Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Na het verwijderen van TV Tuner boot de pc niet meer

Pagina: 1
Acties:

• roooii
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03-08-2023
Beste tweakers,

Ik heb een ongebruikelijk probleem. Als ik uit mijn goed werkende pc de TV Tuner verwijder dan start de pc niet meer op. Als ik de TV Tuner er weer in zet, dan boot de pc weer perfect.

Met niet opstarten bedoel ik dat de er kort een lampje gaat branden op het moederbord, er wordt een kleine slinger gegeven aan mijn cpu-fan en daar houd het op.

Hoe kan het dat wanneer m'n TV Tuner er in zit de pc wel starten wil, en zonder niet?

Alvast bedankt voor de hulp.

Roy

• Rubey
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02-01-2023

Rubey

٩(̾●̮̮̃̾•̃̾)۶

Eventueel andere software van de tuner ook verwijderd?

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:51
Interne kaart of USB device? als het een interne kaart is (waar ik wel van uit ga) disable het slot eens in je bios, start de PC dan wel door?

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:02

heuveltje

KoelkastFilosoof

SoundWind schreef op woensdag 09 april 2014 @ 15:51:
Eventueel andere software van de tuner ook verwijderd?
hij komt zo te horen niet eens tot de post, dan heeft software weinig invloed lijkt me :)

Is je tuner toevallig ook meteen je videokaart ?
Want dan kan ik me voorstellen dat ie zonder niet wil opstarten.

[ Voor 20% gewijzigd door heuveltje op 09-04-2014 15:59 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• roooii
heuveltje schreef op woensdag 09 april 2014 @ 15:56:
[...]

hij komt zo te horen niet eens tot de post, dan heeft software weinig invloed lijkt me :)

Is je tuner toevallig ook meteen je videokaart ?
Want dan kan ik me voorstellen dat ie zonder niet wil opstarten.
Inderaad ik kom nog niet eens tot de bios. De tuner is geen videokaart. Ik gebruik daarvoor de onboard hdmi aansluiting.

[ Voor 6% gewijzigd door roooii op 09-04-2014 16:24 ]

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:02

heuveltje

KoelkastFilosoof

Dan weet ik het eerlijk gezegd ook niet :)
Vroeger moest je nog wel eens in de bios irq's toewijzen aan dat soort kaarten om het werkend te krijgen.
Maar dat was ver voor het HDMI tijdperk, nochtans zou je eens kunnen proberen met de kaart erin het bios te resetten naar factory defaults, en in de bios je video-uitvoer j oponboard hdmi op zetten (staat normaal op "auto/pcie"). Baat het niet dan schaad het niet, maar vreemd is het iig !

Maakt het nog uit of die tuner is aangesloten dan ? (ik denk aan vage aardloopjes via de antennekabel)
Maar dan nog is het een vreemd verhaal.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• roooii
heuveltje schreef op woensdag 09 april 2014 @ 16:34:
Vroeger moest je nog wel eens in de bios irq's toewijzen aan dat soort kaarten om het werkend te krijgen.
Maar dat was ver voor het HDMI tijdperk, nochtans zou je eens kunnen proberen met de kaart erin het bios te resetten naar factory defaults, en ide de bios je uitvoor je onboard hdmi op zetten (staat normaal op "auto"). Baat het niet dan schaad het niet, maar vreemd is het iig !

Maakt het nog uit of die tuner is aangesloten dan ? (ik denk aan vage aardloopjes via de antennekabel)
Hoe bedoel je dat laatste van maakt het nog uit of die tuner is aangesloten? Ik heb de tuner niet meer in gebruik, er zitten ook geen coax of antennakabels aan. Ik heb enkel de kaart in de PCI aansluiting zitten en dan start de pc dus op.

Ik ga het even proberen en laat het weten. Bedankt voor je hulp tot dus ver. Ik zat ook nog even aan een bios-update te denken, maar ben bang dat ik al de laatste heb.

Mocht iemand nog andere trucjes kennen dan hoor ik dat graag.

Ik sta zelf ook te kijken van dit vreemde probleem. Meestal is het andersom dat het toevoegen van iets ervoor zorgt dat het niet meer werkt.

[ Voor 6% gewijzigd door roooii op 09-04-2014 16:41 ]

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-10 12:54
Probeer na je de kaart eruit hebt eens een cmos reset te doen.

Interpolis, glashelder!

• Tarabass
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-11 10:27

Tarabass

Webmaster

Klinkt als een irq conflict. Een reset zal wellicht helpen..

• roooii
TheIbex schreef op woensdag 09 april 2014 @ 16:42:
Probeer na je de kaart eruit hebt eens een cmos reset te doen.
Al geprobeerd via jumper. Of ik moet de CMOS reset verkeerd hebben begrepen, maar ik heb het volgende gedaan.

1. Stroom eraf.
2. Cmos-clear pinnetjes (2-tal) via schroevendraaier contact laten maken (bios batterij zit er op dit moment ook nog in).
3. Stroom er weer op.

Op dit moment ligt de bios batterij er uit. Kijken of ik over een uur een ander resultaat krijg. Zodat ik zeker weet dat het niet aan mijn manier van cmos clearen ligt :P

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-10 12:54
ja. dat lijkt voldoende te zijn.. is het soms een oem systeem waarin de kaart 'hoort'?

Interpolis, glashelder!

