De laatste tijd wordt er op MacRumors en dergelijke steeds meer gepost over een eventuele iPhone met een groter scherm. Ik heb hier een blogpost over geschreven en kom uit op een scherm van 4,64 inch. Wat denken jullie?
Ik denk dat er veel te veel icoontjes op dat scherm staan. Kan me niet voorstellen dat iemand daar gelukkig van zou worden. Ik denk eerder dat de afstand tussen iconen groter zouden worden dat dat er rijen bij komen.
Ik zou een grotere iPhone eerst moeten zien. Ik heb een Nexus 5 gehad en die vond ik qua grootte echt op het randje. 4,7 inch op een iPhone in een compacte behuizing zou voor mij in ieder geval geen afknapper zijn.
Ik zou een grotere iPhone eerst moeten zien. Ik heb een Nexus 5 gehad en die vond ik qua grootte echt op het randje. 4,7 inch op een iPhone in een compacte behuizing zou voor mij in ieder geval geen afknapper zijn.
Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...
Ik ben vooral benieuwd hoe ze dit gaan doen qua resolutie. Je krijgt toch al gauw te veel fragmentatie. Het zou me niets verbazen als die gewoon gelijk blijft, zoals ze ook hebben gedaan bij de iPad --> iPad mini.
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
Maar dan hebben ze weer een lagere DPI... Ook iets wat Apple niet snel zal doen voor high-end modellen van hun producten.Hoedje schreef op woensdag 09 april 2014 @ 17:37:
Ik ben vooral benieuwd hoe ze dit gaan doen qua resolutie. Je krijgt toch al gauw te veel fragmentatie. Het zou me niets verbazen als die gewoon gelijk blijft, zoals ze ook hebben gedaan bij de iPad --> iPad mini.
De resolutie x2 lijkt me technisch niet realistisch.
Ik ben benieuwd hoe Apple dat gaat aanpakken.
4" qua scherm vind ik eigenlijk wel prima. Meer dan 4,7" gaat er bij mij niet komen.
Het lijkt inderdaad steeds waarschijnlijker dat er een grotere iphone aankomt. Zolang ze de huidige grootte ok behouden (en ook steeds een update geven) maakt het voor mij niets uit. En het zou mij verbazen moesten ze de huidige 4 inch iphones laten vallen en slechts alleen voor grotere devices gaan.
Qua resolutie is het inderdaad moeilijk in te schatten. Het zal afhangen wat de grootte van de grotere iphone wordt.
4.7"? Verdubbeling onwaarschijnlijk, en het behouden van de resolutie zal dan een ppi van 277 geven. Wat al naar de lage kant is. (Maar nog wel doenbaar lijkt mij.)
5.5"? Behouden van resolutie zou dan een ppi van 237 geven. Wat toch echt wel te laag zou zijn. Verdubbelen zou dan een ppi geven van 460. Dit is een hoge ppi, maar niet ondenkbaar tegenwoordig. Met bijvoorbeeld de nieuwe IGZO displays.
Een andere bv full HD resolutie lijkt mij niet in de lijn van apple te liggen. Ze doen al jaren zo veel moeite om resoluties zo te kiezen dat het herschalen van apps eenvoudig blijft. En dan voor 1920x1080 gaan? Ik dacht het niet.
Ik vermoed nog steeds, nieuwe iphone in huidige grootte, en 1 in 5.5 inch met verdubbeling van resolutie.
Qua resolutie is het inderdaad moeilijk in te schatten. Het zal afhangen wat de grootte van de grotere iphone wordt.
4.7"? Verdubbeling onwaarschijnlijk, en het behouden van de resolutie zal dan een ppi van 277 geven. Wat al naar de lage kant is. (Maar nog wel doenbaar lijkt mij.)
5.5"? Behouden van resolutie zou dan een ppi van 237 geven. Wat toch echt wel te laag zou zijn. Verdubbelen zou dan een ppi geven van 460. Dit is een hoge ppi, maar niet ondenkbaar tegenwoordig. Met bijvoorbeeld de nieuwe IGZO displays.
