Windows 7 partities herindelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gymaroe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-09 16:46
Wegens einde xp heb ik op een computer Windows 7 erbij geïnstalleerd.
Alles is getest en werkend.

Nu zou ik de partities willen herindelen. 1 grote partitie met behoud van win7
(Zo ziet het eruit onder win7 schijfbeheer)

1 OEM partitie (herstelsoftware leverancier pc)
2 systeem, actief primair (windows xp)
3 Uitgebreide partitie, logisch station (Win7)

Windows 7 schijfbeheer kan niets met partitie 1
Windows schijfbeheer kan partitie 2 alleen vergroten of verkleinen.

Wil ik iets wat niet maar zo kan? Kan andere partitie software het wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is software die het kan, ik heb in het verleden (pre windows vista/7) Partition Magic gebruikt precies hiervoor of dat nog bestaat en gebruikt wordt weet ik niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2014 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoezo heb je Win7 ERBIJ geïnstalleerd? Waarom niet gewoon een kale installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 19:20
paragon partition manager kan dat geloof ik wel.
maar omklooien met je partitie brengt ALTIJD het risico met zich mee dat het mis gaat en je je data kwijt bent. je kunt beter een backup maken en van voor af aan beginnen.of de data moet je een zorg zijn natuurlijk, maar gezien je het nu naast XP neerzet doet mij vermoeden dat je juist je data wou behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als dat zo is dan simpel data ervan af halen en alsnog kaal beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gymaroe
Er zit vrij veel inrichtingswerk in de Win7. Het is een Terminal server met verschuiving van de poorten, veel netwerk mappings, sync software om mappen gelijk te houden etc.

Dus liever geen schone installatie.

Ik zal eens een freeware partitie software proberen.

Geen kale installatie was omdat het binnen 1 dag moest en de xp zijn taak nog prima doet.
Als ik de win 7 niet goed aan het werk zou krijgen kon ik zo weer even verder met xp (vandaar)

[ Voor 26% gewijzigd door Gymaroe op 08-04-2014 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nou, je gaat je XP partitie niet kunnen verwijderen zonder het opstarten om zeep te helpen. Hier staat zeer waarschijnlijk je bootloader op. Staat er een map met de naam "Boot" op de XP partitie? Bovendien wordt er verwezen naar een bepaalde partitie voor de bootloader en Windows. Verander je de volgorde, dan kan 't zomaar stoppen met werken.
Zoals je al aangaf, kan je de partitie wel verkleinen. En dat is dan ook wat het best haalbare is als je geen schone installatie wilt doen. Of je wilt een paar uur bezig zijn met het proberen te herstellen van je bootloader.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gymaroe
Ik was er al bang voor dat je een primaire partitie niet maar zo kan verschuiven.
Dan laat ik het maar zo en misschien maak ik die XP inderdaad wel kleiner.

Zou ik de 1ste partitie wel mogen formatteren, en ja de bootloader staat daar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

1e partitie is je OEM herstel, dus als daar je bootloader op staat, is dat heel knap. Als je ruimte wilt krijgen, kan je XP zo veel mogelijk verwijderen door de mappen op te schonen (verwijder /Windows, /Program Files, etc) en verklein de partitie zo veel mogelijk. De OEM partitie moet je laten staan, want als je die weggooit, verander je de partitie volgorde en kan je problemen krijgen.

Wil je alles echt netjes hebben op je schijf, dan zit er niets anders op dan alles opnieuw installeren en je eigen indeling opgeven.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-10 13:02
Dat is allemaal wel erg somber @ Hero of Time.

Heb toevallig genoeg vorige week een SSD van iemand gekregen waar een OEM partitie op stond EN windows had de bootmanager op de hardeschijf in plaats van de SSD gezet... Had het in 30 minuten opgelost met behulp van Google (Jammer dat de overige problemen toen uren duurden :+ ).

Bootloader:
Je kunt gewoon de bootloader clonen met freeware; Easy BCD 2.2. Indien gewenst is XP hier ook mee te verwijderen uit het opstartmenu. Inclusief downloaden en installeren ben je ongeveer 2 minuten bezig.

