Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Nieuw huis, nieuwe home cinema set :)

Pagina: 1
Acties:

• FireSonus
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-11 22:10
Hallo,

Eind dit jaar/begin volgend jaar gaan wij, mijn vriendin en ik, in een nieuw (nog te bouwen) huis wonen. In dit huis zullen wij ruimte hebben voor een mooie home cinema set (jeeejjj :D). Ik wil beginnen met het aanschaffen van twee vloerstaande front speakers (heb toestemming voor vloerstaanders, echter niet al te groot, zie bijv. nieuwe B&W 684 s2 serie, ideale maat voor WAF), een versterker en een subwoofer. In de loop van de jaren wil ik dit dan uitbreiden tot max een 5.1 set (7.1 of 7.2 is overkill). De set moet films mooi complimenteren, maar ook muziek moet goed klinken.

Nu ben ik afgelopen zondag naar Correct geweest om mij eerst maar eens te storten op de front speakers. Ik ben nu alvast begonnen met het luisteren omdat ik speakers wil kopen waar ik wel een paar jaar mee vooruit kan en waarvan ik zeker weet dat de klank ervan mij aanstaat. Ik heb nog wel even de tijd, best lekker maar soms ook moeilijk om m'n geld in m'n portemonnee te houden...

Bij Correct lieten ze me de Heco collectie horen, alsmede de JBL collectie. Ik heb op dat moment natuurlijk nog niets beslist, maar de Heco Aleva 400TC vond ik goed klinken (399 euro per stuk).

Eigenlijk pas daarna ben ik op internet gaan kijken wat er voor dat geld nog meer te krijgen is (en ook voor iets minder en iets meer (max 550 euro per stuk als ik er echt van onder de indruk zou zijn....). De volgende speakers wil ik nog gaan luisteren:

- Dali Zensor 5 en 7 series -> worden op tweakers veel genoemd en geroemd
- Q-Acoustics 2050i -> op verschillende sites (zoals whathifi.com) bekroond.
- B&W 684 s2 -> nieuwe serie, is echt max van budget, moeten me omver blazen t.o.v. de andere wil ik ze aanschaffen.

Gedoe is alleen dat er bijna geen enkele zaak in de buurt is (omgeving Leiden) die ze ALLEDRIE heeft staan. Maakt opzich niet veel uit, maar dacht even wel dat ik een gat in de markt zag :D.

Mijn vragen:
- Zie ik nog een serie over het hoofd die ook mooi in dit rijtje past en de moeite waard is om te gaan beluisteren?
- Stel ik kies nu voor de een van deze merken en tegen de tijd dat ik wil uitbreiden bestaat de specifieke serie van dit merk niet meer, wat doe je dan? is het slim met het oog op de toekomst nu een diepte investering te doen en gelijk alles aan te schaffen of is daar altijd wel uit te komen?
- over versterkers: ik heb de X2000 serie van Denon op het oog, is het met bovenstaande speakers nog aan te raden om naar de X3000 te gaan? Ik hoor namelijk verhalen over "deze speakers hebben veel vermogen nodig om goed te klinken", maar aan de andere kant lees ik ook reacties als: "investeer liever wat meer in speakers dan in een versterker, dan ga je echt het verschil merken". Wat is zinvol in deze situatie? heeft een X2000 serie van Denon genoeg vermogen?
- Voor mijn komende luistersessies: zijn er nog aanbevelingen qua cd's die ik mee kan nemen?

Ik zal in de komende periode vast nog wel meer vragen verzinnen (ben nog niet eens begonnen over subwoofers...), maar voor nu is dit een mooie start denk ik :+ .

Alvast bedankt, heb zin in de komende periode! :D.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:20

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb zelf een Denon AVR2311 en die trekt mijn Klipschen makkelijk. Zolang je niet op hoog volume draait, zal een X2000 om het eender welke speakers prima aan kunnen sturen.
Grappig om weer van de Heco's te horen. Correct is die gaan importeren (of exclusief gaan leveren, daar wil ik vanaf zijn), dus nu promoten ze die extra - net als ze destijds met mijn Klipschen deden.

Maar duik ook zeker even de koopjeskelder in daar. Scheelt een bult geld daar, en die speakers zijn ook gewoon nieuw. Staat daar vaak nog meer dan in de showroom, voor minder geld. Staat ook de Klipsch Synergy en RF series, ook prima speakers en niet te duur. Kijk ook even of je naar Kef kunt luisteren.

Luistersessies: vooral muziek meenemen die je zelfveel luistert, en bij voorkeur geen MP3 rips maar originele CD's.

