ASUS R9290 DC2OC 4GB of ASUS GTX780 DC2OC 3GB

Pagina: 1
Acties:

• Flipswix
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-02 23:24
Hallo,

Ik zit met een dringende vraag omdat ik binnen de komende twee dagen een PC moet bestellen.
Ik ben nog aan het twijfelen over een geschikte videokaart, omdat ik graag voor langere tijd de PC voor veel games wil gebruiken vind ik het belangrijk dat er een zeer krachtige videokaart in zit.

De PC zal ik gebruiken voor het spelen van games, vooral World of Warcraft, GTA 4/5/San Andreas, af en toe een FPS en wil graag dat ik ook in de toekomst de nieuwste games nog op de hoogste instellingen met 60fps kan draaien op 1920x1080. Ook doe ik aan wat basic 3D modelling van stedelijke gebieden en gebouwen. Nu klinken de kaarten die ik op het oog heb in de eerste instantie erg overkill en hier ben ik me van bewust. Wel heb ik het idee dat de kaarten aanzienlijk betere prestaties leveren dan een R9 280X of GTX770.

Ik hecht belang aan een relatief stille PC waarvan de temperaturen binnen de perken blijven, vandaar dat een goede non-reference koeler voor mij een must is. Ook wil ik een kaart die gewoon stabiel is, waarbij het driver-verhaal ook goed is geregeld.

Nu is mijn vraag eigenlijk best basic, wat zal de beste videokaart zijn voor mijn behoeften?

Hierin vraag ik me ook af in hoeverre Mantle meerwaarde biedt en in hoeverre ShadowPlay meerwaarde biedt ten opzichte van opnameprogramma's als Bandicam/fraps.

Mede door de steeds meer opkomende features die exclusief beschikbaar zijn op AMD of nVidia maakt het de keuze voor mij een stuk moeilijker.

Mocht je andere ideeën hebben dan hoor ik het ook graag, misschien is mijn keuze daadwerkelijk veel te overkill.

Edit: Ook vroeg ik me af of ik het goed heb gelezen dat de R9 290 wel baat heeft bij DirectX 12 terwijl de GTX 780 dit een stuk minder zal hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Flipswix op 08-04-2014 23:03 ]

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-02 14:19

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Dat van Direct X 12 weet ik niet zoals ik het begrepen had is microsoft het aan het verbeteren zodat elke videokaart hier voordeel van heeft.

Zelf ben ik een aantal maanden geleden voor de GTX780 zelf gegaan en ik kan op het moment hier niet over klagen.

http://nl.hardware.info/r...enchmarks---battlefield-3

Bovenstaande link laat een aantal 290, 290x, en 780 zien in verschillende games. Naar mijn mening zijn ze redelijk aan elkaar gewaagd. In idle zal je hoogstwaarschijnlijk geen last hebben van de kaarten qua geluid. Tijdens het gamen moet er gewoon warmte worden afgevoerd, en kunnen ze iets meer kabaal maken. Hiervan heb ik niet direct een review. Maar staar je niet te zot op de decibels, volgens mijn hoor je een verschil van 3db nouwelijks.

Verder heeft ninvidea als ik mij niet vergis betere support op het gebied van drivers.

Dat shadowplay, is leuk als je veel wilt streamen of gewoon recorden. Het zou minder aanspraken doen op je resources volgens ninvidea. wie weet.

Mantle hebben ze hier op tweakers getest en werkt het beste met een underpowered CPU en overpowered GPU. dus hier moet je even naar kijken. Denk dat de link bij de eerste 3 hits staat.

Mijn mening? Denk dat de goedkoopste van de twee niet onderdoet voor de andere. Geld wat je bespaart kun je weer voor games gebruiken.

• timmie271
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-02 21:48
Ik heb de ASUS R9 290 en die kan bf4 op 60-80+fps spelen dus daar ligt het niet aan.

Gamertag: timmie271

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02 10:05

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Waarom maak je je topic niet in componenten aankoopadvies?

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• Broud
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-02 09:55
Splitinfinitive schreef op woensdag 09 april 2014 @ 09:18:
Dat van Direct X 12 weet ik niet zoals ik het begrepen had is microsoft het aan het verbeteren zodat elke videokaart hier voordeel van heeft.

