Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:55
Hi tweakers,

ik zit met een dilemma.

Ik behaal dit jaar m'n MBO4 diploma in Webdevelopment. Nu sta ik voor de keus: Werken of door naar het HBO.

Ik ben bij hart een Webdeveloper, iets waar op het HBO vrij weining aandacht aan word besteed. Daarom ben ik aan het twijfelen, wil ik wel 4 jaar lang C, Java gaan doen om vervolgens alsnog een baan als webdeveloper te nemen? Als ik het niet doe ben ik bang dat ik later kwetsbaar ben op de arbeidsmarkt of dat ik de rest van mijn leven in een lage loonschaal zit.

Wat is jullie mening hierover? Denken jullie dat iemand met een mbo later moeite krijgt om een baan te vinden?

Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Je hebt vormen van het HBO waar je kan werken én studeren.... duaal heet dat.

[ Voor 11% gewijzigd door Bartjuh op 06-04-2014 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
Bartjuh schreef op zondag 06 april 2014 @ 12:52:
Je hebt vormen van het HBO waar je kan werken én studeren....
Dat is bij informatica helaas geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Misschien is CMD wat? Kan volgens mij op eigen tempo

http://www.carrieretijger...ication-multimedia-design

Maar of het echt wat is durf ik niet te zeggen, ik heb klasgenoten gehad die afhaakten op dit soort vervolgopleidingen die geen zak aan waren, denk dat het voor iedereen anders is. Open dagen langs gaan zou ik zeggen

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
RonaldDesigns schreef op zondag 06 april 2014 @ 12:56:
Misschien is CMD wat? Kan volgens mij op eigen tempo

http://www.carrieretijger...ication-multimedia-design

Maar of het echt wat is durf ik niet te zeggen, ik heb klasgenoten gehad die afhaakten op dit soort vervolgopleidingen die geen zak aan waren, denk dat het voor iedereen anders is. Open dagen langs gaan zou ik zeggen
Ik heb hier even naar gekeken en het lijkt met iets te design-heavy. Laten we voor het gemak even zeggen dat ik nu gewoon wil gaan werken, is dit een goed idee of gaat dit me echt opbreken in de toekomst? Ik hoor om me heen heel tegenstrijdige verhalen. Volgens "Kennisen" Kom ik nooit van het minimumloon af als MBO-er en volgens mijn school staan ze te springen om net afgestudeerde MBOers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
een communicatie studie zou ik echt niet aan beginnen en wel hierom

Daarnaast wordt je het HBO wat meer project management achtig opgeleid. Dus ik denk eigenlijk dat je MBO beter tot je recht komt. Maar je moet even bedenken wat je zou gaan doen en wat daar het beste bij past.

Bijvoorbeeld, als je de rest van je leven webdeveloper wilt zijn. Waar heb je over 4 jaar het meest aan?
- 4 jaar relevante werkervaring / ontwikkeling in je vakgebied
- 4 jaar lang verdere ontwikkeling in van alles en nog wat, maar niet specifiek in je vak gebied.

tweede puntje klinkt een beetje pessimistisch nu ik het zo lees, maar het heeft weldegelijk waarde natuurlijk. Maar heeft het een meerwaarde??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:10

ralpje

Deugpopje

jessy100 schreef op zondag 06 april 2014 @ 13:03:
[...]

volgens mijn school staan ze te springen om net afgestudeerde MBOers
Wij van WC-Eend.... ;)
Als afgestudeerd MBO-er kom je natuurlijk prima aan de bak. Wel zie je vaak dat op het moment dat je wilt doorgroeien naar een meer leidinggevende functie er meer naar HBO gevraagd wordt. Uiteraard is dat vaak 'werk- en denkniveau' wat je ook kunt halen door je te ontwikkelen in je functie, dus zonder opleiding. Het blijft een lastige keuze, maar als ik hem nu zou moeten maken en ik had de mogelijkheid (tijd/geld/kennis/kunde) om HBO te gaan doen ik dat zou doen.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
EJPostema schreef op zondag 06 april 2014 @ 13:05:
een communicatie studie zou ik echt niet aan beginnen en wel hierom

Daarnaast wordt je het HBO wat meer project management achtig opgeleid. Dus ik denk eigenlijk dat je MBO beter tot je recht komt. Maar je moet even bedenken wat je zou gaan doen en wat daar het beste bij past.

