Super Budget PC (250Eur)

Pagina: 1
Acties:

• IkBenBeter
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-10-2025
Een vriend heeft een basis budget PC nodig die een kleine vijf jaar er weer tegen aan kan.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
Het gewone werk: Microsoft Office,internet. Geen zware games. wireless netwerkkaartje

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal 275 euro, eigenlijk 250 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een dvd-drive, toetsenbord, muis en monitor. Windows ''heeft hij nog ergens liggen'' ;)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De kast met de componenten erin

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
niet te groot en niet te luid, want hij staat in de huiskamer en optie tot wi-fi

Ga je overklokken?
Nope

Dit had ik zelf bedacht:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-6500 Boxed€ 83,-€ 83,-
1Biostar A58ML€ 38,32€ 38,32
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 46,79€ 46,79
1Cooler Master Elite 342€ 26,50€ 26,50
1TP-Link TL-WN822N€ 13,-€ 13,-
1Crucial CT51264BA160BJ€ 29,-€ 29,-
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 37,95€ 37,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 274,56

CPU/GPU: Een basis AMD APU die denk ik wel aan de eisen voldoet.
Moederbord: (Volgens mij) het goedkoopste FM2 moederbord met USB 3.0
HDD: 1TB is ruim genoeg voor zijn zaken.
SDD: Overbodige luxe in deze prijsrange, misschien een upgrade voor later.
Behuizing: Een micro ATX case, omdat het moederbord ook micro ATX is.
RAM: Een 4GB setje, zodat er makkelijk geupgrade kan worden als er meer nodig is.
Voeding: Denk ik niets mis mee, zoals de CX...M reeks van Corsair.
Netwerkkaart: Doet wat hij moet doen.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik denk dat een AMD A8 nogal overkill is voor wat office werkjes, tenzij je nog een paar simpele spelletjes wilt doen.

Mobo is wel heel erg simpel, maar moet opzich goed genoeg zijn.

Is er echt 1TB ruimte nodig? Een 120GB SSD is niet veel duurder, en 120GB is voor menig officebakje prima.

Kast is slecht leverbaar.

Voeding kan wat lichter.

Ik flans ff een lijstje in elkaar, die ik straks in dit bericht post.

En hier issie dan!
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-6400K Boxed€ 50,30€ 50,30
1Gigabyte F2A88XM-HD3€ 45,48€ 45,48
1LC-Power LC-1410mi€ 31,90€ 31,90
1TP-Link TL-WN822N€ 13,-€ 13,-
1Crucial BLT4G3D1869DT1TX0CEU€ 34,28€ 34,28
1Crucial M500 2,5" 120GB€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 230,96

En wat zit er in dit schitterend snelle monster?
Een lekker hoog geclockte, overklokbare [vergeet dat maar met de stockkoeler] AMD dualcore met nog een stevige GPU aan boord.
Een goed en degelijk moederbordje aan boord met een moderne chipset.
Een klein kastje met ingebouwde voeding. Voeding is natuurlijk niet van joepie kwaliteit, en je mist USB 3 poorten aan de voorkant. Wil wel een goede voeding en een goede kast met USB 3, dan is pricewatch: be quiet! System Power 7 300W + pricewatch: Fractal Design Core 1000 USB 3.0, of als uiterlijk je niks uitmaakt, pricewatch: Zalman Z1 een goede keus.
Een goed USB wifiding.
Wat hoger geclockt geheugen voor de APU, gezien die videokaarten graag hooggeclockt geheugen lusten.
120GB SSD: maakt de boel veel sneller, en 120GB moet genoeg zijn voor officetaakjes en desnoods een paar kleine games.

[ Voor 80% gewijzigd door RobinHood op 06-04-2014 16:59 ]

People as things, that’s where it starts.

• Daanieyel
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
IkBenBeter schreef op zondag 06 april 2014 @ 16:35:
SDD: Overbodige luxe in deze prijsrange, misschien een upgrade voor later.
Juist in een budget pc is een SSD geen overbodige luxe.

Ryzen 3600 - GTX1060

• revertive
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-01-2025
Daanieyel schreef op zondag 06 april 2014 @ 16:50:
[...]

Juist in een budget pc is een SSD geen overbodige luxe.
Voor een PC die vrij weinig gebruik gaat maken van de snelheid van een schijf is het redelijk overbodig, Office en een beetje internetten heeft nou niet echt een snelle schijf nodig. Het meeste word gewoon in het geheugen geladen.

Ik zou zeggen zet er een AMD A6-6400K Boxed in en je zit onder het budget dat hij/jij in gedachten had (€250). Quad cores zijn niet echt nodig als je alleen een beetje internet en Office gebruikt.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Mwah, office is best wel een bitch om te laden van je HDD, plus met W8 + SSD heb je erg korte opstartijden.

En een M500 is maar ietsje duurder dan een 1TB ding.

• revertive
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-01-2025
VasZaitsev schreef op zondag 06 april 2014 @ 17:02:
Mwah, office is best wel een bitch om te laden van je HDD, plus met W8 + SSD heb je erg korte opstartijden.

En een M500 is maar ietsje duurder dan een 1TB ding.
Een paar seconden wacht met een budget PC is ook geen ramp. En aangezien hij er 5jaar mee wilt gaan doen is het wel aan te raden om wat schijfruimte te hebben. Foto's documenten filmpjes etc.. na een paar jaar kan 120GB ineens heel weinig blijken.

