Hallo,
Ik zoek een snelle, gemakkelijke en stabiele oplossing voor mijn opslag probleempje thuis.
Laat mij de situatie uitleggen:
Thuis heb ik voor test omgevingen 2 servers draaien.
1x HP DL380G5 met 24GB RAM, 6x 72GB 10k SAS 2,5inch (RAID 5)
1x Dell PE1950 met 24GB RAM, 2x 72GB 15k SAS 3,5inch (RAID 1)
Op deze staat ESXi 5.1 met daarop ongeveer 5 tot 10 VM's per server.
Nu zitten die schijven bomvol en wil ik graag upgraden naar een SAN/-of een snelle NAS.
Machines staan niet in een Cluster. Met de redens: duur en niet nodig.
Ik wil graag voor mijn servers, een grote maar snelle opslag hebben. Het liefste over iSCSI.
Ik heb in elke server, zoals standaard, 2 Gigabit NIC's zitten die ik sowieso in ESXi aan elkaar heb geknoopt.
Alles loopt via een 8 poorts HP ProCurve 1810G-8, met de nieuwste firmware.
Geld is een issue. Dus ik kan niet upgraden naar bijv. een DL380G6 of een nieuwe SAN/NAS.
Ik heb via internet een goedkope, maar betrouwbare Dell PE2950 gekocht.
Deze ga ik uitvoeren met 6x 500GB SATA schijven.
SAS is mij veel te duur voor wat ik er mee ga doen + ik heb nog 4x 500GB SATA thuis liggen.
Deze verzameling schijven gooi ik in de server en zet ze in RAID10.
Specs van de PE2950:
Dell PowerEdge 2950 6x SAS backplane
Dell G1 moederbord, 1x Xeon 5110 (max CPU support = 2x Xeon 5160)
2x 670W voeding
8x 1GB DDR2 FBDIMM
Dell PERC 5/I (cache en batterij nader onbekend)
6x 500GB SATA desktop schijven (2x WD Blue, 1x Seagate 7200.11, 1x Hitachi Deskstar ???, 2x <nog bijgekocht worden>)
Deze server wil ik later wel upgraden naar grotere schijven, maar door mijn krappe budget doe ik er nu 6x 500GB in, wat effectief 1,5TB voor mij is. Genoeg voor nu.
De software die ik tot nu toe heb gebruikt om te testen is:

Huidige netwerk configuratie:

Om een gigantisch verhaal kort te maken:
Ik zoek een SAN/NAS oplossing van een bestaande server die mij redelijk goede lees/schrijf snelheden bied voor m'n VM's.
Wat vraag ik van jullie:
Mochten jullie mij mee willen helpen om de juiste software uit te zoeken en eventuele ervaringen te delen, zou dat fijn zijn.
Ik verwacht kritiek op mijn verhaal, ik heb al vaker posts gedaan die niet helemaal duidelijk waren, hopelijk is dat deze keer minder.
Ik heb voor zover ik weet wel duidelijk aangegeven wat ik wil en wat ik verwacht.
Ik vraag niet van jullie om dit voor mij op te lossen, al zijn tips en trucjes wel gewenst
.
Alvast heel erg bedankt!
Ik probeer hier zo snel mogelijk op te reageren als er antwoord is.
Groet
Ik zoek een snelle, gemakkelijke en stabiele oplossing voor mijn opslag probleempje thuis.
Laat mij de situatie uitleggen:
Thuis heb ik voor test omgevingen 2 servers draaien.
1x HP DL380G5 met 24GB RAM, 6x 72GB 10k SAS 2,5inch (RAID 5)
1x Dell PE1950 met 24GB RAM, 2x 72GB 15k SAS 3,5inch (RAID 1)
Op deze staat ESXi 5.1 met daarop ongeveer 5 tot 10 VM's per server.
Nu zitten die schijven bomvol en wil ik graag upgraden naar een SAN/-of een snelle NAS.
Machines staan niet in een Cluster. Met de redens: duur en niet nodig.
Ik wil graag voor mijn servers, een grote maar snelle opslag hebben. Het liefste over iSCSI.
Ik heb in elke server, zoals standaard, 2 Gigabit NIC's zitten die ik sowieso in ESXi aan elkaar heb geknoopt.
Alles loopt via een 8 poorts HP ProCurve 1810G-8, met de nieuwste firmware.
Geld is een issue. Dus ik kan niet upgraden naar bijv. een DL380G6 of een nieuwe SAN/NAS.
Ik heb via internet een goedkope, maar betrouwbare Dell PE2950 gekocht.
Deze ga ik uitvoeren met 6x 500GB SATA schijven.
SAS is mij veel te duur voor wat ik er mee ga doen + ik heb nog 4x 500GB SATA thuis liggen.
Deze verzameling schijven gooi ik in de server en zet ze in RAID10.
Specs van de PE2950:
Dell PowerEdge 2950 6x SAS backplane
Dell G1 moederbord, 1x Xeon 5110 (max CPU support = 2x Xeon 5160)
2x 670W voeding
8x 1GB DDR2 FBDIMM
Dell PERC 5/I (cache en batterij nader onbekend)
6x 500GB SATA desktop schijven (2x WD Blue, 1x Seagate 7200.11, 1x Hitachi Deskstar ???, 2x <nog bijgekocht worden>)
Deze server wil ik later wel upgraden naar grotere schijven, maar door mijn krappe budget doe ik er nu 6x 500GB in, wat effectief 1,5TB voor mij is. Genoeg voor nu.
De software die ik tot nu toe heb gebruikt om te testen is:
- Nexenta (gecrashed voor welke reden dan ook. Data corrupt..)
- Windows Storage Server 2012 (traag, licenties zijn me het niet waard. cracked Windows=no go!)
- FreeNAS (bevalt me tot nu toe wel, alleen weet niet zeker of de performance wel klopt voor zo'n setup. Nader onderzoek daarin volgt nog)
- GlusterFS (ik vind het lastig, aangezien hij na 3x proberen nog niet werkt.. zal wel aan mij liggen..)
- StarWind (Linux... Me likey. Maar weet niet precies hoe en wat.. Ik wil het simpel houden)
- FalconStor (free, maar gelimiteerd.. Weet niet over toekomstplannen)
- VMware vSAN (betaald, extreem duur voor mijn toepassingen)
- Alle Windows Based iSCSI software (ervaring met Windows is dat het traag is)
- SANsymphony-V (Windows en betaald)

Huidige netwerk configuratie:

Om een gigantisch verhaal kort te maken:
Ik zoek een SAN/NAS oplossing van een bestaande server die mij redelijk goede lees/schrijf snelheden bied voor m'n VM's.
Wat vraag ik van jullie:
Mochten jullie mij mee willen helpen om de juiste software uit te zoeken en eventuele ervaringen te delen, zou dat fijn zijn.
Ik verwacht kritiek op mijn verhaal, ik heb al vaker posts gedaan die niet helemaal duidelijk waren, hopelijk is dat deze keer minder.
Ik heb voor zover ik weet wel duidelijk aangegeven wat ik wil en wat ik verwacht.
Ik vraag niet van jullie om dit voor mij op te lossen, al zijn tips en trucjes wel gewenst
Alvast heel erg bedankt!
Ik probeer hier zo snel mogelijk op te reageren als er antwoord is.
Groet
Plezant. Krokant. Galant.