Bijvoorbeeld, als je de rest van je leven webdeveloper wilt zijn. Waar heb je over 4 jaar het meest aan?
- 4 jaar relevante werkervaring / ontwikkeling in je vakgebied
- 4 jaar lang verdere ontwikkeling in van alles en nog wat, maar niet specifiek in je vak gebied.

tweede puntje klinkt een beetje pessimistisch nu ik het zo lees, maar het heeft weldegelijk waarde natuurlijk. Maar heeft het een meerwaarde??
Ik wil natuurlijk "later" hogerop. Iets in de vorm van projectmanagement of een leidinggevende functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Niet alle bedrijven zijn HBO-papier verslaafd(wel grotendeels), waar ik nu werk was de eis ook HBO, maar ik mocht langskomen, heb laten zien wat ik kon en ze vonden mij leuk genoeg. Ik verdiende een stuk meer dan de baan ervoor (~20%). Het nadeel is dat er geen pensioenregeling bijzit, maarja, tegenwoordig ben je op dat gebied overal onzeker.

Ikzelf ga zoveel mogelijk thuisstuderen op het gebied van PHP / mysql en veel meer compact/efficient te zijn. Ervaring is ook goed naast dat papiertje. Ik was helemaal klaar met de waardeloze opzet van mn mbo opleiding die net van start was en had eigenlijk veel te weinig daar echt kunnen leren. Van mijzelf en stage heb ik evel meer geleerd. Dus ik was gaan werken ipv vervolgopleiding gaan doen. Aan de ene kant spijt, maar aan de andere kant niet echt een idee welke richting ik zou willen volgen.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:54
Je kan tot je 30e beginnen aan een HBO studie zonder dat het gevolgen heeft voor je recht op studiefinanciering of collegegeld. (tenminste, een paar jaar geleden was dat zo. check even of het nog steeds zo is)
Je kan dus nu kijken of werkgevers inderdaad staan te springen om pas afgestudeerde MBO'ers. En of je het werk leuk vindt en wat de kansen zijn om hogerop te komen.

Daarnaast zijn er nog thuis/avond opleidingen die je naast een full-time baan kan doen. Je kan dan een volledige HBO opleiding doen, of alleen de stukjes die je nodig hebt. Bijvoorbeeld projectmanagement of een nieuwe programmeertaal.
Als het een opleiding is die waardevol is voor je werkgever dan heb je kans dat hij het voor je betaalt ook. Al moet je dan vaak wel een contract tekenen voor langere tijd (meestal 3 jaar na afronding van je studie)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-10 10:33

Rmg

jessy100 schreef op zondag 06 april 2014 @ 12:49:
Wat is jullie mening hierover? Denken jullie dat iemand met een mbo later moeite krijgt om een baan te vinden?
Ik denk dat je nu al problemen krijgt een een vaste baan te krijgen als webdeveloper met een mbo diploma hoef je niet eens te wachten op later. (even afhankelijk van je portfolio)

Freelance stuff is er vast wel, de vraag is of je dat de rest van je leven wilt en of het aanbod er blijft doen.

Het is, naar wat ik zie om me heen, steeds belangrijker om een goeie basis te hebben in softwareengineering ipv van puur (php/java/asp)programmeur. Iets waar in mijn tijd weinig tot geen aandacht aan werd besteed op het mbo.
Ik ben bij hart een Webdeveloper, iets waar op het HBO vrij weining aandacht aan word besteed. Daarom ben ik aan het twijfelen, wil ik wel 4 jaar lang C, Java gaan doen om vervolgens alsnog een baan als webdeveloper te nemen? Als ik het niet doe ben ik bang dat ik later kwetsbaar ben op de arbeidsmarkt of dat ik de rest van mijn leven in een lage loonschaal zit.
Sowieso is hbo niet '4 jaar lang C, Java etc etc'. Ja je krijgt vaak op hbo de eerste 2 jaar in ieder geval Java en C(++) maar dat is voor 60 procent om je de softwareengineering skills te leren en niet om je de taal eigen te maken, iets waar je ook baat bij hebt bij je webdevelopment.

Een programmeertaal 'leren' is sowieso iets van het MBO, op het HBO zou je moeten leren software ontwikkelen, een behoorlijk verschil

Je wil aan de slag in een gebied dat alles behalve stilstaat dus ik denk dat een basis met java (android) of (objective)-C (ios) ook alleen maar een goeie toevoeging is gezien de nog steeds groeiende mobiele markt.

Na de eerste 2 jaar (zeker met een niv. 4 als je kort traject hbo kan doen eventueel) ga je je afstudeer opdracht zoeken en je minoren kiezen, je minoren kunnen best een groot webdev element in zich hebben, net als je afstudeer opdracht.

