[Gaming PC] Advies voor videokaart, geheugen en voeding

Pagina: 1
Acties:

• Kajel
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-11-2025

Kajel

Development in Style

Topicstarter
Dag Tweakers,

Ik ben momenteel een gaming pc aan het samenstellen, deels gebaseerd op de Mainstream Game PC uit de laatste Best Buy Guide. Dit is de wishlist so far:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 184,50€ 184,50
1Gigabyte GA-H87M-D3H€ 78,60€ 78,60
1MSI Radeon R9 290 Gaming 4G€ 371,44€ 371,44
1Fractal Design Define Mini€ 73,-€ 73,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 113,80€ 113,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 821,34

Wat wil ik ermee doen?: Gamen op 1080p. Geen shooters, voornamelijk: RPGs, MMOs en Strategy. Denk aan: The Witcher 2, The Witcher 3 zodra deze uitkomt, Skyrim, Diablo 3, Age of Wonders 3, Dragon Age 1, 2, en 3 zodra deze uitkomt, etc.
Graag wil ik dat de PC wel een paar jaar relevant blijft, en daarbij denk ik met name aan de games in bovenstaand lijstje die nog niet uitzijn, en bijvoorbeeld Elder Scrolls 6, mocht deze binnen enkele jaren nog uitkomen.
Wat ik niet ga doen: modden, overclocken, etc. Vandaar ook de keuze van moederbord en K-loze processor.

Een deel van de componenten heb ik al gekocht (zie het als kopend sparen ;) ): Processor, Moederbord en Kast.
Harde schijven heb ik al liggen, dus die ga ik (voor nu) hergebruiken.

Wat ik nog nodig heb:
  • Videokaart: De videokaart uit het lijstje is die van de Best Buy Guide. Is dit nog steeds de beste optie rond dat budget? Is dit de beste mainstream single-GPU kaart op dit moment? Andere tips?
  • Voeding: Geen idee welke ik moet hebben. Zal afhangen van de videokaart, maar een indicatie voor een goede, niet te dure voeding zou fijn zijn :)
  • Geheugen: Het genoemde geheugen lijkt vrij prijzig, zelfs voor 16GB. De reden dat ik 16GB wil, is omdat ik dan zeker een tijd meekan, en nog een browser met redelijk wat tabjes open kan hebben naast een zware game bv. Zijn er goedkopere setjes 16GB geheugen zonder teveel te beknibbelen op kwaliteit?
Kunnen en willen jullie mij helpen? :)

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

pricewatch: Seasonic S12G 550W
pricewatch: XFX Pro 550W
pricewatch: Seasonic G-Serie 550Watt
Kajel schreef op maandag 07 april 2014 @ 16:31:
Zijn er goedkopere setjes 16GB geheugen zonder teveel te beknibbelen op kwaliteit?
Nee.

• Kajel

Kajel

Development in Style

Topicstarter
Dank!
Nog tips m.b.t. de videokaart? En wat zijn de wezenlijke verschillen tussen de 3 voedingen? Ze verschillen nogal in prijs en de specs zeggen met - op het wattage na - niet heel veel.

• Redesign1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-04 20:58
seasonic g serie heeft het hoogste rendement van alle 3 en bij die kan je alle kabels die je niet gebruikt los trekken uit je voeding
seasonic s serie is het zelfde alleen dan kan je geen kabels eruit trekken en zul je die dus moeten weg werken
xfx lager rendement geen kabels eruit trekken maar wel lagere prijs

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

En nu voor de koelkast: Met welke voeding zul je betere kabe management kunnen krijgen in die kast?

[tromgeroffel]

Jaaa, met een niet-modulaire voeding.

En waarom:
Fractal Define kasten hebben veel ruimte achter het mobotray, waardoor je daar moeiteloos alle kabels kunt wegproppen, en gezien niet-modulaire voedingen 1 mooie kabelboom hebben, in tegenstelling tot allemaal kleine boompjes bij een modulaire, prop je die in 1x weg.

Overigens zou ik zelf voor zijn grotere broertje de R4 gaan. 140mm fans, dus wat stiller bij dezelfde koeling, en de R9 290 is een behoorlijk lange kaart waardoor je bij de Mini een HDD cage eruit moet slopen, en in de R4 passen grotere koelers, al zijn de enige 160mm+ koelers die ik me zo 123 kan bedenken de Macho en de True Spirit 140

People as things, that’s where it starts.

• Kajel

Kajel

Development in Style

Topicstarter
Kast is al gekocht, en ik wilde juist voor wat kleiner gaan, vandaar de keuze van de mini. HDD cage eruit halen moet niet zo'n probleem zijn :)
Dank voor de tip over modulair vs niet-modulair trouwens!

Nog tips over de keus van videokaart?

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Voor de games die je gaat spelen kan je eigenlijk net zo goed een iets minder dure GPU nemen.
Het is immers voor strategie, RPG en MMO games niet nodig om 60 FPS te halen. ;)
Een GTX 770 of R9 280X lijkt mij al ruil voldoende.
(uitzondering: als je Skyrim wilt spelen met zware grafische mods, is een R9 290 natuurlijk wel leuk, al zou ik dan eerst een SSD voorzien, anders krijg je lange laadtijden)

[ Voor 27% gewijzigd door Robbedem op 11-04-2014 10:51 ]

Verwijderd

The nieuwe witcher zal ook wel een zwaar spel worden. Maar de r9 280x kan dat in principe wel aan, de r9 290 is natuurlijk beter, maar dat heb je niet echt nodig. Maar dat vind ik ook van je 16GB ram, ik heb 8 momenteel en een zwaar spel (zoals de dayz standalone) met op de achtergrond heel wat tabs lukt perfect (op mijn laptop dan nog). En laat ram nu net datgene zijn dat je binnen een jaar als je toch denkt 16 gig nodig te hebben in 5 seconden kunt upgraden.

Volgens mij heb je met 8 gig genoeg, wil je je wat houden aan je budget? Neem een r9 280x, 8gig en een degelijke ssd. Wil je toch de extra performance? Ga dan voor de 290 en eventueel 16 gig. Maar besparen op een ssd zou ik niet doen, het geeft echt wel veel winst.
Pagina: 1