Discussie: Oude series/jeugdsentiment te weinig op dvd?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
*Topic geplaatst na aanvraag bij Argro* Mocht het topic hier en daar niet geheel voldoen, graag even aangeven zodat ik het kan wijzigen.

Wie kent ze niet? De oude televisieseries en tekenfilms. Van Swiebertje tot en met Kunt u ons de weg naar hamelen vertellen meneer? Inmiddels zijn er tal van series op dvd verschenen (vaak incompleet) en dat is waar ik de discussie ook over wil laten gaan. Er is een grote fanbase die graag naar deze oude series en ook tekenfilms kijkt of er nogmaals naar wilt kijken, omdat de videobanden in de loop der jaren vaak verloren zijn gegaan. Helaas komt er - om welke reden dan ook - veel te weinig uit op dvd. Heeft dit met rechten te maken? Doet men dit om het ''uniek'' te houden, zodat deze oude series een soort van mythe blijven? Ik vraag het mij af. De fanbase is zo ontzettend groot dat mede daarom Swiebertje is verkozen tot beste Nederlandse ''kinder''serie ooit gemaakt (en terecht naar mijn idee). Waarom zijn er slechts ~20 afleveringen op dvd verschenen, terwijl er 103 afleveringen zijn gemaakt, waar is de rest?

Contact opnemen met uitgevers zoals Just Bridge lijkt schier onmogelijk (misschien is hier een lezer die een lijntje heeft?). Een brief schrijven heeft geen zin en men houd de mythe levend, waarom? Is dit hun goed recht of moet men de afleveringen vrij gaan geven op dvd? Zijn het de kosten? Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, zeker omdat (als voorbeeld) Swiebertje ontzettend goed heeft verkocht op dvd en zeker de dvd boxen. Dit geldt overigens voor alle populaire series van destijds. Moet men eventueel de afleveringen beschikbaar stellen voor een on-demand service? Er zijn legio mogelijkheden, alleen geen enkele schijnt te worden benut.

Er is overigens een soort van petitie op Facebook hierover https://www.facebook.com/swiebtitie De nadruk ligt hier niet op, mocht het wel plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zal het niet gewoon een economische afweging zijn? Kleine afzetmarkt, kosten hoger dan te verwachten opbrengst. Het verschilt per land; de BBC is bijvoorbeeld heel actief in het verkopen van oud materiaal op allerlei manieren.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het zal idd wat te maken hebben met de verkoop van juist die eerste DVD met ~20 afleveringen. Goede jeugdherinneringen betekent niet dat een voldoende groot deel vd mensen er ook geld aan uitgeeft.

Facebook-acties zijn 'gratis', ik geef er nooit zo veel voor zolang er geen miljoen Nederlanders aan meedoen (ik verwacht dat 90%+ afhaakt als puntje bij paaltje komt). Haal de toezegging van zeg 100.000 mensen die elk een paar tientjes lappen :P

Daarnaast kan ik me voorstellen (maar ik heb er geen beelden van) dat het niet vanzelfsprekend is dat a) de bronbeelden er zijn, b) deze nog van acceptabele kwaliteit zijn en c) helder is wie de rechten heeft tbv afkoop daarvan.

offtopic:
V.w.b. a en b doet trouwens het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid veel werk. Best indrukwekkend om te zien hoe die honderdduizenden uren analoog beeld worden gedigitaliseerd en voorzien van metadata.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Jeugdsentiment is allemaal leuk en aardig, maar ik ga zoiets toch niet meer terugkijken, omdat het dan toch vaak tegenvalt. Laatst ben ik aan een paar oude series begonnen, en na 2 afleveringen ben ik afgehaakt omdat ik toch liever de herinnering had dan het echte werk. Dan ga ik al helemaal niet betalen voor een DVD-box.

