Garage voorzien van electriciteit met zonnepaneel en accu

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:41
Voor een garage zonder aansluiting op het stroomnet ben ik aan het kijken of ik elektrische deuropener, verlichting en mogelijk nog meer kan realiseren (bv acculader, apparatuur). Kant er klare elektrische garagedeuropeners met zonnecel en accu gaan voor de hoofdprijs weg. Dan is de lol er snel af :+

Speurwerk leidt tot:
  • elektrische garagedeuropeners zijn breed verkrijgbaar (vanaf ca 150 euro)
  • sommige elektrische deuropeners hebben een nood-accu optie als accessoire
  • het lijkt erop dat die typisch op 24V werken
  • Steca Solsum lijkt een prima en goedkope optie (paar tientjes) te bieden voor een omvormer
  • een enkel paneel (bv 200Wp) zou voldoende moeten zijn en compatibel met een Steca (2e hands te scoren; bevestigingsmateriaal idem)
  • 24V accu's zijn lastig te vinden en duur :?
Zijn er mensen met ervaring hiermee? Met name de 24V lijkt me onhandig omdat het beperkt compatibel is met andere zaken, maar ik neem aan dat de Steca alleen 24V aan kan bieden met een 24V accu. Tevens vraag ik me af of de Steca het output voltage nog reguleert om het netjes op 24V te houden ipv enkele V erboven of eronder.

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 06-04-2014 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

12 v accu's zijn er genoeg, dus 2 in serie en klaar, 24v

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:51
24V is juist een hele goede keuze voor wat jij wilt.
In 24V is veel meer te krijgen dan op 12V.
Ook verlichting op 24V werkt veel beter, omdat het amperage lager is bij evenveel watt. (Nu is mijn ervaring wel uit het pre-led tijdperk, wellicht kan je nu ook veel licht krijgen uit 12V led)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
@rolco:
Ik zit wel met meer vragen dan alleen de accu vandaar de vraag om ervaringen met dit soort systemen :P

Maar om in te gaan op de 2x12V accu: werkt dit ook goed als je twee verschillende 12V accu's pakt en er zo'n Steca aanknoopt?

En kun je dan heel lomp evt ook direct een 12V van een accu aftakken voor allerhande gebruik (lees: goedkope accessoires)? Normaal pak je de uitgang van de Steca als ik het goed heb begrepen ipv het parallel af te takken.

[ Voor 0% gewijzigd door Rukapul op 07-04-2014 10:00 . Reden: tussenposter ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik heb hier een accu pakket van 8x 12v en maak ik 1 pakket van 24v van door 4x 2 parralel.
Je kan kleine verbruikers wel van de 12v af takken , de accu word immers overdag weer geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:04
Je kunt ook van 12V > 24V en vice versa met een converter. Heeft Conrad wel te koop.

12V pikken van een 2x12V (24V) pakket moet je niet doen, dan wordt de ene accu sneller leeggetrokken dan de andere, en raakt het pakket in onbalans, waardoor je accu's kapot gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:21
een stukje wat ik nog mis in de info die ik hier voor bij zie gaan.

stel dat je 1 kWh per dag nodig hebt voor de garage.
(ik neem 1 kWh voor het reken gemak en als voorbeeld, zelf beter bepalen wat het echt is.
ik kan er makkelijk heel ver naast zitten)

dan heb je per jaar 365kWh nodig.
dat kun je met een net koppeling + salderen doen met een steca500 of soladin600 en een +/- 600Wp.
(is eigenlijk al teveel)

nu moet je dat doen in december/januari/februari, een accu capaciteit die de zomer opbrengst op slaat voor de winter word waarschijnlijk te duur.
in die maanden doe je ongeveer 22kWh/kWp per maand.
met 31 dagen heb je dus 31kWh nodig.
en daar voor heb je 31/22*1000 = 1400Wp voor nodig om genoeg kWh te hebben.

(dit is natte vinger werk, wel gecalculeerd, maar met aannames.)
als ik in mijn opbrengst cijfers kijk moet je dan ongeveer +/-6-7 dagen kunnen over bruggen voor 50% van de opbrengst..
dan kom ik op een accu capaciteit van ongeveer +/- 4kWh. (sop sop, natte vinger, donkere dagen genoeg in december, dat ik met 3850Wp nog geen 1kWh haal per dag. die 4kWh is erg optimistisch)

in de zomer maanden doe je dan, 120kWh/kWp per maand dus een 168kWh(gemiddeld 5,4kWh per dag), maar zonder net koppeling gooi je hier van een groot gedeelte van weg, want in mijn voorbeeld kun je maar 4kWh opslaan.

vaak zie je bij autonome sytemen dat er ook een windmolen word gekoppeld aan het systeem.
normaal zijn kleine windmolens niet effectief, maar bij autonome systemen geven ze wel power op momenten dat pv dat niet doet, en dat is op dat moment goud waard.