Een ander alternatief is Bedrijfskundige informatica te gaan studeren en zelf je webdevelopment skills scherp houden. Zo leer je wat en welke informatie belangrijk is voor een bedrijf en je kan het ook nog omzetten in iets praktisch met je webdevelopment ervaring. Dan heb je denk ik een erg sterke basis.

[ Voor 3% gewijzigd door Rmg op 06-04-2014 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02-10 07:19
Ik zou voor mijzelf even op een rijtje zetten welke soort banen ik nu kan krijgen. Welke opleidingen mij aan spreken en als laatste welke baan ik nu het allerliefst in mijn dromen zou willen hebben.. Daarvan vacatures opzoeken en kijken wat er gevraagd wordt.
vandaaruit bepalen wat de 'beste' weg er naar toe is. En dat afzetten tegen hoe je voelt als je weer gaat studeren of hoe je je voelt als je gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

jessy100 schreef op zondag 06 april 2014 @ 12:53:
[...]

Dat is bij informatica helaas geen optie.
waarom niet? weet niet waar je woont/wil studeren, maar bijv. in Zwolle hebben ze een goede deeltijd informatica studie.

www.windesheim.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
Oid schreef op zondag 06 april 2014 @ 16:30:
[...]

waarom niet? weet niet waar je woont/wil studeren, maar bijv. in Zwolle hebben ze een goede deeltijd informatica studie.

www.windesheim.nl
Bedankt! ik ga hier zeker naar kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-07 12:47
Ik zat ook met een soortgelijk dilemma. In mijn geval kan je in het 3de in 4de jaar sowieso grotendeels invullen wat je met je studie wilt doen (ik ben ook meer van de webapplicaties dan bijvoorbeeld Android of iPhone apps of embedded systems).
Zelfs in het eerste jaar in de laatste 10 weken mag je samen met een groep een eigen project bedenken. Dit kan dus van alles zijn.

En ja, er komen genoeg dingen voorbij waar je geen zin in zult hebben (tenminste, in mijn geval). Maar das een kwestie van doorheen bijten denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:27
Als je een technische HBO-opleiding qua niveau aankunt, doen! En daarnaast part-time werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ik zou altijd voor het HBO gaan! Het opent veel gemakkelijker deuren (is mijn ervaring) en ik ben echt wel wijzer van geworden. Ik heb DEZE studie gedaan en na het 2e jaar duaal (werken/leren) verder gegaan destijds (+5 jaar geleden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
jessy100 schreef op zondag 06 april 2014 @ 12:49:
Ik ben bij hart een Webdeveloper, iets waar op het HBO vrij weining aandacht aan word besteed. Daarom ben ik aan het twijfelen, wil ik wel 4 jaar lang C, Java gaan doen om vervolgens alsnog een baan als webdeveloper te nemen?
Ik snap deze zin niet :P

Weet je hoeveel websites er worden gebouwd met C# en Java?

Kijk, als je alleen maar PHP ofzo wilt doen, dan ga je niet zo heel veel verdienen later.

Ben je echter bereid om C# en Java te leren, dan zou je zelfs met MBO nog behoorlijk ver kunnen komen. Ik ken meerdere MBO-ers met salarissen van boven de 3000 euro bruto per maand.

Dit zijn wel allemaal software ontwikkelaars. En bovendien mensen die er niet vies van zijn iets nieuws te leren. Als die iets in Java zouden moeten doen, dan pakken ze dat ook gewoon aan.

Bij beheer zit het even anders. Dan moet je veel certificaten halen om als MBO-er ergens te komen.

Al met al kom je met HBO wel makkelijker binnen ergens en verdien je sneller meer.. maar als je echt gewoon lekker wilt programmeren dan zal je ook met MBO wel ergens aan de bak komen en groei je op termijn ook wel door als je daar moeite voor doet.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Leuke discussie.

Was het element 'studietijd' al genoemd? Je zit in een belangrijke fase voor je identiteitsvorming. Extra diploma halen kan altijd nog, maar de mogelijkheden om toegewijd aan je ontwikkeling te werken krijg je pas weer na pensionering of met een sabbatical als de kinderen het huis uit zijn.

Als ik het opnieuw kon doen?

Opnieuw 8 jaar studeren :D Maar dan geen 20 uur per week verspillen aan bijbaan en zeker meer buitenlandervaring toevoegen!

Economisch gezien kan 4 jaar voltijdstudie echter niet op tegen werken en daarnaast studeren voor de volgende stap.

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Lethalis schreef op maandag 07 april 2014 @ 08:50:
[...]
Kijk, als je alleen maar PHP ofzo wilt doen, dan ga je niet zo heel veel verdienen later.

