Upgraden/vervangen huidige pc ipv aanschaf next gen console.

Pagina: 1
Acties:

• naenne
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-07-2024
Hallo,

Als een console gamer die toch steeds meer een pcgamer wordt begin ik een beetje te twijfelen of ik niet beter mijn huidige pc kan vervangen/upgraden ipv een ps4 aanschaffen.

Mijn pc is een jaartje of 4 oud. Destijds heb ik ook niet van alles het beste aangeschaft, maar games zoals left 4 dead, fallout 3 en skyrim draait ie prima op hoge settings met een prettige framerate.

Met oog op de next gen games, en zeker de mod mogelijkheden op de pc ben ik benieuwd of ik afgezien van de bluray speler en randapparatuur mijn pc voor de 400/500 euro van zo'n console minimaal tot de zelfde kwaliteit kan upgraden.

Ik denk dat ik een nieuw moederbord nodig zal hebben gezien de verouderde 1156 processor socket, maar ik heb geen idee welke goed is waarbij ik wel mijn geheugen en videokaart kan behouden. Misschien kan ik een extra videokaart naast mijn huidige gebruiken?

En zou ik een nieuwe SSD kaart moeten, of kan ik mijn huidige harde schijf upgraden met een zogeheten hybrid oid? (ik gooi met meer termen dan wat ik volledig begrijp.)

Dit heb ik snel even gekopiëerd uit pc wizard:

Moederbord : MSI H55M-E33(MS-7636)
Chipset : Intel H55
Processor : Intel Core i3 530 @ 2933 MHz
Fysiek Geheugen : 8192 MB (4 x 2048 DDR3-SDRAM )
Videokaart : AMD Radeon HD 6800 Series
Harde Schijf : Seagate ST1000DM005 HD103SJ ATA Device (1000GB)
CD-Rom Station : DTSOFT Virtual CdRom Device
DVD-Rom Station : Optiarc DVD RW AD-5240S
Monitor Type : Asus VE246 - 24 inches
Netwerkkaart : Realtek Semiconductor RTL8168/8111 PCIe Gigabit Ethernet Adapter
Besturingssysteem : Windows 7 Home Premium Home Editie Media Center 6.01.7601 Service Pack 1 (64-bit)
DirectX : Versie 11.00
Windows Performance Index : 5.9 AAN 7.9

Alvast bedankt voor enige reacties!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:18

Thomg

Aww yiss

Alles verkopen van je pc op het geheugen en je harde schijf na.

Zal je wel een budget hebben van ~600€

Tenminste ik weet niet wat voor voeding je hebt :+

Daarmee kan je leuke dingen doen.

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:05
Je kan ook kijken of je goedkoop een 2e hands i7 van de zelfde generatie op de kop kan tikken. Die combineren met een leuke koeler en die overklokken. Vervolgens een leuke videokaart erbij plaatsen en je hebt een hele leuk systeem voor die 500 euro.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:18

Thomg

Aww yiss

i7 is nieteens zo nodig, iets als een 750 is ook al een flinke verbetering.

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-02 18:50
Misschien is het idd verstandig om eerst even te melden wat voor een voeding je in je systeem hebt zitten. Dat maakt het geven van advies wat makkelijker..

En voor 400/500 euro bouw je idd al een behoorlijk systeem. Zeker wanneer je zoals Thomg al aangaf je hdd, het geheugen, de DVD, de behuizing als dat kan en misschien ook nog de voeding (afhankelijk van de kwaliteit natuurlijk) meeneemt..dan zit een SSD er waarschijnlijk ook nog wel in...

Maar zoals gezegd..wat voor een voeding en behuizing heb je?.

• naenne
Bedankt voor de reacties.

Mijn voeding is een scythe kamariki 4 plug-in 550watt.

De kast is een cooler master, ik kan m niet precies terug vinden, maar t lijkt me een mid series.

De kast is helemaal zwart, met vooraan van origine bijna helemaal een rooster van kleine gaatjes.
5 driver slots vooraan, daaronder een uitstekende plaat op de voorkant met usb, mic, headphones, usb, eSATA, verlichting fan, power & reset button.
Daaronder een fan met blauwe verlichting. Achter die fan 5 harde schijf slots.
Bovenop achter een fan.
Aan de achterkant linksboven moederbord, rechstboven een fangat(geen fan). daaronder 7 slots voor de poorten van de videokaart(en).
helemaal onderaan de voeding.
Links op de schuifplaat 2 fangaten strak boven elkaar.

Was dat uitgebreid genoeg? :)

(edit: het is een Gladiator 600. RC-600-KKN1-GP )

Mijn idee is om misschien te wachten met een nieuwe ssd, om zo minder te hoeven besparen op moederbord/processor/videokaart.

Ik zit liever niet weer met het zelfde geval moederbord is achterhaald, en er zijn enkel sporadisch 2ehands upgrades voor te vinden.

Als ik mijn huidige videokaart en moederbord/proc verkoop dan doe ik dat bedrag natuurlijk bovenop de 500 die ik hiervoor opzij leg. (al zal dat niet heel veel zijn denk ik.)

