• machield
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-10-2025
beste lezer/es,
sinds kort nieuwe pc met ga-b85m-d3h moederboard, ssd voor de os, maar installatie van mijn samsung 1TB SATA schijf voor data geeft problemen. Opstarten duurt na de instal heel erg lang, wat hieraan te doen.
Zelfde probleem met maxtor 300 G ide (via sata adapter) schijf.

[ Voor 12% gewijzigd door machield op 07-04-2014 17:21 ]

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-02 16:09
Er zit geen IDE port (zoals je topic titel zegt) op de ga-b85m-d3h.
Je kan je titel aan laten passen door op de Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/icon_hand.gif te klikken.

Wat bedoel je met een SSD voor de oc?
Verder is er meer info nodig, doe eens een test met crystaldiskmark, probeer een andere port op je moederbord. Wat heb jezelf al gedaan/gevonden?

[ Voor 5% gewijzigd door mhoogendam op 07-04-2014 14:33 ]

• machield
Geen ide port is bekend, ide via adapter geplaatst. De sata schijf geeft echter ook dezelfde problemen.
SSD voor het os.
Andere sata poort al geprobeerd zonder resultaat. De firmweare van de sata schijf geflasd leverde ook geen resultaten.

• thecrazygun11
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 04-02 22:35
Plaats beide schijven in AHCI.

Een SSD of HDD die een sata aansluiting heeft mag niet in EDI geplaatst worden!
AHCI geld voor alle SATA apparaten.

"De geavanceerde Host Controller Interface ( AHCI ) is een technische standaard die door Intel , dat de werking van specificeert Serial ATA (SATA) host bus adapters in een niet-implementatie-specifieke wijze.

De specificatie beschrijft een systeem geheugen structuur voor computer hardware leveranciers om gegevens tussen hostsysteem wisselen geheugen en aangesloten opslagapparaten . AHCI geeft software-ontwikkelaars en hardware-ontwerpers een standaard methode voor het opsporen, configureren en programmeren SATA / AHCI adapters. AHCI staat los van de SATA 3 Gbit / s standaard, maar het onthult geavanceerde mogelijkheden SATA's (zoals hot swapping en Native Command Queuing ) zodanig dat host-systemen te kunnen benutten."

Wiki

Mvg

[ Voor 80% gewijzigd door thecrazygun11 op 07-04-2014 20:47 ]

• thecrazygun11
:)

[ Voor 99% gewijzigd door thecrazygun11 op 07-04-2014 20:46 ]

Verwijderd

TheFXboy schreef op maandag 07 april 2014 @ 20:02:

Een SSD of HDD die een sata aansluiting heeft mag niet in EDI geplaatst worden!
Ik neem aan dat je IDE bedoelt. Wat doe je dan als het moederbord geen AHCI ondersteund?

• thecrazygun11
Dan heb je een brobleem, zover ik weet zijn er toch B85 moederborden die AHCI ondersteunen.
Ik weet niet of er een BIOS update is die bij dit bord die AHCI mogelijk maakt.

• thecrazygun11
Het is mogelijk,
SATA RAID/AHCI Version Size Date Download Here
Intel SATA Preinstall driver
(For AHCI / RAID Mode)
Note: Windows setup to read from USB thumb drive. 12.8.0.1016 0.43 MB 2013/10/22 Asia China America Europe Europe(Russia) : FTP / Http

http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=4567#dl

Bij SATA RAID/AHCI
geïnstalleerd? naar bios AHCI en dan zou alles moeten werken naar behoren.

EDI op een mobo met sata, ik vond het al raar.

Mvg!

• machield
merci voor de tips, instellingen nagelopen in de bios en na wat zoeken gezien dat sata mode selection op AHCI ingesteld is. Een maxtor sata 300 GB werkt wel aangesloten op sata 5. Kwam ook nog instellingen X en EHCI tegen, hebben die er ook nog invloed op?

