Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• mlowijs
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 31-03-2022
Voor een klant ga ik een project doen mbt het virtualiseren van werkplekken en servers.

Deze klant heeft een oplossing draaien voor het controleren en besturen van regelsystemen in gebouwen, genaamd Priva Top Control. Op deze systemen wordt door een stuk software ingebeld over ISDN. Één van de huidige servers van deze klant is hier verantwoordelijk voor.

Nu zou het fijn zijn als deze server ook gevirtualiseerd kon worden (iets met redundancy en live migration en zo), maar zit ik met het probleem: hoe spreek ik die ISDN lijnen aan?

De oude legacy ISDN kaarten in deze machines gaan sowieso niet passen in een modern PCIe slot in de nieuwe servers. Daarnaast kan Hyper-V deze apparaten niet aanbieden aan zijn guest VMs.

Nu heb ik 2 mogelijke oplossingen in mijn hoofd gehaald, die al dan niet haalbaar zijn:

1. Een device kopen dat over Ethernet bediend kan worden, aan een VM virtuele COM poorten aanbiedt en over dezelfde lijn data over de ISDN verbinding kan trekken;
2. Een device kopen dat USB poorten over Ethernet aanbiedt, daarin een rits USB ISDN modems knallen, en deze modems als virtuele USB devices aanbieden in de guest VMs.

Voor mogelijkheid 1 heb ik eigenlijk niet echt een oplossing gevonden; het dichtst in de buurt kwam dit ding, maar dat is volgens mij meer om een IP link aan te bieden over ISDN, m.a.w. je moet aan beide zijden van de ISDN link zo'n geval hebben.

Voor mogelijkheid 2 heb ik wel een aantal devices gevonden, waaronder deze vrienden, maar ik zie dat USB ISDN modems vrij schaars zijn (ISDN apparatuur in het algemeen btw). Bovendien voel ik meer voor mogelijkheid 1 omdat dat weer een point-of-failure scheelt.

Heeft iemand hier een passende oplossing voor, of nog beter, ervaring mee?

• --Mulder--
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-11 14:45

• mlowijs
Ja, dat is dus eigenlijk oplossing 2, behalve dat ik ze graag over Ethernet aan wil bieden (makkelijker om die adapters aan andere VMs aan te bieden, mocht dat nodig zijn). Ik ben ook bang dat dat de enige oplossing is...

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou even je business case tegen het licht houden.
Je geeft zelf al aan: het zou fijn zijn als.
Dat snap ik. Maar zo'n meet / regelsysteem voor een gebouw is wel een gevalletje high availability. Als je daar met tussenoplossingen gaat werken, vraag je eigenlijk om problemen. Want al krijg je het voor elkaar om het spul richting VM te krijgen, dan nog zit je met lags - en bij live migration hang je mogelijk omdat de hardware zich op een andere fysieke machine bevindt.
Feitelijk moet je dus die machine al zou je hem virtualiseren, constant op de zelfde fysieke machine houden wil je geen issues krijgen. In dat geval kun je hem net zo goed helemaal fysiek laten. Dan weet je immers zeker dat het werkt :)
Wel zou ik in dat geval het e.e.a. aan spares in de kast leggen en zorgen dat mijn backup en restore goed geregeld is zodat je bij calamiteiten meteen een andere machine neer kunt zetten of meteen kunt vervangen, zowel soft- als hardwarematig.

Soms moet je gewoon zeggen: het is handiger en slimmer om dit juist niet te virtualiseren :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• mlowijs
Ik snap wat je zegt inderdaad.

Maar als ik het goed begrepen heb (laat mijn business consultant dit even natrekken), is deze machine niet zozeer de daadwerkelijke regelaar van de regelsystemen, maar meer een soort management server om die controllers in de gaten te houden. Het is dus niet cruciaal voor het opereren van de systemen dat die server up is; zonder blijven ze ook doordraaien.
De door jou genoemde nadelen daarbij zijn dus niet echt van toepassing, mits wat ik hierboven schreef de waarheid is dus :p

Ben overigens wel door de term 'terminal adapter' (wist ik veel dat dat zo heette) weer wat mogelijkheden tot verder googlen tegen gekomen.

