Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fbarmentlo
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-09 08:41
Goedemiddag,

Ik wil een wijziging maken in mijn netwerk, waarin ik gebruik wil maken van DD-WRT met meerdere SSID's
Achtergrondinformatie:
mijn huidige netwerk ziet er al volgt uit:
mijn desktop en laptop zijn aangesloten op een TP-Link TL-WR1043ND,
de laptop gebruik ik zowel bekabeld als wireless.

Op deze TL-WR1043ND is de DHCP-server uitgeschakeld en de WAN-poort buiten gebruik.
Op LAN-poort 1 zit een desktop met daarop Astaro/Sophos UTM, welke zowel DNS, DHCP als routering doet.
Achter deze UTM zit nog een DMZ, met daarin o.a. een NAS en een printer. de UTM regelt toegang tot deze devices.
Op de TL-WR1043ND is het wireless netwerk onbeveiligd, omdat we regelmatig mensen op bezoek hebben die wel eens op internet willen.

Nu zou ik graag mijn TL-WR1043ND willen flashen met DD-WRT, om deze te gebruiken met VLANs(VLAN 5 voor gasten en VLAN 6 voor privenetwerk) waarbij de Sophos UTM het routeren tussen de VLANs doet? Dit in verband met firewall regels(Gasten VLAN mag bijv. geen verbinding maken met onze printer, maar wel met onze NAS op poort 80.
Hoe ik de VLAN's moet regelen op de UTM weet ik wel, maar ik heb geen kennis van DD-WRT.

Nu heb ik de volgende vragen:
Ik las ergens dat ik per SSID op de router/access point,een kabel naar de UTM moet trekken, om deze SSIDs van internet te voorzien. Dit is i.v.m. het niet aanwezig zijn van een werkende switch of 2e netwerkkaart niet mogelijk.
Is het ook mogelijk om hier een trunk-poort voor te gebruiken, en maar 1 poort/kabel nodig te hebben?
Als dit mogelijk is, kunnen jullie mij ook adviseren welke versie van DD-WRT ik het beste kan gebruiken?

Mocht dit niet voldoende informatie zijn, dan hoor ik het graag.
Ik ben hier gisteren de hele dag mee bezig geweest, maar ik ben niet echt bekend met VLAN's of DD-WRT.

Ook lees ik veel over verkeerde versies(onstabiel), en mensen die hun router bricken, dus ik durf niet zomaar een willekeurige versie te flashen.

met vriendelijke groet,
Frank

[ Voor 34% gewijzigd door Fbarmentlo op 09-04-2014 13:50 . Reden: opgeruimd & aangevuld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Op verzoek gesloten :)

Dit topic is gesloten.