• Ferluci92
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-04 16:51
Ach ik zou voor de SSD gaan, mocht je later te kort komen... Koop je toch een externe HDD van 1tb? Die kosten tegenwoordig nog geen 60 euro..:)

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Afhankelijk van hoeveel HDD ruimte je nodig hebt, oftewel is 120GB te weinig of ruim voldoende, zou ik voor pure office zaken het volgende nemen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3420 Boxed€ 53,-€ 53,-
1MSI H81M-P33€ 37,55€ 37,55
1Seagate ST1000DX001, 1TB€ 65,95€ 65,95
1BitFenix Comrade Zwart€ 34,80€ 34,80
1TP-Link TL-WN881ND€ 12,29€ 12,29
1Kingston KHX16C9B1B/4€ 31,99€ 31,99
1be quiet! Pure Power L8 300W€ 37,-€ 37,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 272,58

De Intel Pentium is voor office en internetten meer dan voldoende. Het MSI moederbord heeft iets wat meer aansluitingen, naast VGA ook DVI bijvoorbeeld, wat het aansluiten van een monitor wellicht makkelijker maakt.
De Seagate schijf is een zogenaamde SSHD, een HDD met een ingebouwde flash storage die er in veel situaties voor zorgt dat de schijf beter presteert dan een gewone 7200RPM HDD (zie ook deze review). Het komt zeker niet in de buurt van pure SSD snelheden, maar gezien het budget biedt dit wellicht het beste van beide werelden (wat sneller dan een gemiddelde HDD maar toch veel opslag). Eventueel kan je hier, om een paar euro te besparen, gaan voor de Western Digital Blue 1TB of wanneer opslagruimte niet zo noodzakelijk is de Crucial M500 120GB.

Verder gekozen voor een bequiet! voeding die zeer stil is en dit alles in een naar mijn inziens zeer nette en stijlvolle Bitfenix kast. Qua kosten kom je op ongeveer hetzelfde uit als jouw originele lijst.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

revertive schreef op zondag 06 april 2014 @ 17:05:
[...]

Een paar seconden wacht met een budget PC is ook geen ramp. En aangezien hij er 5jaar mee wilt gaan doen is het wel aan te raden om wat schijfruimte te hebben. Foto's documenten filmpjes etc.. na een paar jaar kan 120GB ineens heel weinig blijken.
Zeg dat een verse W8 iets van 30GB ruimte inneemt, nou, 10GB aan allerlei programma's erbij, heb je nog 80GB voor je foto's, documenten en filmpjes.

Nou, ik wens je veel succes om dat te halen.

En anders kun je idd later nog prima een externe schijf erin gooien. Later een SSD erin doen is meer gekut. En, vergeet niet, juist de grootste boost die je een goedkoop systeem kan geven is een SSD.

• misterdutch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-06-2025
Als ik jou/hem was zou ik inderdaad ook voor een SSD gaan. Ik ben onlangs geswitcht van Windows 7 op een HDD naar Windows 8.1 op een SSD. Nu weet ik natuurlijk niet of het ligt aan het feit dat 8.1 sowieso al sneller is dan 7, of dat mijn HDD gewoon zo oud was dat een nieuwe HDD die je tegenwoordig kan krijgen ook al sneller is, of dat soort dingen, maar hij is nu in ieder geval echt retesnel. En als je verder geen zware games en achtergrondprocessen draait, is het juist die snelheid die je iedere keer merkt bij het opstarten van windows, openen van Office, zoeken naar bestanden, etc. Dus juist die basistaken gaan gewoon véél sneller. Voor iedere computer is een SSD als 'hoofd-schijf' dus zeker aan te raden!

[ Voor 11% gewijzigd door misterdutch op 06-04-2014 20:53 ]

Verwijderd

Windows 8 start ook op een normale harde schijf vlotter op dan windows 7, nu weet ik niet hoe hij opstart met een SSD. Waarschijnlijk zullen geluidsproductie en stroomverbruik van een SSD wel lager zijn.

Als ik bij mij kijk dan is 80 GB aan de krappe kant voor foto's (58GB) en filmpjes (15GB), maar daarvoor is de NAS/externe schijf uitgevonden.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:06

P_Tingen

omdat het KAN

Voor simpele toepassingen (als in: office, internetten etc) kun je zo ongeveer op alle onderdelen besparen, behalve de schijf. Dat is by far het langzaamste onderdeel van je pc dus als je die kan versnellen heb je daar jaar in, jaar uit plezier van.

Juist als je wil dat je pc wat langer meegaat, zou ik een ssd nemen omdat werkelijk ALLES wat je doet op je pc, tot het openen van de verkenner aan toe, supersnel gaat. Geheugenprobleem ga je ook niet krijgen met 4GB want ook swappen naar schijf gaat retesnel.

Ik heb thuis een systeem met een AMD A8 en SSD en op het werk een Intel i5 met HDD. Je mag 1 keer raden welke van deze twee systemen zo ongeveer 10 keer zo snel aanvoelt als de andere....

... en gaat over tot de orde van de dag

• jort99b
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-03 20:40
P_Tingen schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 08:15:
Ik heb thuis een systeem met een AMD A8 en SSD en op het werk een Intel i5 met HDD. Je mag 1 keer raden welke van deze twee systemen zo ongeveer 10 keer zo snel aanvoelt als de andere....
De i5? :P
Pagina: 1