Intel i5, i7 en amd FX 8xxx Battlefield 4 cpu frametimes

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:30
Hopelijk zit ik hier in het goede deel van het forum...

Hierbij wil ik jullie ervaring vragen met moderne cpu's en mijn ervaring delen van mijn core i5 4670k cpu in Battlefield 4.
Ik merk met battlefield 4 dat ik pieken heb in de frametimes van mijn cpu, in multiplayer. (singleplayer niet getest.)
De pieken zijn zichtbaar door in de console "perfoverlay.drawgraph 1" in te tikken.
Over de frametimes en de pieken op de cpu heb ik geprobeerd zo veel mogelijk te lezen via verschillende reviews en op forums, vooral op Battlelog.
De pieken zijn aanwezig op Directx mode, met Mantle is het erger.
Mijn fps is zeer goed en mijn 4 cores worden rond de 80% gebruikt tijdens battlefield 4 multiplayer.
Daarom denk ik dat er nog ruimte is in de toekomst voor deze core i5 4670k.
Maar ik merk lichte schokjes/microstutters zodra de cpu frametime gaat pieken/schommelen.

Vorige week heb ik het upgrade setje gekocht waaronder een Core i5 4670K, Msi Z87 G43 bord en 2x4 gigabyte Kingston HyperX Beast.
Ik gebruik Windows 7 Ultimate 64 bits.
Ik heb voor een intel platform en quad core i5 gekozen, ipv een amd FX8xxx 8 core.
Een i7 vond ik nogal duur en de hyperthreading zou voor games niet veel uitmaken.
De reden dat ik een i5 heb gekocht is dat volgens veel reviews en meningen de i5 cpu's een stuk sneller zijn in games dan de amd FX 8xxx cpu's
Mijn framerates (min, avg, max) in spellen zijn drastisch omhoog gegaan t.o.v. een p45, q6600 en 2x2 gigabyte.
De reden van de upgrade was battlefield 4.

Tot zo ver de uitleg, nu mijn vragen met bevindingen.

-Wat zijn jullie ervaringen wat betreft de frametimes van de cpu in battlefield 4 met de core i5, core i7 en fx 8xxx cpu's?
Heeft een core i7 geen pieken in frametimes t.o.v. de andere cpu's?

Ik heb gelezen dat de frametimes beter zijn met een core i7 ipv een i5.
Over de amd fx 8xxx en frametimes kan ik niets vinden.
Als de amd fx 8xxx langzamer is vraag ik me af of de amd dan óók geen slechtere frametimes behaald in battlefield 4, ondanks dat hij meer cores heeft.

-Was het misschien beter geweest om een amd fx 8xxx cpu te kopen wat betreft prestaties in fps en frametimes in battlefield 4?
Ook gezien de toekomst, omdat battlefield 4 toch al 8 cores kan gebruiken en watch dogs dat ook zal kunnen.

-Waarom is het pieken van de frametimes toch merkbaar ondanks dat de framerate goed is?
Heeft frametimes iets met de hoeveelheid cores en/of threads van een cpu te maken of puur de prestaties?

Ik hoop dat jullie wat bevindingen en ervaringen met mij willen delen.
Op dit moment kan ik mijn upgrade setje en/of de cpu nog omruilen voor iets anders en daarom vraag ik hier advies.
Ik upgrade mijn platform bijna nooit en ik wil er een tijdje goed mee vooruit kunnen, zoals ik plezier heb gehad van mijn q6600.

[ Voor 11% gewijzigd door HugoBoss1985 op 08-04-2014 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17-06 15:26
Lol, het komt mij zeer bekend voor, ik gebruik een dual xeon E5-2687w dat is 16 cores en dan nog eens hyper threading met 2x quad channel memory. En een MSI GTX780.

En wat denk je ...... CPU lag spikes...... Ik heb het uiteindelijk wel weten op te lossen maar het blijft vaag.

De oplossing voor mij was het disabelen van c-states in het bios. Bij mijn machine kon ik niet opgeven welke maar als je dat wel kunt zou ik alles onder c1e uit zetten en dan nog eens proberen.

Daarnaa core parking zichtbaar maken in de power profiles en een high performance profile aanmaken met CPU min 100% en parked cores op 0% zetten.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:45

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

(jarig!)
Heeft een core i7 geen pieken in frametimes t.o.v. de andere cpu's?
Dat kun je zo niet stellen, dat hangt helemaal af van het type i7 en de rest (videokaart!) van de configuratie. Maar om je een beeld te geven:

Ik had tot voorheen een i7 920 i.c.m. een HD6970. Die liep in BF4 op een gemiddelde 75-80 % CPU gebruik. En met op drukke momenten zeker een piek met stottering tot gevolg.

