DA-Converter gezocht 24 bit, 192 kHz en 20 m netwerkdraad

Pagina: 1
Acties:

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-01 11:55
Onlangs heb ik nieuwe luidsprekers (B&W 683 S2) en een nieuwe versterker gekocht (NAD c356bee). Daarbij heb ik de NAD DAC2 draadloze digitaal-analoog-converter gekocht. De zender is een usb-geluidskaart die het signaal met 24 bit en 96 kHz verzend met een 2,4 GHz directe verbinding (zonder tussenkomst van een router) naar de ontvanger waarin de DA-Converter in zit, die is aangesloten op de versterker.

Afbeeldingslocatie: http://a248.e.akamai.net/pix.crutchfield.com/ImageHandler/fixedscale/400/300/products/2013/26/745/x745DAC2-b.jpg

Het signaal van de wireless DAC is alleen niet zo sterk als ik hoopte. Het zou zonder obstakels op 40 m moeten werken. In dezelfde kamer is het signaal op een meter of 7 echter al zwak. Als ik de zender vastpak of iets kantel, gaat het signaal al verloren.

Eigenlijk ben ik op zoek naar een alternatief: een bedrade DAC die op 20 meter afstand goed werkt. Een coax- of optische kabel schijnen op zo'n afstand niet meer goed te werken. Bestaat er een DAC met 24 bit en 192 Khz waarvan de zender en de ontvanger bijvoorbeeld via een reguliere netwerkkabel via de router met het tcp/ip-protocol worden verbonden? :?

Een DAC met een USB-aansluiting zou ook werken, maar ook USB zou op 20 m afstand niet goed werken. Toelichting over de afstand: hemelsbreed is de afstand 7 m. Met een draad afgewerkt langs de wand heb ik ongeveer 18 m nodig.

Over de prijsklasse: de luidsprekers, versterker en DAC waren bij elkaar 2550 euro, waarvan de NAD DAC2 250 euro heeft gekost. Het laatste is ook ongeveer de prijsklasse waarin ik een bedrade DAC zoek.

[ Voor 18% gewijzigd door pmeter op 10-04-2014 18:05 ]

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:48
Waarom valt coax/optisch af? 20 meter is geen probleem hoor :)

• pmeter
maarud schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 13:30:
Waarom valt coax/optisch af? 20 meter is geen probleem hoor :)
Op diverse fora wordt 10 m of minder als maximum aangegeven. Zie bijvoorbeeld hier, hier en hier.

Nu gaat het mij er niet alleen om of het werkt, maar ook dat er consensus over bestaat dat het een goede setup is waarbij een goede geluidskwaliteit is gegarandeerd. Als ik 2550 euro uitgeef, wil ik ook een nette aansluiting van de PC met mijn audiocollectie op de versterker :-) Daarom koos ik voor de draadloze DAC die op 40 m zou werken. Maar nu heeft deze op 7 m al geen stevige verbinding...

[ Voor 15% gewijzigd door pmeter op 08-04-2014 13:49 ]

Verwijderd

Naast Poe(Power over ethernet) bestaat er ook Aoe(Audio over ethernet) en AoIP (Audio over IP)
misschien biedt het een oplossing voor je probleem.

Productlink:
http://www.barix.com/prod...uct/show/exstreamer-1000/

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:53

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Voordat ik op je eigenlijke vraag inga: waarom wil je dit? Wat is de bron die versturen moet? Een PC of NAS? Want als ik je zo hoor neig ik daar wel naar namelijk.

Als het jou alleen om audio gaat, zou ik eens naar een netwerkplayer kijken. Speciaal voor audio heb je de Denon DNP720 (hebbumzellufook :P) en zijn Marantz zusje, de NA7004. Beide zijn al wat ouder, maar nog steeds wel her en der te krijgen, zitten tussen de 300 en 500 euro. Beiden hebben een prima DAC aan boord die 96KHz en 24 bit aan kan. Combineer dat met een simpele NAS (heb je meteen je muziekbibliotheek centraal) en je bent er :)

Ik zie trouwens dat NAD ook zoiets heeft: de C446 Digital Media Tuner. netwerkstekker er in en gaan :Y)

Wat jouw probleem is, is dat je muziekbibliotheek niet network enabled is. Maar dat is vrij simpel op te lossen. Als je die DAC terugbrengt en een netwerkplayer koopt ben je er al.