Qua uitbreiding: het gaat niet hard, maar wordt wel minder. Sowieso, rears kosten meestal de wereld niet. Dus als het kan zou ik het ineens doen. Sub kan evt wel later er bij.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
FireSonus schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 11:37:
- Zie ik nog een serie over het hoofd die ook mooi in dit rijtje past en de moeite waard is om te gaan beluisteren?
Je hebt dus alle tijd van de wereld; staar je dan niet blind op één of enkele series. Zelf ging is destijds met de B&W CM-serie in gedachte van start vanwege de hoge WAF van deze speakers maar ze waren zo'n beetje de eerste die afvielen toen we gingen luisteren.
Ga naar een echte hifi-zaak en ga daar binnen het beoogde budget uitgebreid vergelijken. Op die manier kun je prima tussen tientallen kanshebber jou ideale speaker vinden. Steek hier gewoon voldoende tijd in want je gaat er toch het nodige voor betalen dus dan moet het ook naar je zin zijn.
- Stel ik kies nu voor de een van deze merken en tegen de tijd dat ik wil uitbreiden bestaat de specifieke serie van dit merk niet meer, wat doe je dan? is het slim met het oog op de toekomst nu een diepte investering te doen en gelijk alles aan te schaffen of is daar altijd wel uit te komen?
Dat is altijd een lastige. Qua sound lees je meestal dat het aan te raden is om de fronts en center uit dezelfde serie te kopen. De rears zijn minder belangrijk dus daar zie ik het probleem dan niet zo. Als je kijkt naar de looks is alles uit één serie natuurlijk het mooiste. Zelf had ik destijds toevallig een special edition speaker uitgezocht die niet meer geleverd zou worden. Toen heb ik toch maar na 2 weken van 3.0 uitgebreid naar 5.0 zodat ik het toch compleet had. Was financieel een beetje een tegenvaller maar ben er wel blij mee.
- over versterkers: ik heb de X2000 serie van Denon op het oog, is het met bovenstaande speakers nog aan te raden om naar de X3000 te gaan? Ik hoor namelijk verhalen over "deze speakers hebben veel vermogen nodig om goed te klinken", maar aan de andere kant lees ik ook reacties als: "investeer liever wat meer in speakers dan in een versterker, dan ga je echt het verschil merken". Wat is zinvol in deze situatie? heeft een X2000 serie van Denon genoeg vermogen?
Volgens mij is de X2000 een prima receiver en de X3000 is toch wel een slag duurder. Je kan beter meer geld steken in de speakers van in de receiver.
- Voor mijn komende luistersessies: zijn er nog aanbevelingen qua cd's die ik mee kan nemen?
Neem vooral cd's mee die je erg goed kent zodat je echt kan bepalen op welke speaker je die goed vindt klinken. Verder alle genres meenemen waar jullie naar luisteren om te bepalen op de speaker bij alle genres aansluit.

• FireSonus
The Eagle schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 11:54:
Ik heb zelf een Denon AVR2311 en die trekt mijn Klipschen makkelijk. Zolang je niet op hoog volume draait, zal een X2000 om het eender welke speakers prima aan kunnen sturen.
De AVR2311 heeft dan ook 135W RMS vermogen per kanaal, de X2000 "maar" 95W RMS.
Maar duik ook zeker even de koopjeskelder in daar. Scheelt een bult geld daar, en die speakers zijn ook gewoon nieuw.
Ja stom, vergeten, achteraf in de auto dacht ik eraan 8)7
Luistersessies: vooral muziek meenemen die je zelfveel luistert, en bij voorkeur geen MP3 rips maar originele CD's.
Grappig, bij Correct hadden ze zelf een CD'tje gebrand met verschillende nummers erop, klonk aardig goed. Hoorde een andere persoon ook zeggen: "ja dit klinkt leuk maar dit is zeker wel een heel speciaal cdtje :+ "
Qua uitbreiding: het gaat niet hard, maar wordt wel minder. Sowieso, rears kosten meestal de wereld niet. Dus als het kan zou ik het ineens doen. Sub kan evt wel later er bij.
Terwijl ik veel lees dat voor films een sub toch wel erg lekker is en rears dan wel later kunnen komen?
S1NN3D schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 12:07:
Ga naar een echte hifi-zaak en ga daar binnen het beoogde budget uitgebreid vergelijken.
Ben ik ook zeker van plan. Als we het hebben over echte hifi-zaken hier in de buurt, zijn Hifi klubben en Hobo hifi dan goede zaken? Ga een dezer dagen naar "The Hifi Studio Number One" in Leiden om naar de Q-Acoustics te luisteren, maar die hebben weer geen Dali of B&W....
Dat is altijd een lastige. Qua sound lees je meestal dat het aan te raden is om de fronts en center uit dezelfde serie te kopen. De rears zijn minder belangrijk dus daar zie ik het probleem dan niet zo. Als je kijkt naar de looks is alles uit één serie natuurlijk het mooiste.
Helder, zou dan nu nog kunnen overwegen om in ieder geval ook al een center te kopen.
Volgens mij is de X2000 een prima receiver en de X3000 is toch wel een slag duurder. Je kan beter meer geld steken in de speakers van in de receiver.
Wat ik hierboven ook tegen TheEagle zeg: hij heeft "maar" 95W RMS output, is dat genoeg? Jammer dat de X3000 zoveel duurder is, al heb ik wel gelezen dat ze soms opeens in prijs droppen. Ook al heeft deze niet super veel meer vermogen (105W RMS). Misschien is Marantz nog een optie?
Neem vooral cd's mee die je erg goed kent zodat je echt kan bepalen op welke speaker je die goed vindt klinken. Verder alle genres meenemen waar jullie naar luisteren om te bepalen op de speaker bij alle genres aansluit.
Ik zal mijn CD's eens onstoffen :+ (misschien vloeken in de kerk hier, maar ik luister veel Spotify....).

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-11 20:51
Die klipsch heeft een hoger rendement (andere techniek) dus heeft niet veel vermogen nodig. De b&w 684 s2 heeft slechts 87db dus een krachtige versterker is aan te raden. En met een freq. respons van 72hz heb je dus ook echt een subwoofer nodig. Een Rel T5/7 is een aanrader. Houdt rekening met het budget een degelijke sub is prijziger dan een luidspreker.

Als het om audio gaat in elk geval bij luidsprekers zullen de prijzen op internet overeen komen met de speciaalzaken. Tenzij het een demo model is. Ga luisteren, neem je vriendin mee, laat informeren en verbazen en wie weet mag je nog meer uitgeven van je vriendin ;) die van mij was overtuigt!