Voor kinderseries kan ik me er wel nog wat bij voorstellen omdat die van vroeger imho kwalitatiever zijn dan het spul van tegenwoordig... Maar misschien is dat ook wel gewoon jeugdsentiment. :P

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:48

-tom-562

Oliesjeik

Het valt vaak idd tegen, de enige DVD die ik gekocht heb met materiaal van VroeGaH is van Rembo & Rembo. Dat is imo nog de moeite waard :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De beelden zijn er weldegelijk en de dvd's die uitgebracht zijn stonden maanden lang in de hitlijsten qua verkopersaantallen. Toch is het mij vreemd dat er niets naar buiten wordt gebracht, vanwaar die geheimzinnigheid? Alle hoofdrolspelers zijn reeds jaren overleden, qua rechten zal het ook wel goed zitten zou je denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Bird
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:45

The_Bird

Meneer de Raaf

De DVD's die hier uitgebracht worden door bedrijven als Disney Benelux zijn lachertjes.
Zo waren ze op een gegeven moment bezig met het uitbrengen van Ducktales/Rescue Rangers. Dit deden ze met een prijsmodel van 3-4 afleveringen op een DVD voor 12 euro.

Ondertussen haal je bij Amazon een seizoen (ca. 26 afl) voor 20 Euro waar bij RR ook nog eens een NL audiotrack bij zat. Jeugdseries worden hier enorm uit de markt geprijsd. Daarnaast begreep ik dat er op de NL Ducktales DVD's ook nog NL audiotracks ontbraken bij bepaalde eps dus tot zover de professionaliteit daarvan.

"21 jaar DSL!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:12

Spooksel

Spooksel!

Zulke oude series kopen op DVD zou ik denk ik niet zo snel doen ook trouwens. 't is wel leuk en ik zou Ducktales ook graag nog eens terug willen kijken allemaal, maar om er nou idd 12-15 euro per 3-4 afleveringen voor te moeten neertellen. No tnx!

En voor mijn eigen kids hoef ik het ook niet te doen... die hebben gewoon hun eigen series weer van tegenwoordig. Mijn dochtertje van 3 is helemaal gek op het Zandkasteel en Dora the Explorer bijvoorbeeld. Ik kan het haar gewoon niet aandoen om d'r voor een seizoen Bassie en Adriaan te zetten :P

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Daarom waren die boxen van Swiebertje dus erg leuk (20 euro ofzo maar wel 3-4 uur materiaal per box, misschien zelfs meer). Alleen ik begrijp niet waar die andere 70 afleveringen zijn gebleven of waarom die nog niet zijn uitgebracht, wat kan daar de reden voor zijn?

Krijg met geen mogelijkheid contact met Just Bridge of NCRV overigens hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-07 12:00
De beeldkwaliteit is meestal wel vergaan met die oude series en zijn veel scenes nu tenenkrommend. Sommige dingen moeten jeugdsentiment blijven.

Hoewel een Tour of Duty BR box MET originele muziek een instant buy is.

[ Voor 10% gewijzigd door Señor Sjon op 09-04-2014 19:17 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Senor Sjon schreef op woensdag 09 april 2014 @ 19:16:
Hoewel een Tour of Duty BR box MET originele muziek een instant buy is.
:Y

Maar ik ga niet voor-investeren om dat mogelijk te maken :P

[ Voor 14% gewijzigd door F_J_K op 09-04-2014 19:26 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, wat is nostalgie. Voor mij is dat de orginele reeks van Sherlock Holmes (1984), Battlestar Galactica (1978), Blakes 7 (1978), Sliders (1995) en Doctor Who (1963-) om maar wat te noemen. En ja dan is de beeld- en geluidskwaliteit vergeleken met het geweld van nu om te janken, maar dat hoort ook een beetje bij de ervaring.

Wat mijn inderdaad opvalt is dat van Nederlandse producties gewoon weinig te koop is, waarschijnlijk toch een kostenkwestie (te klein afzetgebied).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:53

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Tour of Duty BR zou indien met ondertitels, een instant buy zijn idd. Overigens was er niet overal Paint it Black onder gezet. Zie ook Wikipedia: Tour of Duty (TV series)

Vwb die oude NL series: die zijn allemaal gemaakt door de voorgangers van de NPO. Als ze al in de archieven liggen, is er simpelweg een te kleine markt en een non existent budget om het te digitaliseren en uit te brengen. Het is immers een overheidsinstelling. Die hebben gewoon een lumpsum en geen winstoogmerk. Kunnen hun personeel dus wel beter inzetten.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Soms kom ik tijdens wat random surfen op YouTube wat jeugdsentiment tegen. Zo wat door oude filmpjes heenklikken kan erg vermakelijk zijn. Een volledige serie of dvd box kopen zou ik niet snel doen. Of het moet een wat volwassenere serie zijn van hoge kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dukes of Hazzard, A-team, Knightrider, Airwolf, MacGyver, Tour of Duty. Allemaal rededelijke instant buys.