Geupgrade naar een i7 4930K en toen kreeg de GPU het erg moeilijk, maar liep de CPU op hoogstens 20-25%. Kaart vervangen door een R9 290, nu gebruikt de CPU 25-35% procent van zijn kracht in BF4 en loopt het spel vanzelfsprekend als een zonnetje op de hoogste settings. Dips in FPS zie ik nooit meer eigenlijk...

Kortom, het hangt helemaal van het type i7 af en de daarbij gebruikte videokaart.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Maar je noemt ook wel twee uitersten bvk, alsof je een oude oldtimer vergelijkt met een nieuwe sportwagen, dan kan het toch niet anders... Oldtimertje... :+

[ Voor 22% gewijzigd door CH4OS op 08-04-2014 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:45

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

(jarig!)
CptChaos schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 19:25:
Maar je noemt ook wel twee uitersten bvk, alsof je een oude oldtimer vergelijkt met een nieuwe sportwagen, dan kan het toch niet anders... Oldtimertje... :+
Precies, daarmee illustreer ik dus dat de ene i7 de andere i7 niet is en je dus niet per definitie kunt stellen dat een i7 sneller is zonder het type te vermelden :)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Bedankt voor jullie reacties.

Laten we voor het gemak even uitgaan van de i7 4770k.
Over het hyperthreaden van die i7 is nogal veel gesproken in reviews.
Het schijnt inderdaad te helpen om bij quad cores met hyperthreading en 8 core cpu's de core parking uit te zetten.
Windows 7 doet dit schijnbaar anders dan windows 8.x.

Ik was vergeten te vermelden dat ik een programma heb geprobeerd voor dat core parking. (vond ik makkelijker dan de registry aanpassen.)
Het programma gaf aan dat 3 cores geparkeerd waren, uiteraard uitgezet en opnieuw opgestart.
Omdat men op forums al aangaf dat dit voor een i5 niet uit zal maken (geen hyperthreading) had ik al geen hoop en het maakte dus geen ook geen reet uit. :D

Bedankt voor de tip over de C1 states, hierover had ik ook al wat gelezen maar ik achtte het niet behulpzaam.
Ik zal de turbo, c1 states, speedstep, etc eens uitzetten en testen.
Eigenlijk wil ik ook nog graag met windows 8.1 gaan testen, dit zal zowieso een snelheidswinst opleveren en misschien ook w.b.t. de cpu spikes.

Over mijn fps/framerate ben ik juist zeer tevreden!
Maar de issue is dus die vreemde cpu spikes.
De gpu heeft geen spikes en wordt 100% benut tijdens het spelen.
Zoals al vermeld wordt mijn cpu niet volledig benut. (met de q6600 was dat dramatisch...)

Overigens vind ik dit een review die de moeite waard is om hier te vermelden:

http://nl.hardware.info/r...nchmarks---radeon-r7-260x

Men heeft getest met 2 amd radeon kaarten, welke mantle al ondersteunen.
Hier wordt ook getest met een i7 4770k en een i5 4670k.
De conclusie is dat de i5 zelfs iets sneller is.
Maar het is mijn onduidelijk of ze de core parking op de i7 4770k hebben uitgezet.
Verder zijn er ondertussen weer een aantal patches geweest voor Battlefield 4 en daardoor vraag ik me af er nu inmiddels zaken veranderd zijn w.b.t. de cpu prestaties.
Ook is het jammer dat het cpu verbruik en de frametimes niet vermeld worden... maar het is dan ook geen cpu review.

Edit: C1E stond al uit in de UEFI, nu heb ik alle C opties uitgezet... het maakte geen verschil.
Toch, als ik paracel storm (op die map heb ik de meeste spikes) zit mijn cpu usage op 60-70 constant, met heel af en toe een piekje naar 80%.

[ Voor 30% gewijzigd door HugoBoss1985 op 09-04-2014 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Hierbij een update.

Het probleem van de cpu spikes doet zich dus voor in multiplayer games ongeveer 1 minuut na de start van het spel.
Ik denk dat paracel storm de meest zware map is voor de cpu.

De cpu load zit met mantle bij mij op 80% en met directx op 60%.
Met Mantle staat het spel soms 1 seconde stil en zijn er hoge cpu frametime pieken te zien.
Maar mijn grafische kaart wordt officieel nog niet ondersteund. (hd 7850)

Vandaag heb ik windows 8.1 64 bits geinstalleerd en dat levert interessante resultaten op.

