Toon posts:

268 beelschermen tegelijkertijd draaien, als 1 beeldscherm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hey iedereen, ik ben nieuw op dit forum

en mijn school heeft nieuwe computers aangeschaft, ze hebben nog geen idee wat ze met de oude doen

ik d8, alleschermen bij elkaar en dan als achtergrond op het podium

oke, nu moeten alle schermen als 1 beeldscherm functioneren, dus 268 schermen bijv 1 beeld

(268 is alle schermen die we hebben niet alleen in de aula komt er een maar ook andere plaatsen)

ik vraag me dus af, wat is het max aantal dat ik kan aansluiten, ze werken allemaal op dvi vga
en zijn allemaal hetzelfde

nu is dus mijn vraag kan ik niet gewoon 1080 delen door al die schermen die er zijn ipv ieder scherm zijn eigen resolutie te draaien, dus ik sluit een apparaat aan tussen een dvi kabel en die zet het dan om naar de andere schermen...??? want voor ieder scherm een videokaart in een server rack is best duur denk....

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-01 18:57

mirno

私の名前はMirnoです

Ik denk niet dat dit zo simpel is om te laten werken.

Het kan alleen door videokaarten met 6 aansluitingen te nemen (eyefinity), en hiervan 45 te nemen. Alleen deze beschikken alleen over displayport. Alleen dit kost dan nog aardig wat geld. En het is de vraag of dit in de server past...

Het is ook mogelijk om PC's aan te sturen vanaf 1 centrale PC. Maar ik denk dat alle schermen dan niet als 1 scherm werken (hoewel ik hier niet geheel zeker van ben) + de stroomkosten van al die computers komen er nog eens bovenop.

De laatste optie die ik kan bedenken is thunderbolt. Misschien kan je doormiddel van een DVI-> displayport adapter deze allemaal aansluiten.

Je kan naar deze 3 opties zoeken. Ik weet er zelf het fijne niet van. Ben nog nooit iets tegengekomen met zoveel monitoren

我的名字是Mirno

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Je hebt multiscreen controllers.

Ik hoef niet uit te leggen dat dit oor 268 schermen vrij exclusief is met bijbehorende prijs neem ik aan

Iperf

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-02 20:18

painkill

Pain(k)(ill)

Doneer ze aan een goed doel, iets anders kun je er niet mee doen. Als het redelijke schermen zijn kun je ze nog verkopen voor een klein bedrag. Hoeveel zal zoiets waard zijn? €3000 als je het in 1 keer verkoopt?

Videoscherm gaat in ieder niet lukken. Met wat goede wil misschien een keer met 12 monitoren, maar daar houdt het dan ook wel mee op :P

Mijn SNES verzameling!

• Daanieyel
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Alle beeldschermen hetzelfde laten zien is nog haalbaar, denk aan een groot kleurenscherm of iets dergelijks. Of misschien alle monitors opdelen in een paar delen, dan heb je tenminste nog een paar 'pixels'. Maar ze allemaal afzonderlijk aansturen lijkt mij een hele dure grap.

Off-topic: Is het nou echt zo lastig om je post van enige interpunctie en dergelijke te voorzien?

Ryzen 3600 - GTX1060

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:48

mrc4nl

Procrastinatie expert

als je aan ieder scherm een pc vastmaakt is het nog wel te doen met de juiste software kan je via lan dan je monitoren aansturen, maar alles vanuit èèn pc (brr wat te denkvan van alle bekabeling?) word een dure grap

ora et labora

• Morress
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-01 20:56
meer dan 2kw aan elektriciteit....laten we zeggen 7uur per dag...lekkere rekening voor de school :P

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Met een onbeperkt budget zou dit zeker mogelijk zijn met custom software/hardware, maar zonder in de startpost een budget te noemen is dit een vrij zinloos topic. Er is geen straightforward manier om zoiets te doen.

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:48

mrc4nl

Procrastinatie expert

het was even zoeken -> een software oplossing

http://www.maxivista.com/laptop-as-a-second-monitor.htm

ora et labora

• painkill
  • Laatst online: 01-02 20:18

painkill

Pain(k)(ill)

Ja, ga jij even 268 computers achter het videoscherm zetten :P
Tuurlijk, het hoeft niet meer te zijn dan een raspberry, maar dan is het alsnog een onmogelijke taak.
Nee, vergeet gewoon dit hele idee.

Mijn SNES verzameling!

• j0ppie
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
LoL @ stroomrekening. Denk dat je wel behoorlijke stroomvoorziening mag hebben. Verschillende groepen.
Daarnaast een hele dure controller die zoveel verdeelt.

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-01 13:05

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Psst, hier is een oplossing voor. Het heet beamer.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Hoe er rekening mee om niet alle schermen te gebruiken. Als er een keer een scherm mee ophoudt, dan zit je met een zwart vlak.