Zelf ben ik een aantal maanden geleden voor de GTX780 zelf gegaan en ik kan op het moment hier niet over klagen.

http://nl.hardware.info/r...enchmarks---battlefield-3

Bovenstaande link laat een aantal 290, 290x, en 780 zien in verschillende games. Naar mijn mening zijn ze redelijk aan elkaar gewaagd. In idle zal je hoogstwaarschijnlijk geen last hebben van de kaarten qua geluid. Tijdens het gamen moet er gewoon warmte worden afgevoerd, en kunnen ze iets meer kabaal maken. Hiervan heb ik niet direct een review. Maar staar je niet te zot op de decibels, volgens mijn hoor je een verschil van 3db nouwelijks.

Verder heeft ninvidea als ik mij niet vergis betere support op het gebied van drivers.

Dat shadowplay, is leuk als je veel wilt streamen of gewoon recorden. Het zou minder aanspraken doen op je resources volgens ninvidea. wie weet.

Mantle hebben ze hier op tweakers getest en werkt het beste met een underpowered CPU en overpowered GPU. dus hier moet je even naar kijken. Denk dat de link bij de eerste 3 hits staat.

Mijn mening? Denk dat de goedkoopste van de twee niet onderdoet voor de andere. Geld wat je bespaart kun je weer voor games gebruiken.
3db kan zeker wat uitmaken, 3db verschil is zo'n twee keer luider.

• Ferluci92
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-02 11:47
^^ datte

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-02 14:19

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

EnoRM94 schreef op woensdag 09 april 2014 @ 13:54:
[...]

zal best wel op 10cm afstand van de videokaart maar zit niet met een kast om het hoofd gebonden ;). Volgens mij dempt het toch heel wat af voordat men het gebied luid werkelijk hoort. En dat van dubbel geluidssterkte was 3db ik dacht dat dat 10 was :/

volgende keer dan maar beter opletten bij bouwfysica :)

• Ferluci92
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-02 11:47
De decibel, afgekort tot dB, is geen eenheid, maar is een verhouding op een logaritmische schaal. Daarbij betekent 0 dB een verhouding 1, dus gelijkheid. Elke verhoging met 10 decibel betekent een vergroting in vermogen of energie met een factor 10. Een verhoging met 20 dB betekent dus een factor 100, een verhoging met 30 dB een factor 1000 enz. Vooral verhoudingen van vermogens worden uitgedrukt in dB.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-02 08:43

Bolletje

Moderator Harde Waren
Aankoopadvies, dus naar CAA.

• Flipswix
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-02 23:24
Dank voor de reacties allereerst, excuses dat het niet in het goede topic was geplaatst, het was laat toen ik dit postte en ik keek niet goed.

Ik heb net de Asus R9 290 DCII OC 4GB binnen. Echter blijf ik met gemengde gevoelens achter en de twijfel of ik misschien toch voor de GTX 780 moet gaan. Hij is ongeveer 50 euro duurder maar lijkt wel koeler te zijn en beter te presteren. Nu ook met de aankondiging van de nieuwe drivers van nVidia die beweert dat alles een stuk sneller zal draaien zit ik toch te denken of ik de kaart niet moet retourneren en toch voor de 780 moet gaan. Ik heb namelijk het idee dat mantle niet veel toevoegt en nVidia betere drivers heeft met betere multi monitor support (2 monitors, 1 waarop een game zal draaien, de andere voornamelijk desktop).

Ik vraag me echter af of dit waar is en of het maximale al uit de 290's is gehaald. De kaart is inmiddels zo'n half jaar jonger dan de GTX780. Daarnaast lijkt DirectX 12 beter te draaien op de 290 las ik ergens.

Is er iemand die misschien wat duidelijkheid kan scheppen want ik kan geen definitieve beslissing maken.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:51
EnoRM94 schreef op woensdag 09 april 2014 @ 13:54:
[...]

3db is 2x zoveel geluidsdruk, dat betekent niet dat het 2x zo luid klinkt, dat heb je namelijk pas bij 10db verhoging.
3db verschil ga je in de praktijk niet/amper merken.
Pagina: 1