Helaas zijn waardes bij de cpu frametimes hoger en de pieken zijn ook erger... het spel loopt in mijn geval dus slechter op windows 8.1 dan op windows 7.
Verder dezelfde drivers gebruikt voor de hardware en ook mijn grafische kaart op dezelfde snelheden overgeklokt.
Het pieken van de cpu frametimes maakt het spel nog minder vloeiend dan in windows 7.

Wat wel beter is met Windows 8.1 dat is de cpu load.
Deze blijft veel stabieler op ongeveer 60% hangen en dat voor alle 4 de cores.
In Windows 7 waren de verschillen tussen de cores hoger en ook de cpu load was hoger met meer verschillen.

Ik heb nog wat dingen geprobeerd, geen heeft geholpen:

-Het overklokken van i5 cpu naar 4,4 ghz maakt geen verschil.
-Het verhogen van de cpu priorioteit in taks manager naar het hoogste, maakt ook niet uit.
-In windows 8.1 heb ik de pagefile uitgezet (deze stond maar op ongeveer 2 gig standaard!)
Met windows 7 had ik al getest met de pagefile uit, hielp ook niet.

Inmiddels heb ik een review gevonden waarbij van een i7 cpu het verschil tussen directx11 en mantle vergeleken wordt.
In de review is te zien dat de i7 net zulke pieken maakt met de frametimes in Battlefield 4 onder directx11.
De pieken zijn in Mantle niet tot nauwelijks meer aanwezig.

Deze review laat de de meest vergelijkbare situatie zien van wat ik ervaar:

http://www.pcper.com/revi...Early-Performance-Testing

Dus of het nu aan de cpu ligt (volgens veel reviewers zijn de i5 en i7 cpu's ruim genoeg voor Battlefield 4...) of aan de API...

Ik zou graag wat reacties krijgen van mensen met een i5 en i7 en een AMD cpu die eens willen testen met perfoverlay.drawgraph 1 in Battlefield 4.

[ Voor 19% gewijzigd door HugoBoss1985 op 12-04-2014 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269504

Klinkt misschien raar , probeer eens op 2 cores te spelen dmv 2 uit te schakelen in de bios . Meer cores hoeft niet per defintie sneller te zijn , het ligt aan de software optimalisatie . Als je windows 7 opstart van 2 cores gaat het ook al sneller als met vier cores .

Zelf gebruik ik ook een quad in dualcore mode , maar je kan meerdere profielen aanmaken voor bv dual en quad om zelf verschil te merken , mocht er verschil zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Anoniem: 269504 schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 13:30:
Klinkt misschien raar , probeer eens op 2 cores te spelen dmv 2 uit te schakelen in de bios . Meer cores hoeft niet per defintie sneller te zijn , het ligt aan de software optimalisatie . Als je windows 7 opstart van 2 cores gaat het ook al sneller als met vier cores .

Zelf gebruik ik ook een quad in dualcore mode , maar je kan meerdere profielen aanmaken voor bv dual en quad om zelf verschil te merken , mocht er verschil zijn.
Hey, bedankt voor de tip!

Vanavond zal ik dat eens proberen.
Maar volgens veel reviews doet battlefield 4 het slechter op de dual cores dan op de quad cores.
Ik zal de resultaten hier posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Het maakte dus niets uit voor de frametimes van de cpu om op 2 cores te draaien.
Sterker nog het werd juist erger met af en toe nog hogere pieken erbij.

Misschien is mijn videokaart niet krachtig genoeg en moet de cpu daarop wachten?
Ik speel het spel op ultra preset op 1680x1050.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Vandaag heb ik nog wat verder getest met windows 8.1

Nogmaals een korte omschrijving van het probleem:
Een multiplayer potje begint met gelijkmatige frametimes van de cpu en de gpu, no ongeveer 2 minuten begint de cpu frametime nog steeds erg te pieken.

Ik begin te vermoeden dat een core i5, overgeklokt of niet, op dit moment een bottleneck is voor battlefield 4 multiplayer.
Maar ik kan niet testen met een videokaart die sneller is dan een amd hd 7850.

Onderstaande biedt geen oplossing voor het probleem:

STEP A
1. Disable Page File
- Go to System
- Go to Advance System Settings
- In Performance section click on Settings and click Advanced tab.
- In Virtual memory section click on Change... button
- Select each disk enabled with Paging and set setting to No Paging file and hit Set button
- Now all your listed disk should show Paging File Size as "None"
- Press OK button to exist from the menu
- We will reboot pc later once we change more settings, there is no need to restart the PC now.

