[ubuntu] Kan content van gedeelde Windows folder niet tonen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm90
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-09 15:23
Goedemorgen!

Ik heb gisteravond een virtual machine met Ubuntu Server 13.10 geïnstalleerd (mbv Virtualbox). Het doel van deze machine is dat deze functioneert als Virtual Private Server op mijn Windows Client, zodat ik lokaal mijn Python en PHP projecten kan runnen en testen.

Na de installatie van de OS hoefde ik nog slechts de Guest Additions te installeren om mijn Windows folder te kunnen sharen met mijn Virtual machine (OpenSSL, Samba en Lamp zijn geïnstalleerd samen met de installatie van de OS).

Tot zover ging alles goed, maar nu kan ik de content van mijn Windows folder niet uitlezen op Ubuntu. Ik kan wel de gedeelde Windows folder openen op Ubuntu en ook de subfolders (indien ik de naam weet), maar ik kan met "ls" niet de content weergeven. Zodra ik dat probeer blijft slechts de cursor knipperen en doet die verder niets meer (zie onderstaand screenshot). Ik kan de uitvoer van het "ls" commando nog afbreken dmv ^C, maar zodra ik een python project probeer te openen dien ik het systeem af te sluiten om het te onderbreken.

Afbeeldingslocatie: http://i.stack.imgur.com/bGdSB.png

Iemand die dit eerder heeft ervaren? Met een virtual machine waarop CentOS is geïnstalleerd had ik zulke problemen niet, maar nu met Ubuntu Server wel. Erg vreemd... Het lijkt daarom dus niet aan Windows zelf te liggen, maar aan de virtual machine, maar ik heb geen idee wat.

[ Voor 7% gewijzigd door Storm90 op 09-04-2014 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-10 14:41

weebl

YARR!

Ik meen me te herinneren dat je de user in linux toe moet voegen aan een group.
Ik heb het even opgezocht en ik denk dat je dit moet doen:

code:
1
sudo adduser USERNAME vboxsf

met als username erik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm90
weebl schreef op woensdag 09 april 2014 @ 10:56:
Ik meen me te herinneren dat je de user in linux toe moet voegen aan een group.
Ik heb het even opgezocht en ik denk dat je dit moet doen:

code:
1
sudo adduser USERNAME vboxsf

met als username erik :)
Bedankt voor de snelle reactie. Ik krijg echter de melding "De gebruiker 'erik' is reeds lid van 'vboxsf'."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-10 14:41

weebl

YARR!

En als je in \media kijkt, wat staat daar? Volgens mij staan daar de shared folders in, ze beginnen met sf_

http://www.liberiangeek.n...e-pangolin-guest-machine/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm90
weebl schreef op woensdag 09 april 2014 @ 11:04:
En als je in \media kijkt, wat staat daar? Volgens mij staan daar de shared folders in, ze beginnen met sf_

http://www.liberiangeek.n...e-pangolin-guest-machine/
Bash Session:
1
cdrom sf_www

Binnen de www folder bevindt zich ook een folder genaamd "scraper" en deze kan ik ook zonder foutmeldingen benaderen op ubuntu door naar /var/www/windows/scraper te gaan. Maar de inhoud van één van deze folders weergeven lukt dus niet....

EDIT: bovenstaande geldt overigens ook voor de sf_www folder binnen de folder media. Ik kan hierop geen "ls" uitvoeren, ik kan wel de "scraper" folder hierin openen (dus /media/sf_ww/scraper) EN indien ik "cd scr" type en vervolgens TAB, om alles te tonen wat begint met "scr" dan loopt die ook vast en dien ik het ook te onderbreken met ^C

[ Voor 46% gewijzigd door Storm90 op 09-04-2014 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En de uitvoer van 'mount'? Wat het ziet er naar uit dat je auto-mount aan hebt staan, waardoor je shared folder dus in /media/sf_www staat, terwijl je 'm ergens anders wilt hebben. Als je dat wilt, moet je 'm in /etc/fstab zetten en auto-mount uitschakelen in je VM settings.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm90
Hero of Time schreef op woensdag 09 april 2014 @ 11:13:
En de uitvoer van 'mount'? Wat het ziet er naar uit dat je auto-mount aan hebt staan, waardoor je shared folder dus in /media/sf_www staat, terwijl je 'm ergens anders wilt hebben. Als je dat wilt, moet je 'm in /etc/fstab zetten en auto-mount uitschakelen in je VM settings.
Dat klopt, ik heb auto-mount aan staan. Maar ik heb onderstaand toegevoegd aan het /etc/rc.local bestand, om de inhoud van sf_www folder te verplaatsen naar /var/www/windows:
Bash Session:
1
mount.vboxsf -w www /var/www/windows

Maar ik zal het "automatisch koppelen" uitschakelen, eens kijken wat die dan doet.

EDIT: Ik heb "automatisch koppelen" uitgeschakeld, maar ik merk weinig verschil. De /media/sf_www folder is nu leeg, lijkt het. Want ik kan "ls" probleemloos uitvoeren, echter geeft die geen bestanden terug. Ik kan ook "mount -t vboxsf www /var/www/windows" probleemloos uitvoeren, maar ik kan nog steeds geen "ls" uitvoeren op /var/www/windows, want dan loopt die weer vast.

[ Voor 44% gewijzigd door Storm90 op 09-04-2014 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Welke rechten zie je in /var/www (ls -l)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm90
Hero of Time schreef op woensdag 09 april 2014 @ 13:11:
Welke rechten zie je in /var/www (ls -l)?
Bash Session:
1
2
3
4
5
root@ubuntuvm:/var/www# ls -l
totaal 12
-rw-r--r-- 1 root root  177 apr  8 15:29 index.html
drwxr-xr-x 8 root root 4096 apr  9 12:54 scraper
drwxrwxrwx 1 root root 4096 apr  4 15:29 windows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm90
Ik snap er niets van, maar ik heb nu voor alle zekerheid Guest Additions opnieuw geïnstalleerd en nu werkt het wel... Alle problemen zijn nu ineens opgelost.

Wellicht mogelijk dat ik deze de vorige keer als user "erik" had geïnstalleerd? Dat daardoor deze problemen zijn ontstaan? Ik weet dit namelijk niet meer zeker, of ik de software als user "root" of "erik" had geïnstalleerd. Ik heb de software nu in ieder geval als root opnieuw geïnstalleerd en nu werkt alles perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je kan de Guest Additions niet eens als normale gebruiker installeren. Het installatiescript controleert je ID en als die niet 0 is (oftewel, root) gaat het om root rechten vragen of klapt eruit.

Btw, voor de volgende keer: https://forums.virtualbox.org/viewtopic.php?f=29&t=15868. Howto die ik heb geschreven destijds hoe je SF gebruikt op een Linux Guest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm90
Mmmm okee, dat is vreemd. Wellicht toch iets fout gegaan tijdens de eerste installatie... Ach het werkt nu :)

Heb je link in ieder geval toegevoegd aan mijn bladwijzers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Installatie van SF staat er ook bij ;). Net als vele andere howto's die door mij of anderen zijn geschreven.

Pagina: 1