• Amanoo
  • Laatst online: 29-01 20:06

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik zou nog eerder zeggen dat je ze kan verloten onder leerlingen. Misschien wat leuke hobby projecten onder het mom van spelend leren. Zet er een Raspberry Pi aan en laat het iets geks doen. Schroef wat schermen uit elkaar en leg ze op een ouderwetse overheadprojector om er zo een beamer van te maken. Als je het nog wat bonter maakt haal je er een Kinect of zo bij (Wiimote wil wellicht ook met behulp van infraroodsensor) en je maakt een smartboard. Je gaat niet ver komen met het idee om het als groot scherm in de aula te gebruiken, dan is een degelijke beamer kopen kostenefficiënter.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
- Nee, je gaat niet per scherm een computer gebruiken
- Nee, je gaat niet per scherm een videokaart aansluiting nodig hebben

Gebruik gewoon controllers die er voor gemaakt zijn. Er zijn er zat, en sommige kan je zelfs daisy-chainen.
Je gaat niet al je schermen als 1 groot scherm gebruiken, om dat je 16 bij 16 hebt als je 'm vierkant maakt, en stel dat je op 1024x768 zit, dan kom je dus op 16384x12288 pixels, en dat is niet precies iets waar je computer of videokaart gelukkig mee zal worden. Windows kan het om te beginnen gegarandeerd niet aan en Mac OS X ook niet, dus dan moet je aan een custom Linux systeem denken. Niet aan beginnen, gezien je de vraag hier komt stellen heb je de kennis daar niet voor.

Dus, dat wordt een controller regelen. Die kosten een flink pak geld, en meestal is het gewoon het geld niet waard.

Vergeet het 'alle schermen aansluiten' idee, wat je moet hebben is een controller waar je videosignaal in gaat (bijvoorbeeld, composiet, s-video, component, vga, dvi, dp), die heeft dan een bepaalde resolutie (bijv. 1280x1024) en mapt dat naar je schermen.

Dit gaat je dus wel een paar duizendjes kosten om te doen.

Aan elk scherm een Raspberry Pi hangen (of een andere sub-€20 computer) en dan die apparaatjes samen laten werken of aansturen gaat het ook niet worden, om dat je frames van 16384x12288 pixels dan nog ergens gegenereerd worden, en er is gewoon geen systeem dat dat nu real-time kan en zo ergens te koop staat.

Op z'n best kan je alle schermen met een kleur vullen en dan een matrix display maken van 16x16 pixels, of, als je elk scherm in 4 vakken verdeelt 32x32 pixels, of misschien als je dan toch bezig bent elk scherm in 16 vakjes verdelen en zo een scherm van 256 bij 256 pixels maken. Die zou je wel centraal kunnen aansturen als de refresh rate niet te hoog is (of je kan je frames pre-renderen en dan synchroon afspelen met een multicast timing signaal via het netwerk).

Dan heb je dus wel minimaal 256 raspberry pi's nodig, of andere €20 computers. Kost je al 5120 euro... Je moet dan ook nog alles op een netwerk aansluiten, dus dan heb je netwerkkabels nodig en switches. Stel dat je switches met 48 poorten neemt, dan heb je daar 6 van nodig, kost je ook weer 540 euro. Kabels: minimaal 256+6 om je switches te koppelen en een source. Als je Pi's achter je schermen zitten, zit je netwerk daar ook. Stel dat een scherm ongeveer 25 cm breed is, dan heb je bij 8 op een rij (vannuit het midden kabels van 2 meter nodig. Je kan ook kortere nemen voor de schermen die dichterbij zitten, maar bulk is goedkoper. Dus, 262 kabels van 5 meter. Kost je c.a. 472 euro.

Dan zit je dus al op €6132,- en dat is dan een hobby-oplossing die waarschijnlijk gewoon niet goed gaat werken. Daar moet dan nog bekabeling voor stroom bij, waarschijnlijk een grote DC voeding als je alle AC voedingen uit de schermen sloopt zodat het nog een beetje efficiënt is, je moet een stevig (stalen) frame hebben om al die schermen aan te hangen (en dan mag je hopen dat er een vesa mount op die schermen zit), gaat je ook minimaal een paar duizend euro kosten.

Stel dat je een groot scherm van schermen wil maken en daar rond de 268 schermen in wil steken, dan kan je eigenlijk al rekenen op ongeveer €10.000 aan materiaalkosten. Daar moeten nog uren bij van mensen die er aan werken, want dat kost gewoon geld (en dat moeten mensen zijn die weten wat ze doen, want anders lukt het gewoon niet, en dat soort mensen doen dat niet gratis), en je hebt kosten voor stroom.

[ Voor 50% gewijzigd door johnkeates op 07-04-2014 05:00 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:14
Frozen schreef op maandag 07 april 2014 @ 01:59:
Psst, hier is een oplossing voor. Het heet beamer.
Precies wat ik dacht, verkoop dit hele zooitje en koop een beamer.