2. Disable Superfetch
- Open run and type services.msc from run or win8 start screen (make sure applications on right menu is selected) or open services console by other means.
- Find Superfetch service, right click it and go to properties
- In General tab select startup type as disabled.
- We will reboot pc later once we change more settings, there is no need to restart the PC now.

3. Disable Prefetch
- Open registry editor, type regedit (You need to have admin rights)
- Navigate to following key HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management\PrefetchParameters\
- Right click and select Modify on "EnablePrefetcher" and set Value data: to "0" click ok
- Right click and select Modify on "EnableSuperfetch" and set Value data: to "0" click ok

4. Restart your PC.

Notes: I found that my PC was stuttering, freezing every time my disk usage on SSD jumped to almost 100% utilization.
100% utilization have been caused by paging BF4 content. Why is system constantly paging with when I have 8GB of memory?
My memory was hardly utilized I got 8GB and BF4.exe only used 1.2 - 2 GB in processes yet still it was paging.
I decided to get rid of page file to minimize disk usage.

After I minimized my disk usage I noticed game would still freeze after several minutes or when map changes, so I analysed memory composition and found
a problem with Standby Memory. You will have to empty standby memory whenever your PC starts freezing.

STEP B

1. Empty Standby Memory in Windows (this can be done during gameplay no restart of PC necessary)
- Download RAMMAP from Microsoft http://technet.microsoft....ysinternals/ff700229.aspx [technet.microsoft.com]
- Start Task Manager and go to Memory Section, Notice memory composition. It may look like you have plenty of memory free however, free memory is used by standby data
- Run RAMMap which you downloaded from Microsoft.
- Start BF4.
- Once you game starts stuttering after map change or during gameplay do following
- Alt + Tab to switch from BF4 to RAMMap. Go to Empty on the top of the menu
- Click Empty Standby List
- Now press Atl + Tab to switch back to game and enjoy smooth gameplay without any freezes or stuttering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
Bij mij heeft het ook niets te maken met memory.

64gb loopt niet zomaar vol, ook het standby / cache gedeelte niet. Zelfs nog heel even met 128gb gedraait, op dual quad channel. Maar ook dan maakt alleen het uitzetten van c-states verschil.

Op zich ook wel jammer want met het uitzetten van c-states werkt turbo boost niet zo heel agressief meer.

Normaal turboboost tot 3,8ghz nu nog maar tot 3,4ghz. Aan de andere kant 3,8 na wake-up is misschien ook wel net zo vlot als instant 3,4ghz.

Dit blijft gewoon een ontzettend zwaar lastig spel voor je hardware.

[ Voor 72% gewijzigd door mash_man02 op 14-04-2014 20:32 . Reden: Beter lezen :-) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
mash_man02 schreef op maandag 14 april 2014 @ 20:24:
Bij mij heeft het ook niets te maken met memory.

64gb loopt niet zomaar vol, ook het standby / cache gedeelte niet. Zelfs nog heel even met 128gb gedraait, op dual quad channel. Maar ook dan maakt alleen het uitzetten van c-states verschil.

Op zich ook wel jammer want met het uitzetten van c-states werkt turbo boost niet zo heel agressief meer.

Normaal turboboost tot 3,8ghz nu nog maar tot 3,4ghz. Aan de andere kant 3,8 na wake-up is misschien ook wel net zo vlot als instant 3,4ghz.

Dit blijft gewoon een ontzettend zwaar lastig spel voor je hardware.
Lol nee dat verbaasd me niet, dat is echt veel geheugen!

Net getest met 13.12 whql ipv 14.3 beta... geen verschil!
Het lijkt me wel een cache of memory issue, omdat het pas na enkele minuten spelen gebeurd (maakt ook niet uit elke map wat dat betreft.)

Voor de grap eens mijn videokaart zwaar ondergeklokt... en cpu max waarden van de grafiek gaan dan ook ineens omhoog!
Dus de waardes van mijn cpu frametime pieken gaan ook omhoog.
Misschien dat de cpu echt harder moet werken omdat mijn kaart niet sterk genoeg is?
Het videogebruik blijft overigens mooi onder de 1800mb. (2000mb kaart)

Ik vind het echt super vaag!

Met low/medium preset ipv ultra gaat het cpu usage in task manager omhoog, maar de frametime van de cpu in het spel omlaag.

Morgen testen met een nvidia gt 630 384cores en 1000 mb...

[ Voor 6% gewijzigd door HugoBoss1985 op 15-04-2014 01:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Zo, wat interessante resultaten met de Nvidia 630gt 384 cores 1 gig...

De cpu frametime pieken beginnen nu gelijk al, niet na een paar minuten spelen.
De cpu frametime pieken zijn er nu ook op low en medium.
De cpu frametime pieken en de cpu frametime lijn gaan gewoon mee met de frametime lijn van de gpu.
Met 630gt 384 zijn de pieken nog wat hoger (soms 55/60ms.)

