Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Fans PC draaien onregelmatig

Pagina: 1
Acties:

• flashingst
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-10 12:07
Een aantal maanden geleden heb ik via Marktplaats een (tweedehands) systeem gekocht. Nog altijd werkt het systeem goed, maar wat wel érg irritant is, is dat de fans in de PC continu veranderen van snelheid (denk ik). Wat vreemd is, is dat soms bij de meest lichte toepassingen de fans ineens harder gaan draaien (bijvoorbeeld Spotify). Het betreft het volgende systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X6 1090T Black Edition€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-880GMA-UD2H€ 0,-€ 0,-
1Club3D Radeon R9 270 '14 Series€ 147,28€ 147,28
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 46,79€ 46,79
1Gigabyte GZ-X3€ 35,50€ 35,50
1Kingston KVR16N11S8K2/8€ 60,81€ 60,81
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,40€ 16,40
1Corsair CX600M€ 60,-€ 60,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 366,78

Toen ik het systeem kocht zat er nog geen GPU in (behalve de onboard ATI HD4250) en er zat een HKC 500Watt voeding in. De GPU is nu dus een Club3D R9 270 en de PSU is een Corsair CX600M.

Ik ben zeer tevreden met dit systeem, games zijn geen enkel probleem en andere zware toepassingen draait hij zonder moeite. Het enige ding is dus de fans... De CPU cooler is de stock cooler van AMD, en voor de rest zitten er 2 12CM fans in van GigaByte. Soms beginnen de fans zelfs te loeien bij het afspelen van YouTube video's (geen HD). Speedfan laat het volgende zien:

Fan1: 2528RPM
Fan2: 1131RPM
GPU Fan: 1192RPM

De temperaturen zijn verder netjes. In de BIOS heb ik al gezocht naar fan speed instellingen en dergelijke en heb een enkele setting gevonden maar deze brengt geen veranderingen bij aanpassen...

Hoe zorg ik ervoor dat de fans stabiel en vrij stil blijven en dat ik toch mijn systeem normaal kan gebruiken?

• flashingst
Inmiddels fans helemaal stofvrij gemaakt maar de fans blijven (voor mijn idee) onnodig hard draaien.

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:03

Eagle Creek

Breathing security

Kijk eens in het BIOS/UEFI. Wellicht staan de temperatuur controls erg laag ingesteld.
Dwz: de temperatuur stijgt bijvoorbeeld boven de 35*, en de fan gaat harder draaien.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-11 19:36
Dat, en kijk eens wat je temperaturen zijn.
Voor hetzelfde geld is je cpu relatief warm, dan gaan de fans al snel blazen.

Stel dat de koelpasta erop uitgedroogd is, dan kan de cpu temp snel oplopen bij de simpelste dingen. Daar reageren de fans natuurlijk op.

• flashingst
timberleek schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 11:04:
Dat, en kijk eens wat je temperaturen zijn.
Voor hetzelfde geld is je cpu relatief warm, dan gaan de fans al snel blazen.

Stel dat de koelpasta erop uitgedroogd is, dan kan de cpu temp snel oplopen bij de simpelste dingen. Daar reageren de fans natuurlijk op.
Koelpasta is net vernieuwd (Arctic Silver 5), CPU is zo'n 32 graden...

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:03

Eagle Creek

Breathing security

AS5 heeft een inwerktijd voordat deze optimaal werkt.
Desalniettemin is 32 een prima temperatuur.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-11 22:36
Fan 1 loopt wel erg hard, is dit het maximale snelheid.
Indien ja, zet er een fanmate2 tussen om de snelheid te remmen, of nog beter een langzamere fan kopen en uitwisselen.
Zelf vind ik 1300 toeren voor een fan het maximale, want anders wordt het geluid te veel.
1300 toeren hoor je dan, en als je hem dan afremt door een fancontroller(automatisch), dan hoor je hem niet, behalve bij spellen, dan zou de fan weer hard moeten gaan.
Met een fanmate2 kun je de fan langzamer zetten, met als nadeel dat de fan niet sneller gaat bij spellen, of je moet hem zelf harder zetten.

Kan ook nog zijn dat een fan versleten is, en soms lawaai maakt, meestal is dit als deze koud is.
koppel steeds 1 fan los en test of je dit kunt merken.(koppel fan 1 eens los, en test).

Fan goed aangesloten met 3 of 4 pin aansluiting?
Heb je de 3 of 4 pin ook in de bios goed ingesteld? pmw(4 pin) of voltage geloof ik.

[ Voor 12% gewijzigd door jan99999 op 13-04-2014 05:13 ]

Pagina: 1