• roooii
TheIbex schreef op woensdag 09 april 2014 @ 16:47:
ja. dat lijkt voldoende te zijn.. is het soms een oem systeem waarin de kaart 'hoort'?
Nee, los bijgekocht. Zelf bouw-pc uit 2010.

• roooii
heuveltje schreef op woensdag 09 april 2014 @ 16:34:
Maar dat was ver voor het HDMI tijdperk, nochtans zou je eens kunnen proberen met de kaart erin het bios te resetten naar factory defaults, en in de bios je video-uitvoer j oponboard hdmi op zetten (staat normaal op "auto/pcie"). Baat het niet dan schaad het niet, maar vreemd is het iig !

Helaas, ook na het instellen van de video-uitvoer om altijd onboard te gebruiken i.p.v. pci (geen optie voor hdmi specifiek) geen resultaat.

Iemand anders nog een idee? Bios flash heeft ook niet gewerkt.

[ Voor 3% gewijzigd door roooii op 09-04-2014 19:08 ]

• roooii
Conclusie, mijn PSU wil het moederbord op de een of andere manier niet meer booten wanneer de TV kaart verwijderd is. Met een andere PSU boot de pc wel, zonder TV tuner.

Iemand hier een verklaring voor?

• martijnkoevoets
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-11 15:20
Wellicht kortsluiting van je pci slot? dat de overstaande koperstreepjes elkaar raken.
Misschien is de PSU die je gebruikt minder gevoelig dat te detecteren?
plastic pasje erin steken en kijken of dat werkt met je oude PSU.

[ Voor 31% gewijzigd door martijnkoevoets op 09-04-2014 23:15 . Reden: iets meer uitleg ]

• roooii
martijnkoevoets schreef op woensdag 09 april 2014 @ 23:14:
Wellicht kortsluiting van je pci slot? dat de overstaande koperstreepjes elkaar raken.
Misschien is de PSU die je gebruikt minder gevoelig dat te detecteren?
plastic pasje erin steken en kijken of dat werkt met je oude PSU.
Martijn bedankt voor je tip. De kans op sluiting lijkt mij vrij klein, aangezien ik de TV tuner tussen 2 pci-sloten kan wisselen. De pc werkt correct in beide sloten, maar zo gauw ik de TV tuner weer verwijder start de pc niet meer op. Ook werkt de pc niet wanneer ik een PCI netwerkkaart in de sloten plaats.

Heel erg gek probleem :|

• martijnkoevoets
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-11 15:20
hmm ja, dan ligt het daar idd niet aan. supply issue? :S tv-kaarten kunnen best wel wat slurpen... kzit hier maar wat te gissen, want het is idd een gek probleem!

• roooii
martijnkoevoets schreef op donderdag 10 april 2014 @ 15:20:
hmm ja, dan ligt het daar idd niet aan. supply issue? :S tv-kaarten kunnen best wel wat slurpen... kzit hier maar wat te gissen, want het is idd een gek probleem!
Maar dan zou je toch zeggen dat zonder de TV-kaart, de PSU juist genoeg stroom zou moeten kunnen leveren?

Ik begrijp er zelf ook helemaal niets van.

[ Voor 5% gewijzigd door roooii op 10-04-2014 15:42 ]

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:51
Als je een andere kaart aansluit op een PCI slot, start de pc dan wel door?

• roooii
MisterEagle schreef op donderdag 10 april 2014 @ 16:25:
Als je een andere kaart aansluit op een PCI slot, start de pc dan wel door?
Nee, als ik er een pci-netwerkkaart in druk dan start de pc alsnog niet. De tv-kaart moet dus echt aanwezig zijn om de een of andere vage reden.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:37
Als de TS nu eens systeemspecificaties plaatst... op zijn minst het type moederbord, tv-kaart en voeding want dan kan google misschien nog wat betekenen.

Met een vage google zoekopdracht kom ik bijvoorbeeld op het volgende topic, geen oplossing maar het is in ieder geval een aanduiding dat er meer mensen zijn met eenzelfde probleem.

http://www.pcreview.co.uk...ut-pci-card-t2277512.html

Er wordt daar iig een indicatie gegeven richting het moederbord en de pci bus settings.

• roooii
MicGlou schreef op donderdag 10 april 2014 @ 19:38:
Als de TS nu eens systeemspecificaties plaatst... op zijn minst het type moederbord, tv-kaart en voeding want dan kan google misschien nog wat betekenen.

Met een vage google zoekopdracht kom ik bijvoorbeeld op het volgende topic, geen oplossing maar het is in ieder geval een aanduiding dat er meer mensen zijn met eenzelfde probleem.

http://www.pcreview.co.uk...ut-pci-card-t2277512.html

Er wordt daar iig een indicatie gegeven richting het moederbord en de pci bus settings.
Bij deze:

Mobo: Gigabyte H55M-USB3
TV-kaart: Anysee e30ps plus
Voeding: Recom power engine 0dba

Diezelfde topics heb ik er ook al een aantal van gevonden. Mensen leggen het probleem uit, maar niemand heeft een oplossing.

Wat ik dus niet begrijp en wat ik nog een keer wil benoemen is dat het probleem met een andere voeding is opgelost. Maar ik kan niet geloven dat mijn Recom voeding kapot is. Waarom zou de voeding wel doorstarten met kaart, en zonder pci-kaart niet? Raadsel...

Niemand met een idee/oplossing? :'(

[ Voor 22% gewijzigd door roooii op 11-04-2014 18:44 ]

Pagina: 1