[ Voor 51% gewijzigd door et36s op 08-04-2014 13:54 ]

• FireSonus
Mijn vriendin bepaalt het budget niet, ze kijkt voornamelijk of de speakers niet te groot qua afmeting zijn. Ik moet zeggen dat ook ik te grote speakers niet mooi vind, dus wat dat betreft lopen we op 1 lijn (zo klonk bij Correct de JBL studio 290 erg mooi maar vind ik die te groot, in ieder geval voor ons nieuwe huis).

Die subwoofer kan nog wel eens roet in het eten gaan gooien qua budget. Ik ben voor het nieuwe huis flink aan het sparen dus het lijkt al snel alsof je veel geld op je rekening hebt staan, maar het gaat straks hard met tijdelijke dubbele lasten, bouwrente en andere dingen die nog aangeschaft moeten worden voor het nieuwe huis (denk aan gordijnen, accessoires (WAF), schutting in de tuin, etc.). Bovendien wil ik als we daar wonen ook nog een nieuwe TV aanschaffen want we zitten dan bijna op 5 meter afstand en ik heb nu een 37". Wordt dus na verloop van tijd wat duidelijker wat ik echt over ga houden. Maar sowieso vind ik 500 euro per front speaker gewoon de max, kan het anders richting mezelf gewoonweg niet verantwoorden :P. Ik hoop echt dat de Q-Acoustics me gaan verbazen :D.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:37

FeaR

In GoT we trust

FireSonus schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 12:50:
[...]

De AVR2311 heeft dan ook 135W RMS vermogen per kanaal, de X2000 "maar" 95W RMS.
Nee, nee, nee! Niet op dit soort cijfertjes letten. Na de xx Watt komt nog hoe ze aan die waarde komen en dat is wat iedereen vergeet. Zie het als dat ik loop te pochen dat mijn auto 1:20 haalt en de jouwe maar 1:12. Maar...waar jij het gemiddelde verbruik pakt noem ik alleen de waarde als ik met wind achter met 80 in de 6e versnelling rijdt. Dan is mijn waarde wel beter maar het zegt niets over de normale praktijk, het gaat dus verder dan het getal alleen. Met vermogens idem: de 135 Watt die je aanhaalt van de AVR-2311 is gemeten op 1 Khz, 6 Ohm, één kanaal en bij 0,7% THD. Nu is die 0,7% THD al te hoog, vanaf 0,1% schijnt vervorming hoorbaar te zijn. Daarmee is de rest ook niet wat je in de praktijk doet: ga je niet constant één toon van 1000 Hz afspelen. Die 95 Watt van de AVR-X2000 is veel representatiever: gemeten op 2 kanalen en bij 20 - 20.000 Hz (dus een geheel bereik) en een THD die ruim onder de 0,1% valt. De X2000 doet 150 Watt als je net zo gaat meten als de 135 Watt van de X2000. Dus als je al naar cijfertjes gaat staren (wat ik af zou raden) dan moet je wel de juiste waardes met elkaar vergelijken. En om het dan nog leuker te maken: het verschil tussen 1 en 2 Watt is groter dan het verschil tussen 95 en 135 Watt.

Verder is elke speaker binnen je budget een potentiële kandidaat. Het lastige is de speaker te vinden die jou het meest kan overtuigen qua geluidskwaliteit. Lastig als in dat speakers naast elkaar luisteren lang niet altijd mogelijk is. Maar als je een stel speakers naast elkaar hebt staan dan ben je er redelijk snel achter welke kant je op wilt qua sound. De kans dat je bijvoorbeeld Klipsch én B&W overhoudt op het einde is redelijk klein, die twee hebben zo'n eigen sound. Maar zoiets is lastig uit te leggen, maar als je het hoort snap je meteen wat ik bedoel.

Subwoofer zou ik altijd aanraden, niet alleen voor muziek maar ook voor films. Nadeel is dat een goede subwoofer je budget behoorlijk beschadigd. Mijn subwoofer was maar een paar honderd euro goedkoper dat mijn fronts samen. Nu hoef je niet in die prijsklasse te gaan kijken maar voor een subwoofer die netjes aanvult bij muziek ben je naar mijn mening toch minimaal 500 - 600 euro kwijt. Voor films is het makkelijker: hoe lomper de subwoofer hoe beter :P

[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 08-04-2014 15:05 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• FireSonus
Bedankt, helder verhaal! :D. Ik dacht inderdaad "RMS is RMS" maar dat wordt dus stiekem verschillend gemeten. Je wordt tegenwoordig ook genaaid waar je bij staat :P. Qua versterkers wordt het meestal toch al snel cijfertjes vergelijken (deze heeft x aantal aansluitingen, deze heeft xx Watt, deze is 7.1, deze is 7.2, enz.). Maar met de X2000 moet ik dus een eind kunnen komen, tenzij er in de tussentijd nog een noemenswaardige update uit komt (al vraag ik me af of ik nog baat ga hebben bij de innovaties in de nieuwe series die er mogelijk dit jaar nog aankomen, volgens mij heb ik dat allemaal niet nodig).

Waarom zijn die subwoofers zo duur zeg?! Merk bij mezelf dat ik daar tot nu toe nog echt geen rekening mee heb gehouden :o

• The Eagle

The Eagle

Die subwoofers zijn zo duur omdat er een eigen versterker in zit, en een driver van 10 of 12 inch of soms nog groter. Dat alles moet door slim engineering in bedwang gehouden worden om te zorgen dat er een strakke bas uit komt. Sommige subs hebben zelfs een eigen DSP aan boord en een eigen inregelmic.