Overigens is er van Shaka Zulu wel een DVD box voor weinig, maar die zie je niet zo vaak.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Eagle schreef op woensdag 09 april 2014 @ 20:08:
Dukes of Hazzard, A-team, Knightrider, Airwolf, MacGyver, Tour of Duty. Allemaal rededelijke instant buys.
Heb ze allemaal O+
Overigens is er van Shaka Zulu wel een DVD box voor weinig, maar die zie je niet zo vaak.
Heb het vaak genoeg zien liggen bij de Blokker, Bart Smit, en de FRS in de grabbelbakken toen ze nog niet falliet waren O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
The Eagle schreef op woensdag 09 april 2014 @ 19:39:
Tour of Duty BR zou indien met ondertitels, een instant buy zijn idd. Overigens was er niet overal Paint it Black onder gezet. Zie ook Wikipedia: Tour of Duty (TV series)

Vwb die oude NL series: die zijn allemaal gemaakt door de voorgangers van de NPO. Als ze al in de archieven liggen, is er simpelweg een te kleine markt en een non existent budget om het te digitaliseren en uit te brengen. Het is immers een overheidsinstelling. Die hebben gewoon een lumpsum en geen winstoogmerk. Kunnen hun personeel dus wel beter inzetten.
Niet geheel waar. Zoals ik al zei hebben series als Swiebertje gewoon een half jaar lang de charts qua dvd verkopen geregeert. Wat ik helemaal vreemd vind is dat je nieteens een reactie krijgt van de desbetreffende instanties/bedrijven als je ze mailt/belt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 406530

The_Bird schreef op woensdag 09 april 2014 @ 11:25:
De DVD's die hier uitgebracht worden door bedrijven als Disney Benelux zijn lachertjes.
Zo waren ze op een gegeven moment bezig met het uitbrengen van Ducktales/Rescue Rangers. Dit deden ze met een prijsmodel van 3-4 afleveringen op een DVD voor 12 euro.

Ondertussen haal je bij Amazon een seizoen (ca. 26 afl) voor 20 Euro waar bij RR ook nog eens een NL audiotrack bij zat. Jeugdseries worden hier enorm uit de markt geprijsd. Daarnaast begreep ik dat er op de NL Ducktales DVD's ook nog NL audiotracks ontbraken bij bepaalde eps dus tot zover de professionaliteit daarvan.
Het is eigenlijk schandalig, maar het probleem is al langer bekend. In de beginperiode van DVD kwamen er geregeld uitgaven met enkele episodes om later de complete box / seizoenen aan te bieden. Sommige series lijkt echter geen enkele uitgever te willen oppakken. Al zijn er soms wel buitenlandse alternatieven (met NL ondertiteling!). In het verleden waren er in Nederland ook speciaalzaken die deze uitgaven ook naar Nederland haalden, maar mijn vaste stek is helaas ten onder gegaan. Deze winkel zorgde er overigens wel voor dat ik een aantal films, die niet beschikbaar waren in Nederland, op die manier door mij toch aangeschaft konden worden. We zullen het maar moeten doen met de films/series die we wel kunnen krijgen.

Hoewel ik best interesse heb in een aantal oudere series, denk ik dat er voldoende programma's zijn die de tand des tijds niet hebben doorstaan. Dan denk ik dat het beter is om het bij de herinnering te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-07 19:08

Edmin

Crew Council

get on my horse!

gambieter schreef op woensdag 09 april 2014 @ 03:15:
Zal het niet gewoon een economische afweging zijn? Kleine afzetmarkt, kosten hoger dan te verwachten opbrengst.
Het is 2014 en de uitgevers leven nog in 1995. Digitale distributie zou perfect zijn om de kosten lag te houden en (daardoor) een hogere omzet te genereren. De uitgever denkt echter nog steevast aan fysieke kopietjes en ziet, inderdaad) het risico van een hoge investering tegen geringe omzet.
Ik zo geen 20 euro uitgeven aan een DVD van - bijvoorbeeld - de berenboot, maar tegen een kleine vergoeding zie ik een download oid wel zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb liever een fysiek medium in handen (net zoals ik liever een echt boek wil ipv e-books) maar dat zal de leeftijd wel zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-07 19:08

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Dat is ook prima te begrijpen, maar digitale distributie zou juist een oplossing moeten bieden voor die situaties waarin fysieke distributie te risicovol of onrendabel is.