tip's
  • de pv panelen natuurlijk een stuk steiler zetten als normaal (denk aan 60 graden) geeft een flinke meer opbrengst in de winter.
  • de omvormer onder dimensioneren tot de max. is goedkoper als accu's.
  • 1 paneel steil op 60 graden en 1 paneel parallel op 10 graden geeft ook extra ruimte.
    het platte paneel zal het beter doen als het bewolkt is en daar door kun je besparen op accu capaciteit (geeft in ieder geval een betere verdeling over de jaar opbrengsten).
    (b.v. mijn panelen(190Wp) doen met bewolking ongeveer 35V * 0,6A en dat met 2 panelen heb je dan 40W om op te laden voor de accu)
begrijp goed dat dit maar een voorbeeld is met aannames die een stuk strakker kunnen.
maar geeft wel aan wat de problemen kunnen zijn, die je tegen komt.
ik zou in ieder geval voor een garage deur gaan die je ook nog met de hand kunt bedienen voor als de accu leeg is. ;)

waarom ik 1 kWh heb gepakt geen idee, het gaat over de verhouding niet het getal zelf.
denk er eens goed over na of dit de weg is die je wil. (er zijn vast nog wel betere cijfers te vinden op het internet voor een strakkere berekening)
succes.

edit:
alles is wel geschreven met het idee dat er 0% verlies is tussen alle stappen.
dat verlies kan ik niet schatten.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Je kan natuurlijk de garagedeur zodanig modificeren dat je 'm met je pink kan openen. Kwestie van uitbalanceren. Lijkt me nog altijd beter dan midden in de winter te ontdekken dat je garage niet open wil, omdat de accu leeg is.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
@migjes: valide punten. Wat ik zo heb kunnen vinden doet een zuinige opener zo'n 3W standby en 80W-120W in bedrijf (maar dat is heel kort). Dat is dus 0.072 kWh per dag standby. Laten we het totaal eens afronden op 0.2 kWh per dag. Ledverlichting zal de kop ook niet kosten. Incidentele zwaardere belasting een beetje.

Vandaar dat ik me ook op de accu richt op het moment, want ik heb geen idee wat de beste (kosteneffectieve) oplossing is. Eerste gedachte was om goedkoop of zelfs tweedehands auto-accu te scoren, maar dat heeft dan al gauw een enorme capaciteit en is ook niet supergoedkoop zeker als je er twee zou kopen.
migjes schreef op maandag 07 april 2014 @ 14:30:
ik zou in ieder geval voor een garage deur gaan die je ook nog met de hand kunt bedienen voor als de accu leeg is. ;)
De systemen hebben meestal een noodontkoppeling als optie. Jammere alleen is dat de systemen die ik heb kunnen vinden online op het eerste oog vrij brakke (lees: braakgevoelige) oplossingen bieden met gammel ogende slotje-sleutel combinaties die een staalkabel aanspannen om de motor te ontkoppelen. Bij geen van de 3 die ik tegen ben gekomen wordt een fatsoenlijke cylinder gebruikt. De meest gare gebruikte een of andere stervormige sleutel die op de foto de indruk gaf alsof een schroevendraaier ook zou voldoen. Dat heeft dus nog een punt van aandacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ThinkPadd schreef op maandag 07 april 2014 @ 12:15:
Je kunt ook van 12V > 24V en vice versa met een converter. Heeft Conrad wel te koop.

12V pikken van een 2x12V (24V) pakket moet je niet doen, dan wordt de ene accu sneller leeggetrokken dan de andere, en raakt het pakket in onbalans, waardoor je accu's kapot gaan.
Gewoon een led lampje op 2 gekoppelde 12v accu's is geen probleem hoor, het moet geen grote verbruiker zijn.

Zelf wil ik met zoiets gaan proberen
http://www.ebay.de/itm/13..._trksid=p3984.m1423.l2649

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
Ik zou niet uitgaan van heel veel opslag in je accu, in december ga je echt niet meer met stroom uit augustus de deur openen. Ik heb even mijn opbrengst van de afgelopen 1,5 jaar bekeken (2 winters. In die tijd kom ik op:
minder dan 0,1 kWh/kW : 22 dagen
minder dan 0,2 kWh/kW : 44 dagen
minder dan 0,3 kWh/kW : 65 dagen
minder dan 0,5 kWh/kW : 102 dagen

Wil je dus 0,2 kW per dag opwekken in de winter dan zou ik iets van 0,2/0,3 * 1000 = 660 Wp neerleggen. dan zijn er maar een beperkt aantal dagen met te weinig opbrengst, die kan de accu dan wel overbruggen.
De slechte dagen komen voor zover ik zag haast nooit achter elkaar voor (behalve als er sneeuw op de panelen ligt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hoeveel Ah moet die accu leveren? Bij 24v neig ik naar een vrachtwagenaccu. Die zijn prima verkrijgbaar :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:21
ik zelf gebruik voor de schuur, al een aantal jaar een vergelijkbare optie als deze:
djwice in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3"
het spul is niet fantastisch, na een jaar of 6 is het afdek plaatje wel zo ondoorzichtig geworden dat het nu nog maar net genoeg licht geeft in de winter om het licht knopje in de schuur te kunnen vinden als ik met mijn zatte kop van de moterclub afkom.

