Uptime garanties

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 10:33
Ik had weinig tijd om een VPS te zoeken, en ik zag een leuke aanbieding, $40 voor een enterprise package 2GB ram, 2TB bandwith bij ChicagoVPS. Even snel gekeken, maar volgens mij zijn ze niet perse het goedkoopste, en aangezien het pakket normaal meer dan $200 kost dacht ik dat het wel een prima pakket zou zijn. Daarbij hebben ze '99.9% Uptime Guarantee', '24/7 Support' en nog meer mooie kreten op de website.

Na nog geen 48u al ruim 12u down te zijn geweest ga je nog eens verder kijken en zie je de tos:
11.2 THE CHICAGOVPS SERVICE IS PROVIDED TO YOU ON AN "AS IS" BASIS, AND WITHOUT ANY WARRANTY OF ANY KIND, WHETHER EXPRESS OR IMPLIED, INCLUDING, BUT WITHOUT LIMITATION, ANY IMPLIED WARRANTY OF MERCHANTABILITY, OR FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE.
Ja, zelfs in hoofdletters staat het er, terwijl dus op hun homepage wel met een garantie gezwaaid wordt. Kan dit zomaar? Dan kan je dus echt gouden bergen beloven, en vervolgens in je tos zetten dat je niets garandeerd zelfs niet als het expliciet vermeld wordt.

Tot zover de rant. Ik snap ook wel als iets te mooi is om waar te zijn dat het dat ook is meesta.

Maar dan gaat de zoektocht verder. Tilaa is iets dichterbij huis en beloven 99.95% uptime. Even de tos erbij pakken.
Tilaa has the following server layers:

Platform layer: enabling:
availability of the internal network and connectivity from and to the internet;
availability of physical hosts;
availability of the infrastructure up to the bios layer of the virtual server.
[..]
Tilaa guarantees that layer 1 as defined in paragraph 1 of this article is 99.95% available
Ok, dus tilaa garandeerd dat alles bij hun beschikbaar is, maar niet dat het bereikbaar is als een third party provider iets niet goed doet. Hoeveel zijn die garanties dan nog waard?

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thapous
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:16

Thapous

Nee toch niet.

Wat is de uptime jou waard is denk ik een betere vraag. Het is natuurlijk altijd lastig om garanties af te geven op dienstverlening die je zelf niet doet (3rd parties). In de meeste gevallen is er een vrij grote keten waar je rekening mee dient te houden.

Een (vaak virtuele) server die je zelf beheert kan natuurlijk door misconfig offline gaan, daar gaat je uptime en kan een provider niets aan doen.

De provider zal zorg dragen voor zijn apparatuur, bijvoorbeeld VM-host, Switch, goed functioneert..

De provider heeft vaak een netwerkleverancier die er voor zorgt dat het netwerk bereikbaar is en die er voor zorgt dat het verkeer van en naar jouw server toe goed gerouteerd wordt. De netwerkleverancier heeft weer peers waarmee ze verbinden om zo het internet te creeëren.

Daarnaast heb je een datacenter die er voor zorgt dat de rackspace veilig is. De stroom werkt en blijft werken.

Op iedere laag is het natuurlijk mogelijk om je in te dekken tegen risico's, maar omdat het zoveel lagen zijn is het risico op een foutje natuurlijk aanwezig. Dus wat is het je waard ;)?

//Thapous

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7Grendel
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-08 16:04
Die dikgedrukte tekst zul je in een of andere vorm tegen komen bij elke Amerikaanse hoster, puur omdat ze zich in willen dekken tegen eventuele schadeclaims. Als ze een SLA hebben houden ze zich hier ook aan, ze willen zich alleen indekken tegen claims van duizenden dollars van klantjes die hun nog geen $10 per maand betalen.

Als je dit niet wilt, ga niet naar een Amerikaanse hoster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 10:33
@Thapous:
De waarde is even secondair in het vraagstuk. Zijn er wel? Daarna kan je idd een prijsafweging maken.

@i7Grendel:
Ze rekenen zowieso een administrative fee, dus daarmee is het voor de kleine klanten al niet interresant. Tilaa is nederlands en heeft het dus ook.

Ik wil overigens bij voorkeur in Amerika hosten omdat de bezoekers daar hoofdzakelijk vandaan komen.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XBL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-09 00:56

XBL

Kan dit zomaar?
't Is niet netjes, maar hoe het juridisch in de VS zit weet ik niet. In Nederland zou het niet mogen, maar daar heb je nu niet zoveel aan.

Ik zou een mailtje eraan wijden en kijken wat ze zeggen. Mogelijk helemaal niets (aangezien ze ook niet op je support ticket reageren). Mocht je betaald hebben met creditcard of PayPal kan je proberen via hun je geld terug te halen en dan de boel neer te zetten bij een goede partij.
Hoeveel zijn die garanties dan nog waard?
Zoals Thapous uitlegt zijn er veel punten waarop iets stuk kan gaan. Als een hoster daar niets mee doet (redundante verbindingen, redundant stroom, eventueel zelfs fall back locaties) dan is zo'n uptime claim vaak niet zo heel veel waard. Een goede SLA biedt daarentegen bepaalde garanties en vergoedingen indien die garanties niet gehaald worden, op zo'n moment is er vaak ook wel een infra aanwezig die de uptime claims waar kan maken.

Als je graag garanties wilt zou ik opzoek gaan naar een provider met een goede reputatie of eentje nemen die een echte SLA biedt (maar daar mag je vaak wel flink voor lappen).