Een andere bv full HD resolutie lijkt mij niet in de lijn van apple te liggen. Ze doen al jaren zo veel moeite om resoluties zo te kiezen dat het herschalen van apps eenvoudig blijft. En dan voor 1920x1080 gaan? Ik dacht het niet.
Ik vermoed nog steeds, nieuwe iphone in huidige grootte, en 1 in 5.5 inch met verdubbeling van resolutie.
I'll do what I can, but expect very little.
Ik zou graag willen zien dat ze er een 'mini' bijdoen, met een schermgrootte van ongeveer 4 tot 4,8". Dan bereiken ze een grotere doelgroep en behouden ze de oude. Ik vind wel dat als ze een groot display gaan inbouwen ze wel de resolutie desastreus moeten verbeteren, anders wordt het wel heel erg korrelig. Ik denk ook dat de iconen groter worden evenals de afstand ervan, dat is merkbaar als ik mijn iPad vierde generatie en iPhone 5S naast elkaar leg, dus dat zal wel hoogstwaarschijnlijk gebeuren mits de schermresolutie ook omhoog gaat. Tevens zou ik graag een A7 quad-core willen zien
.
- 12345dan
Ik hoop er heel erg op, 4,7 inch is voor mij de ideale maat voor een smartphone.
Enige reden waarom ik nu geen iPhone heb, scherm is gewoon een dikke halve inch te klein.
Enige reden waarom ik nu geen iPhone heb, scherm is gewoon een dikke halve inch te klein.
Zouden jullie bij een groter scherm dezelfde hoeveelheid content er op willen hebben? Dus grotere touchtargets? Of juist méér content terwijl de grootte hetzelfde blijft?
Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat de dpi van het scherm omlaag zal gaan...
Zoals ik in mijn voorgaande bericht zei denk ik dat ze hetzelfde doen als bij de iPad, namelijk zowel de afstand tussen de knoppen als de knoppen zelf groter maken.Verbal_Kint schreef op donderdag 10 april 2014 @ 10:59:
Zouden jullie bij een groter scherm dezelfde hoeveelheid content er op willen hebben? Dus grotere touchtargets? Of juist méér content terwijl de grootte hetzelfde blijft?
- 12345dan
Ik denk zelfde hoeveelheid content. Want bij die 5 kolommen krijg ik Win98 zweet. Tenzij ze het op een andere manier oplossen waardoor het weer werkbaar/vatbaar wordt. Zoals bv de honinggraatstructuur in WM6.5 waardoor je hersenen de grote hoeveelheid shortcuts beter kan ordenen. Maja, dan kom je eigenlijk op grouping terecht. Misschien de ruimtes tussen icoontjes slimmer gaan plaatsen. Chat apps en news apps door iets meer ruimte scheidden.
Wat gaat het voor de prijs betekenen? Want hier op het werk zijn we bezig de iPhone te vervangen voor Windows Phone vanwege de grootte en de prijs. Maar als de grootte is opgelost, dan kan het weer interessant worden. Zal Apple voor een groter scherm een hogere prijs vragen, wat misschien te veel gevraagd is, of zal het een klein 'verlies' nemen en de prijs gelijk houden? Zo kunnen ze weer wat marktaandeel terugwinnen.
Wat gaat het voor de prijs betekenen? Want hier op het werk zijn we bezig de iPhone te vervangen voor Windows Phone vanwege de grootte en de prijs. Maar als de grootte is opgelost, dan kan het weer interessant worden. Zal Apple voor een groter scherm een hogere prijs vragen, wat misschien te veel gevraagd is, of zal het een klein 'verlies' nemen en de prijs gelijk houden? Zo kunnen ze weer wat marktaandeel terugwinnen.
[ Voor 7% gewijzigd door EektheMan op 10-04-2014 17:30 ]
It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher
Nog duurder dan de huidige iphone lijkt mij toch gewaagd. Het prijsverschil tussen iphone en andere smartphones uit het duurste segment is al groot.