en om eerlijk te zijn, ik ken geen sytemen voor garages die niet openbreekbaar zijn.
schorriemorie en ander gespuis die binnen willen komen trekken de zaak gewoon kapot als ze dat willen.
(vrijwel iedereen van de moter club heeft draaideuren in de garage gebouwd.
veel hebben best wel een kapitaal aan spul in de garage liggen, en dat is eigenlijk het enige wat werkt.)

nu kan ik niet helemaal de berekening van MeTooPV volgen.
maar dat klinkt niet al te fout.
het is dan wel dat een kabel leggen naar de garage toe dan eigenlijk wel interessanter is als met accus werken. (moet natuurlijk wel kunnen)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
MeTooPV schreef op maandag 07 april 2014 @ 22:57:
Ik zou niet uitgaan van heel veel opslag in je accu, in december ga je echt niet meer met stroom uit augustus de deur openen. Ik heb even mijn opbrengst van de afgelopen 1,5 jaar bekeken (2 winters. In die tijd kom ik op:
minder dan 0,1 kWh/kW : 22 dagen
minder dan 0,2 kWh/kW : 44 dagen
minder dan 0,3 kWh/kW : 65 dagen
minder dan 0,5 kWh/kW : 102 dagen

Wil je dus 0,2 kW per dag opwekken in de winter dan zou ik iets van 0,2/0,3 * 1000 = 660 Wp neerleggen. dan zijn er maar een beperkt aantal dagen met te weinig opbrengst, die kan de accu dan wel overbruggen.
De slechte dagen komen voor zover ik zag haast nooit achter elkaar voor (behalve als er sneeuw op de panelen ligt)
Klopt. Ik heb ook even lopen rekenen:
  • Mijn oostset heeft afgelopen jaar in de slechtste week gemiddeld 0.35kWh/kWp per dag opgebracht. Gaan we uit van een 250Wp paneel dan is de minimale opbrengst per dag 0.088kWh.
  • Ga ik verder uit van een 24V accu die ik online vond van 140Ah, wat uitkomt op 14*140=3.4kWh.
    Standbyverbruik van 2 openers zijn 3W en 4W. Dat is dus 4*24=96Wh=0.096kWh per dag. (Actief verbruik en verlichting negeer ik even.)
  • Bij geen opbrengst kan de accu het dan 3.4 / 0.096 = 35 dagen. Diepontlading genegeerd.
    Ga je uit van minimaal de minimale opbrengst dan kan de accu het 3.4 / (0.096-0.088) = 425 dagen uithouden.
250W paneel i.c.m. een 24V 140Ah accu zou dus moeten kunnen werken.

Een pijnpunt wordt wel de kosten. Even afgaande van prijzen die ik even snel online bij elkaar heb gescharreld:
  • 150,= 24V 140Ah accu
  • 150,= 250W PV-paneel
  • 170,= electrische garagedeuropener en accessoires
  • 40,= Steca Solsum 10.10 F (12V/24V 10 A)
  • 25,= Montagemateriaal, kabels, etc
  • ??? 24V->220V omvormer
  • 535,= totaal waarvan 365,= voor de PV/omvormer/accu
Kan waarschijnlijk wel iets scherper, maar toch.

En dan zijn er ook nog de uitzoekzaken:
  • welke panelen passen op de omvormer (nullastspanning, etc)?
  • aansluitschema's garagedeuropeners zijn moeilijk te vinden. Beetje jammer als de 220V->24V adapter ingebouwd zit ipv los. Tot zover geen reactie op mail.
The Eagle schreef op maandag 07 april 2014 @ 23:14:
Hoeveel Ah moet die accu leveren? Bij 24v neig ik naar een vrachtwagenaccu. Die zijn prima verkrijgbaar :)
Hij moet vooral goedkoop zijn :+
migjes schreef op woensdag 09 april 2014 @ 09:54:
en om eerlijk te zijn, ik ken geen sytemen voor garages die niet openbreekbaar zijn.
schorriemorie en ander gespuis die binnen willen komen trekken de zaak gewoon kapot als ze dat willen.
Klopt. Helaas wilde de inboedelverzekering de motor niet meeverzekeren ;)
het is dan wel dat een kabel leggen naar de garage toe dan eigenlijk wel interessanter is als met accus werken. (moet natuurlijk wel kunnen)
Dat kan niet vanaf m'n eigen aansluiting. En het idee is natuurlijk om los van derden te opereren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
Probeer een systeem te maken met een kleine accu, die accu gaat namelijk geen 10 jaar mee, dus dan is het fijner als vervangen niet al te duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:03
Is dit nog wat geworden? Wil zelf op termijn ook zoiets realiseren. Wat ik mij afvraag, bij een 10A Steca en <47V, kun je daar elk willekeurig paneel aan hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Niks meer mee gedaan. Zou teveel tijd / geld in gaan zitten en achteraf gezien is noodzaak echt 0.0.
Pagina: 1