Verwijderd

TheFXboy schreef op maandag 07 april 2014 @ 22:58:
Dan heb je een brobleem, zover ik weet zijn er toch B85 moederborden die AHCI ondersteunen.
Ik weet niet of er een BIOS update is die bij dit bord die AHCI mogelijk maakt.
Ik heb het ook niet zozeer over de latere generaties moederborden, er zwerven nog zat oudere moederborden rond die wel sata aansluitingen hebben maar geen AHCI ondersteunen.
Dit was meer een reactie op jouw stelling dat schijven met een sata aansluiting nooit in IDE modus mogen draaien.
Gooien wij ze dan gewoon weg?
p.s. nog een tip: gebruik de edit knop om te voorkomen dat je meerdere keren achter elkaar post.

Verwijderd

machield schreef op maandag 07 april 2014 @ 23:08:
merci voor de tips, instellingen nagelopen in de bios en na wat zoeken gezien dat sata mode selection op AHCI ingesteld is. Een maxtor sata 300 GB werkt wel aangesloten op sata 5. Kwam ook nog instellingen X en EHCI tegen, hebben die er ook nog invloed op?
Nee afblijven, alleen controller op AHCI zetten.

• machield
Stond al op AHCI en van de rest zal ik afblijven, maakt aansluiten op sata 3 of 2 ook nog wat uit want heb die maxtor op een sata2 zitten en de ssd op een snelle sata.

Verwijderd

machield schreef op maandag 07 april 2014 @ 23:16:
Stond al op AHCI en van de rest zal ik afblijven, maakt aansluiten op sata 3 of 2 ook nog wat uit want heb die maxtor op een sata2 zitten en de ssd op een snelle sata.
Nee, die maxtor schijf heeft ruim voldoende aan de capaciteit van een sata2 controller en gaat niet sneller werken als je hem aan een sata3 controller hangt.

• machield
Heb nog een maxtor 30 GB liggen en eens zien of ik die er aan kan hangen want met die samsung blijft het een triest geval met opstarten, duurt eeuwen , en dan nog ziet het systeem hem niet. Bedankt voor de snelle reacties(alsof ze via een sata4 poort komen), gr machiel

• machield
Met maxtor 30GB ide via adapter op sata start het systeem niet op maar geeft melding dat windows is loading files en daarna : reboot and select a proper boot device. Wat kan hieraan ten grondslag liggen?

Verwijderd

machield schreef op maandag 07 april 2014 @ 23:47:
Met maxtor 30GB ide via adapter op sata start het systeem niet op maar geeft melding dat windows is loading files en daarna : reboot and select a proper boot device. Wat kan hieraan ten grondslag liggen?
Kijk eens even naar de bootvolgorde in het bios, kan zijn dat de SSD niet als eerste bootoptie ingesteld staat.

• machield
bootvolgorde is eerst ssd want die zit op poort 0 en geeft ie ook aan, eerst ssd en dan steeds een hoger poortnummer en daar hangen die nadere schijven aan op hogere poortnummers

Verwijderd

Daaronder staat een optie harddrive priorities, staat daar ook alles als gewenst?

• machield
bootvolgorde
boot option #1 windows boot manager p0 crucial ....ssd
daaronder staat geen optie harddrive priorities maar gaat verder met bootup numlockj state

op de schijf die ik eraan wil hangen staat nog wel een windows partitie is dat misschien
ook van invloed?

• machield
hallo E65, probleem met de ide schijf met adapter is opgelost, m.b.v. mijn zoon want die vond op het net dat er een bug zit in windows als het gaat om een externe part op een schijf. Met diskpart verwijderd en nu start ie goed op en herkend de schijf. Ga nu aan de slag met de samsung van 1TB om te zien of dat daarmee ook lukt. Bedankt voor de sneel reacties. Gr Machiel

• machield
problemen met de samsung (hd103sj) hdd zijn nog steeds aanwezig, opstarten windows 7 (uefi) gaat heel traag en eindigd met een bleu screen. iemand een idee?

