Mx. Alba schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 21:16:
Ja dat wilde ik net tegen jou zeggen. Het slingeren wordt veroorzaakt door een te hoge snelheid. Gas geven gaat het alleen maar verergeren want tenzij je een dikke V12 hebt kan je op die snelheid (>100km/h) niet meer voldoende trekkracht genereren om het geheel recht te trekken. En zelfs als je dat wel lukt dan moet je blijven accelereren want zodra je het gas loslaat gaat de boel weer slingeren alleen dan nog harder omdat je nog harder rijdt. Hard remmen heeft inderdaad risico's. Maar het zijn de minste risico's omdat je daarmee de primaire oorzaak van het slingeren direct wegneemt. Met een aanhanger met oplooprem zal de aanhanger ook remmen en dus meehelpen om de boel recht te houden tijdens het remmen.
Dit is een eeuwige discussie en al meerdere keren getest door o.a. de Tüv en ANWB. In principe is versnellen de oplossing, maar daarvoor moet de auto sterk genoeg zijn, je wilt namelijk dat de caravan weer aan de auto gaat trekken en daarmee stabiliseert. Hard remmen werkt alleen als de caravan recht achter de auto zit, zit er een hoek onder, zal de caravan genadeloos de auto in gaan halen en hem dwars trekken. Een ander probleem bij hard remmen is dat de remmen van de caravan in goede conditie moeten zijn. Bij nieuwe en jonge caravans is dat geen probleem, maar je zal niet de eerste zijn waarbij de remmen onvoldoende werken door ouderdom.
Slingeren is trouwens te voorkomen door op de eerste plaats niet te hard te rijden (open deur) en de boel goed te beladen. Hoe meer gewicht bij de as van de caravan, hoe kleiner de kans op slingeren.
Tip van flip is dan ook, als je de caravan gaat beladen, laat het waterreservoir (dat normaal gesproken in de disselbak staat) leeg en ga dan balanceren. Voor de laatste paar kilo kan je die vullen met water, maar doe dat pas als laatste.
Ik heb zelf met een caravan 130 gereden in Frankrijk. Afhankelijk van de combinatie is dat ook wel mogelijk (dit was met een verhoogde Ford Transit en een redelijk grote en zware caravan van 6,5 meter), maar met een lichte caravan en gewone auto, zou ik persoonlijk 100 als absolute max aanhouden. En let tijdens het rijden vooral goed op hoe de auto zelf reageert. Voelt de auto licht in het stuur, dan moet de snelheid omlaag. Dit hoeft niet direct te maken te hebben met de belading, maar zal de invloed zijn die de caravan op de auto heeft.
En wees niet overmoedig, verlaag gewoon de snelheid als je twijfelt over de stabiliteit. Je kan beter een uur later op de plaats van bestemming komen, dan met een geschaarde combinatie in de berm liggen.
Ow, en een caravan is echt zijwind gevoelig. Hou hier rekening mee op hoge bruggen en als je vrachtwagens inhaalt of erdoor ingehaald wordt.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier