Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

HDD bootable DOS disk maken

Pagina: 1
Acties:

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-11 12:05
Hoi,

ik heb een apart verzoek denk ik. Ik heb een aantal laptops waarvan het BIOS is voorzien van een BIOS wachtwoord, maar deze komen niet overeen met de wachtwoorden die het systeem genereerd aan de hand van het serienummer. Ergo: ik kan ze niet meer gebruiken. Temeer ook omdat de USB poorten tijdens het booten niet gebruikt kunnen worden, er geen interne CD/DVD speler in zit en er alleen via de HDD geboot kan worden.

Nu heb ik een 16bit .exe bestandje waarmee ik de info uit kan lezen en de fabrikant kan me dan helpen om het BIOS te resetten. Dit gaat eigenlijk via de USB stick, maar ik zat te denken om via een dirty trick een bootable DOS HDD te maken zodat ik het .exe bestandje kan runnen. Ik had al een W7 uit een andere laptop gehaald, maar dat is 64bit en de DOS box kan alleen in 32bit gerund worden, niet in 16bit.

Hoe maak ik zo makkelijk / snel mogelijk een bootable HDD (DOS)? Ik kan dat natuurlijk in een andere laptop doen, en dan swap ik even de HDD's onderling. Als dit lukt, kan ik misschien ook met het tooltje dat ik dan van de fabrikant krijg het BIOS op diezelfde manier resetten via de DOS HDD.

Ik hoop dat iemand er nog een touw aan vast kan knopen :P

¯\_(ツ)_/¯

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ja hoor, dat kan ik wel.
DOS is oude meuk maar ik ben er mee opgegroeid - ik stapte pas in 1999 over naar Windows ;)

http://www.bootdisk.com/
Daar een image downloaden, maken, en op een andere PC met een lege HDD er in die HDD bootable maken. Vervolgens al die DOS meuk kopieren naar die HDD.

HDD onder DOS bootable maken:
- Format c: (of D:
- SYS c: (systeem overzetten)
- Command.com kopieren (of die gaat als met sys mee, wil ik vanaf zijn)
- Overige besturingsbestanden kopieren

Vervolgens kun je PC weer laten booten met het orriginele OS en er op zetten wat je wilt.
De geprepte HDD schop je vervolgens in die laptop, en gaan met die banaan :Y)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-11 12:23
Hoe wou je die image gaan laden als er geen CD speler aanwezig is? Format x: /s gaat niet werken onder Windows. :/

Het oude bekende AWARD_SW zal wel niet meer werken met de BIOS'en van tegenwoordig. Dat was vroeger het master-pw voor een Award BIOS.

• M.v.Veelen
Ik heb een andere laptop waar ik een externe floppy drive op kan aansluiten, ik heb daar nu een HDD in geplaatst die ik dan in de andere laptop terug kan steken. Ik ga maar eens kijken of ik hiermee uit de voeten kan.

¯\_(ツ)_/¯

• M.v.Veelen
Oplossing: ik heb de HDD aan een externe SATA aansluiting gehangen die ik mbv USB op een W7 machine had aangesloten. De bootable USB stick ook aan deze laptop aangesloten en daarna met Ghost11 een 1 op 1 kopie gemaakt van de USB stick naar de externe HDD. Deze vervolgens in de laptops gedaan en daarmaa kunnen booten. De gegevens zijn verstuurd en nu is het wachten tot ik de oplossing opgestuurd krijg. Tot zover erg blij dat het gelukt is :)

¯\_(ツ)_/¯

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-11 12:23
Ok, mooi dat het gelukt is d:)b
Pagina: 1