Rijbewijs B + caravan naar Frankrijk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:52
Deze zomer willen we met de caravan naar zuid-Frankrijk. Zowel mijn vriendin als ik hebben allebei alleen rijbewijs B. Volgens de nieuwe regels mag dit met de combinatie die wij gaan rijden.
Mijn auto heeft een trekkracht van 1100kg en een max te beladen gewicht van 1600.
De carvan heeft een max laadgewicht van 950kg.
Bij elkaar lager dan 3500kg, dus geen probleem.
(bron: link1, link2, link3)

Nu mijn vraag:
Ik heb niet zo een hoge pet op van de Franse politie. Weet iemand waar ik deze nieuwe regels in het Frans kan vinden? Wil dit graag uitprinten en meenemen om discussies te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:21
Je hebt een Europees rijbewijs de regels zijn in Frankrijk dus hetzelfde als in Nederland.
Volgens de oude regels mocht je ook al met die combinatie rijden. Als ik jou was zou ik me er niet te druk over maken.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16:50

allure

Titaan fase 2/3

Ik denk dat je geen problemen gaat ondervinden. Het zijn Europese regels, dus die zijn in Frankrijk gelijk als die in NL. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Caravan mac laadgewicht van 950 is leuk, maar wat weegt de caravan zelf? Dat moet je ook optellen namelijk.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-05 11:41
De trekkracht van je auto maakt niet uit het gaat om de maximum toegestane massa van de auto + de max toegestane massa van de caravan. komt dat boven de 3500 dan heb je een extra rijbewijs nodig.

http://caravantrekker.nl/algemeen/rijbewijs.php

@ the Eagle leeggewicht caravan maakt niet meer uit tegenwoordig.
Tenminste ik neem aan dat die 950 de totale max massa van de caravan is. Ik ken namelijk geen caravans met 950kg laadvermogen. Dat is meer een aanhanger dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-05 20:01

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Waarom niet gewoon zo'n E rijbewijs binnen een dag halen en zonder problemen op weg gaan?

Voorkom je in ieder geval dat je niet aan de kant wordt gezet in Frankrijk en geen meter verder meer mag rijden. Niet dat ze zo vaak controleren maar toch.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Sc0rPi0N schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 11:58:
Waarom niet gewoon zo'n E rijbewijs binnen een dag halen en zonder problemen op weg gaan?

Voorkom je in ieder geval dat je niet aan de kant wordt gezet in Frankrijk en geen meter verder meer mag rijden. Niet dat ze zo vaak controleren maar toch.
Waarom zou je een rijbewijs halen als je die niet nodig hebt? Deze combinatie mag gewoon gereden worden met alleen een B rijbewijs, dus is het zonde om nog eens 500 euro oid. uit te geven.

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
Sc0rPi0N schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 11:58:

omdat dat geld kost en totaal niet nodig is voor deze combi?

Ik zie absoluut het nut van E en iemand die nooit met een aanhanger gereden heeft raad ik volledig af om met een caravan op pad te gaan zonder cursus of E. Maar de vraag is of het mag en dat is ja het mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:52
@The Eagle / WC eend
ik bedoelde inderdaad de totale max massa

@Sc0rpi0n
Omdat ik gewoon mag rijden met deze combinatie? Waarom zou ik geld uitgeven voor iets wat niet hoeft? Rij vaker met een karretje, dus ik ga niet 'groen' de weg op.

@de rest
Iedereen gaat er dus van uit dat het wel goed zit? Hoef me geen zorgen te maken over vervelende politie acties.
In ieder geval bedankt voor de feedback zo ver!

[ Voor 7% gewijzigd door Renzzie op 08-04-2014 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
Renzzie schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 12:04:

@de rest
Iedereen gaat er dus van uit dat het wel goed zit? Hoef me geen zorgen te maken over vervelende politie acties.
In ieder geval bedankt voor de feedback zo ver!
Zolang je auto maar geladen maar niet meer mag wegen dan 2550 kg zit je safe.
Je praat namelijk alleen over wat je auto mag trekken niet wat hij max mag wegen inclusief lading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-05 20:01

Frostbite

🤦🏻‍♂️

http://www.caravantrekker.nl/algemeen/rijbewijs.php

Hier staat het ook wat duidelijker.