In de praktijk valt het natuurlijk enorm tegen en lijken de belangen tegenstrijdig. De prijzen van CD's in Nederland waren altijd bizar hog. Pas sinds de opkomst van iTunes is die prijs (onderd druk van tegenvallende verkopen) gedaald. En wat dacht je van e-books, die ondanks de veel lagere productiekosten vaak tegen exact dezelfde prijs te koop werden gezet als fysieke exemplaren? In een perfecte markt zou dit niet voorkomen, maar de markt is niet perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:50

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verwijderd schreef op woensdag 09 april 2014 @ 02:52:
*Topic geplaatst na aanvraag bij Argro* Mocht het topic hier en daar niet geheel voldoen, graag even aangeven zodat ik het kan wijzigen.

Wie kent ze niet? De oude televisieseries en tekenfilms. Van Swiebertje tot en met Kunt u ons de weg naar hamelen vertellen meneer? Inmiddels zijn er tal van series op dvd verschenen (vaak incompleet) en dat is waar ik de discussie ook over wil laten gaan.
Even een kleine zijstap.

De reden dat er geen dvd's van "Kunt u ons de weg naar hamelen vertellen meneer?" zijn, is dat er gewoon geen afleveringen van zijn. De KRO heeft de originele mastertapes naderhand gebruikt voor andere opnames. Daarom zijn daar alleen wat losse afleveringen en wat compilaties beschikbaar.
Over een slechte manier van geld besparen gesproken.

Daarnaast heb ik in de loop der jaren een redelijke verzameling aan "nostalgie" verzameld in digitale vorm. Maar das duidelijk alleen voor de heb, want die shit echt gaan kijken komt er nooit van :O
(Uitzondering M.A.S.H. die serie blijft geweldig )

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:42
Waar ze in Nederland ook een handje van hebben is series niet compleet uitbrengen. Zo hebben ze slechts de eerste 2 seizoenen uitgebracht van Batman The Animated Series. Ook de volgende cartoon series daarop zijn slechts enkele losse delen van uitgebracht. Dan vinden ze het gek dat er niet meer verkocht wordt.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-07 16:01
heuveltje schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 15:31:
[...]

Even een kleine zijstap.

De reden dat er geen dvd's van "Kunt u ons de weg naar hamelen vertellen meneer?" zijn, is dat er gewoon geen afleveringen van zijn. De KRO heeft de originele mastertapes naderhand gebruikt voor andere opnames. Daarom zijn daar alleen wat losse afleveringen en wat compilaties beschikbaar.
Over een slechte manier van geld besparen gesproken.
Ik meen me te herinneren dat er brand geweest in een archief, en dat hierbij de orginelen van een aantal nederlandse series zijn verbrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Als dat zo zou zijn dan helpt dat ook niet bepaald nee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 406530

Edmin schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 14:22:
Dat is ook prima te begrijpen, maar digitale distributie zou juist een oplossing moeten bieden voor die situaties waarin fysieke distributie te risicovol of onrendabel is.

In de praktijk valt het natuurlijk enorm tegen en lijken de belangen tegenstrijdig. De prijzen van CD's in Nederland waren altijd bizar hog. Pas sinds de opkomst van iTunes is die prijs (onderd druk van tegenvallende verkopen) gedaald. En wat dacht je van e-books, die ondanks de veel lagere productiekosten vaak tegen exact dezelfde prijs te koop werden gezet als fysieke exemplaren? In een perfecte markt zou dit niet voorkomen, maar de markt is niet perfect.
Het is een enorm veranderende markt waar traditionele partijen moeite mee lijken te hebben. Juist via digitale distributie zouden er meer mogelijkheden zijn om de afnemers te kunnen bedienen. In plaats daarvan zien we meer juridisch getouwtrek rondom rechten of gewoon simpelweg niet in Nederland aanbieden. Overigens is er ook een deel van de oude series al wel beschikbaar via Netflix bijvoorbeeld.

De boekenmarkt is een beetje een geval apart met vaste prijzen. Ik zou dat dan ook buiten deze discussie laten.
Pagina: 1