Passende processor koeler

Pagina: 1
Acties:

• ietso
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 26-09-2025
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een processor koeler voor mijn FX-8350. De standaard koeler maakt me toch echt een beetje teveel lawaai, en met aankomende spellen zal dat alleen maar erger gaan worden. Een probleem bij mijn keuze is de grootte, ik heb namelijk niet de grootste kast. Een Aerocool VS-3 Advance. Ik heb al een beetje rondgekeken, en vond de Scythe Mugen 4 en Hyper 212 EVO wel interessant. Nu heb ik geen idee of deze passen in mijn kast, op mijn ASRock 970 en processor. Misschien kan een van jullie dit makkelijk zien, ik weet namelijk niet precies hoe ik met de afmetingen moet omgaan. Ik weet niet hoeveel het moederbord en processor al in beslag nemen. Ik zou eventueel kunnen meten met een liniaal, maar ook dan weet ik niet vanaf welk punt ik precies moet meten. Als iemand mij kan helpen, tips heeft, of en goeie en kleinere koeler kan aanbevelen, dan zou ik dat erg op prijs stellen.

Met vriendelijke groet

Verwijderd

Beide koelers passen prima op je mobo, aangezien het beide AM3+ koelers zijn. Persoonlijk zou ik de Scythe Mugen 4 nemen. Deze is niet alleen kleiner, maar volgens mij presteert deze ook nog eens beter dan de Hyper 212 Evo.

Als je nog een klein beetje meer uit wilt geven, kun je ook gaan voor de Scythe Mugen 4 PCGH. Deze heeft twee fans in plaats van één. Deze fans werken dan in push/pull. Verder zijn is deze versie stiller dan de gewone Scythe Mugen 4.

Een belangrijke vraag is ook nog, wil je overclocken? Zoja, dan kun je gaan kijken naar goedkope waterkoelers, zoals de Cooler Master 120V. Deze kun je dan achterin je case mounten.

Verder, hoe hoog is je ram, want als je bijvoorbeeld Veangeance hebt van Corsair met die grote koelvinnen erop, zal lang niet elke processorkoeler werken. Hier is een waterkoeling natuurlijk in het voordeel, omdat die geen hoog en uitstekend koelblok heeft.

• ietso
Verwijderd schreef op woensdag 09 april 2014 @ 18:48:
Beide koelers passen prima op je mobo, aangezien het beide AM3+ koelers zijn. Persoonlijk zou ik de Scythe Mugen 4 nemen. Deze is niet alleen kleiner, maar volgens mij presteert deze ook nog eens beter dan de Hyper 212 Evo.

Als je nog een klein beetje meer uit wilt geven, kun je ook gaan voor de Scythe Mugen 4 PCGH. Deze heeft twee fans in plaats van één. Deze fans werken dan in push/pull. Verder zijn is deze versie stiller dan de gewone Scythe Mugen 4.

Een belangrijke vraag is ook nog, wil je overclocken? Zoja, dan kun je gaan kijken naar goedkope waterkoelers, zoals de Cooler Master 120V. Deze kun je dan achterin je case mounten.

Verder, hoe hoog is je ram, want als je bijvoorbeeld Veangeance hebt van Corsair met die grote koelvinnen erop, zal lang niet elke processorkoeler werken. Hier is een waterkoeling natuurlijk in het voordeel, omdat die geen hoog en uitstekend koelblok heeft.
Ik weet dat ze op mijn mobo passen, maar of het ook in de kast past? En nee, ik ga niet overclocken. Waterkoeling is me toch iets te duur. De ram is redelijk klein, en zal waarschijnlijk geen probleem gaan vormen. Ik ben vooral bang dat de kast niet meer dicht kan door een te grote koeler.

• Sorbo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:20

Sorbo

Uw hulp in huis!

Je kast kan koelers kwijt van een maximale hoogte van 158mm, als er geen fan in het zijpaneel is gemonteerd. De Mugen is net geen 157mm hoog, dus dat kán wel, maar het houdt niet echt over.

Persoonlijk vind ik de Gelid Tranquillo wel een fijne koeler, die is ook een stukje lager nog.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Direct CLWC aanraden als je gaat overklokken, sorry hoor, maar een Mugen 4 is een prima overkloktorentje.

Op de site van Aerocool staat dat koelers maximaal, zonder zijfan, 158mm hoog mogen zijn, mijn vriendjes de True Spirit 140 en de Macho vallen dan direct af, en een Mugen 4 zou nét moeten passen, met 1mm verschil. Nu klinkt het misschien onbeleefd, maar bij een budgetmerk als Aerocool vind ik 1mm speling te krap. Er is gewoon een kans dat die case wat klein uitvalt/ze niet helemaal lekker gemeten hebben/whatever en dat je Mugen te krap zit.

Maar, wees niet gevreesd! Als je toch niet gaat overklokken, kun je net zo goed pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 nemen, goedkoper, een stukje kleiner. Koelt wat minder, maar is goed genoeg voor stock. pricewatch: Zalman CNPS10X Performa koelt wat beter.

People as things, that’s where it starts.

• Pataar
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-01 12:04
Ik zou gaan voor de gelid tranquillo. Is een goed werkend ding.

Stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

Verwijderd

De tranquillo is idd een goede koeler als je toch niet gaat overclocken. Stil, koelt goed en is goedkoop.

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
Als je niet in de knoop komt met je RAM, zou ik als ik jou was ook voor de Tranquillo gaan.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• ietso
VasZaitsev schreef op woensdag 09 april 2014 @ 21:36:

Maar, wees niet gevreesd! Als je toch niet gaat overklokken, kun je net zo goed pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 nemen, goedkoper, een stukje kleiner. Koelt wat minder, maar is goed genoeg voor stock. pricewatch: Zalman CNPS10X Performa koelt wat beter.
Deze twee zien er erg aantrekkelijk uit, de zalman is zelfs nog iets kleiner. In mijn zoektochten ben ik geen van beide tegengekomen, dus bedankt voor de reacties iedereen!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Trouwensch, jouw moederbordje gaat jouw CPU niet hee fijn vinden. De meeste goedkope AM3+ bordjes hebben vrij weinig en/of slecht gekoelde stroomfases, en dat bord van jou is geen uitzondering. De boel wordt dus behoorlijk belast daar, iets wat niet heel gezond is.

• ietso
VasZaitsev schreef op donderdag 10 april 2014 @ 16:29:
Trouwensch, jouw moederbordje gaat jouw CPU niet hee fijn vinden. De meeste goedkope AM3+ bordjes hebben vrij weinig en/of slecht gekoelde stroomfases, en dat bord van jou is geen uitzondering. De boel wordt dus behoorlijk belast daar, iets wat niet heel gezond is.
Heb ik nog geen last van gehad, tenminste niks gemerkt.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Het is ook niet dat dat mobo er direct uitklapt, maar door de hogere belasting verslijten die onderdelen gewoon sneller.

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-02 14:19

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Ik heb zelf een coolermaster ego tx3 deze past in mijn kast en ik heb nog ruimte over de maximale hoogte bij mij is 158mm (gelijke hoogte zoals die van jouw zoals Sorbo aangeeft) (coolermaster silencio 550). Misschien is die wat de laatste keer dat ik in de pricewatch had gekeken had je ze al voor 24 euro volgens mij.

Misschien is die wat iele heb je er geen last van en hij houd met een niet storende (voor mij althans) de processor koel onder load.

[ Voor 6% gewijzigd door Splitinfinitive op 10-04-2014 23:15 . Reden: regeltje vergeten ]

Pagina: 1