Horizontale lijntjes door monitor

Pagina: 1
Acties:

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-02 11:38

Saven

Administrator

Topicstarter
Hola , ik heb een paar weken nu een iiyama xb2779qs. De laatste paar dagen viel mij iets op. Iets wat mij al eerder opgevallen was maar nu stoor ik me er enorm aan en blijf ik het zien.

Er zijn namelijk dunne horizontale lijnen vaag zichtbaar die het hele scherm bedekken. Dit is vooral te zien bij grijsachtige tinten en onverzadigde kleuren. Als ik de helderheid op 100% zet is het probleem iets minder aanwezig, maar dit is niet echt een oplossing gezien dit scherm een enorme lichtbak is. Helderheid staat in daglicht op 60 en geeft dan al veel licht.

Anyways omdat dit probleem wat vaag klinkt heb ik het, al zeg ik het zelf :P , goed nagebootst in photoshop. Het is zelfs zo erg dat als ik de streepjes weghaal, ik geen verschil zie in photoshop (tenzij in inzoom) :')

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/GEyiFVs.png

Is dit normaal voor een monitor? Of zou ik garantie moeten claimen? En natuurlijk het liefst een fix.. LCD-paneel zit in dit geval net als bij de iMac aan de 'glas'plaat vast. Zoeken op internet levert eigenlijk alleen echt defecte schermen op met bijbehorende artifacts e.d. Zo terugsturen kan ik het scherm niet meer helaas, maar betwijfel dat dit een garantiekwestie is.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-02 20:55

D4NG3R

kiwi

:)

Toevallig aangesloten met een ouderwetse VGA kabel? Aangezien dat een optie is bij dit scherm :+ .

Resolutie op de max staan? Refresh rate op de max staan?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
Nope via DVI. Resolutie is 2560x1440, refreshrate is 60hz (gewoon default)

Ziet er gewoon uit als een scanline pattern maar dan heeeeel subtiel, maar wel irritant :r

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Videodrivers zijn netjes up-to-date?

Anders is het gewoon lijkt het mij banding, waar de een meer last van heeft als de ander.

Hier overdreven zichtbaar:
Afbeeldingslocatie: http://www.lagom.nl/lcd-test/img/gradient-h-32col.png

Dit is trouwens nog wel een poging waard om even te doorlopen:
http://www.lagom.nl/lcd-test/

[ Voor 3% gewijzigd door D4NG3R op 06-04-2014 23:08 ]

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
En is die DVI kabel goed aangesloten? Ik heb zoiets 2x gehad waarbij het dus echt de kabel was die losjes zat. :')

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
D4NG3R schreef op zondag 06 april 2014 @ 23:07:
Videodrivers zijn netjes up-to-date?

Anders is het gewoon lijkt het mij banding, waar de een meer last van heeft als de ander.

Hier overdreven zichtbaar:
[afbeelding]

Dit is trouwens nog wel een poging waard om even te doorlopen:
http://www.lagom.nl/lcd-test/
nee dat is het probleem niet ;) het is er echt gewoon een soort pattern overheen, niet dat het verloop van de kleuren niet goed is. (ja alles netjes up2date)
Saturnus schreef op zondag 06 april 2014 @ 23:08:
En is die DVI kabel goed aangesloten? Ik heb zoiets 2x gehad waarbij het dus echt de kabel was die losjes zat. :')
Nope lijkt het ook niet te zijn helaas.

Spelen met de refreshrate zorgt er wel voor dat ze minder zichtbaar zijn, ze verschijnen dan af en toe eventjes half en zijn dan weer soort van weg. lastig uit te leggen :P Maar niet echt een optie omdat ik dan op 70hz of 56hz ofz draai

[ Voor 31% gewijzigd door Saven op 06-04-2014 23:11 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Wat is het probleem daarmee dan? Een hogere refreshrate is (imho) nooit erg, en als 56Hz het beter bruikbaar maakt > waarom niet?

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
Omdat dat mijn inziens niet echt een oplossing is voor iets dat gewoon goed hoort te zijn. Daarnaast krijg ik hem niet op native resolutie op die clocksnelheid, maar springt hij bijv naar 1280x1024. Verander die clock via catalyst control center
Pagina: 1