Warmte issue met AMD A8-6600K en Gigabyte F2A88XM-D3H

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogaer
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:49
Hallo,

Ik heb een paar maand terug deze htpc in elkaar gebouwd en heb nu een warmte probleem.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-6600K Boxed€ 85,-€ 85,-
1Gigabyte F2A88XM-D3H€ 54,-€ 54,-
1WD Green WD20EZRX, 2TB€ 70,90€ 70,90
1Silverstone Milo ML04€ 66,94€ 66,94
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 31,40€ 31,40
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 28,62€ 28,62
1Crucial BLT2CP4G3D1869DT1TX0CEU€ 66,50€ 66,50
1be quiet! System Power 7 300W€ 29,99€ 29,99
1Samsung 840 EVO 120GB€ 69,01€ 69,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 502,36

Nu heb ik al in een ander deel van het forum gepost over dat mijn moederbord een cpu whine heeft, dit heb ik na uitvoerig onderzoeken en overleggen met forum mensen en gigabyte personeel niet kunnen oplossen. althans in zo verre ik moet of de C6 uitzetten of de Cool en Quit! uitzetten.

Ik heb dus de C6 uitstaan met als gevolg dat alle cores van de cpu nu allemaal draaien en hierdoor ook mijn temperatuur omhoog loopt.

Bij het kijken van een 1080P film loopt de temperatuur al gauw op naar 70 graden Celsius.

Wat heb ik al gedaan:

Opnieuw coolpasta erop gedaan
De fan van de cpu cooler omgedraaid zodat hij hitte afvoert in plaats van erop blaast.

De pc staat in een tv kast die aan de voor en acterkant open is en aan de zijkanten heb ik meer dan 15 centimeter speling, dus de lucht aanvoer of afvoer moet voldoende zijn.

Mijn vraag is dan ook hoe zorg ik nou dat mijn cpu temperatuur niet zo gigantisch hoog word en mijn cpu cooler dus ook geen 2000 toeren hoeft te draaien om het cool te houden (wil een stille htpc niet een helikopter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redesign1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-09 20:21
je kan proberen te downclocken zelfde als overklokken maar dan naar beneden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogaer
Maar is het normaal dat hij zonder dat er wat overgeclocked is al op 70 graden zit bij een film kijken??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redesign1
nee
haal dan eens je cooler los en doe er een erwt coolpasta op en bevestig je cooler opnieuw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Redesign1 schreef op maandag 07 april 2014 @ 21:59:
nee
haal dan eens je cooler los en doe er een erwt coolpasta op en bevestig je cooler opnieuw
Heeft geen/amper nut als:
Koeler bevestiging op het mobo kaduuk is.
Koeler hol of bol is aan de onderkant.
Koeler aan de onderkant veel krassen heeft.
Heatspreader van de CPU slecht is.

Opzich horen de temps niet zo hoog op te lopen als alle 4 de cores aanstaan, ze horen dan gewoon laag geclockt aan te staan, of kan dat niet zonder C6?

Eerlijk gezegd denk ik dat de koelingsproblemen komen door meerdere redenen:
Koeler die erop zit is niet echt super.
Computerkast is niet bepaald gemaakt op geweldige airflow.
Kast staat in een kast, ook niet echt geweldig voor de luchtstroom.
CPU die erin zit is niet bepaald een lief, zuinig HTPC cpu'tje, maar al een echte "gaming" APU.

Dus, al die 4 dingen versterken elkaar lekker.

Welke koelpasta zit erop en hoeveel? Deze vervangen voor een klein drupje MX-4 of iets in die richting kan de temps al verbeteren, maar verwacht geen mirakels.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redesign1
koeler bol of hol?
daar heb je je probleem.
geen maximale warmte overdracht dus veel hitte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogaer
Redesign1 schreef op maandag 07 april 2014 @ 22:20:
koeler bol of hol?
daar heb je je probleem.
geen maximale warmte overdracht dus veel hitte
Heb ik niet gezegd en dat is ook niet zo. de koeler staat aangeschreven als een goeie cpu koeler.
Ik heb er artic silver 5 op zitten als koelpasta em heb de x methode gedaan. Ik vind het gewoon niet echt "normaal" dat hij zo mega hoog oploopt als temp. Ik zal er eens extra koelers bij in gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japiegsxr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-09 19:09

Japiegsxr

All glory to the hypnotoad!!!