Misschien grotere iphones aan huidige iphone prijs. De 4inch iphones 100 euro goedkoper (zowel de 5S en 5C en hun opvolger).
Dan zou de opvolger van de 5C op 499 euro komen. De opvolger van 5S op 599. En de grotere iphone op 699.
Misschien grotere iphones aan huidige iphone prijs. De 4inch iphones 100 euro goedkoper (zowel de 5S en 5C en hun opvolger).
Dan zou de opvolger van de 5C op 499 euro komen. De opvolger van 5S op 599. En de grotere iphone op 699.
I'll do what I can, but expect very little.
Dat zou een goede ontwikkeling zijn, maar dan moeten ze goed uitleggen waarom de grote meer kost. Want ik denk wel dat ze willen voorkomen dat consumenten de grote en duurdere telefoon als vlaggenschip model gaan zien. Dat zou het gevoel van premium bij de 5S omlaag halen.4bit schreef op donderdag 10 april 2014 @ 18:13:
It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher
Ik denk dat de 5s verdwijnt. De 5C zal wel het instapmodel worden met zijn 4" scherm. De iPhone 6 zal dan wel het topmodel worden met (hopelijk) een groter scherm.EektheMan schreef op donderdag 10 april 2014 @ 19:11:
[...]
Dat zou een goede ontwikkeling zijn, maar dan moeten ze goed uitleggen waarom de grote meer kost. Want ik denk wel dat ze willen voorkomen dat consumenten de grote en duurdere telefoon als vlaggenschip model gaan zien. Dat zou het gevoel van premium bij de 5S omlaag halen.
Met het huidige prijsbeleid van de iPhone 5s/c zie ik geen reden om de iPhone 5s aan te houden. Deze biedt dan te weinig meerwaarde vergeleken met de 5c en is dan ook geen topmodel meer zoals de 6.
[ Voor 14% gewijzigd door Huppol op 11-04-2014 16:26 ]
Verwijderd
Dat lijkt me niet erg waarschijnlijk. Denk niet dat de 5s verdwijnt. Dat toestel loopt prima, in tegenstelling tot de 5c die vrijwel overal vergeleken met de verwachting achterblijft in de verkoop. De goedkopere lijn is op macroniveau behoorlijk aan het floppen.Huppol schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 16:19:
[...]
Ik denk dat de 5s verdwijnt. De 5C zal wel het instapmodel worden met zijn 4" scherm. De iPhone 6 zal dan wel het topmodel worden met (hopelijk) een groter scherm.
Met het huidige prijsbeleid van de iPhone 5s/c zie ik geen reden om de iPhone 5s aan te houden. Deze biedt dan te weinig meerwaarde vergeleken met de 5c en is dan ook geen topmodel meer zoals de 6.
Ik denk toch echt dat het nieuwe instapmodel (indien dit 4,7'' is) gewoon voor 699 over de plank gaat. Heb nog geen enkele keer een launch meegemaakt dat een topmodel onder de verkoopsprijs begon van de vorige generatie.4bit schreef op donderdag 10 april 2014 @ 18:13:
Nog duurder dan de huidige iphone lijkt mij toch gewaagd. Het prijsverschil tussen iphone en andere smartphones uit het duurste segment is al groot.
Misschien een idee om een centraal topic te openen mbt de wwdc 2014? Ik ben helaas niet bedreven in het maken van een OP, maar ik denk dat zo'n topic met de huidige geruchten wel van toegevoegde waarde is..
https://www.facebook.com/hbbsebas2023
Die blogpost klopt niet. Apple gaat echt niet de aspect ratio veranderen, die blijft gewoon 16:9. Daarnaast is is een extra kolom en rij lelijk en onoverzichtelijk, ook daarvan durf ik te beweren dat Apple dat nooit gaat doen.
277 ppi is veel te laag. De huidige ppi van 326 is al aan de lage kant (bij dunne lettertypes en dunne lijntjes kan je duidelijk pixels onderscheiden). Een lagere ppi gaat daarom echt niet gebeuren denk ik.4bit schreef op woensdag 09 april 2014 @ 18:09:
Het lijkt inderdaad steeds waarschijnlijker dat er een grotere iphone aankomt. Zolang ze de huidige grootte ok behouden (en ook steeds een update geven) maakt het voor mij niets uit. En het zou mij verbazen moesten ze de huidige 4 inch iphones laten vallen en slechts alleen voor grotere devices gaan.
