Hi leute,
Ik zit met een query waar ik maar niet uit kom.
Het is gebaseerd op het volgende:
Stel ik heb in de database een tabel met facturen en een tabel met factuurregels.
In een overzicht van facturen wil ik alle facturen laten zien met het aantal factuurregels per factuur.
Dit resulteert in:
De factuur regels kunnen echter een bepaalde status 'geaccordeerd' hebben.
Als bij de factuur een van de onderliggende regels niet geaccordeerd is wil ik dat weergeven.
Feitelijk wil ik in mijn query een extra var 'alle_factuurregels_geaccoordeerd' hebben die afhankelijk is van de kolommen bij de facturen.
Google heeft me nog niet echt veel verder gebracht helaas.
Ik weet wel dat je met variabelen kan werken maar alle gevonden voorbeelden sluiten niet aan bij mijn wens.
Ik begin te twijfelen of dit met 1 query op te lossen is.
Mijn alternatief is dat ik eerst de facturen ophaal en dan per factuur de regels erbij zoek.
Maar dat levert me teveel queries op.
Ik zit met een query waar ik maar niet uit kom.
Het is gebaseerd op het volgende:
Stel ik heb in de database een tabel met facturen en een tabel met factuurregels.
In een overzicht van facturen wil ik alle facturen laten zien met het aantal factuurregels per factuur.
PHP:
1
| SELECT `factuur`.`factuur_id`, `factuur`.`factuur_titel`, COUNT(*) AS `factuurregel_aantal` FROM `factuurregel` LEFT JOIN `factuurregel` ON factuurregel. factuurregel_factuur_id = `factuur`.factuur_id WHERE (factuur_account_id = 1) GROUP BY factuurregel. factuurregel_id` |
Dit resulteert in:
| factuur id | factuur titel | aantal factuurregels per factuur |
| 1 | test | 3 |
| 2 | test2 | 6 |
De factuur regels kunnen echter een bepaalde status 'geaccordeerd' hebben.
Als bij de factuur een van de onderliggende regels niet geaccordeerd is wil ik dat weergeven.
| factuur id | factuur titel | aantal factuurregels per factuur | onderliggende factuurregels geaccordeerd |
| 1 | test | 3 | nee |
| 2 | test2 | 6 | ja |
Feitelijk wil ik in mijn query een extra var 'alle_factuurregels_geaccoordeerd' hebben die afhankelijk is van de kolommen bij de facturen.
Google heeft me nog niet echt veel verder gebracht helaas.
Ik weet wel dat je met variabelen kan werken maar alle gevonden voorbeelden sluiten niet aan bij mijn wens.
Ik begin te twijfelen of dit met 1 query op te lossen is.
Mijn alternatief is dat ik eerst de facturen ophaal en dan per factuur de regels erbij zoek.
Maar dat levert me teveel queries op.