Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:26
Heren en dames, graag verneem ik uw raad over het volgende.

Ik ben ingeschreven bij een uitzendbureau, en heb getekend voor de ABU-CAO. Een ander baantje dat ik ooit had, viel onder diezelfde CAO.
Nu zat ik net te kijken, en zag een hele interessante vacature. Aan alle eisen voldoe ik wel, en sta echt op het punt te reageren. Toch is er één vreemd dingetje: ze verwachten een OV-Studentenkaart/OV-jaarkaart of eigen vervoer. Het gaat om een functie die op verschillende locaties dient te worden uitgevoerd, reizen is dus "part of the job". Maar ergens vind ik deze eis een beetje raar, en ben benieuwd naar de achterliggende gedachte. Verschillende opties bedenk ik me zo:
- "Besparen" op reiskostenvergoeding. Ja, een student die doordeweeks gratis reis willen ze natuurlijk geen reiskosten vergoeden.
- Geen trammelant met leen/leaseauto's: gewoon lekker je eigen barrel rijden. Helaas heeft niet iedereen een auto, en ik ook niet.
MAAR: een OV-kaart kost, welke dan ook, een berg geld. Studentenkaart via een lening, OV-jaarkaart... Prijzen zullen wel bekend zijn. Auto's rijden ook niet op lucht of thee, dus zijn ook niet gratis.

Mijn ervaringen tijdens m'n eerdere baantje waren simpel: na een week werken overzichtje van OV-chipkaart naar baas mailen, payroll betaalde het uit. Onbelast. Oftewel, reiskosten 100% vergoed.
Als ik de ABU-CAO goed kan volgen komt het op het volgende neer:
"Reiskosten worden vergoed zoals bij het inlenende bedrijf gebeurt". Voordat je solliciteert is natuurlijk nog niet bekend welk bedrijf. Maar wat nu als dat allemaal dure popi's zijn die niet opkijken van de prijzen van treinkaartjes en niets vergoed worden? Kan ik dan ook fluiten naar reiskostenvergoeding?
Want, het meest irritante in dit verhaal: ik heb geen OV-studentenkaart. Hooguit korting buiten de spits via mijn Weekend Vrij.

Hoe kan ik hiet het handigst mee omgaan? Kloppen mijn redeneringen of kan ik gewoon vergoeding verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-09 18:24
Als zij dat als eis hebben staan, dan zullen ze daar niet vanaf wijken verwacht ik?

Je kunt het altijd proberen, maar het zal voor hun vast een kostenissue zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gewoon op reageren en zien waar het schip strand. Ze geven aan OV of eigen vervoer. Meer niet. Jij trekt doet meteen aannames /conclusies. Geen idee waarom ze het erbij zetten, dus lekker reageren.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar komt bij dat je werknemer bent van het uitzendbureau. De inlener heeft geen bal met jouw reiskosten te maken want dat is je werkgever niet. De inlener betaalt gewoon een x bedrag aan het uitzendbureau voor jou. Wat dat is en of daar reiskostenvergoeding bijzit doet niet ter zake. Als je geen reiskostenvergoeding krijgt dan moet je klagen bij het uitzendbureau.

Je kan dat raar vinden maar het is heel normaal dat er van je verwacht word dat je je op een bepaalde manier kan verplaatsen. Het is alleen maar een voordeel dat je een dergelijke vervoerskaart zou hebben want dan kunnen ze je namelijk veel flexibeler inzetten zonder teveel kosten te hebben. Ongeacht wat die kaart jou kost, dat geld ben je toch wel kwijt. Waarom dan niet zoveel mogelijk gebruik maken van dat ding en zoveel mogelijk geld ermee verdienen. Jij een voordeel, uitzendbureau een voordeel. Iedereen blij.