Ik ken er veel die zouden gaan lopen naar Android als de PPI lager gaat zijn, en denk wel dat Apple dat weet.
Ooit komt toch de dag dat verdere fragmentatie onmogelijk te vermijden is, denk niet dat iemand staat te springen om 600+ Euro aan iets te hangen met een PPI van 277, die PPI kan ik ook op een cheapass Lumia toestel krijgen voor 1/6de vd prijs.
Gisteren is ook een filmpje op Youtube opgedoken van een iPhone 6 softcase, die wijst op de powerbutton aan de rechterzijkant en een 4.7 inch scherm, wat in lijn ligt met uitgelekte renders en een uitgelekte foto over de nieuwe frontplate uit een Foxconn fabriek een week ofzo geleden.
Ooit komt toch de dag dat verdere fragmentatie onmogelijk te vermijden is, denk niet dat iemand staat te springen om 600+ Euro aan iets te hangen met een PPI van 277, die PPI kan ik ook op een cheapass Lumia toestel krijgen voor 1/6de vd prijs.
Gisteren is ook een filmpje op Youtube opgedoken van een iPhone 6 softcase, die wijst op de powerbutton aan de rechterzijkant en een 4.7 inch scherm, wat in lijn ligt met uitgelekte renders en een uitgelekte foto over de nieuwe frontplate uit een Foxconn fabriek een week ofzo geleden.
[ Voor 28% gewijzigd door Katmi op 28-04-2014 06:44 ]
Maar kan de iPhone ooit opboksen tegen bv die Lumia's in prijs? Met 245 ppi is de Lumia 1320 nu voor 120 Euro zakelijk te krijgen.Katmi schreef op maandag 28 april 2014 @ 06:41:
Ik ken er veel die zouden gaan lopen naar Android als de PPI lager gaat zijn, en denk wel dat Apple dat weet.
Kan Apple zich ook niet op richten denk ik. Het zal wel invloed hebben, maar niet met 100en Euro. Voor de zakelijke markt lijkt het me wel een probleem. Zeker met de komende Enterprise update voor win 8.1. Maar dan komen we bij een heel ander onderwerp.
Met die opmerking bedoelde ik eigenlijk dat 277 PPI schandalig laag zou zijn voor een merk als Apple en een toestel als de iPhone ( zeker aan de huidige iPhone prijzen die al een paar jaar meegaan )
Wie legt 700 Euro neer voor 277 PPI wanneer er toestellen met 400+ PPI zijn voor 100 Euro minder ( zelfs 400 Euro minder in het geval van de Nexus 5 )
Eigenlijk zijn ze bijna verplicht om van hun 640x1136 resolutie af te stappen als ze groter gaan dan 4 inch, anders is het even triestig dan al die Android budget toestellen met 4.5+ inch die met 800x480 gereleased worden.
Wie legt 700 Euro neer voor 277 PPI wanneer er toestellen met 400+ PPI zijn voor 100 Euro minder ( zelfs 400 Euro minder in het geval van de Nexus 5 )
Eigenlijk zijn ze bijna verplicht om van hun 640x1136 resolutie af te stappen als ze groter gaan dan 4 inch, anders is het even triestig dan al die Android budget toestellen met 4.5+ inch die met 800x480 gereleased worden.
Ik hoop een 4" opvolger, nog steeds een handzaam formaat, maar groter gaat hem volgens mij niet meer worden met 1 hand. (en ja ik gebruik hem vaak met 1 hand)
Als hij groter word en moeilijker te bedienen, ga ik voor een 5s.
Als hij groter word en moeilijker te bedienen, ga ik voor een 5s.
Mijn analyse 
Luie lezers kunnen de TL;DR:'s lezen (Too Long, Didn't Read).