Alternatief: DAC houden en bij de apparatuur neerzetten, simpele mediaplayer kopen, en een DLNA server op je PC installeren.

Welcome to the new world :P

[ Voor 10% gewijzigd door The Eagle op 08-04-2014 14:30 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• pmeter
The Eagle schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 14:28:
Voordat ik op je eigenlijke vraag inga: waarom wil je dit? Wat is de bron die versturen moet? Een PC of NAS? Want als ik je zo hoor neig ik daar wel naar namelijk.
De bron is een PC die in mijn woonkamer staat op hemelsbreed 7 en via de wand 20 m afstand van de NAD versterker. Het videogedeelte loopt prima met een lange HDMI-kabel. Kwaliteit van audio vind ik belangrijker dan van beeld. Een nieuw apparaat waarmee ik mp3's kan streamen vanaf een NAS of een server op de PC vind ik niet zo interessant. Ik start mp3's per map op vanuit Total Commander naar Winamp of VLC en draai films met VLC of XBMC. Waarom geen DLNA/streamer: mijn muziekcollectie is omvangrijk, is het resultaat van 16 jaar verzamelen in directories, kent d.m.v. mappen en submappen genres en subgenres zonder ID3-tag en bestaat vaak uit een aantal verschillende uitvoeringen van hetzelfde klassieke werk. Ook knip ik om de uitvoering van een muziekstuk te oefenen een muziekbestand van 30 minuten weleens in kleine stukjes, speel ik met behoud van de pitch stukken vertraagd af via een plugin in Winamp of pas ik een AB-repeater toe waardoor kleine stukjes worden herhaald. Maar zelfs als er een mediaspeler bestaat die het laatste allemaal niet kan, maar wel met een mappenstructuur kan omgaan i.p.v. het genre/title/etc systeem van de ID-3-tag, dan vind ik dat al erg interessant en hou ik me aanbevolen. Of kan een DLNA mediaspeler ook worden aangestuurd als 'slave' in de zin dat het zich gedraagt als een Windows geluidskaart op afstand, ongeacht met welk programma in Windows ik muziek afspeel?

Het meest interessant lijkt me toch een goede DA-Converter van rond de 250 euro die zich gedraagt als geluidskaart in Windows en waarvan de zender via de thuisrouter met de ontvanger is verbonden.

[ Voor 38% gewijzigd door pmeter op 08-04-2014 15:51 ]

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik zou gewoon een willekeurige USB DAC op zoiets aansluiten:
http://eu.startech.com/Ca...ension-Cable~USB2AAEXT20M

Of je knutselt wat met een paar powered USB hubs om de 5 meter maar bovenstaand is mooier.

edit: deze als je bij NAD wilt blijven:
http://nadelectronics.com/products/digital-music/MDC-DAC-2

[ Voor 16% gewijzigd door wagenveld op 08-04-2014 16:02 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:53

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mijn DNP720AE kan ik iig met de iPad app gewoon door de mappen heen zoeken van alle muziek die op mijn Synology staat.
ID3 tags zijn handig, maar niet nodig :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:41

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

pmeter schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 13:47:
[...]

Op diverse fora wordt 10 m of minder als maximum aangegeven. Zie bijvoorbeeld hier, hier en hier.

Nu gaat het mij er niet alleen om of het werkt, maar ook dat er consensus over bestaat dat het een goede setup is waarbij een goede geluidskwaliteit is gegarandeerd. Als ik 2550 euro uitgeef, wil ik ook een nette aansluiting van de PC met mijn audiocollectie op de versterker :-) Daarom koos ik voor de draadloze DAC die op 40 m zou werken. Maar nu heeft deze op 7 m al geen stevige verbinding...
En daarom geeft Optisch of coax ook al heel goed geluid, en heb je bij draadloze verbindingen altijd kwaliteitsverlies.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:48
Als ik google op maximum length dan is 10-20-30 meter geen probleem zoals hey lijkt. En anders gewoon proberen met een redelijk goede kabel?

