Een aantal maanden geleden heb ik via Marktplaats een (tweedehands) systeem gekocht. Nog altijd werkt het systeem goed, maar wat wel érg irritant is, is dat de fans in de PC continu veranderen van snelheid (denk ik). Wat vreemd is, is dat soms bij de meest lichte toepassingen de fans ineens harder gaan draaien (bijvoorbeeld Spotify). Het betreft het volgende systeem:
Toen ik het systeem kocht zat er nog geen GPU in (behalve de onboard ATI HD4250) en er zat een HKC 500Watt voeding in. De GPU is nu dus een Club3D R9 270 en de PSU is een Corsair CX600M.
Ik ben zeer tevreden met dit systeem, games zijn geen enkel probleem en andere zware toepassingen draait hij zonder moeite. Het enige ding is dus de fans... De CPU cooler is de stock cooler van AMD, en voor de rest zitten er 2 12CM fans in van GigaByte. Soms beginnen de fans zelfs te loeien bij het afspelen van YouTube video's (geen HD). Speedfan laat het volgende zien:
Fan1: 2528RPM
Fan2: 1131RPM
GPU Fan: 1192RPM
De temperaturen zijn verder netjes. In de BIOS heb ik al gezocht naar fan speed instellingen en dergelijke en heb een enkele setting gevonden maar deze brengt geen veranderingen bij aanpassen...
Hoe zorg ik ervoor dat de fans stabiel en vrij stil blijven en dat ik toch mijn systeem normaal kan gebruiken?
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD Phenom II X6 1090T Black Edition | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Gigabyte GA-880GMA-UD2H | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Club3D Radeon R9 270 '14 Series | € 147,28 | € 147,28 |
| 1 | WD Blue WD10EZEX, 1TB | € 46,79 | € 46,79 |
| 1 | Gigabyte GZ-X3 | € 35,50 | € 35,50 |
| 1 | Kingston KVR16N11S8K2/8 | € 60,81 | € 60,81 |
| 1 | LG GH24NS90 Zwart | € 16,40 | € 16,40 |
| 1 | Corsair CX600M | € 60,- | € 60,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 366,78 | |
Toen ik het systeem kocht zat er nog geen GPU in (behalve de onboard ATI HD4250) en er zat een HKC 500Watt voeding in. De GPU is nu dus een Club3D R9 270 en de PSU is een Corsair CX600M.
Ik ben zeer tevreden met dit systeem, games zijn geen enkel probleem en andere zware toepassingen draait hij zonder moeite. Het enige ding is dus de fans... De CPU cooler is de stock cooler van AMD, en voor de rest zitten er 2 12CM fans in van GigaByte. Soms beginnen de fans zelfs te loeien bij het afspelen van YouTube video's (geen HD). Speedfan laat het volgende zien:
Fan1: 2528RPM
Fan2: 1131RPM
GPU Fan: 1192RPM
De temperaturen zijn verder netjes. In de BIOS heb ik al gezocht naar fan speed instellingen en dergelijke en heb een enkele setting gevonden maar deze brengt geen veranderingen bij aanpassen...
Hoe zorg ik ervoor dat de fans stabiel en vrij stil blijven en dat ik toch mijn systeem normaal kan gebruiken?