Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[mysql] set var in select gebaseerd op kolom in left join

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi leute,

Ik zit met een query waar ik maar niet uit kom.
Het is gebaseerd op het volgende:

Stel ik heb in de database een tabel met facturen en een tabel met factuurregels.
In een overzicht van facturen wil ik alle facturen laten zien met het aantal factuurregels per factuur.

PHP:
1
SELECT `factuur`.`factuur_id`, `factuur`.`factuur_titel`, COUNT(*) AS `factuurregel_aantal`  FROM `factuurregel` LEFT JOIN `factuurregel` ON factuurregel. factuurregel_factuur_id = `factuur`.factuur_id WHERE (factuur_account_id = 1) GROUP BY factuurregel. factuurregel_id`

Dit resulteert in:
factuur idfactuur titelaantal factuurregels per factuur
1test3
2test26

De factuur regels kunnen echter een bepaalde status 'geaccordeerd' hebben.
Als bij de factuur een van de onderliggende regels niet geaccordeerd is wil ik dat weergeven.

factuur idfactuur titelaantal factuurregels per factuuronderliggende factuurregels geaccordeerd
1test3nee
2test26ja

Feitelijk wil ik in mijn query een extra var 'alle_factuurregels_geaccoordeerd' hebben die afhankelijk is van de kolommen bij de facturen.
Google heeft me nog niet echt veel verder gebracht helaas.
Ik weet wel dat je met variabelen kan werken maar alle gevonden voorbeelden sluiten niet aan bij mijn wens.

Ik begin te twijfelen of dit met 1 query op te lossen is.
Mijn alternatief is dat ik eerst de facturen ophaal en dan per factuur de regels erbij zoek.
Maar dat levert me teveel queries op.

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-11 19:54

krvabo

MATERIALISE!

Zonder te testen verder, en zomaar een idee; Je zou kunnen kijken of het werkt met een MIN() of MAX() op de geaccordeerd-column. Ik weet even niet of die alfabetisch sorteert of werkt met string length, maar een van de twee zou moeten werken. Dus dan 'sorteer' je zo (met de aggregaat functions) dat 'nee' eerst komt. Als 'nee' niet voor komt dan is 'ja' de eerste. Mocht de waarde een enum zijn (en ik hoop dat dat zo is) dan kan ie mogelijk een andere volgorde aanhouden, dus het is dan even testen. Mogelijk heb je daar een 2e group by voor nodig. (group by factuurregel.id, factuurregel.geaccordeerd)

Nogmaals, dit is ongetest en zomaar een idee. Mocht het niet werken dan kun je een subquery overwegen, maar die lijkt me trager. Eventueel zou het ook nog met een extra join op te lossen moeten zijn, maar dat lijkt me ook niet sneller.

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Of je handelt dit gewoon met een aantal array megres/forloops op. (afhankelijk van de verwachte load).
Kennelijk maar 1 DB.

[ Voor 12% gewijzigd door Biersteker op 08-04-2014 00:05 ]

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik snap je query even niet, wat probeer je te doen met die left join op dezelfde tabel zonder alias (oftewel ik vermoed dat of je from fout is of je left join in dit voorbeeld)

Maar in principe zou ik idd of min of max proberen op je factuurregels. Alternatief is een extra left join op je factuurregels met een extra conditie ('geaccodeerd' =true) en dan daarop een count zodat je weet hoeveel regels geaccodeerd zijn, dan kan je met een if bepalen of je aantal geaccodeerde regels gelijk is aan je aantal regels per factuur.
Door het totaal aantal regels vs het aantal geaccodeerde regels te zetten kan je gelijk ook uitgebreider sorteren door bijv een waarde erbij mee te nemen (iets van 1 euro kan vrij snel geaccodeerd worden, terwijl iets van 1 miljoen wellicht wel het nakijken waard is)

@biersteker : Waarom zou je ooit die richting op willen? De enige reden die ik kan bedenken is dat je 100% zeker weet dat je heel weinig aantallen gaat krijgen (is niet te hopen als het om facturen / factuurregels gaat) en dat het echt een functie is die niet binnen sql te proppen is.

Verwijderd

Doe een SUM van het aantal geaccordeerde factuurregels. Als je een 0 hebt voor "nee" en een 1 voor "ja" dan is het simpelweg een sum van die kolom. Maar een SUM op TRUE en FALSE zou ook moeten werken ;)
En dan is het makkelijk. Als die SUM gelijk is aan de COUNT dan is alles geaccordeerd, en anders niet.

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Gomez12 schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 00:07:

@biersteker : Waarom zou je ooit die richting op willen? De enige reden die ik kan bedenken is dat je 100% zeker weet dat je heel weinig aantallen gaat krijgen (is niet te hopen als het om facturen / factuurregels gaat) en dat het echt een functie is die niet binnen sql te proppen is.
Cross Domain MultiDB stuff. Geen idee waarom ik dacht dat dat hier van toepassing was...hoewel als het gaat om dag/week data sets, ach...waarom zou je een sql server irriteren, als je het vrij snel in php (of hack) kan afhandelen.(Data Spugende SQL, beheersbare frontend data bijv.(while loop array append tijdens sql whiles bij niet te breede/lange results))

[ Voor 22% gewijzigd door Biersteker op 08-04-2014 00:42 ]

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-11 19:54

krvabo

MATERIALISE!

Verwijderd schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 00:11:
Doe een SUM van het aantal geaccordeerde factuurregels. Als je een 0 hebt voor "nee" en een 1 voor "ja" dan is het simpelweg een sum van die kolom. Maar een SUM op TRUE en FALSE zou ook moeten werken ;)
En dan is het makkelijk. Als die SUM gelijk is aan de COUNT dan is alles geaccordeerd, en anders niet.
Ohh dit zou een heel nette oplossing zijn (mits boolean / tinyint(1)), niet aan gedacht :)

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Verwijderd

Topicstarter
Man,

hoe simpel kan t af en toe zijn :-)
Oplossing van Cheatah is wat mij betreft de meest eenvoudige!

Thanks allen voor de input!
Pagina: 1