Verwijderd

Ik heb dit wel eens gedaan met afdank pc's en monitoren in combinatie met vvvv (http://vvvv.org/). Maar zoals hierboven is beschreven heb je dan een hele boel pc's nodig die allemaal in een netwerk hangen. Onze school dankte met de beeldschermen ook de pc's af dus dat was wel mogelijk, maar als je dat niet hebt wordt het een duur geintje.

• marc1990
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12:44
Als je een beetje DIY wilt werkt het volgende.
We beginnen met matrix van 8x8(Elke monitor eigen kleur). Voor VGA zijn we de volgende signaal nodig:
r,g,b : Je kleur dus
horizontale/verticale sync, Kan gedeeld worden door alle monitors.
5V line, Vaak niet gebruikt, maar kan gedeeld worden
Grond, Is gedeelt.

Nu stap twee ontwerp een systeem dat alles kan aan sturen.
We moeten 3x8x8=192 output pinnen hebben. De meeste hardware kan dat niet.
Om het simpel te houden willen we toch een Pi gebruiken.
Dan zijn we multiplexer nodig. We hebben 17 IO pins, 2 zijn nodig voor het sync signaal.
Laten we RGB scheiden dan zijn we de volgende hoeveelheid pinnen nodig:
PinCount = 3(value)+6(adr) = 9 Dus dit werkt wel

Nu moeten we het hoog/laag signaal nog omzetten. Naar een analog voltage. Dit wordt gedaan met PWM modulatie en envelope detector. Zie schema.

Afbeeldingslocatie: http://s11.postimg.org/pqz8k582b/drawing_filter.png

Daar naast moet je nog wat software schijven die de sync signaal goed uitstuurt.(zie hiervoor CEA-861-D) en de multiplexer(s) aanstuurt.

Kosten:
Pi 30 euro
ongeveer 1 euro per kanaal(excl kabels)
multiplexer en ander materiaal 50 euro

Dus ja, het is mogelijk maar je bent er wel even mee bezig.
PS: Wilt je geen multiplexers gebruiken kan een FPGA uitkomst bieden.(is wel moeilijker te programmeren)

ref: Wikipedia: Video Graphics Array, CEA-861-D,

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-01 10:30
Wat je zoekt is een video wall controller.

• Tiny
  • Laatst online: 08-12-2025

Tiny

Wat eten we?

Wat dacht je van zo iets: http://www.networktechinc.com/vsplt-pc.html

VGA Video/Audio Splitter

Use one computer to display the same high-resolution image on numerous monitors: up to 256

Verwijderd

Is het dan niet beter om ze te verkopen voor een goed prijsje en met dat bedrag een goede Beamer aan te schaffen?

• StephanVierkant
  • Laatst online: 22-01 10:30
Verwijderd schreef op maandag 07 april 2014 @ 16:29:
Is het dan niet beter om ze te verkopen voor een goed prijsje en met dat bedrag een goede Beamer aan te schaffen?
Dat denk ik ook, maar ik vrees dat TS op zoek is naar (a) een tweede leven voor de monitoren en (b) een leuk hobby-projectje.

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Tiny schreef op maandag 07 april 2014 @ 16:07:
Wat dacht je van zo iets: http://www.networktechinc.com/vsplt-pc.html

VGA Video/Audio Splitter

Use one computer to display the same high-resolution image on numerous monitors: up to 256
Ik denk dat de TS eerder op alle schermen samen een beeld wil tonen, niet 256 keer dezelfde afbeelding op alle losse schermen.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:14
Kijk anders eens bij The Sting winkels, die hebben ook altijd zo'n muur met videoclips.
(9-12-16 schermen?)

[ Voor 10% gewijzigd door mitsumark op 07-04-2014 22:35 ]

• Achilles
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-01 14:06

Achilles

Koning van de Myrmidonen

http://www.barco.com/nl/p...-xds-series/xds-1100.aspx
of
http://www.barco.com/nl/p...ualization.aspx?tab=specs
Als je serieus alle 268264 beeldschermen wilt gebruiken (neem dat ding dan 33 keer ;p)
Zegmaar 3 bij 15 meter :P

Echter, wat je je moet beseffen is dat de videowalls die je ergens anders ziet niet echt bestaan uit losse schermen, maar het eigenlijk een geheel is, en ook zo gekocht is. (Het is meestal niet zo dat je die videowalls zomaar van met een rijtje uitbreid, het is als m * n matrix gekocht, en zo blijft het ook).

Daarnaast is de oplossing van marc1990 ook mooi gevonden.

[ Voor 22% gewijzigd door Achilles op 08-04-2014 02:34 ]

| Cowsmology | Met een hamer past alles, met ducktape plakt alles |

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Alle oplossingen vereisen PC's, en zelfs met de goedkoopste PC's kost het je nog meer dan 6000 euro. Vergeet ook niet dat je ze op moet hangen en moet voeden en kabels moet trekken he! Op die schaal wordt het toch vrij duur.

marc1990's oplossing zou wel kunnen werken, maar dan wel met een wat beperkte resolutie ;)
Pagina: 1