@allen als ik alles zo lees mag je inderdaad met die combi rijden. Ik weet niet hoeveel ervaring TS heeft met het rijden met caravan.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
Move naar sleurhuttendeel van het forum :)

SG >>> VV

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-06 22:45
Je mag er mee rijden, maar ... let op dat het totale gewicht onder de 3500 kg blijft.
Dus kijk niet alleen naar het leeggewicht, maar naar het beladen gewicht (inclusief dat van je zelf, brandstof, ... )

Meestal zal dat dus geen probleem zijn, maar ik ken iemand die geen break/station heeft genomen, maar een gewone sedan. Omdat dat in combinatie met zijn caravan en lading mogelijk boven de 3500 ging uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-05 18:15
kijk ook eens hier: http://www.anwb.nl/vakantie/frankrijk

Hier staan ook nog wat handige weetjes voor wat je wel en niet bij je moet hebben....

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:29

Mx. Alba

hen/die/zij

Om nog eens te beamen: ja, dat mag zonder problemen.

Wat betreft Frankrijk: officieel moet je nog steeds van die alcoholtests in de auto hebben maar er wordt niet meer op gecontroleerd omdat men uiteindelijk heeft ingezien dat het onzin is. (Je moet twee ongebruikte in je auto hebben - maar als je er dus een gebruikt, waar hij juist voor bedoeld is, dan ben je daarna in overtreding omdat je nog maar één ongebruikte hebt... 8)7 )

In Frankrijk geldt trouwens niet zoals in Nederland een maximumsnelheid van 90km/h voor auto met aanhanger, daar mag je dus "gewoon" 130 als je dat zelf veilig acht. ECHTER! Bij regen wordt 130 > 110, en 110 > 90. Die verlaagde maximumsnelheden gelden ook te allen tijde als je minder dan 2 jaar je rijbewijs hebt (ook voor buitenlandse chauffeurs!) En zeer regelmatig zie je op bruggen en andere plekken waar veel wind is of een sterke helling een bordje (70) met onderbord auto-met-caravan dus daar moet je je met een caravan ook aan houden op die plekken.

En dan nog wat ladingstips: Laad zo veel mogelijk zwaar spul in de auto en zo min mogelijk in de caravan. Zoek op wat de maximale kogeldruk voor je auto/trekhaak is en belaad de caravan zo dat je net iets onder die maximale kogeldruk komt te zitten voor maximale stabiliteit. Zorg dat lading niet kan gaan verschuiven (duh) en laad spullen in de caravan liefst zo laag mogelijk en liefst zo dicht mogelijk bij de as.

Bonne route !

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:50
Wat is overigens de definitie van regen?

Zijn dat 10 druppels op de voorruit? Of moet er al een echte stortbui zijn?
Wat bij droog weer en een nat wegdek?

Nu volg ik altijd een beetje de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Op de borden staat "par temps de pluie" oftewel bij regenachtig weer. Het gaat vooral om het natte wegdek waardoor remwegen langer zijn...

Er is vrijwel geen enkele Fransman die zich daaraan houdt, trouwens. Maar vooral met een caravan doe je er voor je eigen veiligheid wel wijs aan om bij nat wegdek je snelheid wat te matigen. ;)

[ Voor 41% gewijzigd door Mx. Alba op 08-04-2014 15:56 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-06 13:54
Met een caravan zou ik je sowieso niet aanraden om harder dan 90 te gaan rijden. Of het nu mag of niet.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

RocketKoen schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 16:08:
Met een caravan zou ik je sowieso niet aanraden om harder dan 90 te gaan rijden. Of het nu mag of niet.
:Y

En als je merkt dat je combinatie gaat oscilleren (steeds harder slingeren) dan moet je HARD REMMEN. Dat oscilleren komt door een te hoge snelheid dus de enige manier om er vanaf te komen is om zsm de snelheid eruit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:25

Bommes

Capo del formaggio

Mx. Alba schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 14:00:
Om nog eens te beamen: ja, dat mag zonder problemen.

