Nas advies voor aan boord van een schip

Pagina: 1
Acties:

• Volleyoghurt
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-11-2025
Beste Tweakers,

Ik werk aan boord een schip die de hele wereld over gaat, op dat schip hebben wij een systeem waarmee we de boot besturen door middel van PC's (IBMS), het systeem is redelijk oud (draait op Win2000) en het is ontwikkeld door imtech.

Het systeem hangt aan elkaar door een gewoon netwerk verbinding zonder verbinding met het internet.
Dat is ook niet mogelijk en tevens verboden door mijn baas. (gegooit op de kwetsbaarheid van het systeem en de beperkte bandbreedte door de satelliet verbinding die we hebben).

Ik moet uitzoeken of er een NAS is, die te installeren is zonder aan het internet verbonden hoeft te worden (voor bij voorbeeld activatie).

Die NAS gebruiken we dan voor backups van images van het systeem.

Hiervoor hebben wij een buffalo cloud store gekregen van het bedrijf maar die moet dus geactiveerd worden via het internet en dat is 1 keer goed als we in de haven liggen maar daarna kansloos. Dus dat is geen optie.

Mijn butget is redelijk uitgebreid van ong. 1000 euro.

De setting moet zijn: 1X NAS met 2 schijven op RAID 1.
De schijven moeten een grote hebben van 2 TB.

Het hoeft geen fancy optie's zoals een mediaserver/bit torrent client enz. te hebben.

Ik heb overwogen omgewoon een externe harde schijf of andere pc te gebruiken en daar mee te sharen
Maar ik kreeg een opdracht voor een echte NAS uit te gaan zoeken vanwege dat het dan afgezonderd kan worden.

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Groetjes,

Bas

• Thomasv6
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-02 17:57
Ik zou persoonlijk voor een mooie Synology NAS gaan, deze kun je direct aan je netwerk prikken en heeft een vriendelijke gebruikersinterface. Ook leveren ze software erbij om backups automatisch te laten verlopen.

De schijven moet je er wel los bij kopen.

[ Voor 9% gewijzigd door Thomasv6 op 07-04-2014 14:33 ]

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:09
Thomasv6 schreef op maandag 07 april 2014 @ 14:33:
Ik zou persoonlijk voor een mooie Synology NAS gaan, deze kun je direct aan je netwerk prikken en heeft een vriendelijke gebruikersinterface. Ook leveren ze software erbij om backups automatisch te laten verlopen.

De schijven moet je er wel los bij kopen.
Heb je al een apart netwerk waar je de NAS in wilt gebruiken? Zoniet, dan kan je de Synology ook als DHCP server gebruiken, waardoor je geen aparte router nodig hebt. De Synology verzorgt dan het hele netwerk. Kwestie van computer aan het netwerk koppelen en gaan.

Om de Synology te updaten heb je internet nodig, maar ik zie niet in waarom hij naast het updaten internet nodig zou hebben, bestanden kun je wel gewoon lokaal benaderen zonder internet.

Wat is precies het doel van de NAS? Dat is altijd wel handig bij dit soort vragen.

Waarom overigens RAID1? Dat is namelijk een failsafe, als 1 schijf stuk gaat, draait de ander nog.

Dat is echter geen backup (verwijder een bestand, dan is het verwijderd van beide schijven). Wil je een backup dan kun je op je Synology RAID 1 gebruiken en Time Backup installeren om meerdere versies van bestanden achter te houden.

[ Voor 15% gewijzigd door thaan op 07-04-2014 14:38 ]

• Volleyoghurt
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-11-2025
Het netwerk is geheel statish dus dhcp server is niet nodig.
Het is puur alleen maar om een image die gemaakt wordt door acronis op te slaan.

Ik heb idd gekeken voor een Synology NAS, maar in de beschrijving staat dat er internet nodig is voor de installatie

Van een router is geen sprake vanwegen dat alles statisch is

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:09
brwbas schreef op maandag 07 april 2014 @ 14:43:
Het netwerk is geheel statish dus dhcp server is niet nodig.
Het is puur alleen maar om een image die gemaakt wordt door acronis op te slaan.

Ik heb idd gekeken voor een Synology NAS, maar in de beschrijving staat dat er internet nodig is voor de installatie

Van een router is geen sprake vanwegen dat alles statisch is
Ik neem aan dat het pakket ook ergens afgeleverd moet worden, dus alleen voor de installatie van de software op de Synology lijkt me dat geen probleem, dat kan dan toch op de kade/aan land gedaan worden?

Even installeren & updaten, instellen en dan pas op het schip inpluggen.