Luie lezers kunnen de TL;DR:'s lezen (Too Long, Didn't Read).
Hardware-technisch Ik weet vrij zeker dat het voor Apple mogelijk is om op elk formaat tussen de 4" en 6" de resolutie te verdubbelen. Dit geeft een resolutie van 2272*1280, totaal aantal pixels van 2,908,160 en een aspect ratio van 71:40 (zeer dicht bij 16:9). PPI waardes: 4" (652 PPI), 4,7" (555 PPI), 5,5" (474 PPI) en 6" (435 PPI). Een 5.5" Quad HD (2560*1440) scherm heeft een PPI waarde van 534, een 5" variant 588. Beide zijn al op de markt. Apple kan enorm groot inkopen en heeft miljarden aan research budget. Hun ecosysteem, voornamelijk de vele apps en developers, willen ze kost wat het kost beschermen, dus ze zijn bereid om research te doen naar voor developers 'handige' resoluties. Bovendien waren er ten tijden van de iPhone 4 en iPad 3 geen eens apparaten in de buurt van deze resoluties, en toen hebben ze het ook voor elkaar gekregen. Zelfde geld voor de MacBook Pro's. Verder kan de Apple A7 zonder probleem de 2048*1536 (3.15M) pixels van de iPad Air aandrijven, dus de A8 zal met deze lagere resolutie (2,91M) zonder problemen kunnen aandrijven. Toch denk ik niet dat ze de resolutie van 2272*1280 gaan gebruiken. TL;DR: Technisch gezien is verdubbeling van pixels op elk schermformaat van 4" of groter mogelijk (voor Apple). Apple's resolutie verleden Goed, hardware-technisch kan het dus, maar hoe bewaar je nu dat ecosysteem? Laten we kijken naar het verleden. Apple houdt van logische en standaard resoluties. Ze pakken geen dartbord en prikken zo hun resoluties. De orginele iPhone had een standaard HVGA (de helft van VGA) resolutie, 480*320. De eerste iPad had een standaard resolutie bekend van PC schermen, 1024*768 XGA. De MacBook 13" had een 16:10 versie (1280*800) van de standaard HD resolutie (1280*720). De 15" variant had 1440*900 pixels, wat niet op een standaard resolutie lijkt. Of is het het toch wel? qHD had 960*540 pixels, maal 1,5=1440*810, en de 16:10 variant is dus 1440*900. De later geïntroduceerde retina versies waren gewoon horizontaal en verticaal twee keer zoveel pixels, waarbij dus ook standaard resoluties gebruikt werden (2880*1800 is 1920*1200 maal 1,5; 2560*1600 is 3840*2400 gedeeld door 1,5). Apple kiest dus een aspect ratio en een PPI waar ze in de buurt willen zitten, en kiezen op basis daarvan een zo standaard en logisch mogelijke resolutie. 'Retinaficeren' is simpel weg scherper maken, door pixels *2 te doen. TL;DR: Apple houd van logische en standaard resoluties. Schalende software/apps Het schalen van het OS is niet echt een probleem, dat heeft Apple zelf in de hand. Net als het schalen van hun eigen Apps, die kunnen bij de launch ook op elk schermformaat onder elke resolutie werken. Waar gaat het dus mis: Backwards compatibility. Hier is eigenlijk al het gedoe om. Bijna alle apps werken bij Apple onder twee resoluties: 960*640 en 1136*640. Welk nieuw formaat ze ook kiezen, ze moeten zorgen dat minstens een van deze twee versies van elke app zonder problemen draait, anders lanceren ze een iPhone zonder apps. De software kan schalen, maar niet native. De GPU doet dus het (zware) werk, niet de code/cpu. Zo kunnen ze bijvoorbeeld alles *2 doen, en dan ziet het er niet scherp maar wel 'hetzelfde' uit. UI elementen en tekst kunnen meestal ook meegeschaald worden, en embedded opties (video, maps, foto's) kan Apple soms ook nog wel wat aan doen. Alle apps zijn geprogrammeerd voor 326 PPI, weergeef je ze op een PPI die daar flink van af zit zijn ze of onnatuurlijk groot of veel te klein. 