Mediacenter oplossing voor draadloos toegang zonder streamen

Pagina: 1
Acties:

• Ingrid1986
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-05-2023
Ik ga binnenkort mijn eerste eigen grote huis bezitten en ben aan het nadenken over televisies en dergelijken.

Nu heb ik blijkbaar een wens die nogal ingewikkeld is, want niemand kan me nou echt goed uitleggen wat de beste oplossing is voor mij. Misschien ben ik eigenwijs, I don't know, maar wat ik wil zou met de hedendaagse technologie toch niet zo moeilijk moeten zijn, zou je denken.

Ik wil een smart tv en daarnaast download ik vrij veel films en tv series. Ik doe dit vaak terwijl ik tv zit te kijken. Ik wil daarom een draadloze oplossing van downloads op de tv kijken, zonder dat dit een belasting is op het netwerk. Oftewel, ik wil niet dat het daadwerkelijke kijken over het netwerk plaats vind, maar liever via een usb oplossing. Maar ik wil wel de downloads via het draadloze netwerk op die usb schijf kunnen zetten, dus op een rijtje:

- het film kijken zelf wil ik niet dat het via het netwerk van opslag plaats naar televisie gaat, maar liever via hdmi of usb
- de film op de opslag plek zetten moet wel draadloos kunnen gebeuren (ideaal zou zijn, als ik gewoon meteen bij download kan zeggen dat de film op de betreffende schijf opgeslagen moet worden)
- ik wil dus niet streamen!
- ik wil mijn televisie ook niet instellen als beeldscherm van mijn laptop,

Daarnaast is het belangrijk te weten dat mijn laptop een macbook pro is, schijf moet dus bij voorkeur met mac schijfindeling kunnen omgaan. Maar ik geloof dat er ook iets te installeren valt dat mac moet kunnen laten schrijven op ntfs.

Ik zat te denken aan gewoon een mediacenter met netwerk mogelijkheid, met interne of externe harde schijf. Maar mij wordt alsmaar niet duidelijk of die harde schijf dan vanuit het netwerk toegankelijk is, en je dan vanuit een laptop die op wifi zit films op die schijf kunt zetten, of dat je die twee dan fysiek met een kabel moet verbinden.

Please bare with me, en leg je reactie in zo'n simpele mogelijke taal uit? Ik ben niet een complete leek als het op computers aankomt, maar van netwerk dingen heb ik gewoon weinig verstand.

[ Voor 9% gewijzigd door Ingrid1986 op 07-04-2014 21:45 ]

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:44
Wat jij denkik zoekt is gewoon een htpc met een draadloze netwerkkaart.

Een htpc is niets meer/minder dan een pc specifiek voor het afspelen van media of netflix. Aangezien het een "volwaardige pc" is kan je er ook perfect op downloaden of andere dingen doen. Werkt ook prima met een Mac samen. Je kan het zo gek maken als je wil met de opslagruimte, of je kiest voor een wat kleinere behuizing met daarbij ook de bijbehorende gevolgen dat er bijvoorbeeld geen grote harde schrijven in passen.

HTPC naar de TV gaat gewoon met een HDMI kabel, dus je zal geen haperingen in het beeld hebben.
HTPC rust je uit met WiFi en je kan downloaden via het draadloze netwerk.

HTPC behuizingen komen in vele soorten en maten, en de inhoud kent evenveel varianten. Misschien kan je op dat punt wat specifieker zijn, over wat hij allemaal moet kunnen afspelen en hoeveel opslag je verwacht nodig te hebben.

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22:23
Vrij veel mensen streamen wel, waar ben je eigenlijk bang voor?

• Ingrid1986
Bedankt voor jullie reacties!