Ben je echter bereid om C# en Java te leren, dan zou je zelfs met MBO nog behoorlijk ver kunnen komen. Ik ken meerdere MBO-ers met salarissen van boven de 3000 euro bruto per maand.
Ook als PHP-er kun je salarissen van boven de 3000 euro bruto krijgen hoor...

edit: als je HBO kunt dan zou ik dat overigens wel doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Cartman! op 07-04-2014 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taenadar
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:48
Testert schreef op maandag 07 april 2014 @ 09:35:
Leuke discussie.

Was het element 'studietijd' al genoemd? Je zit in een belangrijke fase voor je identiteitsvorming. Extra diploma halen kan altijd nog, maar de mogelijkheden om toegewijd aan je ontwikkeling te werken krijg je pas weer na pensionering of met een sabbatical als de kinderen het huis uit zijn.

Als ik het opnieuw kon doen?

Opnieuw 8 jaar studeren :D Maar dan geen 20 uur per week verspillen aan bijbaan en zeker meer buitenlandervaring toevoegen!

Economisch gezien kan 4 jaar voltijdstudie echter niet op tegen werken en daarnaast studeren voor de volgende stap.
Dit dus..

Ik heb zelf ook voor de keuze gestaan na mijn MBO studie. Het werd nog lastiger omdat mijn MBO stage me graag wilde houden. Toch gekozen om me volledig te storten op het studeren dus niet in een duaal / deeltijd vorm te gaan volgen.

Overigens zou ik vooral niet bij een opleiding CMD gaan kijken. Ik heb mijn minor bij het CMD gedaan, maar dat heeft echt niks met programmeren te maken. Als je lekker een beetje concepten wilt maken en niet verder dan photoshop wilt komen moet je daar lekker gaan studeren. Wil je meer, dan moet je toch echt naar informatica. De helft van de leerlingen daar kunnen nog niet eens fatsoenlijk HTML + CSS terwijl naar mijn mening dat toch echt een basisvaardigheid hoort te zijn.

Als je het aankunt zou ik altijd voor een HBO studie kiezen. Werken kan namelijk altijd nog in de toekomst :) En wie weet kom je erachter dat je wel heel iets anders wilt dan webdeveloper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Source
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-07-2022
Ik zit momenteel met hetzelfde probleem. Ik heb al ervaring met HTML, CSS en een beetje Javascript en ben inmiddels nu ook bezig met Ruby (ROR) en design principes aan het leren.

Als ik de reacties zo lees kan ik beter aan het werk gaan en in mijn eigen tijd projecten doen, dan naar een opleiding te gaan zoals CMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-09 18:24
Een goede software engineering opleiding is wel een optie hoor. Alleen CMD en dergelijke niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Mythio schreef op maandag 07 april 2014 @ 13:12:
Een goede software engineering opleiding is wel een optie hoor. Alleen CMD en dergelijke niet doen.
idd, CMD is niet echt op code schrijven gericht. Meer op het ontwerpen vanalles en nog wat, dus het uiterlijk.

daarnaast met 12000 studenten en 2000 banen zou ik daar echt niet aan beginnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Cartman! schreef op maandag 07 april 2014 @ 09:58:
[...]
Ook als PHP-er kun je salarissen van boven de 3000 euro bruto krijgen hoor...
Maar is het net zo gebruikelijk als bij C# en Java?

Voor mensen als TS worden overigens Associate Degrees ontwikkeld (het zogenaamde niveau 5).

Het is jammer dat deze nog niet beschikbaar zijn voor applicatieontwikkeling, anders zou TS een ideale kandidaat zijn :)

[ Voor 30% gewijzigd door Lethalis op 07-04-2014 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curvemod
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-09 09:15
Lethalis schreef op maandag 07 april 2014 @ 08:50:
[...]
Weet je hoeveel websites er worden gebouwd met C# en Java?

Ik zou me juist niet focussen op een bepaalde taal maar zorgen dat je een goede software engineer wordt. En als goede software engineer kan je met iedere taal prima verdienen, zeker ook met PHP. En als je de principes begrijpt is een overstap ook niet heel ingewikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
jhuiting schreef op maandag 07 april 2014 @ 21:45:
[...]

Ik zou me juist niet focussen op een bepaalde taal maar zorgen dat je een goede software engineer wordt. En als goede software engineer kan je met iedere taal prima verdienen, zeker ook met PHP. En als je de principes begrijpt is een overstap ook niet heel ingewikkeld.
Tsja, dan kun je beter wel HBO of WO doen.

Want daar krijg je de (basis)skills geleerd van software engineering.

Mijn gedachtengang is meer van "als je maar MBO hebt, kun je beter een populaire taal kiezen".

Pagina: 1