Kan ik hierbij mijn voeding, hd, geheugen en kast behouden? zijn mijn 2 fans dan genoeg?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3820 Boxed€ 249,90€ 249,90
1MSI X79A-GD45 Plus€ 156,95€ 156,95
1MSI GeForce GTX 760 Gaming€ 199,-€ 199,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 605,85

[ Voor 43% gewijzigd door naenne op 09-04-2014 16:21 ]

• Baloes
Denk idd dat je het meeste wint met een nieuw systeem zeker als j het budget er voor hebt..

Afgaande op deze review http://www.hardwaresecret...ower-Supply-Review/762/10 waarin ie als prima beoordeeld wordt kun je je voeding ook meenemen naar je nieuwe systeem. Die kan waarschijnlijk nog wel ff mee. Zeker omdat je huidige systeem um nooit echt gepushed heeft.

Kast voldoet ook prima.

Ik denk dat je de videokaart wel redelijk snel kwijt kunt zijn..de processor en mobo zullen waarschijnlijk wel wat langer duren maar je weet natuurlijk nooit :)

Je kunt de 50 euro voor de SSD ook besteden aan andere onderdelen idd.
SSD maakt je systeem wel snappier, eigenlijk vooral voor besturingssysteem en non game applicaties (office ed.)
Tussentijds laden in spellen zoals bv skyrim wordt ook korter...maar heb dat zelf nooit als hinderlijk ervaren...6 seconden of 2 seconden...tsja..
Laden van maps in BF4 gaat sneller maar een potje duurt minstens 20 minuten...ff pauze is soms ff goed tegen RSI :)

Zet m'n PC vaak op sleep dus windows binnen paar seconden weer terug..

Heb al wat systeempjes gebouwd met SSD of SSD toegevoegd en ze kunnen een al wat verrouderd systeem een 2e leven geven en een nieuw systeem lekker snel aan laten voelen maar ik vindt ze zelf niet onmisbaar voor een gamesysteem.

Dat wordt een leuk nieuw systeempje :)...niks console :)

• Baloes
Voor een gamebak is een i5 echt genoeg en dat scheelt je weer veul geld wat je weer aan de videokaart kunt besteden.

Je kunt met jouw voeding makkelijk voor een dikkere videokaart gaan, een R9 280x moet wel kunnen.

Samen met een overklokbare i5 (4670K) het juiste mobo en een aftermarket koeler ben je al een heel end..

Sry dat ik ff geen setupje bij de hand heb. Kom ik, of vermoedelijk de andere "tweaker forummers" nog wel op terug...moet gaan reizen nach hause..

• Baloes
Zoiets als dit :

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 192,50€ 192,50
1Gigabyte GA-Z87-D3HP€ 104,-€ 104,-
1MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB€ 265,-€ 265,-
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 36,50€ 36,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 598,-

Je moet wel even het type geheugen (merk en type) doorgeven zodat we de compatabiliteit ff kunnen checken

• naenne
Allereerst: mooie samenstelling. Ik denk dat ik inderdaad wel meer profiteer van een betere videokaart ipv processor gezien mijn huidige i3 ook nooit piekt, en ik mag graag flink grafisch modden.

edit: Ik zie dat de processor geïntegreerde graphics heeft. Is dat niet overbodig met een videokaart er bij?

Mijn geheugen:

DIMM 1&3 :

Fabrikant : Kingston
Part Number : KHX1333C7D3/2GX
Serienummer : EA992A8F18E90800
Type : DDR3-SDRAM PC3-10700 (667 MHz) - [DDR3-1333]

DIMM 2&4:

Fabrikant : Corsair
Part Number : VS2GB1333D4
Serienummer : 4487717418E90800
Specification : H
Type : DDR3-SDRAM PC3-10700 (667 MHz) - [DDR3-1333]

4x 2 gig dus.

[ Voor 20% gewijzigd door naenne op 09-04-2014 19:49 ]

• Baloes
Hmmm heb even gekeken maar kan niet vinden of het compatible is...maar het goede nieuws is dan weer dat ik ook niet gevonden heb dat het niet compatible is....

Het geheugen lijkt uit het geheugen van de fabrikanten verdwenen....zullen we maar zeggen..

Ik denk dat het gewoon een gevalletje "uitproberen" wordt.. :?

Mocht het niet goed gaan dan zou je dit geheugen nog kunnen verkopen en er 2 van deze in kunnen stoppen :

pricewatch: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU

Das wel 5 10tjes extra, maar daar zou je je eigen geheugen sticks weer voor kunnen verkopen als je dan een 10tje per stuk vraagt raak je ze volgens mij wel kwijt....

Let wel das alleen nodig indien het niet werkt.

Verder ben ik er bij de gekozen componenten vanuit gegaan dat je in de toekomst indien nodig, vanwege zware applicaties of spellen, of gewoon omdat het leuk is, kunt overklokken...

Als je denkt dat ga ik niet doen, dan zou je kunnen gaan voor een gewone 4670 die ook flink wat jaartjes meekan en een goedkoper moederbord van ca 50 euro..