Herindelen:
Herindelen van partities doe ik altijd met Acronis Disk Director: http://www.acronis.com/en...IGYw-e9070CFTMetAoda1AA_w
Hierbij is het inderdaad niet onverstandig een backup te maken van je partitie tabel (met bijvoorbeeld partition table doctor).

XP partitie:
Niet zo handig dat windows 7 niet een primaire parititie heeft (!). Met MBR kun je er iets van 4 hebben, dus dat niet handig gedaan met installeren. In ieder geval ga ik er dan vanuit dat de Win7 partitie aan de XP partitie vast zit. Van de XP partitie kom je dan zo 1,2,3 niet vanaf. Had windows 7 primair geweest dan had je XP er namelijk zo af kunnen knallen (na de bootloader over te zetten).

OEM partitie:
De OEM partitie kun je verwijderen met Diskpart (windows command prompt).
delete the OEM partition you are going to need to use a command line tool called Diskpart.

Step-by-step tutorial to follow

Step1: Hit “Windows Key” + “R” to open the run dialogue box and type “diskpart” and hit “OK” to open a black command prompt window.

Step2: Type “list disk” to display all the disks of your computer.

Step3: Type “select disk n”. Here n stands for the disk you want to work well.

Step4: Type “list partition” to display all the volumes on the hard drive.

Step5: Type “select partition n”. Here n stands for the volume you want to delete.

Step6: Type “delete partition override” to get rid of the volume.

Step7: Type “exit” to close the window.

[ Voor 88% gewijzigd door sdk1985 op 09-04-2014 15:24 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Ik zou als ik jouw was alles eraf vegen en dan een nieuwe installatie van Windows 7 erop zetten.
Precies hetzelfde gehad, ook geprobeerd met gparted om de Windows XP schijf bij Windows 7 staat maar dat kan helaas niet. Dus ik heb alle partities verwijderd en daarna Windows 7 erop gezet. Is de beste oplossing!

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gymaroe
@HoT

Je hebt gelijk de bootloader staat op de 2de partitie met windows xp.

Het partitioneren heb ik gedaan bij/met de installatie van Win7.

Ik zal alles nog eens doorlezen en de verschillende programma's bekijken. Maar voorlopig laat ik het maar zo en zal ik bij ruimtegebrek de xp partitie verkleinen. Ik heb ook een Win7 Ultimate Gold dvd dus ook nog zonder sp1, installeren duurt lang. (Ik ken digital river voor evt win7sp1 dvd)

Misschien is het klonen van de win7 en op schone schijf terug zetten nog een optie.

[ Voor 8% gewijzigd door Gymaroe op 09-04-2014 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tullius
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16-06 23:22
Met Partition Master kan je dit snel regelen, gratis voor persoonlijk gebruik.
http://www.partition-tool.com/
Wel opletten bij installatie, vinkjes uitzetten ...

www.compucated.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Was nog vergeten link te plaatsen naar de Easy BCD manager: http://neosmart.net/Download/Register/1

Bootloader is echt geen probleem.

Mocht je toch willen herinstalleren dan raad ik aan het via een USB stick te doen (bijvoorbeeld met RTlite), gaat een stuk sneller. Op mijn e-350 HTPC stond Win 7 x64 SP1 er in 10 minuten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:06
Je kunt met ubuntu partities verplaatsen. Maar dat duurt ontzettend lang.

Beter wis je Windows 7, plaats je een extra schijf en koppel je de Windows xp schijf even los, installeer je Windows 7, en laat je de keuze aan operating system over aan de boot priorities.
Wanneer je migratie naar windows 7 echt klaar is verwijder je de Windows xp schijf. Mocht er iets mis gaan kan je deze altijd weer terug steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
jeroen3 schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 17:44:
Je kunt met ubuntu partities verplaatsen. Maar dat duurt ontzettend lang.

Beter wis je Windows 7, plaats je een extra schijf en koppel je de Windows xp schijf even los, installeer je Windows 7, en laat je de keuze aan operating system over aan de boot priorities.
Wanneer je migratie naar windows 7 echt klaar is verwijder je de Windows xp schijf. Mocht er iets mis gaan kan je deze altijd weer terug steken.
Hij heeft geen aparte Windows XP schijf maar één schijf waarop 3 partities staan ;). Verder heb ik het idee dat er niet meer naar dit topic gekeken wordt :+ .

Pagina: 1