Servo aansturen zonder microcontroller maar met drukknoppen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smht
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-05 11:32
Ik ben bezig met de aansturing van twee servo's motoren. Hele lichte dingetjes uit de modelbouw.

Nu doe ik dit voor het eerst (servo's) dus ik heb hiervoor een servo tester liggen en een schema op basis van een 555 timer. Beide zijn gebaseerd op een potmeter om het links en rechts draaien mogelijk te maken. Het verdraaien van de potmeter verdraait de schakelaar naar een bepaalde hoek (die samenhangt met mijn verdraaisnelheid).

Ik wil echter een snelle schakeling naar de uiterste standen doormiddel van tact switches.
Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen?

Dit is mijn schema: Afbeeldingslocatie: https://www.circuitlab.com/circuit/zjk7s8/screenshot/540x405/

Ik zat te denken dat het vervangen van de potmeter met een schakelaar er in elk geval voor zal zorgen dat de schakeling in een uiterste stand komt te staan. Alleen kan ik met een momentary schakelaar (met een weerstand in serie) de servo blijvend in de andere uiterste positie krijgen?

Doel is dit zo klein en gemakkelijk mogelijk te doen zonder het gebruik van een microcontroller (dan moet ik die weer gaan aanschaffen en dit simpele schema doet alles prima, behalve dan het gebruik van een potmeter).

Intel Core i7-4790, 16GB DDR3-1600, 512GB SSD, GTX2060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:29

Rmg

Smht schreef op maandag 07 april 2014 @ 13:04:

Ik zat te denken dat het vervangen van de potmeter met een schakelaar er in elk geval voor zal zorgen dat de schakeling in een uiterste stand komt te staan. Alleen kan ik met een momentary schakelaar (met een weerstand in serie) de servo blijvend in de andere uiterste positie krijgen?
Nee. Je zult een circuit moeten bouwen dat met een druk op de knop tussen 2 weerstandswaardes kiest

Makkelijkste is een toggleswitch gebruiken met 2 weerstandjes. anders komt er wat gegoochel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

flip-flop schakelingetje gebruiken om of de weerstands-deler te verwisselen van polariteit, of om te kiezen tussen de 2 outputs van 2 apart ingestelde 555 circuits. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:40

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

CD4052 pakken, is een dual 4 standen electronische schakelaar
Beide vaste poten van de potmeter laat je via de schakelaar lopen en hou je nog 3 standen over voor een vaste 2-weerstanden opzet voor een vaste positie, of neem intel potmeters. koppel de lopers van de potmeters aan elkaar.

Dan heb je een 2 bit schakelaar selectie welke je via een 74ls147 met drukknoppen naar de juiste selectie kan brengen.

Je zult het signaal moeten latchen wil je dat die op de stan blijft staan.

[ Voor 8% gewijzigd door memphis op 07-04-2014 21:49 ]

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-10 10:37
En een simpele 3 standen schakelaar gebruiken? Middelste stand is potmeter, andere standen uiterst links en rechts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smht
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-05 11:32
Dankjulliewel voor de adviezen. Ik denk dat ik een flipflop ga pakken en twee 555's. Enig idee welk IC dan bruikbaar is?

Voor een andere schakeling gebruik ik een MC14027 ik neem aan dat deze hiervoor ook bruikbaar is.

Intel Core i7-4790, 16GB DDR3-1600, 512GB SSD, GTX2060

Pagina: 1