Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zware CAD/GIS Laptop nodig

Pagina: 1
Acties:

• Mr_Size
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-11 22:23
Beste mensen,

Voor een project op het werk heb ik de komende 1,5 jaar een (zeer) zware laptop nodig om veel met ArcGIS te kunnen werken. Momenteel moet ik het doen met een 2 a 3 jaar oude desktop werkstation waar ik de precieze specificaties niet van weet. De performance is af en toe echter zwaar onder de maat, een simpele lijn bewerken is al te veel gevraagd. Ik wil daarom kijken naar de mogelijkheden om een zware CAD laptop aan te schaffen die speciaal is gebouwd om met dit soort zware applicaties te werken.

Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
De hoofdmoot zal dus zijn het werken met ArcGIS. Het lastige is dat ik in ArcGIS veel datasets heb openstaan, waardoor er veel rekenkracht is vereist. De meeste van deze datasets zullen draaien in een Oracle database, er zitten echter ook 'losse' shape en dgn (Microstation) bestanden in. Ook zit er een grote luchtfoto in van 6 GB (een .ecw bestand), die vaak aan en uit wordt gevinkt. Wat nu met het huidige station problematisch is is het 'pannen': het verslepen van de kaart. Omdat er zoveel datasets tegelijk aanstaan kost dit steeds heel veel rekenkracht, waar het huidige werkstation soms nogal wat moeite heeft.

Wat mag je laptop gaan kosten?
Geld is niet het grootste probleem, de werkgever betaalt :) Ik heb al even wat vooronderzoek gedaan (zie hieronder) en laten we het budget op max € 3.000,- zetten. Minder is natuurlijk altijd goed!

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
De laptop is voornamelijk een desktop vervanger. De laptop zal op twee verschillende locaties gebruikt gaan worden, maar zal niet al te veel heen en weer gesleept gaan worden. Accuduur is niet zo van belang, hij zal voornamelijk aan de netstroom hangen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Het scherm moet minimaal 17 inch zijn en het werkgeheugen moet zo groot mogelijk zijn. Minimum is wel 16GB werkgeheugen, maar aangezien het budget niet echt een belemmering is zit ik aan 32 GB te denken. Het merk laptop interesseert me niet, als het maar performed :)

Opties:
Ik heb al even gezocht naar wat zwaar materiaal. Ik kwam onder andere op deze uit:
http://www.cadstunter.nl/hpzbook-bim

32GB geheugen, 2 128GB SSD's en een 4GB DDR5 Nvidia Quadro K4100M Grafische kaart.
Zieke specs als je het mij vraagt, wat resulteert in een pittige prijs van € 2.995,-

Een andere optie zou kunnen zijn om te kijken naar Alienware van Dell:

http://www.dell.com/nl/p/...rrides=n00aw706:11~798583

Deze heeft dezelfde processor als de Zbook17, maar minder intern geheugen (16GB). Videokaart heeft wel weer een whopping 8GB werkgeheugen. Prijs is zeer stevig: € 3.094,-

Mijn vragen zijn nu als volgt: overdrijf ik heel erg met de eis van 32 GB werkgeheugen en een dikke videokaart? Zijn er nog opties van andere fabrikanten die min of meer hetzelfde bieden tegen wellicht wat zachtere prijzen? Nogmaals: het budget is niet een heel groot probleem, maar ik wil uiteraard ook niet € 1.000,- te veel uitgeven. Ben benieuwd naar jullie adviezen :)