• AppleNANdO
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-12-2025
Heb je al geprobeerd om een aander channel te kiezen, Mogelijk dat je signaal dan beter is.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:33

Jag

pmeter schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 13:26:
Onlangs heb ik nieuwe luidsprekers gekocht ........
Gefeliciteerd met je aankopen. Interessant probleem. Ik zou geneigd zijn het te proberen middels een bedrade verbinding. Ik zie twee opties voor je:

1. Een goede coax kabel met 75 ohm karakteristieke impedantie icm SPDIF en je huidige DAC
2. Gebalanceerd AES/EBU met XLR (110ohm), heb je wel andere geluidskaart nodig, kan tot 100m

Hier staan de verschillende digitale standaarden uitgelegd. Ik zou zelf gewoon beginnen met spdif over coax.

• pmeter
Ik bedenk ineens een nieuwe optie die overeenkomt met wat ik als ideaal noem in mijn TS: een netwerk-usb-hub (ook wel genoemd USB LAN server). Zoals hier uitgebreid omschreven en hier te koop. Of deze. Dan kan ik een netwerkkabel leggen die erg lang kan zijn naar de hub. Op de hub kan ik een usb-DAC aansluiten. Zou dat goed werken? :? Ik wil bijvoorbeeld geen vertraging bij het afspelen van het geluid bij een film.

=======================================================
kuusj98 schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 16:36:
[...]

En daarom geeft Optisch of coax ook al heel goed geluid, en heb je bij draadloze verbindingen altijd kwaliteitsverlies.
In reactie op kuusj98 vraag ik me af waarom een draadloze p2p netwerkverbinding waarover een 24bit/96Khz signaal gaat altijd tot kwaliteitsverlies zou moeten leiden en coax niet.

Bedankt voor al jullie reacties. Omdat een setup met AES/EBU duizenden euro's kost valt dat af.
Ik hou daarmee een keuze tussen:
1. De draadloze DAC houden. Die werkt als ik de DAC niet aanraak of kantel. Maar kennelijk werkt het op de grens van het bereik.
2. Een nieuwe geluidskaart kopen die een SPDIF-coax uitgang heeft, een goede coax kabel kopen van 20 m. Dan heb ik een setup die volgens een aantal sites, zoals deze en deze, over het maximum van 10 tot 15 m ligt. In een aantal reacties hierboven staat dat 20 m coax geen probleem is. Kan ik dat op een betrouwbare site zien staan en vereist dat een dure coax kabel?
3. Een usb repeater en een bedrade USB-DAC op afstand. Ik vraag me af of een moderne USB-repeater gegarandeerd de voor 24bit/192 Khz benodigde snelheid aankan.
4. Bovengenoemde oplossing met een netwerk-USB-hub.

[ Voor 39% gewijzigd door pmeter op 10-04-2014 18:45 ]

Verwijderd

Ik ga mijn Asus Essence One verkopen, een fijne aysnchrone usb dac 24/192 die binnen je budget valt.

Pcm review: http://www.pcmweb.nl/review/asus-xonar-essence-one.html
Tevens genoeg info te vinden met een beetje googelen.

Mocht je interesse hebben, stuur maar een pm

Verwijderd

Hoi Peter Meter,

wat heb je voor oplossing gekozen met je DAC conversie problemen een jaar geleden?
Ik heb op dit moment dezelfde vraag, wat is een goede liefst draadloze D/A converter om hoogwaardige WAV-muziekbestanden uit de PC naar de HIFI-installatie te krijgen?
Benieuwd wat jij beslist hebt!

Alle goeds, Alaskis

• christiaans
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-01 22:49
Man, wat een moeilijk gedoe...

Je hebt tientallen streamers die vanuit mappen op je computer muziek kunnen spelen. Dat kan via een index die door de streamer zelf wordt gemaakt en via je eigen mappenstructuur.

Dat werkt makkelijk en je hebt geen gedoe met een audiokabel van weet ik veel hoeveel meter en alle mogelijke signaalverlies/verstoring van dien.

Welkom in de 21e eeuw.

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-01 19:08
Of neem een bluesound node. Sluit je die desnoods op je dac aan.

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-01 08:39
Kan ook met de sonos connect.Netwerk kabel in de router, en van de router naar de sonos en afspelen maar.
Pagina: 1