Wat betreft Frankrijk: officieel moet je nog steeds van die alcoholtests in de auto hebben maar er wordt niet meer op gecontroleerd omdat men uiteindelijk heeft ingezien dat het onzin is. (Je moet twee ongebruikte in je auto hebben - maar als je er dus een gebruikt, waar hij juist voor bedoeld is, dan ben je daarna in overtreding omdat je nog maar één ongebruikte hebt... 8)7 )

In Frankrijk geldt trouwens niet zoals in Nederland een maximumsnelheid van 90km/h voor auto met aanhanger, daar mag je dus "gewoon" 130 als je dat zelf veilig acht. ECHTER! Bij regen wordt 130 > 110, en 110 > 90. Die verlaagde maximumsnelheden gelden ook te allen tijde als je minder dan 2 jaar je rijbewijs hebt (ook voor buitenlandse chauffeurs!) En zeer regelmatig zie je op bruggen en andere plekken waar veel wind is of een sterke helling een bordje (70) met onderbord auto-met-caravan dus daar moet je je met een caravan ook aan houden op die plekken.

En dan nog wat ladingstips: Laad zo veel mogelijk zwaar spul in de auto en zo min mogelijk in de caravan. Zoek op wat de maximale kogeldruk voor je auto/trekhaak is en belaad de caravan zo dat je net iets onder die maximale kogeldruk komt te zitten voor maximale stabiliteit. Zorg dat lading niet kan gaan verschuiven (duh) en laad spullen in de caravan liefst zo laag mogelijk en liefst zo dicht mogelijk bij de as.

Bonne route !
Goede tips !!
Maar ik zou toch zeker niet zomaar alle zware meuk in de auto laden, er is niets mis met het gewoon tot de max beladen van de caravan. Zeker als de auto van zich zelf al flink zwaarder is dan de caravan.
De laadruimte in de auto is aan de achter zijde + maximale dissel gewicht zorgt vaak voor extra stuurbekrachtiging wat de stabiliteit niet ten goede komt. (Zware achter zijde, lichte voorkant)
Oftewel als de auto flink doorhangt naar achteren kijk dan of er nog wat laadruimte (gewicht technisch) over is in de caravan.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-02 22:33

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Mx. Alba schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 16:18:
[...]

:Y

En als je merkt dat je combinatie gaat oscilleren (steeds harder slingeren) dan moet je HARD REMMEN. Dat oscilleren komt door een te hoge snelheid dus de enige manier om er vanaf te komen is om zsm de snelheid eruit te halen.
Als je gaat slingeren moet je het gas intrappen en daarna vertragen eerst moet je hem stabiel krijgen anders ga je echt keihard over de kop met combinatie en al...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

De oorzaak van oscillatie is een te hoge snelheid en jij wil dat oplossen met nog meer snelheid? :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:46

Destruction

(ex-)Automonteur

Mx. Alba schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 20:21:
De oorzaak van oscillatie is een te hoge snelheid en jij wil dat oplossen met nog meer snelheid? :')
Het rempedaal naar de bodem stampen lijkt mij al evenmin verstandig :P

Ik zou mijn geld inzetten op gas loslaten, zodra de snelheid eruit gaat zal de slingering afnemen/verdwijnen, indien nodig nog afremmen.

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Destruction schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 20:30:
[...]

Het rempedaal naar de bodem stampen lijkt mij al evenmin verstandig :P

Ik zou mijn geld inzetten op gas loslaten, zodra de snelheid eruit gaat zal de slingering afnemen/verdwijnen, indien nodig nog afremmen.
Nope, beste optie is vol in de ankers knallen..