Getest met de nieuwste nvidia drivers, alle drivers verwijderd en opgeruimd met display driver uninstaller in de safe mode.
Zelfde resolutie, zelfde FOV... alleen de grafische presets veranderd.

Met de hd 7850 2 gig was het vooral up ultra.

Nu is mijn vermoeden dat die grafiek heel erg leuk is om naar te kijken, maar dat het geen realistisch beeld geeft van "welk onderdeel de bottleneck is".
Het is, denk ik, beter om te kijken naar het cpu gebruik in task manager, en het gpu gebruik in MSI afterburner.

Volgens mij is mijn grafische kaart de oorzaak van de cpu pieken in de grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-06 17:04

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik heb nu sinds kort een 290x Crossfire setup en speel op 1920x1080 @ Ultra/MSAA x 4/Res Scale 200%. (14.3 drivers)

Waar ik met 1 enkele kaart ook die 'microstutter' had af en toe zonder aanleiding CPU% bleef op het moment van de piek gewoon hetzelfde. Met 1 290x speelde ik op 1920x180 @ Ultra/MSAA x 4/Res Scale 120%.(14.2 als laatste)

Tijdens het testen zag ik geen vreemde dingen, zowel CPU als GPU load leker hetzelfde.

Tot ik me echt ging focusen op de GPU load, en daar zag ik dus 'dipjes', clock/voltage etc bleef gewoon 1000mhz/xxV.

Waar mijn CPU gewoon vrolijk door fietste en een vast patroon aanhield leek het probleem bij mijn videokaart vandaan te komen, maak het later af.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
prutser001 schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 14:42:
Ik heb nu sinds kort een 290x Crossfire setup en speel op 1920x1080 @ Ultra/MSAA x 4/Res Scale 200%. (14.3 drivers)

Waar ik met 1 enkele kaart ook die 'microstutter' had af en toe zonder aanleiding CPU% bleef op het moment van de piek gewoon hetzelfde. Met 1 290x speelde ik op 1920x180 @ Ultra/MSAA x 4/Res Scale 120%.(14.2 als laatste)

Tijdens het testen zag ik geen vreemde dingen, zowel CPU als GPU load leker hetzelfde.

Tot ik me echt ging focusen op de GPU load, en daar zag ik dus 'dipjes', clock/voltage etc bleef gewoon 1000mhz/xxV.

Waar mijn CPU gewoon vrolijk door fietste en een vast patroon aanhield leek het probleem bij mijn videokaart vandaan te komen, maak het later af.
Bedoel je met de dipjes in de GPU load dat je gpu usage aanzienlijk omlaag ging?
Heb je dat met een programma als Msi afterburner gezien?
Het kan best zijn dat die dipjes in de GPU load komen doordat die videokaart op dat moment even niet volledig gebruikt wordt en dat de cpu de bottleneck was.

Wat doet de grafiek van perfoverlay.drawgraph 1 bij jou dan?

Merk je verschil als je hyperthreading uit zet of je cores parked?

Trouwens net nog getest in de test range map, dus zonder andere spelers... ook weer pieken in de cpu frametimes (met de 630gt, straks weer met de hd7850 proberen.)

Ik mag toch aannemen dat het in de test range map weinig te maken heeft met cpu :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Net weer getest in de test range map met perfoverlay.drawgraph 1...

Je raadt het nooit.

AMD HD7850 2 gig:

Low, medium... geen cpu spikes.
Op high, wordt het ietsjes hoger, af en toe een cpu spike naar 20.
Op ultra begint het feest, cpu frametime spikes naar 45.

Op alle presets gaat de cpu frametime lijn mee met de gpu frametime lijn.
De cpu frametime pieken zijn zichtbaar terwijl de gpu frametime lijn een stabiele lijn blijft.

NVIDIA GT630 384 cores 1 gig:

Low, medium, cpu spikes.
Op High en Ultra nog veel erger, uiteraard ook GPU spikes.
Beide frametimes zijn ontzettend hoog en de pieken lopen door elkaar.

[ Voor 23% gewijzigd door HugoBoss1985 op 15-04-2014 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
prutser001 schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 14:42:

Dat zou met 1 enkele kaart ook prima moeten lopen met jou settings op 60fps+. Ik gebruik de zelfde settings maar dan 100% scale. En draai met vsync aan. gemiddelde gpu load rond de 60%.

De 290x zou met BF4 sneller moeten zijn dan mijn gtx780.

Pagina: 1