• machield
als ik de schijf na opstarten aan een hot port hang wordt hij wel herkend

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-02 17:12
je windows is geinstalleerd met de ide instellingen, je moet een register aanpassing doorvoeren voordat die in AHCI modus werkt. kan door hem eerst weer in IDE modus te zetten > windows te starten en volg deze handleiding http://www.sevenforums.co...indows-7-vista.html?ltr=A > sluit windows zet de bios weer op AHCI en klaar ben je.

• machield
dezejongeman schreef op woensdag 09 april 2014 @ 11:40:
je windows is geinstalleerd met de ide instellingen, je moet een register aanpassing doorvoeren voordat die in AHCI modus werkt. kan door hem eerst weer in IDE modus te zetten > windows te starten en volg deze handleiding http://www.sevenforums.co...indows-7-vista.html?ltr=A > sluit windows zet de bios weer op AHCI en klaar ben je.
misschien wat onduidelijkheid mijnerzijds maar de samsung is een sata en de maxtor die nu wel werkt een ide met adaptor naar sata, maakt dat wat uit.

• machield
als ik sata mode selection in de ide modus zet dan krijg ik bij het opstarten een bleu screen

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 18:12

LnC

The offending line...

Lees eens de BSOD uit met dit programma en post deze :)

• machield
LnC schreef op woensdag 09 april 2014 @ 12:47:
Lees eens de BSOD uit met dit programma en post deze :)
in some circumstances, a program may crash without displaying any
crash window (The program simply disappears from the screen), in these
cases, WinCrashReport won't be able the create a crash report.
er wordt geen crash rapport weergegeven

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Ik denk toch dat je Samsung schijf brak is.
Hoe oud is die schijf? Als je hem af koppelt lukt het dan wel om hem door te starten!

Johann Sebastian Bach

• machield
Nivida_intel schreef op woensdag 09 april 2014 @ 16:43:
Ik denk toch dat je Samsung schijf brak is.
Hoe oud is die schijf? Als je hem af koppelt lukt het dan wel om hem door te starten!
Zonder schijf prima start, als ik hem later op een hot sata plug dat wordt ie ook gezien en is te openen.
Schijf is zo'n 3 jaar oud,

• machield
"quote" dezejongeman
""je windows is geinstalleerd met de ide instellingen, je moet een register aanpassing doorvoeren voordat die in AHCI modus werkt. kan door hem eerst weer in IDE modus te zetten > windows te starten en volg deze handleiding http://www.sevenforums.co...indows-7-vista.html?ltr=A > sluit windows zet de bios weer op AHCI en klaar ben je.""""

Deze handeling heeft geen effect daar de waarden al op 0 ingesteld waren, zoals eerder vermeld is start hij ook niet op in ide modus, systeem schijf is een ssd en die start prima op in AHCI modus.

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:44
Het kan ook gewoon een incompatabiliteit zijn van de schijf met je moederbord, wat normaal gesproken verholpen kan worden met een BIOS update, moeten ze het natuurlijk wel weten en vervolgens tijd in willen steken dit op te lossen en kan het dus zijn dat het niet helpt. Hier is de BIOS: http://www.gigabyte.com/p...t-page.aspx?pid=4567#bios ik zou het in ieder geval proberen.

Vooral omdat je de schijf prima kan gebruiken wanneer je start zonder schijf en hem dan aansluit en hij dan gezien wordt denk ik aan incompatabiliteit. Het kan ook zijn dat de schijf echt niet helemaal lekker is en je op die manier de fout omzeilt. Gebruik eens HDTune om de schijf te controleren, als een schijf echt zo niet lekker is moet er iets uitkomen met HDTune. Maar ik zou eerst een BIOS update doen.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Pagina: 1