[ Voor 11% gewijzigd door mlowijs op 07-04-2014 22:52 ]

• The Eagle

The Eagle

Een terminal adapter is bij mijn weten een apparaatje dat een seriele poort aan een ethernetkabel koppelt. Kreeg je vroeger veel bij routers, dat was makkelijk om ze vanaf je werkstation te bedienen. Twee TA's aan elke kant, UTP er tussen en je hoefde niet iedere keer meer op en neer naar het serverhok met je laptop :)

Maar als ik jou zo hoor, dan zou ik eens contact zoeken met de fabrikant van dat spul. Die ISDN zal er liggen om op gezette tijden het e.e.a door te geven, en zoiets wordt meestal gebruikt als er geen directe verbinding mogelijk is. Maar als je toch naar een directe verbinding toe gaat, kan het goed zijn dat dat hele ISDN gebeuren van tafel kan. Heb je twee vliegen in 1 klap :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• mlowijs
Dat zou inderdaad wel prettig zijn. We gaan eerst maar de klant verder aan de tand voelen over wat ie nu precies doet met die lijnen, en anders Priva maar eens contacteren, maar toch fijn om de mogelijkheden van tevoren vast in kaart te brengen, mocht het toch niet anders kunnen.

Bedankt voor jullie hulp alvast in ieder geval! :)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ik zou deze oplossing niet virtualiseren. ISDN was in de jaren '90 mooie technologie maar is ondertussen al lang en breed achterhaald. Nu nog investeren in ISDN is geld weggooien.

Ga met de leverancier/programmeur onderhandelen over omschakeling naar IP.
Doe dan meteen IPv6, dan ben je meteen klaar voor the internet of things

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• mlowijs
Ik denk niet dat de klant graag al zijn bestaande infrastructuur en regelsystemen (die wss een flinke duit gekost hebben) wil gaan omkatten naar iets wat IP based is, hoewel er zo te zien wel een versie van het gebruikte product is wat over IP werkt.
Maar we gaan het uiteraard proberen, niet geschoten is altijd mis natuurlijk :)

• The Eagle

The Eagle

Ik mag overigens hopen dat de fabrikant inmiddels ook op network based is overgestapt, of het iig aanbied :)

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 22:07

xAn52

Whatever...

Volgens mij is de oplossing die je gevonden hebt bij oplossing 1 een bridge. Ofwel:
ISDN<=>apparaat1<=IP=>apparaat2<=>ISDN<=>ISDN adapter<=>server
Ergo, deze tunnelt ISDN. Dat verkeer kan je niet met een ISDN adapter op je IP LAN oppakken, maar moet dus aan apparaat2 zitten.

Oplossing 2 is het meest haalbare. Die Digi.com apparaten zijn goed. Je installeert de driver op je VM die dan connect over IP naar je USB hub. Voor het OS is het "gewoon" usb,
Tip: http://www.digi.com/support/kbase/kbaseresultdetl?id=1051 voor Windows 2008 (R2). Of dit nog van toepassing is voor 2012 weet ik niet. Als het een gep-2-vde (nationaal dictee?) server is, heb je kans dat het wel out-of-the-box werkt.

Het is wel zo dat je zo'n hub niet kan delen. er is dus een 1:1 relatie met de VM. Als je dus alle ISDN op 1 machine wilt laten binnenkomen is dat geen probleem. Anders zul je er meerdere moeten aanschaffen. (1 op de plank is geen overbodige luxe als je binnen een uurtje weer online wilt zijn)
Wel kan je ze op meerdere VMs instaleren en ook activeren op een andere VM. De originele VM raakt de hub dan kwijt. Omdat er geen kabel tussen je host naar de hub loopt, maar dit over het LAN gaat, is het m.i. dus ook ideaal bij migraties tussen VM hosts.
Ik zou wel een eigen LAN creeeren voor deze devices, maar dat is puur zodat je deze kan afschermen op het LAN en niemand ze kan zien/overnemen.