10% groter of kleiner is geen probleem, dus we moeten de apps weergeven tussen de 300 en 350 PPI, of een logisch/handig meervoud daarvan. Gebruik je het meervoud 2 heb je dus een scherm nodig van 600 tot 700 PPI. Mogelijk, maar lastig. Je kan het meervoud 1,5 gebruiken, waarbij je van 4 pixels 9 pixels maakt. Hierbij moet je wel interpoleren, maar op deze resoluties is dat een mogelijkheid. Maar er is nog een mogelijkheid. Namelijk dat Apple het OS X systeem gebruikt. Dat is apps *2 omhoog schalen (2272*1280 dus), en dan weer down schalen naar het gewenste formaat (bijvoorbeeld 1920*1080). Dit is een andere vorm van interpolatie, en GPU intensiever, maar je kan er wel 'mooier' naar elk gewenste schermresolutie lager dan 2272*1280. Daarmee kan je dus ook andere PPI waardes gebruiken. TL;DR: Om 'oude' apps te kunnen weergeven heb je een scherm nodig van tussen de 300-350 ppi of 600-700 ppi, maar met interpolatie kan je het gebied 450-525 PPI ook gebruiken. Mogelijke 16:9 resoluties Laten we het meervoud 2, dus een 600-700 PPI scherm eens bekijken. Als (standaard) resolutie zou ik niet hoger gaan dan 2560*1440. Als je dan 600 PPI wilt houden, dan kan je niet groter dan 4,85" gaan, en niet kleiner dan 4,2" voor max. 700 PPI. Je weergeeft de huidige 1136*640 apps dan op een 2272*1280 gedeelte van een 2560*1440 scherm, wat groter is (4,2" tot 4,85"). Dan heb je wat Apple wilt: Backwards compatible en een standaard schermresolutie voor video's, foto's enz. Nadeel: Erg hoge resolutie, dus duur en energievretend scherm en kleine zwarte balken bij veel apps. Dit blijft een mogelijkheid met een goed IGZO LCD of (AM)OLED scherm, qua energie is het haalbaar maar duur. En die resolutie van 2272*1280 dan? Is die bruikbaar? Bij een meervoud 2 kan je maar een scherm tussen de 3,75" en 4,35" gebruiken, en dat zal te weinig vooruitgang zijn. Maar als je ze, met interpolatie (4 --> 9 pixels) *1,5 schaalt, kan het dan? Dan moet je een PPI van 450-525 hebben wat dus een scherm tussen de 5" en de 5.8" gebruikt. Maar dan kan je weer beter 1920*1080 resolutie gebruiken. Iets minder scherp, maar wel standaard voor video's, camera's enz. Dan krijg je mogelijke schermen tussen de 4.2" en 4.9". Ze zouden dan 1136*640 direct *1.5 op kunnen schalen 1704*960. Voordeel: Scherper & groter scherm, oude apps full-screen/met kleine zwarte balken, goed balans tussen resolutie en energiegebruik. Nadeel: Geïnterpoleerde, niet helemaal scherpe 'oude' apps. Zonder te schalen kan het ook. Dan krijg je ook zwarte balken, maar wel mooie 1136*640 apps. Ze zouden dan voor een HD resolutie (1280*720) kunnen kiezen op 326PPI, wat 4.5" wordt. Dit is een best realistische optie. Goedkoop te produceren, nog steeds even scherp als de vorige iPhones, vraagt weinig van het geheugen/GPU. Lange batterij duur mogelijk. Nadeel: Niet zo scherp als de concurentie. TL;DR: Voor een 4,5" tot 4,7" 16:9 iPhone gebruikt Apple een scherm met een meervoud van de HD resolutie. Dit kan 1280*720 zijn (*1, met native 1136*640 apps, 1920*1080 (*1,5, met 1704*960 geïnterpoleerde apps) of 2560*1440 (*2, met pixel doubled apps). Voor een 5,5" 16:9 iPhone zullen ze een 1707*960 scherm, 1920*1080 scherm of 2560*1440 scherm gebruiken. Mogelijk 'Out-of-the-box' resoluties' Apple kan natuurlijk besluiten om de standaard procedures uit het raam te gooien, en met iets creatiefs/innovaties op de proppen te komen. Als je 4" apps op een 4,5" tot 4,7" iPhone laat zien vallen de zwarte balken wel mee. Laat je 4" apps op een 5,5" scherm zien, dan heb je een probleem. 