Dogaer schreef op maandag 07 april 2014 @ 23:52:
[...]

Heb ik niet gezegd en dat is ook niet zo. de koeler staat aangeschreven als een goeie cpu koeler.
Ik heb er artic silver 5 op zitten als koelpasta em heb de x methode gedaan. Ik vind het gewoon niet echt "normaal" dat hij zo mega hoog oploopt als temp. Ik zal er eens extra koelers bij in gooien.
Heb een A10 ook met arctic silver 5 en gelid tranquelo rev 2 en bij mij word de cpu idle 25 graden .
Onder Load komt ie bijna niet boven de 50 graden.

maakt je koeler wel goed contact met de cpu?
En heb je niet per ongeluk de fans verkeerd geplaatst op de koeler ?

[ Voor 5% gewijzigd door Japiegsxr op 08-04-2014 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Dogaer schreef op maandag 07 april 2014 @ 23:52:
[...]

Met de X methode is het al snel teveel pasta, en je kan gewoon een slecht model hebben, gebeurd soms.

Maak eens een foto van hoe je cpu en koelblok eruit zien als je ze van elkaar lostrekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogaer
Japiegsxr schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 00:03:
[...]

Heb een A10 ook met arctic silver 5 en gelid tranquelo rev 2 en bij mij word de cpu idle 25 graden .
Onder Load komt ie bijna niet boven de 50 graden.

maakt je koeler wel goed contact met de cpu?
En heb je niet per ongeluk de fans verkeerd geplaatst op de koeler ?
En op welke RPM draaid hij onder load bij jou? Je kan de fan toch of op de cpu laten blazen of ervanaf? Dit maakt toch niet mega veel verschil?

@VasZaitsev

Ik zal vanavond eens foto's maken. En wat bedoel je met slecht model? en hoe kom ik erachter of dit het geval is?

[ Voor 14% gewijzigd door Dogaer op 08-04-2014 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeoffLx
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Artic Silver 5 is natuurlijk een behoorlijk stugge pasta. Wellicht niet genoeg druk gezet op de koeler, waardoor de 'X' niet lekker dekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogaer
GeoffLx schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 11:01:
Artic Silver 5 is natuurlijk een behoorlijk stugge pasta. Wellicht niet genoeg druk gezet op de koeler, waardoor de 'X' niet lekker dekt?
Ik heb hem aangedraaid tot zover de schroeven het toelaten....... Meer dan dat kan ik niet doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Met slecht model bedoel ik een vrijdagmiddag/maandagochtend exemplaar, eentje die dus eigenlijk defect is, omdat de onderkant van de koeler niet goed afgewerkt is. Vrij zeldzaam, maar gebeurd nog wel.

Met een foto van hoe hij van je cpu afkomt, liefst ook met foto van je cpu erbij, dus nog met pasta erop, kunnen we al veel zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogaer
Ik heb nog geen foto's gemaakt, heb gister eerst de fan van de cpu cooler weer terug gedraaid en heb de avond even gemeten wanneer de cpu heel warm word. Heb tevens ook de cpu wat terug geclockt om te kijken of het veel scheelt kwa temp. zoals het er nu uitziet loopt hij bij het kijken van een film nu tot ongeveer tussen de 35 en 40 graden (nog warm bij een verbuik van 10-20% van de cpu maar goed).

Ik zal vanavond eens kijken welke temp hij heeft bij default clock van 3.9.

Vraag: Het kan toch niet zo zijn dat mijn cpu koeler is dan mijn systeem?
Pagina: 1