• ThomVis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 21:04

ThomVis

Detected rambling:

Jaren geleden (NT4.0 tijdperk) een fysiek Microsoft cluster proberen te koppelen via een Digi AnyWhereUSB aan ISDN. Het werkte, maar niet stabiel. Diep in de support matrix van Digi kwamen we tegen dat ISDN modems niet ondersteund werden.
Digi software is beschikbaar voor Windows Server 2012, welke ook op 2012 R2 werkt.

You don't have to know how the computer works, just how to work the computer.

• DJSnels
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-11 09:41
Is live migration uberhaupt mogenlijk in oplissing 1? Ik weet niet zeker hoe het met HyperV zit, maar in VMWare is het in ieder geval niet mogenlijk om VM's te migreren als er een passthrough device aan hangt. Met deze http://www.informatique.n...-dc-104-isdn-adapter.html heb je hetzelfde probleem, je moet hem na de migratie koppelen aan een andere server.

Bovenstaande lijkt me dus inderdaad niet handig voor deze toch wel belangrijke aansturing :)

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ga eens met priva praten en ga kijken wat het kost om die zijde over te zetten op ip kan wel eens veel goedkoper zijn dan de houtje touwtje oplossing die je nu creëert. Eventueel als het binnen het zelde gebouw is kan je een seperate rs385 verbinding maken als back-up. Kortom ga met de leverancier van priva in overleg.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:17

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik kan het niet 100% duidelijk vinden, maar voor zover ik het zie stopt KPN per 31-12-2014 sowieso met ISDN:
http://www.cimpro.com/ind...ew&id=205&Itemid=99999999
https://www.koster.nl/showdoc.asp?docid=5560

Tijd voor een nieuwe sig..

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-11 20:27
Niet met het aanbieden maar met nieuwe aansluitingen.
Per 1 januari zou KPN gestopt zijn met het aanbieden (lees: nieuw aansluiten) van PSTN verbindingen.
Echter is er vanuit de overheid bepaald dat dit uitgesteld / herzien moest worden ergens in 2017/2018 (zo uit het blote hoofd).

[ Voor 26% gewijzigd door Uberprutser op 08-05-2014 19:47 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Mema
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-11 10:23
Mijn advies zou zijn om een moxa serieel-to-ip te plaatsen bij het decentrale gebouw beheer systeem en vanaf daar over IP verder te gaan. De isdn lijnen kunnen dan ook omgezet worden in adsl lijnen. Aan de serverzijde kan je vervolgens prima virtualiseren. En vergeet niet om alles goed te beveiligen, bijvoorbeeld met een Cisco CAG. Priva Top Control kan zo prima werken.

Mema

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-08 07:00
Mema schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 20:06:
Mijn advies zou zijn om een moxa serieel-to-ip te plaatsen bij het decentrale gebouw beheer systeem en vanaf daar over IP verder te gaan. De isdn lijnen kunnen dan ook omgezet worden in adsl lijnen. Aan de serverzijde kan je vervolgens prima virtualiseren. En vergeet niet om alles goed te beveiligen, bijvoorbeeld met een Cisco CAG. Priva Top Control kan zo prima werken.
Tip: De Moxa NPORT 6150 heb ik goede ervaringen mee in industriele omgevingen. Zeer stabiel en de communicatie is met AES te encrypten. Ook al IPv6 geschikt!
Is te voeden via PoE en een losse adapter.

http://www.moxa.com/product/nport_6150.htm

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

• sneep
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-11 18:43
Priva systemen uitlezen is bij ons core business. Doen we ook met een gevirtualiseerde server in combinatie met NPort Moxa, in ons geval 2x 5610. vMotion geen probleem. Nport Moxa is een goed product en werkt stabiel. Priva bokt echter nog wel es. Niet zo'n groot probleem want gebouwbeheersystemen hebben een buffer dus een keertje data missen haal je bij de volgende keer inbellen weer in.
Bij ons piepen de 56K6 modems er nog lustig op los ;-)

sneep

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:14
Ik heb zelf ook zeer goede ervaring met de nport serie van Moxa ; wij gebruiken het bij meerdere klanten om GSM modems op aan te sluiten voor SMSPasscode (2 factor authenticatie dmv een SMS met een random gegenereerde code)
Pagina: 1