Heb zelf de bij mijn Klipsch set passende Sub10. Kost 200 euro en prima sub voor het geld. Doet het ook bij muziek goed. Is her en der ook nog wel te krijgen trouwens :)

Btw: audio is een dure en soms verslavende hobby. het is goed dat mijn vriendin af en toe zegt "en nou is het genoeg" :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• FireSonus
Nou, zometeen luisteren naar de Q-Acoustics! :D Hoor je op het forum weinig over trouwens, heeft dat een reden?

Edit 10-04-2014: nou, gistermiddag dus wezen luisteren, was erg onder de indruk van de Q-acoustics. Leuke luistersessie gehad, was geen hond in de winkel (wat wil je op woensdagmiddag....) en dus even goed kunnen concentreren. Heb natuurlijk ook nog andere speakers geluisterd, maar kan inmiddels wel zeggen dat wat op internet geclaimed wordt waar is: de speakers leveren voor het geld een fantastisch geluid! Hebben ook weinig vermogen nodig om relatief hard te kunnen, bij het overschakelen naar andere speakers moest de versterker iets harder om hetzelfde volume te kunnen halen :).

Wat nog wel even noemenswaardig is: ik las hier op Tweakers dat je bij je budget verdelen het merendeel beter uit kunt geven aan speakers dan aan een versterker, omdat de speakers meer bepalen. De verkoper was het hier totaal mee oneens en liet mij dan ook horen wat een versterker van ong 1200 euro kan doen (t.o.v. een 400 euro versterker waar ik mijn luistersessie op heb gehad) en dat hoor je goed! :o Er was letterlijk opeens geen subwoofer meer nodig (die had ie eerder wel aangesloten omdat ik dat vroeg). Nu ga ik geen 1200 euro aan een versterker uitgeven en wil ik wel graag een subwoofer omdat dat voor films toch wel lekker is, maar ik weet nu wel: een versterker maakt wel degelijk verschil, welke speakers je er ook op aansluit :).

[ Voor 85% gewijzigd door FireSonus op 10-04-2014 09:46 ]

• FireSonus
edit: in vorige reactie geplaatst

[ Voor 75% gewijzigd door FireSonus op 10-04-2014 09:47 ]

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-11 20:51
Goed verhaal Fear! Ik heb laatst een Rel T7 subwoofer aan mijn 2.0 set toegevoegd (zocht een muzikale sub maar, die is ook prima geschikt voor film. Ik kan je vertellen je wilt niet meer zonder... die q-acoustics zijn inderdaad erg goed, ook voor het luisteren van muziek en zien er wat mij betreft ook stijlvol uit.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

FireSonus schreef op woensdag 09 april 2014 @ 14:18:
Hebben ook weinig vermogen nodig om relatief hard te kunnen, bij het overschakelen naar andere speakers moest de versterker iets harder om hetzelfde volume te kunnen halen :).
Dat is de gevoeligheid of rendement van de speaker, die van de 2050i ligt op 92 dB waardoor het dus logisch is dat een speaker met een rendement van 88 dB een tandje extra op de versterker nodig hebt. Overigens maakt dat het luisteren wel lastig, alles wat harder klinkt is voor het menselijk gehoor al snel beter. Hierdoor kan een speaker met een hoog rendement er soms makkelijker bovenuit steken dan de rest. Daarom eigenlijk een dB-meter mee zodat je alles goed af kan stemmen, op gehoor lukt je dat namelijk niet.
Wat nog wel even noemenswaardig is: ik las hier op Tweakers dat je bij je budget verdelen het merendeel beter uit kunt geven aan speakers dan aan een versterker, omdat de speakers meer bepalen.
Ik blijf erbij dat ik voor 2000 euro liever voor 1500 euro speakers neem en voor 500 euro een versterker dan voor 1000 - 1000 of zelfs andersom. De verschillen tussen speakers zijn vele malen groter. Al houdt het boven een bepaalde prijsklasse wel op met extreem grote verschillen. Ik vind dat in de lagere segmenten beter hoorbaar.
Er was letterlijk opeens geen subwoofer meer nodig (die had ie eerder wel aangesloten omdat ik dat vroeg).
Dan geloof ik niet dat de versterkers beide gelijk af waren gesteld. En wederom: afgesteld via een dB meter en niet op gehoor of beide versterkers op dezelfde stand van de volumeknop. Verschil tussen versterkers is al een discussie op GoT (en meerdere fora), maar mochten er al verschillen zijn dan kunnen die nooit zo groot zijn als jij hier stelt. Hoe jij het hier stelt krijgen speakers door een duurdere versterker opeens een extra woofer waardoor het bereik toeneemt. Iets meer vermogen kan zeker leiden tot meer laag, maar ik vind dit wel extreem.

Ik heb altijd een beetje moeite met kreten als "geen subwoofer meer nodig", zeker in combinatie met speakers in deze prijsklasse. Maar wellicht komt het omdat ik zelfs met speakers van een tienvoud nog vind dat er een passende subwoofer is te vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door FeaR op 10-04-2014 19:22 ]

• FireSonus
Nou...Hoewel we pas eind dit jaar/begin volgend jaar naar het nieuwe huis gaan kon ik het toch niet laten en heb ik vanmiddag de knoop doorgehakt en deze set uiteindelijk gekocht:

Speakers:
Bowers & Wilkins 684 S2:
Afbeeldingslocatie: https://www.hifiklubben.nl/globalassets/product-images/bowers--wilkins/bw684s2wh_1.jpg

Versterker:
Denon AVR-X3000:
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1372424558.jpeg

Subwoofer:
Rel T5:
Afbeeldingslocatie: http://www.iear.nl/images/products/large/prd57648.jpg

Ging in eerste instantie luisteren naar de Dali Zensor 7, wat een zeer mooie luidspreker is, maar toen kwam de B&W erbij en was ik om. Prachtig geluid, geen spoor te vinden van vervorming (ook niet op hoog volume) en een prachtig design (WAF Approved :D). Subwoofer erbij en toen kwam nog de keuze tussen de Denon X2000 en de X3000. Uiteindelijk ging de verkoper rekenen en kwamen we uit op een mooie prijs met de X3000 erbij, de knoop doorgehakt en ja gezegd! Ikke blij! WAF blij! :D

Komt volgende week al binnen, maar we hebben er in ons huidige huis nog geen ruimte voor om neer te zetten, zal dus nog even in de dozen moeten blijven. Gelukkig hebben we dan wel iets om naar uit te kijken _/-\o_ .