Ik wil gewoon op max speed kunnen downloaden terwijl ik tv kijk zonder haperingen. Ik merk bij mijn ouders thuis, dat tv kijken via het netwerk of via het internet gewoon ontzettend hapert als er tegelijker tijd ook gedownload wordt.

htpc klinkt goed. Momenteel heb ik mijn films en tv series op een externe schijf van 3 tb staan (ik gooi niet graag weg wat ik gezien heb :+ ), maar ik zie die 3TB met een half jaar a jaar eigenlijk ook wel weer vol zitten. Kun je aan zo'n HTPC ook externe schijven koppelen en die vanuit het netwerk benaderen? Kun je zo'n HTPC vanaf een macbook besturen?

In wat voor soort prijscategorie praat je als je het over een HTPC hebt?

Opzich mag het kastje zelf best aan een ethernet kabel hangen, dat maakt me niet uit, als ik het maar in het netwerk benaderen kan vanaf mijn macbook zeg maar (macbook is dan dus draadloos)

Ik download voornamelijk gewoon in mp4, soms mkv. Wat betreft films ook regelmatig in dvd. Maar geen super ingewikkelde dingen. Aan 3D heb ik een gigantische hekel, dus dat soort rare bestandsformaten hoeft hij niet te kunnen.

[edit] Ik zit te lezen over HTPC, maar media centers zijn dan toch ook gewoon een HTPC?

[ Voor 34% gewijzigd door Ingrid1986 op 07-04-2014 22:17 ]

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:44
Als ik lees dat een netwerkkabel geen probleem is en je wat meer opslag wil, dan zou ik de boel gewoon scheiden. Een aparte NAS voor de boel simpel op te slaan en vanaf te "streamen" naar een eenvoudige mediaplayer. En dan gewoon alles bekabeld. De NAS zet je in de meterkast bij je modem/router en daar heb je geen omkijken naar. Als je een synology oid koopt kan je ook zorgen dat de NAS de downloadtaken uitvoert (en als je een beetje tweaker bent kan je dat er ook mooi op automatiseren).

Tja, media center kan je redelijk ruim zien, zelf zie ik de totale combinatie van tv, audio, mediaplayer/htpc als mijn mediacenter. De term HTPC staat echt voor een apparaat waar een OS op kan draaien en je de vrijheid hebt tot keuze van software. En bij een mediaplayer puur een eenvoudig apparaat om content mee af te spelen van een NAS, interne schijf of USB schijf waarbij je vastzit aan de software van de fabrikant.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-12 16:47
Heel kort door de bocht lijkt het me handig om je eerst eens op weg te helpen in je netwerk. Je geeft aan bang te zijn voor verminderde download/internet performance bij streamen van films.
Zeker als je op een kabeltje werkt hoeft dit geen enkel probleem op te leveren, mits je maar gebruik maakt van hardware die voldoet aan de eisen, en je geen exorbitant snelle internet-verbinding hebt uiteraard. Alles tot grofweg 800MBit hoeft geen enkel probleem op te leveren. Een modern netwerk zit tegenwoordig op een gigabit (1000MBit dus) waardoor je als je een 800MBit verbinding zou hebben, én die nog eens 100% belast, je nog 200MBit aan bandbreedte overhoudt voor het streamen van je films. Een film in Full HD streamen kost, grofweg, 60MBit. Zelfs dan redt je het dus nog makkelijk. Streaming video over Wifi is niet te adviseren. Het kan goed gaan, maar er zijn toch wel erg vaak problemen mee. Zelf ben ik van mening dat Wifi alleen voor mobiele devices (tablets, telefoons, laptops) interessant is, en dat je met een vast device (PC, NAS, Printer of wat dan ook) eigenlijk altijd voor een kabel moet kiezen tenzij het echt niet kan.

