Software gestuurde fan kaart?

Pagina: 1
Acties:

• ManIkWeet
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-02 12:11
Hey mede Tweakers,

Ik ben op zoek naar een kaart waar ik een aantal ventilators op aan kan sluiten en vervolgens met behulp van software (liefst speedfan) kan regelen. Beste zou zijn als de kaart via PCI(e) aangesloten zou kunnen worden.

Ik wil het hebben want van de 5 fan aansluitingen op mijn moederboord kan ik er slechts 2 softwarematig aansturen en 3 monitoren (kijken naar RPM).
Ik wil gewoon softwarematig al mijn fans aansturen zodat idle stil is en onder lading gewoon goed gekoeld.

Dank u _/-\o_

• erikitweakt
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-02 11:40
Is een fancontroller dan niet wat?
Je gebruikt dan een externe bay en je kan zelf de temperatuur regelen

Verwijderd

Een fancontroller is natuurlijk wel handig, maar als de TS écht via software wil, moet je wat anders verzinnen.

Er is wel software voor waar je geen pci-kaart voor nodig hebt, maar volgens mij moet je dan wel al je fans op een 4 pin pwm aansluiten... Correct me if i'm wrong

• ykp
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-12-2024

ykp

Is dit niet wat?

Volgens de beschrijving kun je er 4 fans op aansluiten en programmeren via USB.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:05

D4NG3R

kiwi

:)

Kijk naar fancontrollers met softwarefunctie. Bijv de pricewatch: BitFenix Recon Black. Zie:
http://www.overclock.net/...iew-bitfenix-recon-review

Afbeeldingslocatie: http://cdn.overclock.net/0/0e/0e721d1f_82091398.jpeg

Uberhaupt, zo heel hard is software zoals jij wilt niet nodig. Veel (duurdere) fancontrollers verhogen de fansnelheid aan de hand van de temperatuur in het systeem, ook zonder software voor Windows of Linux.

Echt intern: http://www.alphacool.com/...hacool-Heatmaster-II.html

[ Voor 29% gewijzigd door D4NG3R op 07-04-2014 19:06 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• ManIkWeet
Hmm het lijkt erop dat de genoemde fancontrollers meer bieden dan ik nodig heb (en ook voor meer geld). Het lijkt er ook op dat ze allemaal hun eigen sensoren hebben, iets waar ik niets om geef. Ook aansturing via internet/touchscreen vind ik ernstig overboden. Ik denk dat ik het maar gewoon op die ene 5/7/12V switch van mijn case houd... En die ene fixed CPU controller die ik voor me case gebruik op mijn moederboord dan ;)

Toch zeer bedankt voor de reacties.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:05

D4NG3R

kiwi

:)

Ach, voor 30 euro heb je dus de bovenstaande fancontroller al. En die internetfunctie hoef je niet te gebruiken (sowieso nogal onnodig imho :') ).

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:51
De headers op je moederbord kunnen zeer waarschijnlijk tot 20W leveren, 3-4 fans kun je er dus probleemloos op aansluiten (even controleren).
Met een groep van 3 en een groep van 2 kun je dus alles via de software regelen, alleen even verloopjes kopen a 2 euro ofzo.

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 07-04-2014 21:45 ]

• ManIkWeet
dat klinkt al beter, werken dingen als RPM indicatie dan nog?
Mijn moederbord is MSI P67A C43

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:51
Je moet dan per header maar van 1 fan de PWM kabel aansluiten, voor de overige fans in dezelfde groep sluit je dan maar 2 kabeltjes aan.

• ManIkWeet
Ja dat klinkt logisch, bedankt voor uw informatie :)
Pagina: 1