Bedankt overigens voor al jullie adviezen!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-11 13:29

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Fraai spul, ik zou die B&W's alleen al kopen vanwege het uiterlijk ;).

Misschien dat ik je topic kaap, maar volgens mij sluit eea aardig aan (anders begin ik een nieuw topic)
Zit dit topic al een weekje te volgen omdat ik in een zelfde situatie zit. Ga eind mei in mijn eigen huis wonen (nu druk aan het klussen) en zoek een leuke home cinema set die ook geschikt is voor muziek.

Heb nu als HiFi een Quad 33 / 303 in combinatie met B&W DM4's, al luister ik voornamelijk naar mijn vader zijn Quad 99 in combinatie met Quad 22L's (geloof ik 8)7 ).

Versterker en tuner zijn van mijn vader geweest en gereviseerd. Vintage maar kwalitatief op niveau.

Ik zit te denken om een Denon X3000 / 4000 te kopen in combinatie met B&W 683 of 684's (of een vergelijkbare speaker in deze prijsklasse, moet gewoon gaan luisteren als ik tijd heb....).
Zou ik echter eventueel mijn oude DM4's kunnen gebruiken als rear speaker?. Sub erbij en ik ben klaar....

En hoe is zo'n set in verhouding met hifi?. Kan een Denon X3000 of X4000 op tegen een Vintage Quad 33 / 303?.

• The Eagle

The Eagle

Die DM4's als rears inzetten is geen enkel probleem. Bij films althans; dan worden ze toch apart aangestuurd en maakt het niet zoveel uit. Ze kunnen prima laag weergeven ook als het moet. Alleen bij multichannel muziek ga je wellicht merken dat e.e.a. niet de zelfde serie is. Maar dat kan de Denon met Audissey wel corrigeren, die kijkt naar het frequentieverloop namelijk.

Kan een X3000 / X4000 tippen aan de Quad? Misschien wel, misschien niet. Dat zul je zelf moeten ervaren. Het geluid zal anders zijn. Of het beter is kan alleen jij beoordelen.

• Tortelli
  • Laatst online: 15-11 13:29

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Bij muziek kun je beter alleen de front spreakers gebruiken denk ik?.
Andere optie is als rears 685's of 686's te kopen, al kom ik budgettair wel wat aan de hoge kant uit denk ik.

Idee is dan grofweg:
2*B&W 683 S2
(2*B&W DM4 of 2*B&W 685 S2)
B&W ASW608
Denon X4000 (of X3000)

Wat betreft geluid zit er al een behoorlijk verschil tussen mijn vader zijn Quad 99 in combo met de Quad speakers en mijn 33 / 303 met de B&W.
Toen mijn vader die 99 kocht naar veel verschillende audio geluisterd en zeer veel verschil geconstateerd. het is ook erg afhankelijk van de muziek en films die je wilt luisteren bekijken natuurlijk.

[ Voor 66% gewijzigd door Tortelli op 13-04-2014 01:13 ]

• janser01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-05-2024
Als je toch gaat (ver)bouwen en je hebt de mogelijkheden, vergeet dan niet eens te kijken wat er allemaal met inbouwspeakers mogelijk is. De WAF schiet dan meteen omhoog en het ziet er allemaal veel cleaner uit.

Een paar dagen geleden kwam ik dit (duitse) filmpje tegen op utoob: https://www.youtube.com/watch?v=A2sd7fQE_2o

edit: Zie net dat je al e.e.a. hebt gekocht.

[ Voor 6% gewijzigd door janser01 op 13-04-2014 09:15 ]

Mijn stuff -> http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/43289117

• FireSonus
In een paar posts hierboven zie je de set die ik laatst heb gekocht (B&W 684 S2's, Denon X3000 en een Rel T5), ik ben mij alvast eens aan het inlezen over hoe ik de hele set moet gaan aansluiten, het duurt nog even maar nu ik zo aan het lezen ben op het internet ben ik blij dat ik nu alvast even kijk :o. Er zijn namelijk een aantal dingen die ik niet helemaal begrijp:

De subwoofer:
Rel geeft in hun handleiding aan dat je de subwoofer op meerdere manieren kan aansluiten en als ik even verder lees op internet dan lees ik op verschillende plekken dat je de sub het beste kan aansluiten op de .1/lfe input én op de high level input. 2 Aansluitingen dus, 1 voor surround geluid en een voor stereo. 3 Vragen hierover:

- Klopt het dat je de high level kabel aan de receiver kant aansluit op de inputs waar ook de front speakers op zijn aangesloten? Dus zowel de kabel van de speaker als de kabel van de subwoofer op 1 aansluiting?
- Hoe "weet" de subwoofer welk signaal hij moet pakken? Is het zo dat als de denon iets via het subwooferkanaal verstuurt de Rel dit door heeft en de andere negeert en vice versa?
- Kan de "Audyssey wizard" hiermee omgaan?