De 2e bottleneck die je tegen kan komen onderweg is een iets lastigere, namelijk je storage. Die moet snel genoeg zijn om zowel je film te kunnen afspelen als je download te kunnen verwerken en wegschrijven. Dat wil, zeker bij wat tragere disks en/of controllers, nog wel eens een probleem opleveren. Afhankelijk van je storage-oplossing is daar het nodige op te vinden. Zo kan je bijvoorbeeld kiezen voor 2 gescheiden disks, zodat als disk 1 bezig is met playback, disk 2 je download kan verwerken. Als de verwerking gedaan is, kan dit daarna weer (uiteraard ook automatisch) verplaatst worden naar Disk 1. Maak je gebruik van een NAS, dan is dit vaak wat lastiger in te richten door de beperkingen van de NAS zelf. Dan is het meestal makkelijker om de totale snelheid van je storage te verhogen, bijvoorbeeld door een Raid0, 5 of 10 toe te passen. Bij de moderne disks (en zeker bij 7200RPM disks) zal je in de praktijk niet veel last hebben van performance-issues en kan je vaak gewoon de disks stand-alone gebruiken. Het meest praktische is, is om alle diensten die centraal wilt gaan aanbieden (denk aan sickbeard, couchpotato, maar bijvoorbeeld ook een XBMC Database) bij de centrale storage te houden. Zodoende maak je 1 grote plek waar alle diensten te vinden zijn en je vanaf alle clients naartoe kan verwijzen, zodat iedereen overal hetzelfde heeft.

Nu de verbinding en de storage er is, kun je de vraag stellen welke speler je erbij wilt nemen. Kort gezegd volstaat vrijwel alles hiervoor. Zelf ben ik liefhebber van XBMC-gebaseerde oplossingen, aangezien dat op vrijwel alles wil werken, overal gebruik kan maken van dezelfde database waardoor alle content overal beschikbaar is, maar je bijvoorbeeld ook op speler A kan kijken, de film halverwege kan stoppen, en op speler B verder kan kijken waar je was gebleven. XBMC kan op vrijwel alles draaien. Van een Raspberry Pi van een paar tientjes tot HTPC's die zoveel kosten als je er zelf aan kwijt wilt zijn en van Android tot Windows, Linux en OSX aan toe. Platform-onafhankelijk dus. Wel zijn de mogelijkheden afhankelijk van de hardware die aanwezig is. Zo kan je op een Pi de meeste content wel bekijken, maar zullen sommige echt zware streams too much blijken voor een Pi. Zelf gebruik ik deze in de slaapkamer, en voldoet daar prima (100% stil, goedkoop, compact, CEC-support en bijna alles speelt netjes af) maar ik vond 't in de huiskamer iets te karig, dus daar staat een volledige HTPC.

Alles bij elkaar praat je dan toch wel over een behoorlijke investering die ervoor nodig is. Een beetje NAS zonder disks is al gauw rond de 200,- en een HTPC die een beetje leuk is aangekleed is grofweg 400,-. Komt er nog een switch bij, afhankelijk van hoe groot, maar ga uit van 50,- en nog een keer zo'n bedrag aan bekabeling en je bent dan al weer snel 750,- verder. Kies je ervoor om additionele TV's van een Raspberry Pi te voorzien, hou dan rekening met zo'n 60,- per toestel (35,- voor een Pi, en dan is nog voeding, SD-kaartje, behuizing en kabeltje nodig)

iRacing Profiel

• Ingrid1986
Dankjewel voor jullie uitleg en aanwijzingen. Heb er nog eens goed over zitten denken. Ik denk dat wat ik wil al aardig kan bereiken door naast mijn televisie een tweedehandse mac mini aan te schaffen. Ik denk dat een model uit bijv. Medio 2011 dat prima aan moet kunnen en die moet voor een euro of 350 wel te krijgen zijn. Ook kan ik dan gewoon mijn huidige externe schijven die mac ingedeeld zijn aansluiten en ben ik (voorlopig) geen geld kwijt aan ander soortig data opslag. Die schijven ga ik dan delen via netwerk (bekabeld) en de televisie aansluiten via HDMI. Dat XBMC kan ik daar dan ook prima op draaien. Het gros van tv kijken zal ik gewoon beneden bij de tv doen, maar de rest van mijn bestanden kan ik dan wel (al dan niet trager) gewoon draadloos benaderen via netwerk deling op mijn laptop als ik in bed lig. Ik neem op mijn slaapkamer toch geen tv, dat kan prima op ipad of laptop.
Pagina: 1