Lees ff rustig deze uitgebreide review door over de haswell i5 en i7's dan zie het verschil tussen de processoren en overclocked en niet overclocked.

http://pclab.pl/art53333.html wel ff translate in google aanzetten hoewel de figuren voor zich spreken.

Dan kun je beslissen waar je voor gaat

[ Voor 3% gewijzigd door Baloes op 09-04-2014 20:38 ]

• naenne
Hey, even een snelle reactie ivm weinig tijd. Dat overklokken ga ik denk ik niet doen, dus dat meegewogen moet de processor gewoon ongeklokt solide en snel zijn. Is die extra processorkoeling dan nog nodig?

Tevens is mijn vraag over de GPU nog niet helemaal beantwoord geloof ik. Die geïntegreerde graphics op de processor zijn toch alleen van nut wanneer je geen video kaart gebruikt? Kan ik dan niet een algeheel even sterke processor nemen zonder geïntegreerde graphics voor minder geld? Of is dat gpu gebeuren van nut voor eventueel overklokken?(in dat geval snap ik je reactie).

De kwestie van het geheugen zal gewoon een kwestie van trial and error worden, mocht het niet passen dan verkoop ik het inderdaad, en schaf ik bijv die 8 gig kaarten aan.

Ik heb trouwens geen haast, dus maak van deze kans ook gebruik om rustig meer hier over te leren en mijn keuzes/opties daardoor te laten verrijken/sturen.

Bedankt voor je hulp tot dusver nogmaals!

• Baloes
De geintegreerde graphics (IGP) zitten er bij de haswells (i5 4440, 4570, 4670) zowiezo bij. Deze wordt in aanwezigheid gewoon automatisch uitgeschakeld dus hebbie verder geen last van. En als je kaart kapot gaat heb je nog steeds beeld..altijd handig :)

In de generatie i5 processoren hiervoor had je de i5 3350p welke geen IGP had.
Deze socket 1155 processor staat trouwens ook in de review.

Een wat betere processor dan deze 3350 is de ook wel veelgebruikte i5 4440, de goedkoopste van de i5 haswells.
Deze staat niet in de review (wel de 4430) maar is te vergelijken met een 3470

Wanneer je niet gaat overklokken is het nog steeds slim om een aftermarket koeler aan te schaffen omdat die je processor echt veel koeler houdt (beter voor levensduur) en ook veel stiller is dan de meegeleverde stock koeler.

Dan zou je nog voor deze kunnen gaan : pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 voldoet prima en is stuk goedkoper.
Let wel dan moet je er wel nog een tubetje arctic silver koelpasta bijkopen van ca 5 euro.

Bij mij komen met deze koeler op een i5 2400 de temperaturen niet meer boven de 50 graden uit, terwijl ze eerst boven de 70 zaten tijdens stevig gamen. En het is altijd veel gemakkelijker om deze koeler meteen te plaatsen bij het bouwen van je pc ipv achteraf waarbij je alles weer los moet koppelen..

Afijn neem idd rustig de tijd voordat je onderdelen aanschaft, lees rustig reviews door en er staan heel wat leuke builds op de fora.

En mocht je nog meer willen weten dan kom je gewoon weer terug :)

• naenne
Over de processor en videokaart ben ik al zo goed als uit.

Aangezien ik niet ga overklokken, crossfireren, en niet meer dan 16 gig(voorlopig 8 ) geheugen zal gebruiken besluit ik toch enigzins te budgetteren op het moederbord. Betalen voor iets wat ik niet gebruik vind ik een beetje jammer.

Tevens denk ik genoeg te hebben aan mijn huidige harde schijf met een ssd cache, ik moet het ook gewoon niet te bont maken. :)

Kan dit allemaal met mijn huidige kast/geheugen/hd?

Zo ja, dan heb ik hiermee wel een mooie vooruitgang op mijn huidige setje lijkt mij.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 184,90€ 184,90
1ASRock H87 Pro4€ 67,-€ 67,-
1MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB€ 265,-€ 265,-
1Sandisk ReadyCache Solid State Drive 32GB€ 33,90€ 33,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 550,80

[ Voor 12% gewijzigd door naenne op 10-04-2014 00:06 ]

• Baloes
Ziet er strak uit.

En dit moederbordje is prima.. Ondersteunt nog steeds crossfire en max 32 Gb geheugen dus dat zit wel goed.

Die Sandisk had ik helemaal niet in m'n systeem zitten. Toch wel grappig dingetje. Ook maar es voor mezelf bekijken :)

Je gaat niet voor de aftermarket koeler ? Want als je die wel wil kun je hem beter meteen aanschaffen. Echt een stuk makkelijker installeren en z'n geld echt wel waard.Afhankelijk van je budget natuurlijk :)

Maar idd aardige vooruitgang tov je vorige setup :)

• naenne
De koeling was ik vergeten te linken, maar dat komt wel goed wanneer ik mijn pakketje daadwerkelijk ga samenstellen. Wederom bedankt! Ik ga over op de volgende stap in het proces. Componenten opspeuren :)

• Baloes
Graag gedaan en veul plezier :)
Pagina: 1