De speakers:
- welke speakerkabel is het slimst om te gebruiken? Ik weet dat er veel te doen is omtrent kabels maar ik zoek eigenlijk gewoon een beetje een standaard kabel. Heb nog nooit gewerkt met bananenstekkers, is dat aan te raden (aan de speaker kant dan want op de Denon passen ze niet)?

Zijn er nog andere tips en trics die ik misschien kan gebruiken?

• eSCe
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-05 10:00
Ik heb dit topic ook meegelezen en ben ook zeer geïnteresseerd om mijn set uit te breiden met een sub.
De REL T5 lijkt me hier wel leuk.

Ik kan echter bar weinig shops vinden die deze verkopen. Wat is de hangbare prijs van deze modellen?

*edit*
Ook op de officiele REL-website kan ik precies geen reseller vinden in België? (e-shop mag ook :) )

[ Voor 18% gewijzigd door eSCe op 10-06-2014 22:09 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

FireSonus schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 15:00:
- Klopt het dat je de high level kabel aan de receiver kant aansluit op de inputs waar ook de front speakers op zijn aangesloten? Dus zowel de kabel van de speaker als de kabel van de subwoofer op 1 aansluiting?
Klopt. Veelal kan dit wel priegelwerk zijn dus kan je oplossen door bijvoorbeeld de High Level-kabel in de terminals te stoppen en de gewone speakers met banaanpluggen aan te sluiten.
- Hoe "weet" de subwoofer welk signaal hij moet pakken? Is het zo dat als de denon iets via het subwooferkanaal verstuurt de Rel dit door heeft en de andere negeert en vice versa?
Op de achterkant van een T5 zit een switch waarmee je kan kiezen tussen High- en Low Level. Let wel dat je in de receiver ook in moet stellen hoe er met een subwoofer om wordt gegaan. Low Level is simpel een mono RCA - RCA van de Denon naar de Rel leggen en in de configuratie aangeven dat er een subwoofer aanwezig is. Crossover stel je dan in op de Denon, op de REL zet je de crossover op de LFE helemaal open. Als je High Level aan gaat sluiten moet de subwoofer op "NO" staan en de speakers op "LARGE", dit omdat de REL het hele frequentiebereik moet krijgen en je de crossover dan regelt op de REL.
- Kan de "Audyssey wizard" hiermee omgaan?
Als je op de juiste manier aansluit wel. Ikzelf zou overigens gaan voor Low Level en niet voor High Level, scheelt een hoop gedoe. Zeker omdat de hedendaagse receivers ook gewoon de subwoofer in stereo kunnen betrekken. In het verleden was dat een hele grote uitzondering waardoor er ook veel gebruik werd gemaakt van High Level, tegenwoordig is dat toch wat minder. Wat de receiver in Pure Direct doet is even testen, anders wordt het toch High Level als je dat zou willen.
De speakers:
- welke speakerkabel is het slimst om te gebruiken? Ik weet dat er veel te doen is omtrent kabels maar ik zoek eigenlijk gewoon een beetje een standaard kabel. Heb nog nooit gewerkt met bananenstekkers, is dat aan te raden (aan de speaker kant dan want op de Denon passen ze niet)?
Als je standaard kabel zoekt dan ook gewoon standaard kabel kopen, 2,5 mm² gaat eigenlijk altijd goed. Let alleen op dat bepaalde bouwmarkten (Praxis) geen OFC verkopen maar CCA.

Banaanstekkers zijn hier hele topics over. Nakamichi komt vaak naar voren maar die verschillen in kwaliteit per batch/leverancier, ik heb zelf goede ervaring met W&M en Viablue.

Op de Denon passen ook banaanstekkers, je moet alleen even de zwarte dopjes uit de terminals halen zodat deze open zijn en banaanstekkers kunnen accepteren. In Europa zitten er van die dopjes op ter beveiliging om het gebruik van banaanstekkers te ontmoedigen, je zou maar je banaanstekkers in de 230 Volt in de muur stoppen...

• daffie82
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:47

daffie82

Minisforum UM773 Lite

FeaR schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 07:21:

Wat de receiver in Pure Direct doet is even testen, anders wordt het toch High Level als je dat zou willen.
In pure direct zullen de instellingen in je bronapparaat toch bepalen hoe de bass frequenties verdeeld worden? In mijn Oppo kan ik aangeven of ik small of large speakers heb en wat de frequency is waar het afgesplitst wordt naar de subwoofer.
Heb sub ook low level aangesloten trouwens.
Ik zie dus de link niet tussen Pure Direct en High level aansluiten?

[ Voor 6% gewijzigd door daffie82 op 11-06-2014 12:59 ]

LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.7.0 (UMOEUXM)

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

daffie82 schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 12:58:
[...]
Ik zie dus de link niet tussen Pure Direct en High level aansluiten?
In Pure Direct zal de receiver geen DSP toepassen en dus de instellingen qua crossover negeren. Vandaar dat veel receivers dan High Level aangesloten worden, je stuurt dan immers alles naar de fronts. Er zijn echter ook receivers die in Pure Direct nu wel gewoon de Subwoofer Pre-Out aanspreken. Vraag is dan wel hoe "Pure" Pure Direct dan nog is.

Hangt verder denk ik ook van de bron af, in mijn Denon Blu-rayspeler kan ik niets instellen maar dat is dan ook een Blu-ray Transport. Maar instellen of je speakers op Large of Small staan zou ik toch liever op de receiver dan doen in een bron, zeker als je gewoon bitstream verzend naar een receiver.

• daffie82
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:47

daffie82

Minisforum UM773 Lite

FeaR schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 13:32:
[...]