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-02 22:33

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Succes met over de kop slaan dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Ja dat wilde ik net tegen jou zeggen. Het slingeren wordt veroorzaakt door een te hoge snelheid. Gas geven gaat het alleen maar verergeren want tenzij je een dikke V12 hebt kan je op die snelheid (>100km/h) niet meer voldoende trekkracht genereren om het geheel recht te trekken. En zelfs als je dat wel lukt dan moet je blijven accelereren want zodra je het gas loslaat gaat de boel weer slingeren alleen dan nog harder omdat je nog harder rijdt. Hard remmen heeft inderdaad risico's. Maar het zijn de minste risico's omdat je daarmee de primaire oorzaak van het slingeren direct wegneemt. Met een aanhanger met oplooprem zal de aanhanger ook remmen en dus meehelpen om de boel recht te houden tijdens het remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Mx. Alba schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 21:16:
Ja dat wilde ik net tegen jou zeggen. Het slingeren wordt veroorzaakt door een te hoge snelheid. Gas geven gaat het alleen maar verergeren want tenzij je een dikke V12 hebt kan je op die snelheid (>100km/h) niet meer voldoende trekkracht genereren om het geheel recht te trekken. En zelfs als je dat wel lukt dan moet je blijven accelereren want zodra je het gas loslaat gaat de boel weer slingeren alleen dan nog harder omdat je nog harder rijdt. Hard remmen heeft inderdaad risico's. Maar het zijn de minste risico's omdat je daarmee de primaire oorzaak van het slingeren direct wegneemt. Met een aanhanger met oplooprem zal de aanhanger ook remmen en dus meehelpen om de boel recht te houden tijdens het remmen.
Voornamelijk dat laatste dus. Het gebeurd ook vaker als je bergafwaarts gaat, omdat de kar dan "sneller" gaat dan de auto en de auto dus vooruit drukt.

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 00:25

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Daarom dus de tip om eerst wat gaan oefenen in NL voordat je op vakantie gaat.

Lege weg zoeken. Stukkie achteruit oefenen etc.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:50
Volgens mij is er overigens praktisch niemand die in Frankrijk 90 met een caravan rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Mx. Alba schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 21:16:
Dit is een eeuwige discussie en al meerdere keren getest door o.a. de Tüv en ANWB. In principe is versnellen de oplossing, maar daarvoor moet de auto sterk genoeg zijn, je wilt namelijk dat de caravan weer aan de auto gaat trekken en daarmee stabiliseert. Hard remmen werkt alleen als de caravan recht achter de auto zit, zit er een hoek onder, zal de caravan genadeloos de auto in gaan halen en hem dwars trekken. Een ander probleem bij hard remmen is dat de remmen van de caravan in goede conditie moeten zijn. Bij nieuwe en jonge caravans is dat geen probleem, maar je zal niet de eerste zijn waarbij de remmen onvoldoende werken door ouderdom.
Slingeren is trouwens te voorkomen door op de eerste plaats niet te hard te rijden (open deur) en de boel goed te beladen. Hoe meer gewicht bij de as van de caravan, hoe kleiner de kans op slingeren.

Tip van flip is dan ook, als je de caravan gaat beladen, laat het waterreservoir (dat normaal gesproken in de disselbak staat) leeg en ga dan balanceren. Voor de laatste paar kilo kan je die vullen met water, maar doe dat pas als laatste.

Ik heb zelf met een caravan 130 gereden in Frankrijk. Afhankelijk van de combinatie is dat ook wel mogelijk (dit was met een verhoogde Ford Transit en een redelijk grote en zware caravan van 6,5 meter), maar met een lichte caravan en gewone auto, zou ik persoonlijk 100 als absolute max aanhouden. En let tijdens het rijden vooral goed op hoe de auto zelf reageert. Voelt de auto licht in het stuur, dan moet de snelheid omlaag. Dit hoeft niet direct te maken te hebben met de belading, maar zal de invloed zijn die de caravan op de auto heeft.

En wees niet overmoedig, verlaag gewoon de snelheid als je twijfelt over de stabiliteit. Je kan beter een uur later op de plaats van bestemming komen, dan met een geschaarde combinatie in de berm liggen.

Ow, en een caravan is echt zijwind gevoelig. Hou hier rekening mee op hoge bruggen en als je vrachtwagens inhaalt of erdoor ingehaald wordt.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1