standaard werd afgewezen i.v.m. mijn vooropleiding (HBO). Weliswaar allemaal bij multinationals.
Ik wil me graag bewijzen, verbreden en kennis opdoen in bedrijfskunde, en overweeg daarom om een master studie te volgen op mijn 27ste levensjaar. Helaas zijn de kosten voor deeltijd studeren in Nederland belachelijk duur, 21.000 Euro (UvA). Mijn werkgever is niet bereid deze kosten op zich te nemen.
Nu sta ik op het punt, moet ik wel of niet (deeltijd) studeren?
Deelvragen waar ik maar geen antwoord op krijg:
Begrijp mij niet verkeerd, na het wisselen van werkgever ben ik erg tevreden met mijn baan. Salaris is niet verkeerd (40 a 45k) en secundaire arbeidsvoorwaarden zijn prima. Maar had ik net zoals mijn 40 directe collega’s een MSc. diploma, dan kreeg ik 5.000 euro extra jaar salaris. Buiten dit merkte ik tijdens het solliciteren dat ik standaard werd afgewezen i.v.m. mijn vooropleiding (HBO). Weliswaar allemaal bij multinationals.
Ik wil me graag bewijzen, verbreden en kennis opdoen in bedrijfskunde, en overweeg daarom om een master studie te volgen op mijn 27ste levensjaar. Helaas zijn de kosten voor deeltijd studeren in Nederland belachelijk duur, 21.000 Euro (UvA). Mijn werkgever is niet bereid deze kosten op zich te nemen.
Nu sta ik op het punt, moet ik wel of niet (deeltijd) studeren?
Deelvragen waar ik maar geen antwoord op krijg:
- Heeft het zin om nog te gaan studeren als je al op universitair niveau werkt?
- Wordt het gewaardeerd als je op je 27ste een voltijd studie gaat volgen?
- Hoe wordt internationaal en in Nederland gekeken naar een ‘oud’ student? ‘Verliest’ hiermee je werkervaring zijn waarde?
- Meer persoonlijke vraag: Verbeter ik hiermee echt mijn persoonlijke competenties?
- Weegt het loonbederf wel op tegen de loonwinst? (Als ik ga studeren dan zal mijn werkgever mijn salaris niet achteraf corrigeren)
- Eventueel tips om de deeltijd studie zelf te financieren?