In Pure Direct zal de receiver geen DSP toepassen en dus de instellingen qua crossover negeren. Vandaar dat veel receivers dan High Level aangesloten worden, je stuurt dan immers alles naar de fronts. Er zijn echter ook receivers die in Pure Direct nu wel gewoon de Subwoofer Pre-Out aanspreken. Vraag is dan wel hoe "Pure" Pure Direct dan nog is.

Hangt verder denk ik ook van de bron af, in mijn Denon Blu-rayspeler kan ik niets instellen maar dat is dan ook een Blu-ray Transport. Maar instellen of je speakers op Large of Small staan zou ik toch liever op de receiver dan doen in een bron, zeker als je gewoon bitstream verzend naar een receiver.
Ik verzend PCM. En in de Oppo kan je alles perfect instellen, inclusief afstanden, levels, crossover, bass aan of uit, etc...
Ik gebruik liever de DAC van men Oppo dan die van men SR5004.
En ik gebruik enkel pure direct (analoog) bij audio 2-kanaals, bij het overige altijd HDMI en dus instellingen op SR5004 :)

LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.7.0 (UMOEUXM)

• FireSonus

Op de achterkant van een T5 zit een switch waarmee je kan kiezen tussen High- en Low Level.
Een switch om te kiezen tussen high en low level zie ik niet, alleen een switch voor de phase?
Let wel dat je in de receiver ook in moet stellen hoe er met een subwoofer om wordt gegaan. Low Level is simpel een mono RCA - RCA van de Denon naar de Rel leggen en in de configuratie aangeven dat er een subwoofer aanwezig is. Crossover stel je dan in op de Denon, op de REL zet je de crossover op de LFE helemaal open.
Even voor de duidelijkheid, met de low level aansluiting bedoel je toch de .1/LFE aansluiting in dit geval?
Als je High Level aan gaat sluiten moet de subwoofer op "NO" staan en de speakers op "LARGE", dit omdat de REL het hele frequentiebereik moet krijgen en je de crossover dan regelt op de REL.
Ik lees toevallig net een stukje uit de handleiding van REL en daar staat inderdaad in dat als je een "home cinema" opstelling hebt je de speakers op "LARGE"of "FULL RANGE" moet zetten, er van uit gaande dat je de subwoofer aansluit met de high level input én de .1/LFE input. Maar of je de subwoofer op "NO" moet zetten staat er dan weer niet in (lijkt me onlogisch want dan heb je toch niks aan dat .1/LFE kanaal?). Hier het stukje:

For DolbyDigital AC3 or other 5.1 theatersystems, once the standard set-up for two-channel outlined above is complete, the LFE output from the processor or receiver should be connected to the .1/LFE input and appropriate volume adjustments made using the .1/LFE LEVEL control. For this configuration, you must set the processor to the “large” or “fullrange” setting for the left and right speakers in order for the REL to receive the bass signal via the high-level cable. In this configuration,the REL provides support for both the left and right speakers for two-channel listening, and support for the LFE when movies are playing. Most processors will allow you to defeat the subwoofer output when listening in the two-channel mode. The effect of this set-up is one of greatly increased dynamics in the mid-bass range, no bass bloat, and a greater degree of space and timing from the special audio effects.
Als je op de juiste manier aansluit wel. Ikzelf zou overigens gaan voor Low Level en niet voor High Level, scheelt een hoop gedoe. Zeker omdat de hedendaagse receivers ook gewoon de subwoofer in stereo kunnen betrekken. In het verleden was dat een hele grote uitzondering waardoor er ook veel gebruik werd gemaakt van High Level, tegenwoordig is dat toch wat minder. Wat de receiver in Pure Direct doet is even testen, anders wordt het toch High Level als je dat zou willen.
Ik denk dat ik er gewoon eventjes mee aan de gang ga en wel zie of ik er uit kom met beide aansluitingen. Ik begrijp de materie nu wat beter, maar bij het aansluiten (en vooral bij het instellen van de versterker) zullen vast nog wat onduidelijkheden naar voren komen. Ach, tegen de tijd dat ik het kan gaan aansluiten is het alweer winter dus dan kan ik genoeg dagen binnen zitten :+ .
Op de Denon passen ook banaanstekkers, je moet alleen even de zwarte dopjes uit de terminals halen zodat deze open zijn en banaanstekkers kunnen accepteren. In Europa zitten er van die dopjes op ter beveiliging om het gebruik van banaanstekkers te ontmoedigen, je zou maar je banaanstekkers in de 230 Volt in de muur stoppen...
Haha dat meen je niet, dat wist ik helemaal niet. Echt weer typisch van die beveiliging waarvan je denkt "why?" 8)7 .

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

FireSonus schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 13:58:
[...]
Een switch om te kiezen tussen high en low level zie ik niet, alleen een switch voor de phase?
Ik zag een inbus aan voor een swtichje, maar als die er niet is kan het best zijn dat de subwoofer auto-sensing is, BK heeft dat volgens mij ook.
Even voor de duidelijkheid, met de low level aansluiting bedoel je toch de .1/LFE aansluiting in dit geval?
Mmm...volgens mij maakt het niet echt uit of je op de REL de LFE of de Low-level pakt. Vanaf de receiver is het signaal hetzelfde aangezien je in de receiver alles regelt. Of de REL moet intern een aparte DSP/EQ hebben voor LFE dan wel Low Level. Ik zou gewoon Low Level pakken aangezien die niet gelinkt lijkt te zijn (grijze banner die naar LFE en High Level loopt). Maar pin me er niet op vast, een BK of REL heb ik nog nooit aan hoeven sluiten, ik heb ze alleen gehoord :P
Ik lees toevallig net een stukje uit de handleiding van REL en daar staat inderdaad in dat als je een "home cinema" opstelling hebt je de speakers op "LARGE"of "FULL RANGE" moet zetten, er van uit gaande dat je de subwoofer aansluit met de high level input én de .1/LFE input. Maar of je de subwoofer op "NO" moet zetten staat er dan weer niet in (lijkt me onlogisch want dan heb je toch niks aan dat .1/LFE kanaal?).
Als je de subwoofer op "NO" zet dan zal de receiver - naar mijn weten - het LFE-kanaal naar de fronts gooien. Als je echter High Level én LFE tegelijk kan gebruiken gaat dat deel van mijn verhaal niet op. Je pakt dan de front op Large om het hele bereik naar de REL te sturen, deze pakt het laag vanaf de ingestelde crossover op de REL. Het LFE-kanaal zal dan via een aparte kabel lopen en dat zal de REL nog eens doen. Wel een berg manieren om aan te sluiten... Maar ik blijf er bij dat alles instellen in de receiver het makkelijkst is, dan heb je maar één kabel naar de REL (Low-Level).