47% van je scherm is dan namelijk zwart. En nee, dat wil je niet. De helft van je scherm is dus zwart. Wat kunnen we daarmee? Een tweede app op laten zien! Of een derde! Ja, ik denk dat je 5,5" een multi-tasker wordt. Laten we twee iPhone 4(s) apps nemen. Deze zijn 960*640 pixels groot. Twee naast elkaar is dus 1280*960. 3 naast elkaar is 1920*960. Twee boven elkaar is 1920*640. Met een resolutie van 1920*1080 kan je dus best wat apps laten zien naast elkaar! Ze worden dan wel wat kleiner, maar zijn waarschijnlijk nog wel bruikbaar. Ook hier kan je weer alles *1,5 opschalen naar 2560*1440. Andere aspect ratio's? Onwaarschijnlijk, maar wel mogelijk. 16:10 of 3:2 (15:10) behoren naast 16:9 tot de opties, maar ik denk niet dat ze daar vanaf stappen. Ze zullen dan de langste lengte ongemoeid laten (bijv. 1920), en de korte kant 'langer' maken (dus bijv. 1200 of 1280 i.p.v. 1080). TL;DR: 16:9 blijft de aspect ratio. 5,5" wordt een multi-tastker met meerdere iPhone 4(s) apps naast en/of boven elkaar. Apple's Plan: Apple komt hoogst waarschijnlijk met een 4,5" tot 4,7" iPhone. Deze zal een aspect ratio hebben van 16:9 en resolutie van 1280*720, 1920*1080 of 2560*1440. Oude iPhone 5(s) apps worden eerst letterboxed in een 4" kader weergeven, maar het OS en Apple's apps maken meteen gebruik van de extra ruimte. Langzaam maar zeker zullen er steeds meer apps gebruik maken van de extra ruimte. Een 5,5" telefoon zou ik dan later uitbrengen. Met de mogelijkheid 2 of 3 iPhone 4(s) apps naast/boven elkaar in zowel landscape als portrait te draaien. Bovendien kan hij dan al gebruik maken van de 4,7" iPhone apps, waardoor de zwarte randen kleiner zijn. Uiteraard zijn het OS en Apples apps al aangepast. Developers zouden het dan wel wat zwaarder krijgen, met 4 formaten iPhone die ondersteund moeten worden. Aan de andere kant: Apps maken is niet meer nieuw en Apple kan daar natuurlijk veel handige tools voor uitbrengen. TL;DR: Eerst de 4,5" - 4,7" iPhone, wachten op aangepaste apps, dan de 5,5" iPhone. Onwaarschijnlijk opties: Oh, er is nog een mogelijkheid. Dat is dat Apple volledig overgaat op een OS X- / Windows- / Androidachtig systeem. Dit vereist compleet nieuwe apps, maar schalen dan wel op alle resoluties, aspect ratio's en schermgroottes. Maar daarmee ondervind je ook de nadelen van dit systeem, en omdat Apple hooguit 4 à 5 telefoon resoluties zal kennen vind ik dit zeer onwaarschijnlijk (maar het blijft een optie). Ook een buigbare telefoon zou tot de (onwaarschijnlijke) opties behoren. Een buigbare telefoon kan met de vorm van de hand en het been meebuigen, zodat hij beter in de hand ligt en in de broekzak niet als een plank aanvoelt. Daardoor is zowel groter als een aspect ratio van 16:10 of 3:2 realistischer. Naamgeving gok ik op een 4" iPhone Mini, 4,7" iPhone Air en 5,5" iPhone Pro. |
Pagina: 1