Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swagger
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-01 23:24
We hebben zojuist een nieuw internet abbonement aangesloten en de router die we daarbij hebben gekregen (Cisco EPC3925) heeft in ons huis een barslecht bereik. Hij heeft alleen bereik op de verdieping waar hij staat. Zelfs al staat hij op de begane in het midden van het huis hebben we geen bereik in onze tuin.

Nu ben ik op zoek naar een nieuwe router. Zelf dacht ik aan de Asus RT-AC66U maar lees ik ook dat op 5 GHz het bereik minder goed is. Nu vraag ik me af of iemand anders dit probleem ook had en heeft kunnen oplossen.

Onze tussentijdse oplossing was het aansluiten van een 2de router op de eerste verdieping maar daar van valt de verbinding vaak weg.

Het liefst hebben wij dus 1 router die beneden (of op de eerste verdieping) staat en het hele huis (inclusief tuin) kan voorzien van wifi.

Lijst van apparaten die vaak tegelijkertijd aan staan en verbinding hebben met de router.
2 PC's (bedraad)
2 televisies
3 laptops
1 PS3
1 PS4
2 iPad's

Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:22
5GHz-bereik is voor alle hedendaagse routers een probleem. Dat is inherent aan de frequentie.
Ik heb tot voor kort goede ervaring met een Netgear WNDR3700. Die heb ik recentelijk vervangen door een Netgear R7000 AC router. Bereik is marginaal beter, maar niet schokkend.
De R7000 verzorgt nu de wifi op de beneden verdieping. De oude router, nu als accesspoint, op zolder.

Maar e.e.a. is afhankelijk van je huis. Betonvloeren, muren etc.
Als je de mogelijkheid hebt om een UP-kabel naar de eerste verdieping (of zolder) te leggen kun je beneden een router en boven een accespoint gebruiken. Daarmee krijg je het hele huis wel gedekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-03 20:32

LnC

The offending line...

Ik heb zelf een modem/router van mijn provider hangen in mijn meterkast. Nu was hetzelfde als bij jou dat de WiFi ruk was hiermee.
Ik heb toen een UTP kabel getrokken naar mijn woonkamer en de router (deze: pricewatch: Netgear WNDR3700) hierop aangesloten. WiFi heb ik in mijn modem uitgezet om zo het WiFi door mijn Netgear te laten regelen.
Ik heb nu op mijn zolder (via telefoon) 1 a 2 streepjes verbinding, maar in mijn slaapkamer (1ste verdieping) volledig bereik en ook achter in mijn tuin.

Op mijn router staat het volgende aangesloten:

• PS3 (bedraad)
• Raspberry PI (bedraad)
• iPad (WiFi)
• Laptop (WiFi)
• Swtich (staat in verbinding met de 2 pc's boven)

5Ghz haal ik in mijn slaapkamer met gemak, idem in mijn tuin. Alleen boven op zolder (2e verdieping) haal ik soms wel / niet verbinding.

Goed, heel verhaal... :9 Wat ik dus wilde vertellen is, kies een goed router uit (de V4 van mijn router heb ik onlangs bij een vriend geinstalleerd en die kan bijna heel het huis dekken qua WiFi), en plaats deze op een plek waar je makkelijk een UTP kabel naar kan trekken. Indien mogelijk kan je deze ook hoog plaatsen (beter :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 496123

Even voor de zekerheid, je weet dat als je die Cisco EPC3925 ertussenuit haalt, je geen internet meer hebt toch?

Of het mogelijk is om met 1 router/AP je hele huis van WiFi te voorzien hangt af van de situatie. Bij sommige huizen is dat gewoonweg geen optie. Zo heb ik zelf 3 AP's nodig om een oud grachtenpand van WiFi te voorzien en ik heb nog plaatsen waar het gewoon niet werkt.
Ik heb in totaal 6 AP's liggen (omdat niet alle AP's even optimaal functioneren) en ben zelf uiteindelijk uitgekomen op de Netgear R6300, een router die vergelijkbaar is met de Asus die je voorsteld. Daarnaast gebruik ik nog het AP in de router van mijn provider en een losse range extender van D-Link.
Ik gebruik dd-wrt op de Netgear omdat je hierin het zendvermogen makkelijk kunt aanpassen. Ik merkte echter dat het opvoeren van het zendvermogen een negatieve impact had op de stabiliteit dus heb ik hem iets terug geschroeft.

Als je de reviews voor de Netgear vs de Asus online leest, merk je dat ze allebij voor- en nadelen hebben. Ik ben zelf zeer tevreden over de Netgear en mocht mijn Netgear vandaag stuk gaan, dan koop ik liever weer dezelfde Netgear ipv de Asus.

SmallNetBuilder heeft een review van beide routers online. Je kunt zien dat ze vrijwel exact dezelfde hardware hebben.

Je kunt eventueel nog kijken naar AC routers/AP's, die zullen misschien iets meer zendvermogen hebben en net iets verder komen maar ook dit is geen silver bullet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Neem een router waar je de software kan vervangen. Scheelt een hoop gezeur met slechte beveiliging, missende features, slechte performance etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:56

Quad

Doof

Bij mijn Tweak abonnement hebben wij ook een modem meegeleverd gekregen, echter had ik al een TP-Link WR1043ND in de meterkast gehangen, die heb ik nu op de plek van een switch geplaatst in de woonkamer, nu ook achterin de tuin (+- 25 meter) voldoende bereik.

Ik zou inderdaad kijken naar een oplossing die dekkend genoeg is voor je, en op een centrale plek.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicros
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-06-2021
Ik zou voor een aparte acces-point gaan als ik jou was , je zegt dat er 9 apparaten op WiFi gaan en 2 op draad. Ik mis echter nog wat je mobiele telefoons gaan doen , ik neem aan dat die ook gewoon op WiFi gaan en als ik het goed begrijp komen er dus nog ~4 toestellen bij.

Ik zou voor een van deze gaan
pricewatch: Ubiquiti UniFi Managed 802.11n MIMO Access Point
pricewatch: EnGenius EAP300
Pagina: 1