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:50
Als je standaard kabel zoekt dan ook gewoon standaard kabel kopen, 2,5 mm² gaat eigenlijk altijd goed. Let alleen op dat bepaalde bouwmarkten (Praxis) geen OFC verkopen maar CCA.

Banaanstekkers zijn hier hele topics over. Nakamichi komt vaak naar voren maar die verschillen in kwaliteit per batch/leverancier, ik heb zelf goede ervaring met W&M en Viablue.

Dit verhaaltje kan zo langzamerhand wel in de FAQ!

Post anders nog even die foto waarom jij banaanpluggen gebruikt (vergeet het merk en type van je kabel niet), die heb ik namelijk nog niet voorbij zien komen deze week :+

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Verwijderd

FireSonus, je bent je er wel van bewust dat deze set ook wel eens kan tegenvallen in je nieuwe huis?
Ik werk zelf als adviseur/vertegenwoordiger op het gebied van audio/hifi.
Ik probeer tegen zoveel mogelijk mensen te zeggen dat, in de meeste gevallen, een set vanuit de winkel kopen 'not done' is.
Waarom? Je akoestiek thuis bijvoorbeeld. De meeste luidsprekers reageren op het interieur.
Zoals een kamer met vloerbedekking of een kamer met een stenenvloer. Beide geven een andere geluidsweergave.
Wat beter was geweest is de set thuis te beluisteren of het daar goed gaat. In je huiskamer moet het een aantal jaren staan....
Kijk, het maakt mij niet uit, maar het zou jammer zijn als het klankmatig niet goed uitpakt in je nieuwe kamer. Dat kost onnodig geld.
Bovenstaand is algemeen toepasbaar op het gebied van audio/hifi.

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Wat is het alternatief? :)

• Joster
  • Laatst online: 21-10 08:48
Inderdaad, weinig winkels waar je een vrachtwagen vol speakers kan lenen voor een luistersessie :)

• FireSonus
Verwijderd schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 13:07:
FireSonus, je bent je er wel van bewust dat deze set ook wel eens kan tegenvallen in je nieuwe huis?
Ik werk zelf als adviseur/vertegenwoordiger op het gebied van audio/hifi.
Ik probeer tegen zoveel mogelijk mensen te zeggen dat, in de meeste gevallen, een set vanuit de winkel kopen 'not done' is.
Waarom? Je akoestiek thuis bijvoorbeeld. De meeste luidsprekers reageren op het interieur.
Zoals een kamer met vloerbedekking of een kamer met een stenenvloer. Beide geven een andere geluidsweergave.
Wat beter was geweest is de set thuis te beluisteren of het daar goed gaat. In je huiskamer moet het een aantal jaren staan....
Kijk, het maakt mij niet uit, maar het zou jammer zijn als het klankmatig niet goed uitpakt in je nieuwe kamer. Dat kost onnodig geld.
Bovenstaand is algemeen toepasbaar op het gebied van audio/hifi.
Mja, hij kan inderdaad tegenvallen, maar zoals ze hierboven zeggen, wat is het alternatief? Ik heb in de winkel de set gekocht die ik het mooist vond klinken, lijkt me erg sterk dat die dan thuis tegen gaat vallen. Natuurlijk moet ik thuis de akoestiek wel in de gaten houden, gelukkig zijn wij beide niet van een heel strak interieur dus dat scheelt al een stuk (lange gordijnen, kleed op de vloer, grove houten meubels, etc.).

Je hebt zeker een punt, de set kán tegen gaan vallen, maar ik moet er aan de andere kant niet aan denken om weken achter elkaar allemaal verschillende sets mee te slepen naar huis en aan te gaan sluiten....

• FireSonus
Nog even een update:

Ik heb ook nog een center speaker gekocht :D. Ik heb er nog korting op kunnen krijgen ook :D. Ik had namelijk gevraagd of ik de Denon X3000 versterker misschien in kon ruilen voor een X4000, omdat die van mij nog steeds nieuw in de doos op zolder staat en de prijzen van beide modellen erg hard zijn gezakt (omdat de nieuwe serie er nu is natuurlijk). Dit kon jammer genoeg niet, maar toen gaf ik aan dat ik nog in de markt was voor een B&W HTM62 S2 center speaker. Die kon hij mij wel leveren en ik heb er dus ook nog korting op gehad. Erg netjes vind ik, mag af en toe ook wel gezegd worden toch? :D

Deze is het geworden:

Afbeeldingslocatie: https://www.hifiklubben.nl/globalassets/product-images/bowers--wilkins/bwhtm62s2wh_1.jpg

Gekocht bij Overgaauw in Leiden, waar ik ook de gehele set vandaan heb. Goeie zaak _/-\o_
Pagina: 1